Stoppen slaan door bij weckketel (30 liter)

Gestart door strokkie, 09-02-2014 17:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennisbier

CiteerWeglaten en doorverbinden is onveilig, ik zou dat maar niet doen. Kun je fik van krijgen, dat is slecht voor je bier.
Als je de verbinding met een sokje maakt heb je een prima overgang zonder weerstand.
Het wordt nooit heet. 
En heb je al eens gehad dat je je ketel droogkookte? Je bent er toch bij???

EvilWoutertje

Sokje?? Sorry, ik ben niet zo'n elektricien...

Gerlachus

Dennisbier, de meeste fik ontstaat als je er dus niet bij bent. Dan kookt je ketel droog en dan begint het feest... Keert de verzekering uit als je zelf hebt zitten klooien aan veiligheden?

dennisbier

Dan laat je het doen door een erkende NEN3140 technicien.
Het is amper een ingreep.



Eigenlijk ben ik er altijd bij als ik zelf bier aan het brouwen ben.
En de stekker gaat eruit bij mij als ik klaar ben met brouwen en dan ruim ik alles op.

De thermostaat zit er ook nog op. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat het verwarmingselement eerder defect raakt en de aardlek eruit springt.

Ik ga zelf ook niet van huis met een draaiende droger...... enige voorzichtigheid moet je altijd in acht nemen.

Dirtbag

Citaat van: dennisbier op 14-02-2014  19:57 uDan laat je het doen door een erkende NEN3140 technicien.
Het is amper een ingreep.



Eigenlijk ben ik er altijd bij als ik zelf bier aan het brouwen ben.
En de stekker gaat eruit bij mij als ik klaar ben met brouwen en dan ruim ik alles op.

De thermostaat zit er ook nog op. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat het verwarmingselement eerder defect raakt en de aardlek eruit springt.

Ik ga zelf ook niet van huis met een draaiende droger...... enige voorzichtigheid moet je altijd in acht nemen.

Voordat er 25 liter is verdampt met een elektrische ketel... zal toch bijna 10 uur duren denk ik?

Goh, je hebt precies een andere logica als ik zelf. Ik woon alleen en bij voorkeur draai ik natuurlijk in het nachttarief. dus bij voorkeur zet ik hem aan als ik een nachtdienst heb en niet thuis ben.
Persoonlijk heb ik liever dat mijn huis zonder mij afbrand ;) De reclames vertellen toch dat een brand veel sneller gaat dan wij ons voorstellen.

db

Erick

Jij gaat je wort koken als je nachtdienst hebt?
Met een timer of zo?
En dan 6 uur laten staan voordat je uit je nachtdienst bent?
Rustig laten afkoelen? :nut:

dennisbier

Elke connector en weerstand geeft warmte, zeker als je met iets bezig bent als een verwarmingelement.
Daarom heeft de bedrading bijvoorbeeld een bepaalde dikte.

Met bijna elke bouwmarkt universeelmeter kun je redelijk weerstand meten. Als de weerstand 0 is over je nieuwe verbinding is daar geen gevaar en als de verbinding goed gemaakt is, dat hij niet kan lossen, ontstaat dat gevaar ook niet.

Leuk dat je nachttarief hebt en dan s'nachts wast en droogt, maar veel branden ontstaan door mensen zelf.
Een stoffige droger doet het nog altijd goed als brandoorzaak.

Ik weet niet hoe het met elektrische pannen zit, maar ik denk dat het niet vaak voorkomt.
Je bent er bij tijdens het brouwen.
Wat je altijd moet gebruiken is aarding. 
Die laten mensen in hun huis ook niet getrouw nameten.
Ik heb wandcontactdozen gezien, met aarding, maar die niet eens aangesloten waren....   :o

Mthijs

Dag allemaal,

Gisteren voor het eerst gebrouwen ( zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33189.0.html) , supergaaf, in mijn via marktplaats aangeschafte 30l Weck ketel.
Maischen ging goed, maar na een krap uur koken (vd 90 minuten gepland) klapte steeds mijn aardlek eruit.
Omdat ik nog door moest koken ben ik creatief geweest en heb de aarding van de stekker afgeplakt met tape en toen weer in het stopcontact gedaan. Daarmee kon ik probleemloos verder koken.

