Anti-schuimmiddel in starter

Gestart door Edgar, 24-05-2005 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Ik lees hier wel van mensen die nooit schuimproblemen hebben bij het beluchten van hun starter, maar ik heb die altijd. Genomen maatregelen:

- continuë agitatie door magneetroerder
- erlenmeyer vervangen door rechtwandig vat
- starterhop achterwege gelaten (met tegenzin!)
- wort enige tijd in snelkookpan gekookt
- dunner wort gebruikt (ca. 1032)
- intermitterend belucht

De intermitterende beluchting werkt wel aardig, maar ik beschik niet over een schakelaar die met korte tussenpozen aan- en uitschakelt. Ik heb tijdschakelaars tot 20 schakelmomenten per 24 uur, en dat is niet voldoende. Daarbij lijkt het me beter voor de gist als het zuurstofgehalte van het wort constant is en niet fluctueert. Ook het steeds opschuimen van het wort, waarbij de wand van het vat natgehouden wordt en zich afzettingen vormen, vind ik een nadeel dat een zeker besmettingsrisico inhoudt.

Ik ben dus aan het overwegen om aan de starters in het vervolg een anti-schuim middel toe te voegen. Met enige tegenzin, omdat het een onnatuurlijk additief is. Maar ik wil daar niet al te stringent in zijn als ik overtuigd ben dat een dergelijk middel ongevaarlijk is of zelfs volledig verdwijnt. Als ik goed ben geïnformeerd kan je bij het gebruik van een siliconen-middel volstaan met één of twee druppels oftewel 0,05-0,10 ml. Op een brouwsel van 40 tot 60 liter is dat natuurlijk minimaal, en dan schijnt het ook nog uit te zakken in lagering. Bij de fabricage van wijn wordt het kennelijk veelvuldig gebruikt.

Ik zou echter meer willen weten over de aard van die toevoeging, en of die werkelijk ongevaarlijk is. Er zijn kennelijk nog enkele alternatieven, maar of die gemakkelijk verkrijgbaar zijn betwijfel ik. Het is denk ik een beetje een taboe, dus ik hoop dat mensen die het misschien gebruikt hebben erover willen vertellen.

Uw input is zeer welkom.


 :degroeten:

MO

Heb jij zelfs schuimproblemen als je een 1 L giststarter maakt in een 10 L fles? Ik snap er zelf ook niets van, maar ik had laatst met de Chouffe Wyeast 0,0% schuim op mijn verder uitstekend werkende starter. Met een gewone aquariumpomp en een RVS bruissteentje.

De concentratie van je additief is erg laag. 0.1 ml op 40 liter is lijkt mij geen giftige concentratie. Ik heb er zelf echter geen ervaring mee dus ik hoop dat iemand je meer kan vertellen.

Adrie

Ik heb de indruk dat het schuimen ophoudt vlak nadat de gist gaat groeien. Als ik ga beluchten zodra ik de starter met gist ent, dan heb ik ook schuimproblemen, maar als ik er een waterslot op zet, wacht tot ik activiteit zie en dan ga beluchten, dan schuimt de starter heel kort of helemaal niet.

EBC

Eduard Edgar,

Ik heb ook schuimproblemen,naarmate er meer gist ontstaat, wordt het schuim steeds gistiger en blijft het langer staan. Starters van donker moutextract schuimen minder dan die van bleek extract.

Bijna de enige mogelijkheid om de gisting verder nog te controleren is de temperatuur verlagen, je hebt dan wel iets minder groeisnelheid, maar ook minder schuim. In een starter van 2,5 liter bereik je met continue beluchting en gistvoeding binnen de 24 uur de maximale gistconcentratie. Daarna groeit de gist niet meer. Dan kan je beter stoppen met beluchten. Een wat lagere temperatuur zal hier geen verschil in brengen.

Ik heb bij Conrad een intervalschakelaar bouwpakket gekocht en lekker zitten solderen. Dat werkt, maar je weet nooit wanneer het misgaat...

Ik heb een vraag achtergelaten bij Les Perkins van Wyeast. Hou je op de hoogte.



Adrie,

Edgar

Citaat van: MO op 24-05-2005  12:58 uHeb jij zelfs schuimproblemen als je een 1 L giststarter maakt in een 10 L fles?

Niet bij 1 liter, wel bij 2,5 - 3 liter. Maar een 10 liter fles vind ik niet handig, omdat ik die niet kan gebruiken in combinatie met de magneetroerder. Ook het toelopen naar boven toe van de bolle fles helpt niet; als het schuim de helft van de fles heeft bereikt is er goede kans dat het naar boven toe doorstroomt.

CiteerIk heb de indruk dat het schuimen ophoudt vlak nadat de gist gaat groeien. Als ik ga beluchten zodra ik de starter met gist ent, dan heb ik ook schuimproblemen, maar als ik er een waterslot op zet, wacht tot ik activiteit zie en dan ga beluchten, dan schuimt de starter heel kort of helemaal niet.

