Werkt dit als tegenstroomkoeler?

Gestart door Hoppie, 18-05-2005 06:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Even een brainwave,

Als men weer bier door deze spiralen laat lopen, en men maakt een huis van PVC
rond deze spiralen waar water doorheen gaat.

Is dat geen goede tegenstroomkoeler?

 :degroeten:



Johannes

Citaat van: Hoppie op 18-05-2005  06:07 uIs dat geen goede tegenstroomkoeler?


Nee, het is namelijk geen tegenstroomkoeler, ik heb zo'n ding gezien en de eigenaar wist te vertellen dat hij nog zo'n 45 minuten over deed om 20 liter bier te koelen. Bij een tegenstroomkoeler heb je tegengestelde stroomrichtingen hier heb je een vat wat zich vult met water en een  'gemiddelde' temperatuur aanneemt ipv dat de ene kant koud is en de andere kant heet.



Hopmans

Bedankt Johannes,

Niet doen dus.
Weet ik even genoeg.

Groetjes,

Hoppie

 :degroeten:


Edgar

Misschien dat het beter zou werken als in- en uitstroom van het koelwater aan tegengestelde uiteinden van de cilinder zouden zitten. Maar dan nog heb je niet het geconcentreerde effect van een tegenstroomkoeler.

PS dit topic is niet verwijderd zoals Hoppie verzocht maar verplaatst. Het lijkt me nuttige info.

 :degroeten:

Nico

De in- en uitgaande pijp aan de mantelzijde verschillen in lengte, waardoor de ww het karakter krijgt van een mengeling tussen een dwarsstroom en een tegenstroom warmtewisselaar.
Dat de afkoeling zolang duurt komt m.i. niet zozeer door de constructie, maar veeleer door het geringe warmteoverdragend oppervlak.
Een langere spiraal en een langere mantel geven een snellere afkoeling.

Met vriendelike groet,
Nico

willem

denk dat het als koeler best wel kan werken, maar dan geen tegenstroomkoeler
je zal iets meer koper nodig hebben, en zorg er vooral voor dat je een groot debiet aan water kan halen !!
maar ook je wort weer niet door te smalle buisjes laten stromen, anders verstopt de boel gegarandeerd  (uit ervaring ... :stom:)

groetjes,
willem

Henk oet Paiz

Volgens mij is hier puur de lengte van de spiraal van belang. Hetzelfde systeem werkt bij een tapinstallatie toch ook.

Maar Hoppie, waarom neem je niet gewoon een oude tapspiraal uit een vaillant geiser. Dat is hetzelfde principe en werkt uitstekend met een paar Gardena koppelingen. Hier staat precies hoe je een en ander in elkaar zet. Ik heb destijds bij het gemeentelijk energiebedrijf een aantal van die dingen gratis opgehaald.

Groeten,

Henk  :proost2:

Hopmans

Aha  :idea:
Bedankt voor de link Henk ! Handig .   :proost2:

Citeermaar ook je wort weer niet door te smalle buisjes laten stromen, anders verstopt de boel gegarandeerd
Dat is waar Willem. Groot nadeel. Thank for the tip !  samenvol

Hoi Nico !,
Long time no see !   :biersmile:
CiteerDat de afkoeling zolang duurt komt m.i. niet zozeer door de constructie, maar veeleer door het geringe warmteoverdragend oppervlak.
Een langere spiraal en een langere mantel geven een snellere afkoeling.
Ik denk zelf dat met een lang spiraal inderdaad voldoende koeling is.

Hoi Edgar,   :elifant:
CiteerPS dit topic is niet verwijderd zoals Hoppie verzocht maar verplaatst.
Uh, veplaatsen desnoods verwijderen, omdat dat de andere topic "verstopte".

:degroeten:



Menno

Hoppie,

Je kan ook contact opnemen met Titus; hij heeft dompel-koelers (RVS 8)) in de aanbieding. :idea:

Misschien kan je er, na wat aanpassingen, wat mee? Heb er zelf ook een besteld!  samenvol

Menno

Hopmans

Ha Menno,

Deze topic is juist afgesplitst van die topic.
Ik ben een beetje aan het twijvelen tussen dompelkoeler of tegenstroomkoeler.

