Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Brander instellingen  (gelezen 2445 keer)

Offline BRAAF bier

• Super lid
  • Land: nl
Brander instellingen
« Gepost op: 06-04-2014 18:12 u »
Ik heb een probleem met mijn nieuwe brander. Niet echt een probleem, maar ik kom er niet helemaal uit.
Tijdje terug heb ik deze aan geschaft: http://www.kookpunt.nl/gasbrander-vierkant-40cm/nl/product/8375/
Maar ik kreeg 40 liter niet aan de kook. Nu heb ik een 50 mbar drukregelaar aangesloten maar zodra ik de brander vol open draai gaan mijn vlammen uit.
Nu heb ik de zuurstof huls bijna dicht staan, en dan gaat het enigszins goed. Maar ik dacht juist dat de brander veel zuurstof nodig had?
Dus ik vraag me nu af, hoe hebben jullie alles ingesteld?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
Re: Brander instellingen
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2014 19:53 u »
Ik heb een probleem met mijn nieuwe brander. Niet echt een probleem, maar ik kom er niet helemaal uit.
Tijdje terug heb ik deze aan geschaft: http://www.kookpunt.nl/gasbrander-vierkant-40cm/nl/product/8375/
Maar ik kreeg 40 liter niet aan de kook. Nu heb ik een 50 mbar drukregelaar aangesloten maar zodra ik de brander vol open draai gaan mijn vlammen uit.
Nu heb ik de zuurstof huls bijna dicht staan, en dan gaat het enigszins goed. Maar ik dacht juist dat de brander veel zuurstof nodig had?
Dus ik vraag me nu af, hoe hebben jullie alles ingesteld?

Vreemd hoor. Ik heb ongeveer zo'n brander maar dan de variant met ontsteking en beveiliging. Verder is deze volgens mij identiek.
Met een normale 30 mbar regelaar en de zuurstof-huls helemaal open krijg ik 50 liter makkelijk aan de kook (1,5-2 graden per minuut).

Je gebruikt de normale campimg-gas mix, neem ik aan?

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2014 20:29 u »
Vreemd hoor. Ik heb ongeveer zo'n brander maar dan de variant met ontsteking en beveiliging. Verder is deze volgens mij identiek.
Met een normale 30 mbar regelaar en de zuurstof-huls helemaal open krijg ik 50 liter makkelijk aan de kook (1,5-2 graden per minuut).

Je gebruikt de normale campimg-gas mix, neem ik aan?

Gewoon propaan.
Als ik de zuurstof huls helemaal open zet, gaan de vlammen nog sneller uit.

Filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=ybPmoEAx96o Small | Large

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2014 21:10 u »
Je zou haast concluderen dat er een verkeerde sproeier in zit (voor aardgas), of iets dergelijks.  :weetniet:
Mogelijk heeft een ander lid meer kennis van dit soort zaken.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #4 Gepost op: 06-04-2014 21:18 u »
Dat was ook mijn idee Pim. Mogelijk een verkeerde sproeier gemonteerd. Of heb je een aardgas variant gekocht?

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-04-2014 21:35 u »

Ik gebruik de kleine opening..

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2014 12:46 u »
Volgen mij zie ik op de foto 3,5 kW staan. Die brander zou tot ca 25 liter kunnen laten koken. Er hoort wel een 30 ipv 50 mbar verdeler op te zitten.

Ik heb dezelfde, als iemand iets weet om hem op te voeren... ;)

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 07-04-2014 13:19 u »
Volgen mij zie ik op de foto 3,5 kW staan. Die brander zou tot ca 25 liter kunnen laten koken. Er hoort wel een 30 ipv 50 mbar verdeler op te zitten.

Ik heb dezelfde, als iemand iets weet om hem op te voeren... ;)

Maar dan is het nog raar dat de vlammen uitgeblazen worden, dat doet hij ook met 30 mbar.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 07-04-2014 13:36 u »
Volgen mij zie ik op de foto 3,5kW staan. Die brander zou tot ca 25 liter kunnen laten koken. Er hoort wel een 30 ipv 50mbar verdeler op te zitten.

Dat was me nog niet opgevallen. Mijn Powerfire ziet er eigenlijk hetzelfde uit maar die is 9,5 kW! Er is dus kennelijk wel degelijk verschil.   :denken:

Tags: brander