Ik denk dat het ongetwijfeld verschilt per gistsoort, en ook per 'batch' moutextract. Maar ik heb zo mijn favoriete gisten (3944,2278, 3787) en die houden bij mij niet op met schuimen als het groeien begint. Ik heb van SiriS wel eens een starter-recept gezien van 150 gram moutextract in 2,5 liter water (SG 1024 als ik het goed uitreken), maar dat vind ik wel heel erg dun. Ik denk dat ik het toch nog ga testen, nu ik erover nadenk. Hoe 'zwaar' zijn jouw starters, Adrie?


EBC, stond jij er nu bij toen ik diezelfde L.P. om tips vroeg ten aanzien hiervan? Hij vertelde me dat ze bij Wyeast anti-foaming agents gebruiken maar hij twijfelde of dat nu een goed idee zou zijn voor een brouwsel. Ben benieuwd wat hij nu zegt. In elk geval gebruik ik altijd bleek extract.
Wat ik ook nog wel eens doe, is de starter koelen, laten bezinken en afgieten, om daarna weer op te starten. Die tweede starter giet ik dan ook weer af na koelen, zodat ik een pitchbare slurry heb die zeer snel actief te maken is. Het afgieten zou in mijn ogen de eventuele bezwaren van een additief verder verminderen.

Dank voor jullie inzichten zover.

 :degroeten:

Adrie

Ik gebruik altijd 100 gram moutextract op 1 liter water. Ook voeg ik altijd 1 of twee korrels hop toe en kook de starter ten minste 1 kwartier. Dan snel au-bain-marie afkoelen en in de fles gieten waarbij ik de drab op de bodem zoveel mogelijk achter laat.

Dat het per gistsoort verschilt heb ik ook gemerkt. De European Ale van Wyeast die ik afgelopen weekend voor het eerst heb gebruikt schuimde meer dan alle andere gisten. Met de Westmalle heb ik nooit schuimproblemen gehad (niet in de starter althans).

Edgar

Citaat van: Adrie op 24-05-2005  14:12 uIk gebruik altijd 100 gram moutextract op 1 liter water. Ook voeg ik altijd 1 of twee korrels hop toe en kook de starter ten minste 1 kwartier. Dan snel au-bain-marie afkoelen en in de fles gieten waarbij ik de drab op de bodem zoveel mogelijk achter laat.

Ik deed dat tot voor kort precies eender, laatste keer een iets dunnere starter. En natuurlijk de gistvoeding en zinkgist.

 :degroeten:

EBC

Antwoord van Wyeast:

Over hop toevoegen in je starter:
Adding hops to the starter will not hurt anything.  I wouldn't add a
large amount of hops, but something close to the level that will be in
the beer that you are making would be appropriate.  It is argued that
adding hops during propagation helps the yeast become acclimatized to
the beer that you are going to make, I really doubt that it makes much
of a difference one way or another.

Vrij vertaald: Je mag hop toevoegen, het wordt gezegd dat de gist zo aan het bier kan wennen. Als je het doet, gebruik dan een gelijke verhouding als in je bier zit. Bij Wyeast twijfelen ze ernstig aan het effect hiervan, maar het kan geen kwaad.


Tips voor het verminderen van schuimvorming op je starter:
As for the foaming, we use anti-foam which is not an option for you
because it would kill the head in your beer.  Using a stir plate will
help because the constant agitation keeps CO2 from building up.
Intermittant aeration may actually cause more foaming because it allows
CO2 to build up.  As you can see, I don't have an easy solution to the
foaming issue.  The size and shape of your vessel will of course also be
a major factor in the foaming problem.

Vrij vertaald: Bij Wyeast gebruiken ze een anti schuimmiddel, maar dat is voor ons geen optie omdat dan ons bier ook niet meer schuimt. Het voorkomen van CO2 vorming door bijvoorbeeld een magnetische roerder kan helpen. Beluchten met interval kan tegengesteld werken omdat er tijdens de rust weer CO2 kan opbouwen. Verder is de vorm van je fles belangrijk. Eigenlijk is er niet zoveel aan te doen...

Edgar


Dank voor het vragen!

Wat het toevoegen van anti-schuim betreft zegt hij inderdaad hetzelfde als vorige week op Brouwland, echter, op Amerikaanse nieuwsgroepen/forums lees ik toch dat het met de 'head retention' nogal meevalt (eerlijk gezegd waren er ook negatieve berichten, maar niet overtuigend). Sterker nog, dat het zelfs schuimpositief kan werken omdat bepaalde stoffen niet uit het bier zouden schuimen. Het lijkt me ook, dat een dosis die een starter van 3 liter schuimvrij houdt, niet veel invloed zou moeten hebben op een bier van minstens 10 x dat volume. Zeker niet als de starter is afgegoten.

