Flessen spoelen

Gestart door depee, 03-11-2002 23:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wim

Ik las deze thread nog eens door en het leek me gezien de ouderdom wel handig om er eens nieuw leven in te blazen, je weet nooit of er inmiddels veel verandert is.

Zelf reinig ik mijn flesjes door ze na goed spoelen gevuld in een warm bad te zetten (geld enkel voor flessen die ik krijg van vrienden, eigen gebruik spoel ik een aantal maal goed om en dan vind ik ze wel schoon genoeg voor het echte werk).
Vervolgens doe ik in elk flesje een beetje ChemPro Oxi en laat het dan een dag staan of tot het bad/douche weer gebruikt gaat worden.
Dan zijn alle etiketten losgeweekt en door de ChemPro Oxi alle viezigheden uit de fles gedreven (vooral Westmalleflesjes van de slijter bevatten veel schimmels)
Een paar keer naspoelen en wegzeten, klaar voor het echte werk.

Het echte werk bestaat uit de flesjes vullen met heet water en vervolgens legen en een aantal malen omspoelen met een simpel apparaatje van Van Gelder (Brouwland), tot het bijna te heet is om vast te pakken. Omspoelen doe ik met zeer heet water met daarin opgelost een beetje citroenzuur en wat meer sulfiet (ik lijk wel een Marsmannetje met mijn Russische gasmasker op tegen de zwaveldamp/hoofdpijn) direct na het spoelen hang ik de flesje op hun kop in mijn flessenboom en zodra ik klaar ben met dit karwei, want dat is het vaak ga ik de suikeroplossing maken voor de hergisting en de fles, waarin de suikeroplossing en het jongbier in overheveld wordt voor de menging, ontsmetten. Na overhevelen direct bottellen.

Ik zou nooit zeep-achtige zaken gebruiken wegens de (eventueel) schuimnegatieve effecten. Het idee van A3 om spiritus te gebruiken vind ik daarentegen weer wel zeer goed klinken.
Al moet je er natuurlijk genoeg op vertrouwen dat je goed uitspoeld om alle resten te verwijderen, immers is dit niet het geval, dan kan er ook nog een bacterie die je niet wil zitten.

Iets op aan te merken of tips om het te versimpelen?

:degroeten:

Wim

Arend

hoi Wim.


Mijn flessen gaan in een 100 liter ton met een loog oplossing van 3% daar 1 a 2 weken in te hebben liggen weken, leeg spoelen en op zijn kop weg zetten en desinfecteren met oxonia zodra ik de flessen nodig heb.

groeten Arend

TVERSCH

HoiArend,

Hoe kom je aan Oxonia? En wat is dit precies voor reinigingsmiddel?
Theo

wim

1 a 2 weken? Moet dat zo lang met loog?
En de naam Oxonia heb ik inderdaad ook nog niet eerder horen of zien vallen. (iets nieuws? want dan ben ik blij dat deze topic weer gevoed heb ;D ((anders ook hoor :))))

:degroeten:

Wim

Arend

hoi Theo,

Oxonia is een desinfectiemiddel met perazijnwaterstofperoxide.
en ik betrek het via mijn werk best aan prijs 2 euro de liter.

groeten Arend :degroeten:

Arend

Wim,

Mijn voorraad flessen is zodanig groot dat ik mijn flessen zeker 2 weken kan missen, en het is beter een dag te lang dan een te kort.
Normaal moet dit met 1 a 2 dagen al genoeg zijn, en als je reinigingswater  80 graden is 15 min. al genoeg.

groeten Arend

Jeroen - Soest

Ik spoel geschikte flesjes altijd direct na het leegdrinken om met heet water en zet ze droog weg. Als ik ga bottelen zet ik ze een poosje in een sterinet (Chempro) oplossing. Daarna enkele keren goed naspoelen en bottelen maar. Tot op heden geen enkel probleem gehad.

Ik gebruik overigens de laatste tijd bij voorkeur Affligem flessen, deze zijn 33 cl. en makkelijk te sluiten met een kroonkurk. Voor evt. wedstrijden bottel ik meestal een paar standaard flesjes.

Het belangrijkste is toch om ze meteen na het ledigen schoon te maken en droog weg te zetten.

Groeten,
Jeroen ;)

Henk oet Paiz

Zojuist deze thread nog eens doorgelezen, want ik heb vanmiddag bij vd Kooij een flessentoren en een spoelapparaat gekocht dat daarop past. Dit is een systeem voor het gebruik van sulfiet met citroenzuur.

Maar na het lezen van deze thread weet ik het niet zo zeker meer. Mensen die hoofdpijn krijgen van spoelen met sulfiet en de twijfel of sulfiet wel goed ontsmet?

Tot nu toe gebruikte ik altijd chemipro (er staat verder niets op van caustic, oxi of acid). Wel staat er op dat het Natriumhydroxide > 5% en Natrium metasilikaat > 10% bevat. Ook staat erop: "met aktief chloor". Ik gebruikte dit tot nu toe zonder handschoenen, maar ik denk dat dat toch niet zo verstandig is. Mijn handen beginnen de laatste tijd een beetje te vervellen. ::)

Wie geeft uitsluitsel over sulfiet? Elders op deze site wordt wel aangegeven dat sulfiet goed zou ontsmetten (bij veelgestelde vragen / schoon steriel maken flesjes).

Groeten,

Henk  :proost2:

Huub Krekels

Hallo flessenreinigers,

Ik spoel mijn flessen altijd meteen uit en zet ze op de kop in kratten weg. Als ik ga bottelen reinig ik ze eerst met warm water en doe de flessen ontsmetten met sulfiet en citroenzuur. Waarna ik ze nogmaals met water uitspoel.Tot op heden heb ik nooit problemen gehad, Dit gaat voortreffelijk. Ik moet er niet aan denken wat met de restjes van andere chemicaliƫn gebeurd als die onverhoopt in je lichaam komen. Als je handen al gaan ontvellen wat veroorzaakt het dan verder. Daarom ga ik rustig verder met mijn sulfiet en citroenzuur.

gr.


Huub. :pasop:

wim

Beste Henk,

Reinigen met sulfiet en citroenzuur doe ik ook (ontsmetten eigenlijk), via drogisterij. Net twee Russische gasmaskers aangeschaft voor 15 euro per stuk, nooit meer hoofdpijn of iets dergelijks, enkel de grappige marsmannetjeslook.
 :degroeten:

Wim
 

wim

Arend,

Oke dan, die twee weken zijn dus niet nodig, ik schrok al.
Perazijn, watersofperoxide, en combinatie waar ik al meer over het gelezen. Weet je welke verhoudingen en sterktes (dan vooral de waterstof peroxide, ik krijg nl binnenkort H2O2 is 40% sterkte en daar moet ik dus zelf die Oxonia mee kunnen maken.)

:degroeten:

Wim

Arend

Hoi Wim,

Kijk eens bij brouwproces/steriel bewaren.


groet Arend

Adrie

Citaat van: Hoppie op 20-10-2005  17:18 uHo ho Adrie,

Soda werkt zeer zeker tegen schimmels (dus ook kaam).
Eerst soda, en dan sulfiet werkt helemaal goed.

 :degroeten:

Soda reinigt wel (vooral met heet water), maar desinfecteert niet. Als je mij niet gelooft, Google dan maar even of kijk in gerenomeerde brouwboeken als New Brewing Lager Beer van Greg. Noonan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.