Vandaag de boel uit elkaar gehaald om te bekijken wat er aan de hand is. Via empirisch alles nagaan en uitsluiten kwam ik erachter dat het probleem niet in de schakelaars (temperatuur en timer) zit, ook niet in het thermisch beveiligingsblokje.

Het zit dus in het element. Wanneer ik aardedraad losgooi, geen probleem doet ie alles goed. Ook met rechtstreekse aansluiting (stroomdraad direct op element gaat het prima, totdat ik de aardedraad vastmaak aan de ketel. Dus er is een lekstroom tussen element en ketel. Element maakt ook gewoon contact met ketel en aluminium kap wat tussen de bodem van de ketel en de plastic voet van de pan zit.

Wat nu? Iemand een idee?

Aangezien ik er toch altijd bij ben zou het gemakkelijkst zijn om dan gewoon in een ongeaarde pan te koken, maar ja... niet echt veilig. Al ging dat gisteren prima.

Is er een optie om het element te isoleren oid?

Baal hier wel van. Een optie is ook nog om alles te slopen, enkel de rvs pan te gebruiken en dan op de wokbrander van mijn formuis, die is 3500 Watt dus meteen veel meer vermogen.

Hoor graag tips, ben beetje radeloos nu. Alvast bedankt!

Henielma

Misschien stond die pan niet voor niets op Marktplaats?

Verwarmingselementen hebben hier vaker last van en zijn dan versleten of bijna versleten. Helaas hier is niets aan te doen. Het element isoleren moet je zeer zeker niet doen en zeker ook geen ongeaard stopcontact gebruiken. Dan zet je het hele beslag onder spanning en dat is levensgevaarlijk.

Wat je tijdelijk kan helpen is de steker andersom in het stopcontact doen. Wanneer het lek ver aan 1 zijde van het element zit wil dit wel eens (tijdelijk) helpen. Naar mijn idee moet je op zoek naar een andere (nieuwe) ketel.

Mthijs

Hm da's mooi balen. Omdraaien werkt niet...
Is een element ergens los te koop?

mbroek

Citaat van: Mthijs op 15-01-2017  14:02 uHm da's mooi balen. Omdraaien werkt niet...
Is een element ergens los te koop?

Zoeken op internet met de nummers die op de ketel en of het element staan. Maar de kans is groot dat vervangen te duur is.

Is het allemaal wel goed droog onder de ketel?


SanderH

Je zou nog kunnen kijken of er een bekende in je omgeving is met wat meer electrotechnische achtergrond (neem dus even aan dat jij die niet hebt) en die beschikt over een goede multimeter en/of megger en je element en andere delen van de ketel kan nameten. De beschadiging kan namelijk ook in de kabel, stekker, etc. zitten. Voor een thuis gemaakt biertje zijn ze vast wel te porren om even er naar te kijken.

Biertje1985

Je kan zelf ook meten, je hoeft uitsluitend spanningsloos te werken, dus bij het meten is er geen gevaar.

I = P / U

Dus als je ketel 2000watt is en de spanning is 230 volt dan is dan 2000 / 230 en dan kom je afgerond op een stroom van 8,7A

R (Ohm weerstand) = U / I dat is dus 230 / 8,7 dan kom je op een R (Ohmse weerstand) van 26,4 ohm.

Daarmee kan je meten of je verwarmingselement wel goed is. Het moet dus rond de 26,4 ohm zijn. Is de weerstand heel hoog of oneindig dan is deze defect,
is de weerstand heel laag dan kan het ook zijn dat je een kortsluiting hebt.

Tussen de 20 en 30 ohm is dus goed, zit het element daar tussen (Meters wijken vaak af en je meet de weerstand van de aansluitingen) dan mag je er vanuit gaan dat het element goed is.