Als ik het probeer, zal ik het zeer zeker hier melden.

 :degroeten:

SiriS

Edgar,

Om het schuimen van je giststarter te beperken zou je het volgende kunnen doen:

- DME vervangen door glucose, 30,0 - 40,0 gram glucose en 4,0 - 5,0 gram Fermaid K, hoeveelheid Fermaid K is afhankelijk van hoeveelheid suiker in bier receptuur
- Glucose en Fermaid K oplossing in de snelkoker voor 10 minuten i.v.m. gist extract in de Fermaid K
- Zoals eerder in de thread aangegeven 10 liter fles gebruiken, dat heb je zeker nodig bij een Weizen gist
- Gebruik van een antifoam of defoamer? Antifoam is vaak een siliconen olie die schuimvorming helpt te voorkomen. Defoamer controleerd de hoeveelheid gevormd schuim. Antifoam heeft dus op het eindproduct (bier) een veel negatievere uitwerking dan een defoamer. Het geheel wordt nog complexer omdat veel mensen de mechanismen achter beide principes niet snappen en deze termen door elkaar gebruiken. Heel belangrijk is dat een antifoam of defoamer geschikt moet zijn voor het gebruik in levensmiddelen !!!!
- Bij het gebruik van een antifoam een combinatie van antifoam producten gebruiken die een synergetisch effect hebben, dan volstaat een lagere concentratie. Een werkzame concentratie voor de giststarter bepalen waarmee het antifoam nog net werkt (grens geval van antifoam en defoamer). Bij toevoegen van de gist suspensie aan het wort met een steriele slang onderuit de giststarter de gist suspensie aanzuigen en hiermee het wort pitchen, laatste 0,5 - 1,0 liter giststarter niet gebruiken.

Groet, SiriS

EBC

Siris,

Wat is DME?

Ik geloof toch dat we de problemen van de natuur maar moeten aanvaarden. Juist dat maakt het brouwen toch ook een strijd en overwinning als het weer gelukt is!

SiriS

EBC,

Sorry voor het ongemak DME = Dry Malt Extract (moutextract poeder). Sommige termen zijn kort/makkelijk en neem je snel over.

Groet, SiriS

Edgar

Siris,

Bedoel je nu dat je een gedeelte van de DME kunt vervangen of het geheel? En in welk volume is dat dan?

De 10-liter fles geeft een kabaal van jewelste als ik die i.c.m. de magneetroerder gebruik (gekletter van de magneet op de niet-vlakke ondergrond), dus dat zie ik niet zitten. Ik heb al gezocht naar een 10 liter bekerglas (ze bestaan!), dat zou ideaal zijn. Ik heb een 5 liter bekerglas en dat is te klein.

De defoamer is voor mij geen issue. Ik heb begrepen dat het eenvoudig een mechanische schuimsloper is, en dat lijkt me zeer effectief, maar niet voor mij. Da's iets voor Cornel! Die knutselt zoiets denk ik op een regenachtige woensdagnamiddag in elkaar. Ik houd het op additieven.

Als ik je goed begrijp, is het laten bezinken van de gist en het afgieten van het vocht in deze context een goed idee?

Merci,

 :degroeten:

SiriS

Edgar,

De hoeveelheden glucose en Fermaid K zijn per liter demi water. Alle DME vervangen door glucose. Zelf gebruik ik een 10 liter lab fles met een vrij grote magneet (l=50 mm) en deze hoor je niet. Antifoam en defoam zijn beide additieven..............!!??maar met een andere werking, een mechanische defoamer is heel wat anders. Antifoam zal de neiging hebben aan het oppervlak van je giststarter te blijven, als je dus vanaf de bodem de gist suspensie aanzuigt en het laatste beetje gist suspensie achter laat heb je relatief weinig additieven in het wort (bier).

Groet, SiriS

Edgar

Ok. Een lab-fles, da's natuurlijk wat anders. Met een mooie vlakke bodem!  Kost zoiets? Ik heb ook zo'n 50 mm magneet, zo'n supersterke neodynum of zoiets. Werkt goed.

Aha, beide additieven. Ik krijg het plaatje langzaam voor me. Het ene filmt af, het andere doet iets met de oppervlaktespanning zeker? In elk geval zijn die dingen niet zo gemakkelijk verkrijgbaar en ben ik al blij als ik er ééntje zou vinden die werkt.

Maar als ik ergens een 10 l fles vind, en het zonder siliconen kan oplossen (ik zal jouw glucose-suggestie ook testen!), heb ik dat natuurlijk veel liever. Ik hoop alleen niet dat de gist door al die glucose geen trek meer heeft in maltose. Ik ben even de naam voor dat effect kwijt, maar het schijnt te kunnen voorkomen. De veelgeprezen meneer Perrins Perkins had het er ook nog over.

