Brouwtechnologie met de HERMS

Gestart door norbertus, 19-05-2005 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

norbertus

Beste medebrouwers,

Na een eerste brouwpoging werden de eerste kinderziektes aan de installatie aangepast. Een nieuwe brouwpoging begint dan ook te kriebelen.

Het zal een zomers witbiertje worden.

Bij de vorige poging rezen er mij wel enkele vragen. Bij het brouwen spreken we steeds over rustperiodes bij verschillende temperaturen. Bij de vorige poging werd een Westmalle Tripel gebrouwen en heb ik de pomp steeds laten aanstaan tijdens de ganse tijd dat het moutmeel in de maischton aanwezig was en dus de ganse periode het wort rondgepompt.

Heeft iemand ervaring met de werkwijze :  de circulatie de ganse periode te laten doorgaan of de pomp na het behalen van de gestelde temperatuur tijdelijk af te zetten en wat zijn de voor en nadelen van de beide werkmethodes?

Heeft iemand tijdens het Herms-brouwen het tempverschil tussen de waterton en de maischton genoteerd? Met andere woorden hoeveel °C dient men de waterton hoger te stoken om de streeftemp in de maischton te behalen?

Zijn er nog andere Herms-vragen van de medebrouwers? Uit de vragen van een medebrouwer valt er steeds te leren!

Groeten,

Norbertus.


Cisdevésser

Hoi Norbertus,

Het voordeel van een herms(wurms) is dat je door het continu rondpompen van het wort eigenlijk het roeren van de maisch niet meer hoeft te doen, je hebt dan immers een konstante stroming van water door je graanbed.
mijn advies is het goed regelen van de themperatuur in je warmwatervat waarin je warmtewisselaar zit, in mijn installatie moet deze 2 á 3 graden C hoger zijn dan de benodigde themperatuur in de maischketel, maar dit kan bij elke installatie verschillen omdat dit afhankelijk is van de lengte v/d spiraal in de warmwaterketel, lengte en isolatie van de leidingen en de doorstroomsnelheid.
Als ik een themperatuurverhoging uitvoer stook ik het warmwatervat op tot een graadje of twee hoger dan de benodigde maischthemperatuur en laat mijn pomp altijd draaien.
Maak niet de fout om even snel een themperatuurstap te forceren door de themperatuur in je warmwatervat veel te hoog te nemen, het wort wat door de spiraal stroomd word dan ( even ) te heet waardoor de enzymen misschien al het loodje leggen.
Dus elke installatie zal zo zijn eigen "gebruiksaanwijzing" hebben, maar ja, dit is hobbybrouwen, experimenteren en leren.

groetjes....Cis

Adrie

Ha Norbertus,

Mijn ervaring is dezelfde als die van Cis. Ik pomp ook continu rond en de temperatuur in mijn heetwatertank is ook een tot twee graden hoger dan in de maischketel. De opwarmtijden die ik dan haal zijn iets sneller dan een graad per twee minuten en dat is prima.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.