Flessen spoelen

Gestart door depee, 03-11-2002 23:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

depee

Flesjes proper maken, Ik haat het.
Een tijdje ben ik al aan het denken om een spoelmaschine te maken. Om te proberen heb ik deze voormiddag het volgende aan elkaar gesoldeerd.
Op een horizontale koperen buis van 15 mm heb ik 3 verticale buisjes van 10 mm gesoldeerd die ongeveer 13 cm lang zijn (2 cm korter dan de totale hoogte van het flesje) Op elk buiqje kan ik telkens één flesje plaatsen. De bovenkant van de de verticale buisjes heb ik dicht gemaakt en een gleufje in gezaagd, langs de zijkanten heb ik kleine gaatjes geboord die dienst doen als sproeiers.
Op de horizontale buis heb ik een pomp aangeloten.
Ideaal zou zijn als ik op de verticale buisjes borsteltjes kon plaatsen maar daar heb ik nog geen oplossing voor.
Het werkt goed maar niet goed genoeg, de flesjes krijg ik redelijk proper. Om te spoelen heb ik warm water gebruikt met 250 gr soda per 10 l water.
Zijn er collega brouwers die ook iets dergelijks hebben
gemaakt? Wat zijn jullie ervaringen en welk product gebruiken jullie om te reinigen?

Pjotr

Na uitschenken spoel ik m'n flesje meteen uit, dus reinigen is verder niet nodig. Voordat ik ze opnieuw afvul spoel ik weer met warm water en bak ze in de oven met alu-folie over de flesopening.

Peter.

JWVG

Dat doe ik precies zo, en volgens mij is dit toch de minst vervelende oplossing.

JW.

Jacques

De flessen worden zo misschien wel steriel maar zeker niet schoon. Biersteen verwijder je niet door even te spoelen met warm water. Deze lastige aanslag laat zich alleen met een zuur oplossing verwijderen.
Door het 'bakken' van de flesjes loop je verder het risico dat organische verontreinigingen aanbakken aan de wand van de fles. Een gevolg hiervan kan het onstaan van gushing zijn.

 :degroeten: Jacques

depee

Volledig akkoord maar met welk zuur en werkwijze kan je biersteen verwijderen.
Ik spoel ook mijn flesjes uit na gebruik maar heel proper krijg ik ze niet allemaal.

JWVG

Hmmm... dan zou ik toch eerst eens een paar gushers hebben moeten meemaken, en dat heb ik tot nu toe alleen gehad in de VS, toen ik nog met bleekwater schoonmaakte. En is biersteen niet vooral een probleem bij wat harder water, niet bij het zachte water dat we hier in WAgeningen hebben? Ik denk dat ik dit soort aanwijzingen zeker zal opvolgen, maar pas als ik last heb van de problemen die Jacques noemt. Tot dan is dit namelijk wel verreweg het snelste...

Misschien moet ik er nog bijzeggen dat ik natuurlijk wel af en toe flesjes afserveer, als ze niet schoon te krijgen zijn of anderzijds gebreken vertonen. Mijn commerciele bierconsumptie is bescheiden, maar groot genoeg om deze flesjes te vervangen.

 :degroeten: Jan Willem.

Jacques

Biersteenvorming is zeker geen probleem van hard water! Biersteen bestaat uit calciumoxalaat. Door een overmaat aan calcium ontstaat er een neerslag tijdens het koken en heb je zelfs minder vorming van calciumoxalaat in de fles.

Ik heb gemerkt dat zeker bij flessen die je een paar jaar in gebruik hebt een filmlaagje biersteen zich in de fles afzet. Door regelmatig te wisselen van fles kun je inderdaad het probleem ondervangen.

Voor het verwijderen van biersteen komt in feite elk sterk zuur in aanmerking. Volgens de literatuur is salpeterzuur het meest effectief. Zelf gebruik ik zoutzuur van de bouwmarkt. De flessen worden na zuurbehandeling grondig gespoeld zodat het geen probleem is als in het zuur verontreinigingen zitten.

 :degroeten: Jacques

Herman

Jacques,

Hoe vaak was je dan met zoutzuur en in welke concentratie?

Herman

Jacques

Ik gebruik een oplossing van 5% geconcentreerde zoutzuuroplossing en 95% water en laat dit een dag in het flesje staan. De oplossing giet ik vervolgens over in de volgende fles. Ik behandel dus slecht een paar flessen tegelijk. De flessen staan in een grote plastic lekbak om risico's (door bijvoorbeeld per ongeluk omstoten van een flesje) te vermijden.
Na 4 à 5 keer ontstaat er een flinke schuimvorming bij het overgieten door eiwitten die ook uit het biersteen oplossen. Als de schuimvorming te sterk wordt giet ik de zoutzuuroplossing weg door de gootsteen (meteen daarna goed naspoelen).