Merci voor de info,


 :degroeten:

SiriS

Edgar,

Gist zet maltose om in glucose, om het verder te kunnen gebruiken. Het crab-tree effect heeft hier niets mee te maken, dat is een verschijnsel bij fed batch.

Groet, SiriS

Edgar

Eej, Siris, jij weet altijd wel weer iets te noemen dat noopt tot doorvragen!

Fed batch?


 :degroeten:

SiriS

Fed Batch is het opkweken van gist door de concentraties glucose en gistvoeding in het medium constant te houden, onafhankelijk van de toename van de biomassa. De concentratie aan glucose is hierbij 5,0 gram per liter.

Groet, SiriS

MO

Ja, die Siris die weet wat.

Nog een paar opties:
1. niet roeren (er is genoeg mening door gistgroei en wervelingen van de beluchting en je roert je gistcellen niet stuk, ikzelf roer niet)
2. gebruikt van een 10 L erlenmeyer (vlakke bodem, beter afsluitbaar door kleine opening, staan bij mij op het lab)
3. bovenroeren in je bekerglas (dan wordt het echt een laboratorium)

Begrijp ik je nu goed en maak jij een 2-3 L giststarter in een 5 L bekerglas? Dat gaat natuurlijk niet. Ik heb bij Brouwland een 10 L gistfles gekocht. Vanwege de bolle bodem kun je die niet roeren.

EBC

Siris,

Bedoel je nu dat je je gist opkweekt in glucose en gistvoeding? Volgens de studies die ik lees treedt dan juist dat Crabtree effect op. Bij een hoge concentratie aan glucose neemt gist dan geen zuurstof meer op, maar zet de glucose om in alcohol. De groei is dan beperkt en de nieuwe cellen verliezen hun mogelijkheden om enzymen aan te maken, waardoor ze andere suikers niet meer kunnen vergisten...

Dit is de reden om in zwaardere bieren met suiker in het recept, de suiker tijdens de gisting toe te voegen en niet tijdens het koken.

SiriS

EBC,

Vraag en antwoord staan in je eigen bericht.

Groet, SiriS

Edgar

Ik gok dat je bedoelt dat de glucose concentratie niet boven een bepaald gehalte (40 g/l) mag komen, en dat je dan geen last hebt van het krabbenboomeffect?

Ik herinner me dat ik van die concentratie een aantekening heb gemaakt; ik moet dat thuis even terugzoeken.

 :degroeten:

EBC

Sirus,

Je antwoord is wat cryptisch...
Dus niet alle DME vervangen door glucose? Of beter, helemaal geen glucose gebruiken in starters?

Edgar

Wat ik zo snel kan ontdekken, is dat het Crabtree effect al optreedt bij 0,4% glucose of hoger. De 40g/l die Siris voorstelt is een factor 10 hoger. Ik snap niet goed dat je dan géén Crabtree effect zou krijgen.


 :degroeten:

EBC

Ik heb een en ander nog eens bestudeerd...

Een starter dien je maken met een suikerspectrum zoals dat in wort voorkomt. Met alleen glucose (sucrose en fructose incluis) raakt je gist in de problemen. Niet doen dus.  :neenee:

Jacques

Hoe komt het toch dat ik het gevoel krijg dat we steeds verder van de basis van het hobbybrouwen geraken?

Bier is een natuurproduct. Laten we dat alsjebleift zo houden!

We zijn toch niet aan het brouwen om dezelfde additieven toe te voegen aan het bier dan de commerciële brouwers?

Herman

Je bedoeld: gewoon gist in het wort plompen als voeding?  >:D

Jacques

Eeuwenlang wordt er bier gebrouwen zonder allerlei "vreemde toevoegeningen" als voedingszouten, anti-schuimmiddelen, bodyverhogers en dergelijke.

Volstaan werd met natuurlijke stoffen zoals kruiden, suikers, verzuurd bier en vislijm of een varkenspoot voor de klaring.

Het gebruik van anti-schuimmiddelen, defoamers, of hoe ze ook mogen heten gaat mij gewoon te ver!

Het probleem van de continue beluchting kun je simpel oplossen door een grotere gistfles te gebruiken. Dat de bodem niet vlak is van de goedkope flessen is niet zo'n probleem. Door de constante stroom lucht is er al volop beweging in het wort/jongbier.

Edgar

Tja.  Ik denk dat het vooral de 'moderne', 'perfecte'  starters zijn, die almaar meer technologie vereisen. Roermechanismen, gistvoeding (is dat een additief?), zink (ook al zoiets), continuë beluchting... Het is nogal niet wat.

