Vlierbloesembier

Gestart door Edolem, 22-04-2014 23:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Hoi,

Binnenkort zijn bij een vriend van me de bloesems aanwezig op zijn vlierstruiken. En eigenlijk wilde ik al geruime tijd eens vlierbloesembier maken.
En dan zit ik te denken aan een blonde te vergisting en in de nagisting vlierbloesems toe te voegen en dan geruime tijd te laten staan.
Iemand ervaring hiermee? Of liever geen blonde maar juist een weizen/witbier?
Hoeveelheden? Hoe lang in de nagisting??

berdus

Qua bier maken heb ik hier geen ervaring mee, wel als hoofdingredient voor "frisdrank". Dat gaat heel goed omdat vlierbloesem helemaal vol zit met (wilde) gist! Let daarvoor op als je het in de nagisting toepast zonder voorbehandeling.

Success

RobinB

Wel eens gebruikt in een witbier inderdaad, overmatige dosering kan een beetje kattenpis aroma geven.
Ik had er eerst een extract van gemaakt en dat toegevoegd.

Henielma heeft ook eea beschreven bij z'n Lons bloesemwit. :)

Sjaak_Deventer

Om die wilde gist uit te sluiten kun je beter vlierbloesemsiroop maken. Meestal voeg je toch wat suiker toe aan de blonde (in ieder geval bij een sterke blonde) en zo kun je dat mooi combineren.

Ik heb het tijdens het koken toegevoegd en later ook nog tijdens het bottelen. In plaats van de bottelsuiker (wat voldoende in de siroop zit)..

Henielma

Gedroogde vlierbloesem heb ik jaren gebruikt in mijn Lons Bloesemwit zoals Robin al aangeeft. De gedroogde bloemen voegde ik de laatste minuut van het koken toe. De dosering was de twee laatste twee keer 10 en 7 gram op 30 liter. Opvallend is dat veel vrouwen de smaak waarderen.

Fripel

In een witbier smaakt het zeker goed, ik heb siroop gemaakt en hiervan een scheut toegevoegd voor het bottelen. (10 liter brouwsel)
Omdat er in de siroop veel suiker zit wat minder bottelsuiker toevoegen.

Een scheut op 10 liter zorgt voor een licht smaak-accentje wat niet overheerst.
Wil je een echt vlierbier dan kun je de bottelsuiker misschien volledig vervangen door vlierbloesemsiroop.
Ik zou dat laatste niet doen maar smaken verschillen.


seed7

Citaat van: Sjaak_Deventer op 23-04-2014  07:47 uvlierbloesemsiroop

IKEA heeft FLÄDER saft, een oplossiroop. Geen idee hoe goed of slecht het is,

Ingo

Edolem

Ik wilde het juist vanuit -verse-  bloesem doen, in de nagisting. Dus niet als siroop. Op de een of andere manier spreekt me dat niet zo aan. Want feitelijk doe je dan ook de bloesem laten intrekken in water (toch?). Dan kun je dan toch ook gelijk in het jongbier gooien?
Is dat te tricky met die wilde gisten? Oh ja.. en kans natuurlijk op flinke infectie dan, want je krijgt die bloesem niet clean.

Hmm... in de diepvries eerst? Misschien beter niet...
En zouden jullie dan 10 g / 30 liter doen van de bloesem zelf?
Misschien is ook een idee om eerst de hoofdvergisting te doen. En dan een pan van 3/4 liter te pakken, te vullen met water en daarin de vlier even kort (10 m?) te koken (infectiegevaar tegengaan), kort afkoelen en dan (in zijn geheel) toevoegen aan het nagistvat?
Lijkt me een goed idee, toch?

Henielma

Ik zou ook de verse vlierbloesem aan  het einde van de kook toevoegen. Geen last van wilde gisten op die manier. Wanneer je weet hoeveel er verdampt tijdens het drogen dan heb je een richting van de hoeveelheid bloesem die je nodig hebt.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Edolem op 23-04-2014  18:41 uIk wilde het juist vanuit -verse-  bloesem doen, in de nagisting. Dus niet als siroop. Op de een of andere manier spreekt me dat niet zo aan. Want feitelijk doe je dan ook de bloesem laten intrekken in water (toch?).

Ja en nee... Wel eerst in water met de vlierbloesem, maar daarna voeg je suiker toe en kook je het.

wilbertd

Citaat van: seed7 op 23-04-2014  10:24 uIKEA heeft FLÄDER saft, een oplossiroop. Geen idee hoe goed of slecht het is,

Ingo
Ja, Fläderblomssaft  :D
Ik heb hier twee heerlijke dubbels mee gebrouwen, 100 gram op 20 liter, Wyeast 1214 gist.
Twee van mijn beste dubbels tot nu toe.

Sjaak_Deventer

Citaat van: seed7 op 23-04-2014  10:24 uIKEA heeft FLÄDER saft, een oplossiroop. Geen idee hoe goed of slecht het is,

Ingo

Zelf maken joh... Leuk en daarnaast veel meer smaak.

wilbertd

Citaat van: Sjaak_Deventer op 23-04-2014  19:30 uZelf maken joh... Leuk en daarnaast veel meer smaak.
Geen idee hoe die van de Ikea smaakt, ik heb zelf de thuisgemaakte versie van de buurvrouw gebruikt.
Maar Fläderblom-siroop in je bier is in ieder geval een aanrader.