Groetjes,

Hoppie

 :degroeten:

Adrie

Nou  Hoppie als je dan toch aan het knutselen slaat, dan kan ik je een tegenstroomkoeler van harte aanbevelen. Het gaat sneller, kost minder water, en de kans op infecties is kleiner.

Harold

Hallo,
Een pure  tegenstroomkoeler is het niet. Als de lengte diameter-verhouding wat verhoogd wordt krijgt het meer een tegenstroomkarakter. Om deze koeler te vergelijken met een dompelkoeler (pure dwarsstroom dus) gaat me te ver. Het lijkt me wel leuk om deze koeler na te bouwen: een groot voordeel van deze koeler is dat hij in tegenstelling tot een pure tegenstroomkoeler gemakkelijk te reinigen is.

Adrie

Hoezo? Het bier stroomt net als bij een tegenstroomkoeler door de warmtewisselaar. De ruimte waar het water doorstroomt wordt niet vies en vormt sowieso geen besmettingsgevaar. Wat dat betreft is er geen verschil met een tegenstroomkoeler.

Edgar

Ik zie niet veel voordelen aan deze koeler. In- en uitstroom van zowel bier als koelwater zou serieus moeten veranderen voor een efficiënte werking. Dit werkt waarschijnlijk slechter dan dezelfde spiraal gewoon in je bier hangen. Ben het eens met Adrie, als je dan toch wilt knutselen kan je net zo goed een tegenstroomkoeler maken. Dit ding valt in de catgorie 'slecht ontwerp'.
Wel goed bedenken of je dan geen dure pomp nodig hebt. Voor dat geld kan je heel wat jaren water verspillen met een dompelkoeler.

Ben het wel eens met Harold dat het geen tegenstroomkoeler is, omdat het pure tegenstroomprincipe niet wordt toegepast.

Bijkomend voordeel van een tegenstroomkoeler (niet t.o.v. dit ding maar t.o.v. een dompelkoeler) is dat je meer koude trub in je bier krijgt. Althans als ik meneer Perrins Perkins van Wyeast mag geloven, zitten daar lipiden in noodzakelijk voor de opbouw van celwanden. Maar dat is een oude en beruchte discussie.

 :degroeten:

Hopmans

Hoi brouwvrienden,

De meningen zijn een beetje verdeeld.
Koelt het apparaat nu wel of niet.
Er is eigenlijk maar één manier om de proef op de som te nemen.
Mislukt dat, dan heb ik een gigantisch goede dompelkoeler van RVS.
Naar mijn inziens is het wel een bestaand ontwerp warmtewisselaar die gezien de hoeveelheid
windingen/lengte wel degelijk kan koelen.
Bovendien is het een bestaand "Bier-koelspiraal".

Nog maar een paar nachtjes over slapen.
Ik moet ook nog een hopfiltertje maken.

 :degroeten:

EBC

Hoppie,

Het ontwerp wordt in de industrie veelvuldig toegepast. De oppervlakte verhouding van de waterzijde en bierspiraal is natuurlijk wel belangrijk, hoe meer bierspiraal, hoe beter. Let op hoe je de boel aansluit. Zorg dat het water bovenin instroomt  en aan de onderkant weer uitstroomt (verleng de uitstroompijp tot de bodem). Zorg ook dat de waterinstroom zo dicht mogelijk bij het wort uitstroom zit. Je krijgt dan een kruisstroomkoeler, jaja, zo heet dat in de werktuigbouwkunde.
De efficiency zit tussen dompelkoeler en tegenstroom koeler in. Brouwtechnisch zou deze koeler beter moeten zijn dan een dompelkoeler, mits je eerst filtert en dan koelt.

Qua warmteoverdracht is het een omgekeerde dompelkoeler, met die verbetering dat het water (omgekeerd het wort) in beweging is. De plastic behuizing kan je vergelijken met de brouwketel, de spiraal met de dompelkoeler. De warmte gaat nu echter in omgekeerde richting.