Ik ben niet vóór additieven, maar ik wil best een uitzondering maken als ik een praktisch probleem heb dat ik niet anders kan oplossen, en als ik ervan overtuigd ben dat er geen sprake is van toxiciteit of een negatieve invloed op kwaliteit. Gelukkig zijn er voor dit specifieke probleem nog enkele opties open om uit te proberen, zoals een 10-liter bekerglas (zoals Jacques al aangeeft) of een andere samenstelling van de starter.

Het gaat mij er niet om anders of natuurlijker te brouwen dan de commerciële brouwers, maar om te brouwen met een intentie die de commerciële brouwers (meestal) niet kunnen hebben, namelijk om te trachten smaak en kwaliteit op de eerste plaats te stellen. Dat is voor mij de basis van hobbybrouwen. Als dat in de marge een additief met zich mee zou brengen kan ik daar mee leven.



 :degroeten:

Jacques

Iedereen heeft zijn eigen redenen om zelf bier te brouwen.

De mijne is om met eenvoudige middelen en zo natuurlijk mogelijke grondstoffen een zo goed mogelijk bier te brouwen.
In mijn omgeving zijn veel mensen met kanker (mijn vrouw, zwager, goede kenns en buurman). Algemeen wordt aangenomen dat het ontstaan van kanker bestreden kan worden door een goede voeding. Daar passen naar mijn idee allerlei additeieven niet in.

SiriS

Om niet gelijk het predikaat Ali Chemicali opgeplakt te krijgen, deel ik de mening dat hobbybrouwen zoveel mogelijk zonder additieven zal moeten gebeuren. Uitleg op een vraag houdt per definitie niet gelijk in dat dergelijke additieven gebruikt zullen worden. Zelf vind ik gistvoeding erg makkelijk, zeker wanneer je bijvoorbeeld een gist depot uit een fles commercieel bier wilt opkweken of de hoeveelheid actieve gistcellen van een Wyeast verpakking wilt vergroten. De tot nu toe behaalde resultaten zijn verbazingwekkend, terwijl nog enige optimalisatie vereist is. Tien jaar geleden werd suiker ook als additief beschouwd en werd dan door veel amateurbrouwers niet gebruikt, dat is nu wel anders. Uitgaande van de stelling dat "vreemde toevoegingen" niet in een bier thuis horen en deze een gezondheids risico kunnen opleveren brengt met zich mee dat het drinken van een commercieel bier vermeden moet worden. Als mens wordt je de hele dag blootgesteld aan radicaal vormende stoffen (ook in gezonde voeding) die waarschijnlijk kanker kunnen veroorzaken (afgezien van de stress die deze kennis met zich meebrengt), wat nu als je supplementen (additieven) tot je neemt zoals antioxidanten?

Een giststarter hoeft per definitie niet hetzelfde suiker spectrum te bevatten als dat van het wort (anders heeft gist brocades met het opkweken van de diverse bier gisten wel een groot probleem):

http://www.nbsc.com/files/papers/fund.pdf (fundamentals of fermentation; waarom eigenlijk deze titel?)

Groet, SiriS

Edgar

De grens tussen iers mos, brouwzouten, varkenspoot, sulfiet, suiker (!) en siliconen is wat mij betreft toch redelijk vaag. Het feit dat er geen siliconenboom bestaat wil nog niet zeggen dat je er kanker van krijgt. Drink een glas wijn van een goed huis en je drinkt een produkt met een scala aan additieven, die overigens niet op de fles hoeven te staan.

Daarbij is er volgens mij een principiëel verschil tussen hulpstoffen die matig bier moeten 'verbeteren' (bodyverhogers, zoetmiddelen, schuimverbeteraars en dergelijke), en stoffen die het brouwproces kunnen helpen. Gips en fosforzuur vallen in die laatste categorie.

Anderzijds ben ik het grondig met je eens dat het prachtig is om uit zo eenvoudig (en zo weinig) mogelijk(e) ingrediënten mooi bier te brouwen en is dat ook mijn streven. Dat wil ik als starter van dit topic nog even duidelijk stellen.

 :degroeten:

SiriS

Edgar,

Graag CaSO4 gebruiken en niet gips. Gips als additief is wel een probleem.

Groet, SiriS

Hopmans

Kan je niet gewoon een natuurlijk druppeltje slaolie op het schuimdek gooien?
En later van onder afhevelen?


Wat is ook alweer CaSO4 ?

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Hoppie op 26-05-2005  10:24 uWat is ook alweer CaSO4 ?

Gips! Oftewel calciumsulfaat. Siris doelt er, neem ik aan, op dat je geen modelleergips moet gebruiken omdat daar allerlei vervuilingen in kunnen zitten.

 :degroeten:

SiriS

Slaolie of olijfolie is het proberen waard. Bij een volgende schuimerige giststarter gaat dat er zeker bij.

Groet, SiriS

Edgar

Ik heb de slaolie (arachide olie oftewel pinda olie in dit geval) getest en het heeft niet geholpen. Ik had ongeveer één theelepel verhit in een gasvlam ter desinfectie en toegevoegd. Niettemin is de starter de pan uit geschuimd. Jammer!