Twonky

Citaat van: Edolem op 23-04-2014  18:41 uIk wilde het juist vanuit -verse-  bloesem doen, in de nagisting.
Ja hoor dat kan best, ik doe dit ook al een paar jaar gewoon na de hoofdvergisting net als met hop ;-)
Bloemetjes wel even afgespoeld en even uit laten druipen

Ik gebruik ongeveer 10-15 grote schermen op 20 liter bier.

Zwaai
 :degroeten:

Edolem

Citaat van: Twonky op 27-04-2014  13:03 uJa hoor dat kan best, ik doe dit ook al een paar jaar gewoon na de hoofdvergisting net als met hop ;-)
Bloemetjes wel even afgespoeld en even uit laten druipen

Ik gebruik ongeveer 10-15 grote schermen op 20 liter bier.

Zwaai
 :degroeten:
Als hop? Als koudhopping/dryhopping in de nagisting? Doe je ze eerst even koken dan? Of riskeer je dat ook gewoon zo, na afgespoeld te hebben?


jan le mercier

Edolem,

Heb je de Mamouche van Cantillon al eens geproefd?
http://www.ratebeer.com/beer/cantillon-mamouche/128676/
Is een bier met vlierbloesem. Fantastisch!

Een kameraad van mij had vorige zomer een bier gebrouwen met vlierbessen. Dat was ook subliem.

Cascade in Portland, Oregon, usa (volgens mij een van de beste brouwerijen van de wereld) heeft ook een vlierbessen/elderberry-bier:
http://www.ratebeer.com/beer/Cascade-elderberry/142387/
Super! Ben er in oktober 2013 geweest en dat was de max.

Ik ga dat ook proberen van deze herfst. Bessen lijken me in zekere zin "gemakkelijker" dan die bloesem: je kan die makkelijk wassen en behandelen met sulfiet.

Veel succes met je brouw!

Jan.

Twonky

Citaat van: Edolem op 27-04-2014  18:40 uAls hop? Als koudhopping/dryhopping in de nagisting? Doe je ze eerst even koken dan?

Inderdaad net als koudhop, na de krausen in het gist vat in een hop zakje met een gewichtje.
Soms spoel ik de bloem schermen even af met kokend water (als er veel hardnekkige beestjes op zitten)
En dan gebruik ik er wat meer. Maar als ze vrij van beestjes zijn dan gaan ze gewoon zo in het gistvat.

Koudhop ga je ook niet eerst koken toch?
Er is al alcohol gevormd en de gist is lekker actief...

Zwaai
 :degroeten:

edo117

Vlierbessenbier was formidabel vlierbessen gekookt in de vriezer bewaard. Bij het lageren toegevoegd met suiker en gist.

Edolem

Oh Edo?
(grappig ook een Edo).
Ik wil graag eens bloesem gebruiken, maar bessen zelf eigenlijk ook nog eens. Hoeveel had je gebruikt? En hoelang gekookt?

edo117

Volgens mij een kilo op 10 liter. 10 minuten gekookt daarna gezeefd en ingevroren. Cranberrys doen het ook prima ff in de snelkookpan daarna laten afkoelen en zonder zeven toegevoegd aan het lagervat.

Edolem

Zeg de laatstse keer heb ik met mijn frambozenbier een gigantisch probleem gehad om voor het bottelen dat uiteengevallen vruchtvlees eruit te filteren. Er dreef wat bovenop, maar er zak ook een gedeelte onderin de emmer. Filteren? Bijna onmogelijk want zelfs een vergiet schoot gelijk dicht.
Ik verwacht dezelfde problemen met de vlierbloesem in de nagisting.

vraag: Hoe doen jullie dit soort spul (fruit of zo in nagisting) uitfilteren?
(Kaasdoek sloeg bij mij ook dicht.)

wilbertd

Citaat van: Edolem op 09-05-2014  21:40 uZeg de laatstse keer heb ik met mijn frambozenbier een gigantisch probleem gehad om voor het bottelen dat uiteengevallen vruchtvlees eruit te filteren. Er dreef wat bovenop, maar er zak ook een gedeelte onderin de emmer. Filteren? Bijna onmogelijk want zelfs een vergiet schoot gelijk dicht.
Ik verwacht dezelfde problemen met de vlierbloesem in de nagisting.

vraag: Hoe doen jullie dit soort spul (fruit of zo in nagisting) uitfilteren?
(Kaasdoek sloeg bij mij ook dicht)
Probeer eens een cold-crash.
Ideaal voor het neerslaan van allerlei toevoegingen.

William

Citaat van: wilbertd op 09-05-2014  21:56 uProbeer eens een cold-crash.
Ideaal voor het neerslaan van allerlei toevoegingen.

En daarna hevelen met een stukje schuurstaalspons in het uiteinde van de hevel dat je er eerst inpropt en daarna uit elkaar trekt zodat het wat opener is. Op deze manier kan ik goed koudhoppen met pellets en deze filtreren en ook vlierbloesembloemen ben ik op deze manier kwijtgeraakt.

Edolem

Coldcrashen... is 2 graden koud genoeg?
Schuurstaalspons IN de hevel?

wilbertd

Citaat van: Edolem op 10-05-2014  01:30 uColdcrashen... is 2 graden koud genoeg?
3 dagen op 2 graden moet inderdaad voldoende zijn, mijn vrieskist schakelt in bij 3 graden en weer uit bij 0 graden.
Ik ben erg benieuwd naar de resultaten met vruchtvlees.

Ik denk dat het de bedoeling is dat je de kop van de hevel in de schuurspons steekt.
Dus eerst de schuurspons een beetje uit elkaar trekken en dan het uiteinde van de hevel erin steken.
Lijkt me een goede tip.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.