Gestokte vergisting verhelpen door meer te brouwen

Gestart door wilbertd, 15-04-2014 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Ik had voor het eerst een verstokte vergisting;
Batch 1: 7 liter, start SG 1080 vergist met 1x 1388 Duvel smackpack van 1 maand oud, van te voren gesmackt en stond goed strak.
Na 20 dagen bleef het SG steken op 1042, slechts 48% procent van de vergistingsgraad gehaald.

Wellicht was mijn batch een beetje mislukt, maar ik had wel meer (vers) gist dan waarmee ik aanvankelijk begon. Dus het zaakje overgeheveld en met de slurrie (zo'n 50 ml) een nieuw batch gebrouwen:
Batch 2: 10 liter, start SG 1072. De vergisting ging als een speer en binnen 10 dagen had bij een vergistingsgraad van 86%. Nog meer vers gist!

Direct de geslaagde Batch 2 met wat vers suiker overgeheveld en de gestokte Batch 1 op de slurrie van batch 2 laten plonsen.
Binnen  nog geen twee dagen was hij gedaald van 1042 naar 1018

arluijen

Grappig & blijkbaar succesvol. Maar wat heeft Batch 1 in die 10 dagen gedaan? Is die nog verder vergist of was deze nog steeds 1042 toen je hem bij batch 2 gooide?

wilbertd

Citaat van: arluijen op 15-04-2014  13:05 uGrappig & blijkbaar succesvol. Maar wat heeft Batch 1 in die 10 dagen gedaan? Is die nog verder vergist of was deze nog steeds 1042 toen je hem bij batch 2 gooide?
Ter verduidelijking: ik heb dus batch 1 niet samengevoegd met batch 2, dat wilde ik aanvankelijk wel doen, maar ik heb batch 1 over de slurry (het depot resterende in het gistvat) van de overgehevelde batch 2 gegoten.

Batch 1 stond echt helemaal stil, dagen later heb ik hem nog eens gemeten en toen was hij nog steeds 1042.
Helaas heb ik hem niet gemeten vlak voordat ik hem bij de overdaad aan gist heb gegoten maar het waterslot stond al die tijd muisstil dus veel punten kan het niet gescheeld hebben.

arluijen



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.