Eduard

Zou 'zout' niet helpen? En zijn er nog andere middelen die de oppervlaktespanning dusdanig kunnen beïnvloeden dat de boel niet overschuimt?

Herman

Olie in je bier, en dan ook nog zeuren over kleurstoffen?  :neenee:

 :engel:  >:D

Edgar

Kleurstoffen (groene wel te verstaan), zoetstoffen, METAAL! en nog veel meer om over te zeuren. Ik vond olie wel braaf, eigenlijk...

Overigens heb ik net 10 minuten geleden een starter ingezet, met 20 cc cognac (Louis Royer Distillerie Les Magnolias, Cognac Tres Vieux, Grande Champagne) erin, in de hoop dat de alcohol ervan het schuim zal beperken.

Hopmans

Ik was gisteren rijst aan het koken.
Een beetje olie erin, en de boel kookte over.
Met margarine is dat niet het geval.
Maakt het toch uit.
Maar margarine moet smelten.
misschien vloeibare margarine?  :idea:

 :degroeten:

Edgar

Eindelijk een starter zonder schuim! Bij deze en de vorige starter heb ik de hop achterwege gelaten, en heb gemerkt dat het erg veel scheelt in de schuimvorming. Hopelijk is het geen toeval. De vorige (2 Engelse ale-gisten gemengd) was al bijna ok, deze (Duvelgist) is helemaal schuimloos. Wel jammer van de hop en misschien zelfs een risico, maar wel héél erg fijn om de luchtpomp bijna vol open te kunnen zetten zonder zorgen.




Johannes

Ik gebruik altijd ongehopte starters van moutextract, altijd schuimen als een idioot. Ik heb nu een vijf liter fles en zal daar binnenkort een redelijke hoeveelheid gist in pitchen in de hoop dat het gevormde alcohol de schuimvorming tegengaat.

Edgar

He bah, dat is slecht nieuws. Gebruik je een magneetroerder?

Johannes

Nee, die dingen zijn me iets te prijzig. Voor een leuk 2e handsje hou ik me aanbevolen.

Oscar

Anti-schuim middel in je giststarter....lijk mij niet nodig. Als je giststarter gaat schuimen houd dat in dat je gist er op dat moment niets mee doet......als je in fasen belucht (totdat het net niet de fles uit schuimt) en daarna een tijdje weer niet zal je gist voldoende zuurstof krijgen, en dit langzaam verbruiken. Pas als de gist explosief gaat groeien of suikers gaat omzetten dan kun je continue beluchten omdat dan de zuurstof direct verbruikt wordt. (Dit naar aanleding van mijn laatste ervaring met mijn giststarter).

Dus die schuimvorming tegengaan lijkt mij onnodig. Het is meer een kwestie van efficient beluchten. Iemand als eens gedacht om een tijdschakelaar tussen het beluchtingspompje te zetten en bijvoorbeeld om het half uur 5 minuten te beluchten... Ik denk dat je hier veel meer mee bereikt.

Groeten en gezondheid
Oscar

Huub Krekels

Brouwers,

ik los dit inderdaad op doormiddel van een digitale schakelaar. Zowel mijn giststarter als het wort (na toevoeging van de gist) belucht ik op deze manier. Schuimvorming kun je zo goed in de hand houden. :proost2: Je moet wel opletten hoe lang je belucht. Het ene bier schuimt meer als het andere.



Edgar

Citaat van: Oscar op 01-06-2006  01:17 uAls je giststarter gaat schuimen houd dat in dat je gist er op dat moment niets mee doet......

Dat klinkt leuk maar is helaas niet waar. Al was het alleen maar omdat lucht (en schuim) voor 80% uit stikstof bestaat, waar de gist sowieso niks mee doet.

Citaat van: Oscar op 01-06-2006  01:17 uPas als de gist explosief gaat groeien of suikers gaat omzetten dan kun je continue beluchten omdat dan de zuurstof direct verbruikt wordt.

Dat is ten eerste een beetje een rommelmethode (kan wel, maar liever niet), en ten tweede ben je er niet altijd bij als de gist besluit hard te gaan groeien. Ik zit dan meestal op mijn werk.

Citaat van: Oscar op 01-06-2006  01:17 uIemand als eens gedacht om een tijdschakelaar tussen het beluchtingspompje te zetten en bijvoorbeeld om het half uur 5 minuten te beluchten...

Tuurlijk, ik (in het eerste bericht) en EBC (in het vierde) bijvoorbeeld. En kijk aan, Huub oook al! En ook dat is toch niet de ideale methode wat mij betreft, hoewel ik er geen getallen over heb, maar de gist groeit in de exponentiele fase zo hard, dat het me niet onaannemelijk lijkt dat het zuurstofgehalte naar 0 zakt tijdens de pauzes. Geen ramp allemaal, maar de groeimethode is in elk geval bedoeld om dat soort fouten uit te sluiten.