Je kunt ook nog een meting naar aarde doen, spanningsloos. Als het element een oneindige weerstand heeft naar de aarde (Buitenwand RVS ketel) dan is er geen verbinding en
zou je dus geen theoretische lekstroom hebben.

Weerstand meten doe je ALTIJD spanningsloos!

Mthijs

Beste Bieetje1985,

Dankjewel voor je hulp en uitleg  :duimop:

Heb zojuist gemeten, mijn ketel is 1800 Watt dus dan 230/(1800/230) = ~29 Ohm.

Bij meting tussen de 2 contacten van het element meet ik (multimeter op standje 200 Ohm) 30 Ohm.
Bij meting tussen elementcontact en pan (voor de aarding) meet ik 1.





Nu ben ik inderdaad geen electronica man, maar dan lijkt dit mij, met jouw uitleg erbij, dat het element gewoon goed is. Als ik de aardedraad losgooi doet alles het ook zoals het moet.

De rest van de pan heb ik gecontroleerd / alles nagegaan en daar zit ook geen probleem.

Dus wat nu?

Lijkt mij nu dat het snoer overblijft, zoals SanderH suggereerde, dus ik zal er eens een ander snoer aan zetten en kijken wat dat doet.

Iemand nog ideeën?

Henielma

Je moet de ohmmeter eens op 2M schakelen. Dan zal je wel lekweerstand zien. En je gaf aan dat het pas fout gaat na een tijdje koken. Zo koud meten is dus niet goed te vergelijken met de foutsituatie. Een heel kleine kans dat het iets anders is dan je verwarmingselement, helaas.

Die aarddraad in deze situatie losgooien is echt het stomste wat je in deze situatie kan doen.  :rundum:
Dan komt er 230 V op je ketel en je wort tijdens het koken. Dit is echt levensgevaarlijk!  :rundum:

Mthijs

Tja, als ik meter op 2m zet dan meet ik bij beide metingen 0. Meter start op 1 en zodra ik contact maak gaat ie naar 0.

Overigens is het probleem nu niet bij warme ketel maar continu. Vanmorgen tijdens het checken heb ik wel 6x mijn aardlekschakelaar weer moeten aanzetten... Het kan natuurlijk ook dat gisteren tijdens het koken, dus langdurig op vol vermogen gebruiken, het element het heeft begeven, wat ik tijdelijk fixte door aarding af te plakken op stekker.

Natuurlijk ga ik nu de ketel niet meer gebruiken zonder aarde, dat lijkt me inderdaad levensgevaarlijk bij lekstroom.

Als niks werkt, sloop ik alle elektra eraf, neem de slijptol en slijp de rvs pootjes van de pan en dan wordt het een gewone RVS pan op mijn wokbrander... Maar liever zou ik 'm fixen...

Mthijs

Trouwens erg bedankt voor de reacties en het meedenken. Waardeer ik. Erg fijn, dit forum. Leuk, leerzaam en volgens ij zijn hobbybrouwers onderling erg behulpzaam. Top!

Dirtbag

'Tijd voor een nieuwe, leuke ideeën om met de oude te doen :)

  • Dusdanig ver demonteren dat je hem op een gasstel kunt gebruiken
  • Een stukje ingraven in de tuin en er plantjes inzetten die anders teveel woekeren (Munt)
  • slopen dat ding, aantal gaten in maken en er een vuurtje in stoken

Ik zou er in ieder geval geen vloeistof meer indoen en op het net aansluiten.

db

Biertje1985

Citaat van: Dirtbag op 16-01-2017  15:37 u'Tijd voor een nieuwe, leuke ideeën om met de oude te doen :)

  • Dusdanig ver demonteren dat je hem op een gasstel kunt gebruiken
  • Een stukje ingraven in de tuin en er plantjes inzetten die anders teveel woekeren (Munt)
  • slopen dat ding, aantal gaten in maken en er een vuurtje in stoken

Ik zou er in ieder geval geen vloeistof meer indoen en op het net aansluiten.

db

Als je een binnenpan gebruikt kan je ervoor kiezen een verwarmingselement in de ketel te boren, zo heb ik het ook gedaan met mijn pan met element.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.