Elektrische kookplaat

Gestart door Marc0F, 23-04-2014 09:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc0F

In mijn nieuwe brouwruimte (waar ik de foto's nog van post binnenkort :D), heb ik een mooie keuken met een elektrische kookplaat (zat erin).
Hiervan zijn 2 pitten aangeloten (1500 en 2000 Watt).
Gisteren geprobeerd met mijn weck ketel 20 liter water aan de kook te krijgen, helaas is dit niet gelukt, ik kwam met heeel veel geduld tot 90 graden.
De pitten gingen ook steeds aan en uit (ik denk thermische beveiliging).
Het punt is dus dat ik de warmte niet goed genoeg overgebracht krijg naar de ketel.
Erg jammer, want het is een hele stille en gecontroleerde manier van verwarmen.

Ik wil de plaat nog niet opgeven, hebben jullie nog tips/ideeën voor wat ik kan proberen?

Op de Fles

Ligt er wel een deksel op je pan?
Ook zou je je ketel kunnen isoleren om zo veel mogelijk warmteverlies te voorkomen.
Wellicht heeft er iemand in je familie/vriendenkring nog wat isolatiemateriaal op zolder
of in de schuur liggen. Een stuk radiatorfolie doet al wonderen.
2000 Watt zou toch voldoende moeten zijn om te kunnen koken lijkt me.

John.

Marc0F

Dat is geen slecht plan natuurlijk, ik zat zelf nog te denken dat het fijn zou zijn als ik iets zou kunnen maken/kopen waarbij ik de warmte van de 2 pitten goed over kan brengen een soort heatsink maar dan omgekeerd.
Iemand daar nog ideeen voor, een combinatie van beide plannen heeft natuurlijk nog meer kans om te slagen.

ciesvandekwis

Als de bodem niet mooi vlak is, is er geen goede warmte-overdracht.

Marc0F

Zou ik het kunnen wagen de emaille van de ketelbodem af te schuren en te polijsten voor een betere warmteoverdracht, zou dit uberhaupt helpen?

Op de Fles

Ik heb laatst op een aflevering van BrouwTV iemand met zijn ketel op twee (gas) pitten zien koken.
Het zou dus wel een mogelijkheid zijn, maar normaal gesproken zou het met 2000 Watt moeten volstaan.
Pannen die voorheen gebruikt zijn op gas hebben de neiging enigszins bol of hol te trekken waardoor er
op een elektrische kookplaat geen vol contact is.

Marc0F

Ik heb ze inderdaad op een 8,5 kW Mammuth brander gehad...

Op de Fles

Emaille is een goede geleider en bovendien makkelijk te reinigen.
Ik denk niet dat dit je resultaat zal verbeteren.

seed7

De warmte-overdracht van elektrische kookplaten is inderdaad slecht als je geen pannen met vlakke bodem gebruikt. Het vlakken van de bodem van een geemailleerde pan lijkt mij een heilloze bezigheid, dan kun je beter naar een andere pan uitkijken. Dan ben je met een eenvoudige RVS pan met een dunne bodem niet klaar, het moet een kwaliteitspan zijn.

De emissiecoëfficiënt van emaille is veel hoger dan van blank metaal, je verlies dus verhoudingsgewijs meer energie door straling. Isoleren helpt, da's het eerste wat ik zou proberen..

Ik snap dat je het liefst de platen gebruikt die je hebt, maar een heel prettig werkend alternatief zijn inductie platen, dat werkt heel erg goed in combinatie met een emaille weckketel. Ook als die al eens op gas gebruikt is. Bijvoorbeeld deze Hendi, hiermee kun je tot ca. 70 liter koken, voor als je uitbreidingsplannen hebt.

Ingo

Op de Fles

Als de brander nog hebt waar je het eerder over had, zou ik daar weer mee gaan werken.
voldoende capaciteit  ;)

Marc0F

Ja alleen is het inbouwen van de brander in de keuken lastig, kan natuurlijk wel, maargoed eerst maar eens kijken of het niet alsnog gaat lukken met de kookplaat

Marc0F

Ik heb zojuist mijn ketels eens onder de loep genomen en helaas kom ik tot de conclusie dat deze beide helemaal hol zijn.
Eentje zo erg dat het bijna een cm verschilt tussen de rand en het centrum van de pan, de andere wat minder, maar evengoed.
Erg jammer, maar dat is natuurlijk de oorzaak van het probleem.

@edit, er is natuurlijk geen manier om deze ketels weer vlak te krijgen? :)

seed7

Citaat van: Marc0F op 23-04-2014  18:22 u@edit, er is natuurlijk geen manier om deze ketels weer vlak te krijgen? :)

Helaas, neen. Die kun je echt alleen nog maar op gas gebruiken,

Ingo

Huupke

De thermische beveiliging was bij ons ook een probleem terwijl onze pan mooi vlak is en precies op 3 elektrische pitten past. Bij 2 5℃ gingen de platen al uit terwijl ze op de hoogste stand stonden. De beveiliging hebben we nu omzeild. Vervolgens haalden wij toen nog steeds niet de gewenste temperatuur stijging net 3 pitten van 1000 W. Vervolgens een deksel en isolatie gaan gebruiken. Nu is het redelijk te gebruiken al mag het nog wel iets sneller.

Marc0F

Dat is wel een verhaal waar ik iets aan heb Huupke, hoewel ik het omzeilen van de beveiliging niet zie zitten :)

Ik ga nog eens even wat tests doen met meerdere kleinere maten pannen en meten hoe het tempratuurverloop dan is, dan kan ik wellicht schatten, uitrekenen hoeveel tijd het zou kosten om een grotere pan aan het koken te krijgen. Hoewel ik bang ben dat het exponentieel langer duurt als de pan groter wordt.

Marc0F

Na wat testen, ben ik tot de conclusie gekomen dat het gewoonweg niet haalbaar gaat zijn, ook niet met de andere pannen.

Gisteren een brouwsel gemaakt met de gasbrander boven de kookplaat, ging super. Dat was de doorslag, ik ga het mooi bij mijn 8.5kw brander houden haha.

Op de Fles


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.