Citaat van: Huub Krekels op 01-06-2006  07:43 u(...)digitale schakelaar(...)

Kan je daar wat meer over vertellen?


MO

Volgens Baetsle wordt in een perfecte giststarter wel degelijk af en aan wel en niet belucht. Tevens wordt in tussenposes voeding toegevoegd. Ik heb mijn aantekeningen helaas niet bij de hand.

Edgar

Citaat van: MO op 01-06-2006  08:22 uVolgens Baetsle wordt in een perfecte giststarter wel degelijk af en aan wel en niet belucht. Tevens wordt in tussenposes voeding toegevoegd.

In lab-condities misschien. En anders is het weer eens een goede reden om het oneens te zijn met professor Baetslé ;) Of dient het een doel dat de gist tijdelijk zonder zuurstof komt te zitten?

Huub Krekels

De digitale schakelaar is gewoon een tijdschakelaar die digitaal instelbaar is. Dit heeft als voordeel dat jemet kleine intervallen kunt schakelen. Deze heb ik gekocht bij de Aldi voor 3.95 euro. De tijdschakelaar met pinnetjes is niet zo variabel in te stellen.


Ik heb nu een magneetroerder en ga daarmee experimenteren. Deze magneetroerder is ook nog eens voorzien van een kookplaatje. Hier kan ik dan het moutextract op koken en na afkoeling gaan roeren. Heeft iemand nog enkele tips voor mij. Ik heb gezien, dat als je de magneetroerder aanzet, je flinke luchtbellen krijgt in de erlemeyer.

-Is dit voldoende om er zuurstof in te krijgen.
-Kunnen de gistcellen goed tegen het hard roeren. :gistsmile:

Edgar

Citaat van: Huub Krekels op 01-06-2006  08:30 uDe digitale schakelaar is gewoon een tijdschakelaar die digitaal instelbaar is. Dit heeft als voordeel dat jemet kleine intervallen kunt schakelen. Deze heb ik gekocht bij de Aldi voor 3.95 euro. De tijdschakelaar met pinnetjes is niet zo variabel in te stellen.

Je moet ze wel met hééél kleine intervallen kunnen schakelen, en dan nog heel veel intervallen, om nuttig te zijn. Als dat Aldi-ding dat kan: WOW. Meer dan 10 schakelintervallen is zeldzaam. Ik denk dat ik alle verkrijgbare tijdschakelaars in alle bekende bouwmarkten heb bestudeerd en nooit iets deftigs gevonden, behalve 2 (dure!) Grässlins, die ik wel eens in elkaar gestoken heb gebruikt tijdens de eerste fase.

In welke intervallen en hoeveel kan je dat ding schakelen dan? Zit ers soms een eindeloos herhaalbaar (klein) interval op??

Huub Krekels

Ik zit nu op mijn werk. Ik zal thuis even in de gebruikershandleiding kijken hoe vaak je de intervalschakeling kunt aan en uitschakelen. In elk geval ruim voldoende.
 :gistsmile:

Edgar

Citaat van: Huub Krekels op 01-06-2006  08:30 uIk heb nu een magneetroerder en ga daarmee experimenteren. Deze magneetroerder is ook nog eens voorzien van een kookplaatje. Hier kan ik dan het moutextract op koken en na afkoeling gaan roeren.

Dat ik daar nou zelf nooit opgekomen ben...! Ok, met hop gaat dat niet zo lekker, maar zonder hop is het natuurlijk ideaal. Bedankt voor de tip Huub! (hete trub zal wel meevallen hoop ik...)

Citaat van: Huub Krekels op 01-06-2006  08:30 uHeeft iemand nog enkele tips voor mij. Ik heb gezien, dat als je de magneetroerder aanzet, je flinke luchtbellen krijgt in de erlemeyer.

-Is dit voldoende om er zuurstof in te krijgen.
-Kunnen de gistcellen goed tegen het hard roeren. :gistsmile:

Het eerste is lastig... Het tweede: Volgens mij wel. Gist is echt hééél erg klein en komt niet snel klem te zitten.


Johannes

Citaat van: Huub Krekels op 01-06-2006  08:30 u-Is dit voldoende om er zuurstof in te krijgen.


Nee, een gasbel is nog geen zuurstof. Zo'n tijdschakelaar lijkt me wel wat overigens..

Edgar

Citaat van: Johannes op 01-06-2006  09:24 uNee, een gasbel is nog geen zuurstof.