Hopmans

Hoi EBC,

Citeerkruisstroomkoeler
Klinkt wel stoer.  8)

 :degroeten:

Edgar

EBC, zijn die industriële koelers niet een beetje groter? Het lijkt me dat je in dit kleine model veel te veel verstoring van de koelgradiënt hebt door wervelingen. En ik kan me ook slecht voorstellen dat in een goed ontworpen koeler de hete instroom vlak langs de gekoelde uitstroom zou lopen zonder isolatie, met een paar centimeter water ertussen.

Hoppie's getekend model ziet er wel beter uit dan het model op de foto vanwege de betere afstand tussen in_ en uitstromend koelwater.

 :degroeten:

EBC

Ik bedoel dat je hem aan moet sluiten als of het een tegenstromer is. Koude wort dus vlakbij koud water.
Juist de afstand tussen in en uitstromend water zo groot mogelijk maken heb ik bedoeld uit te leggen. Je zou een paar schotten in de waterzijde kunnen aanbrengen om een gelijkmatiger temperatuurverloop te creeeren.
We zijn het eens Edgar... ;D

Ja ik hou wel van controverse, dat moet ook om scherp te blijven, zeker op een forum. Ik heb nog heel veel brouwinformatie op de plank. Ik begrijp dat sommigen niet alles willen horen. Niemand hoeft het met me eens te zijn...maar lekker bier levert het wel op!  :lekkerbier:

Harold

Citaat van: Adrie op 19-05-2005  13:03 uHoezo? Het bier stroomt net als bij een tegenstroomkoeler door de warmtewisselaar. De ruimte waar het water doorstroomt wordt niet vies en vormt sowieso geen besmettingsgevaar. Wat dat betreft is er geen verschil met een tegenstroomkoeler.

Adrie, Voor wat de binnenkant van de koeler betreft heb je gelijk. Met het getekende model kun je ook de buitenkant goed reinigen. Bij een reguliere tegenstroomkoeler is dit lastig. Ook al gaat er alleen drinkwater door de buitenkant van een tegenstroomkoeler,  je kunt op den duur altijd wat afzettingen verwachten die de capaciteit van je koeler negatief beïnvloeden.

Harold

Adrie

Dat is waar, maar simpel op te lossen door een zure oplossing er doorheen te sturen. Dan is de kalkaanslag (er kan alleen maar kalk afgezet worden denk ik zo) zo opgelost.

Hopmans

Hoi boys,

Dit schreef Henk eerder.

CiteerMaar Hoppie, waarom neem je niet gewoon een oude tapspiraal uit een vaillant geiser. Dat is hetzelfde principe en werkt uitstekend met een paar Gardena koppelingen. Hier staat precies hoe je een en ander in elkaar zet. Ik heb destijds bij het gemeentelijk energiebedrijf een aantal van die dingen gratis opgehaald.

Ik moet zeggen mannen; ik heb dit apparaatje afgelopen weekeinde in het echt gezien, en
dat is echt een verrekt handig compact koelertje.

                                                              :-\
Ik denk dat ik voor zo'n Vaillant gevalletje ga. Maar aan de andere kant is knutselen ook weer leuk.

Gek word ik er weer eens van. :D

        :degroeten:
 :degroeten: ::) :degroeten:                   :denken:
        :degroeten:


EBC

Wil je nog iets moois? http://www.blichmannengineering.com/Therminator/
Als je ooit in de States bent...met de huidige $ koers en als souvenir!

Ik kan 'm je aanbevelen. Sneller koelen is haast onmogelijk. En een koude trub die je daarmee krijgt...'t kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Herman

Ik werk zelf met net zo iets, al is ie wat minder vermogend als ik dat zo zie.....

Kaj

Ik zit nu zelf ook op het punt van warmtewisselaar....
Waar kun je zo'n Valiant geval kopen. kun je die misschien los kopen bij Valiant zelf? En wat is ongeveer het prijskaartje daarvan? Hij ziet er inedergeval wel strak en compact uit.

Kaj


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.