Hoi Norbertus,
Het voordeel van een herms(wurms) is dat je door het continu rondpompen van het wort eigenlijk het roeren van de maisch niet meer hoeft te doen, je hebt dan immers een konstante stroming van water door je graanbed.
mijn advies is het goed regelen van de themperatuur in je warmwatervat waarin je warmtewisselaar zit, in mijn installatie moet deze 2 á 3 graden C hoger zijn dan de benodigde themperatuur in de maischketel, maar dit kan bij elke installatie verschillen omdat dit afhankelijk is van de lengte v/d spiraal in de warmwaterketel, lengte en isolatie van de leidingen en de doorstroomsnelheid.
Als ik een themperatuurverhoging uitvoer stook ik het warmwatervat op tot een graadje of twee hoger dan de benodigde maischthemperatuur en laat mijn pomp altijd draaien.
Maak niet de fout om even snel een themperatuurstap te forceren door de themperatuur in je warmwatervat veel te hoog te nemen, het wort wat door de spiraal stroomd word dan ( even ) te heet waardoor de enzymen misschien al het loodje leggen.
Dus elke installatie zal zo zijn eigen "gebruiksaanwijzing" hebben, maar ja, dit is hobbybrouwen, experimenteren en leren.
groetjes....Cis