Ik denk dat Huub een 'ruisende draaikolk' bedoelt. Daar wordt toch steeds 'verse lucht' in getrokken...? Ik twijfel wel over de uitwisseling van zuurstof met de lucht buiten de fles (niet optimaal door een wattenprop) en over de CO2 produktie die lucht zal verdringen. Je wilt CO2 wel zo veel mogelijk voorkomen (geen alcoholische gisting maar aerobe groei immers), maar of het helemaal niet gebeurt betwijfel ik.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 01-06-2006  01:17 uIemand als eens gedacht om een tijdschakelaar tussen het beluchtingspompje te zetten en bijvoorbeeld om het half uur 5 minuten te beluchten... Ik denk dat je hier veel meer mee bereikt.
Ja ik heb er een instelbare klok tussen zitten. Regelbaar tussen 1 seconde en 24 uur. Ik kijk tot wanneer het schuim tot aanvaardbare hoogte opstijgt en stel zo het pompje in.

Hopbier

EBC

Conrad 191299 - 8A. Een middagje solderen en inbouwen en je bent vertrokken. Ik heb de condensator wel wat groter gemaakt om langere intervallen te kunnen instellen.
Je hebt ook nog een 12V voedinkje nodig.
Ik heb het spul ingebouwd in een 'tupperware' achtig doosje van Blokker. 220V in de muur en de luchtpomp in het opgebouwde stopcontact.




EBC

Het geheel ziet er dan zo uit...let niet op de rommel  ::)



en na ongeveer 24 uur draaien en een uurtje wachten krijg je dit:


en nog twee daagjes later hou je dit over:


Dan is het tijd om af te gieten en nog een keer aan te vullen.

Edgar

Ha! Eindelijk plaatjes van dat ingenieuze timertje. Er was al vaker over gesproken.

En Ha! Nog een afgieter! Afgieters zijn de manne 8) Laat jij de boel op kamertemperatuur staan?

EBC

Ja, mijn giststarters maak ik rond de 23C. Ik begin ongeveer 10 dagen voor de brouwdag, afhankelijk van de flocculatiegraad van de gist. Bij sommigen gisten duurt het wat langer voordat je kan afgieten. Overigens hevel ik tegenwoordig af, dan kan je nog meer gist overhouden. En dan voeg ik nog wat van het eerste wort van het brouwsel toe op de brouwdag zelf (na eerst afhevelen). Gewoon de eerste filterafloop, even opkoken, koelen en erbij. Zo 'verdunt' de starter het brouwsel niet.

Ha, Afhevelers!


Edgar

Afhevelen is precies wat ik ook doe. Ik gebruik echter wel moutextract voor de herstart, maar dat was dan de laatste keer.

MO

Oei, wat een goeie tips allemaal en wat een prachtige foto's! Ik dacht altijd dat de meest actieve gist zwevend was - dat was mijn argument tegen afhevelen -, maar inderdaad de koel ligt altijd onderin en ik heb ook uitstekende ervaringen met brouwsels-op-gistkoeken. Ik heb nu een 400 ml giststarter van mijn ondergist, vanavond maar hevelen en opnieuw moutoplossing erop brengen.

Edgar

Het afhevelen doe ik, net als EBC als ik het goed begrijp, wel na 2 dagen bezinken. Sommige gisten zinken sneller, sommige trager, maar gemiddeld is 2 dagen totdat er een duidelijke koek met min of meer heldere vloeistof is ontstaan.

Let op dat het doorstarten veel snellere gisting geeft en dus een grotere zuurstofbehoefte. Stel dat je om 1800 uur 2,5 liter op het koekje zou gieten, dan kon het wel eens zijn dat om middernacht of uiterlijk de volgende ochtend de suikertjes al op zijn. Bij een geroerde starter althans, maar ik weet niet of je roert.

Hans

Bij mijn eerste gisstarter had ik ook problemen met overtollig schuimen. Bij mijn tweede starten heb ik 2 druppels olijfolie toegevoegd en was het probleem voorkomen. Ik heb al vaker gelezen dat olijfolie wordt toegevoegd.

Je kan het eens proberen bij je volgende starter.

Met vriendelijke groeten Hans

Hopmans

Hans,

Allereerst welkom op dit forum, maar je reageert op een bericht van bijna 2 jaar oud.
De persoon in kwestie heeft ondertussen hele andere inzichten.

 :degroeten:

korek

Sterker nog: deze discussie had helemaal niet plaats moeten vinden. Gewoon BAH, viezigheid in je bier. Vergelijkbaar met een forse infectie! En dan nog zoveel er over schrijven, gaat mijn begrip te boven. Ik ben het helemaal eens met Jacques, natuur z'n gang laten gaan!!

RobinB

In de volgende volgorde heb ik steeds minder schuimvorming ervaren bij goede gistgroei:
Magneetroerder >  + scheutje olie in de starter > + lucht blazen op een flinke vortex in plaats van in de starter.

Natuurlijk is een rechte fles een stuk beter dan een taps toe lopende fles, maar das logisch ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.