 :degroeten: Jacques

JWVG

Hmmm.... Jacques, ik kan het mis hebben, maar heb je voor Calcium oxalaat geen Calcium nodig  ;) ? Calcium gehalte is geloof ik inderdaad weer wat anders dan hardheid, maar in ieder geval zit er in ons water ook weinig calcium. Er zit natuurlijk ook nog wel wat Ca in de mout.

Ik hou de flesjes natuurlijk goed in de gaten, en denk dat ik af en toe maar eens ga doen wat A3 altijd doet, namelijk nieuwe schone flesjes in Oss afhalen.

JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Zoals jij al aangeeft zit niet alleen in het water maar ook in de mout calcium. Bij hard water heb je meer calciumionen in het beslag hierdoor wordt de kans dat een oxaalzuurion een calciumion tegenkomt groter. Het calciumoxalaat staat daardoor eerder neer. Eenmaal uit de oplossing kan het geen biersteen meer vormen in de bierflesjes.
Overigens kwam ik een paar jaar geleden toen ik de literatuur rond brouwwater ging bestuderen tot de ondekking dat hard water helemaal geen nadeel hoeft te zijn voor het brouwen van de meeste bovengistende bieren als je de pH maar controleert en zonodig corrigeert. Zacht water is kennelijk wel een vereiste van het brouwen van een pilsener.

 :degroeten: Jacques

Hermax

Maar intussen heeft onze arme DeePee nog niet echt nieuwe suggesties gekregen in verband met het spoelen van zijn flesjes...
Zelf vind ik het niet echt zo vervelend; het is een deel van de hobby. Of ik nu aan het overhevelen ben, koken, meten of spoelen, ik amuseer me tijdens elk facet van het bier maken.
Uiteraard ben ik ook op zoek gegaan naar vereenvoudigingen en voor het spoelen doe ik het op de volgende manier.
1. Natuurlijk onmiddellijk elk flesje na consumptie goed uitspoelen.
2. Aan een emmer heb ik een darm met een kraantje gemonteerd. Ik vul de emmer met een bodem soda en vul 'm met heet water. (de kraan blijft natuurlijk dicht)
3. Een paar keer knijpen in de darm zorgt ervoor dat die helemaal gevuld wordt. Als je dit niet doet zal het water er niet goed uitlopen.
4. De emmer op een hoogte plaatsen, de kraan openzetten en de flesjes die in een plastic bak staan voor ongeveer 1/3 één voor één vullen.
5. Ik weet niet precies hoe het heet, maar ik heb zo een metalen borstel die je op het flesje kan zetten en waar je op duwt om een draai- en op-en-neer-beweging in te zetten.
6. Een tijdje laten rusten (ik wacht een kwartiertje) en het water er met een paar hevige bewegingen uit gieten.
7. Naspoelen met koud water; dit doe ik met de jet washer van Brouwland. (een hulpstuk gemonteerd op de kraan zodat het water in de fles spuit door op het hendeltje te duwen)

Misschien zijn er bij dit system nog te veel manuele handelingen naar jouw smaak, toch denk ik dat het een minimum aan tijd vergt. Voor een brouwsel van 12 liter heb ik een klein uurtje 'kuiswerk'. Dat moet er toch afkunnen voor onze geweldige hobby?

Herman

Jacques


Citeer5. Ik weet niet precies hoe het heet, maar ik heb zo een metalen borstel die je op het flesje kan zetten en waar je op duwt om een draai- en op-en-neer-beweging in te zetten.

Hoi Herman,

Zo'n ding heb ik in het grijze verleden ook gebruikt totdat ik ondekte dat de borstel kleine krasjes maakte aan de binnenkant van de fles. Die kleine krasjes kunnen een bron van infecties zijn omdat reinigings- en desinfectiemiddelen niet altijd in staat zijn voldoende in te dringen in zo'n krasje.

Borstelen is prima om vuil los te maken maar dan wel een zachte borstel gebruiken.


Overigens laat in jouw berichtje op uitstekende wijze zien dat er meerdere wegen naar een schone fles gaan. De ene weg is alleen wat sneller, milieuvriendelijker of effectiever dan de andere.

 :degroeten: Jacques

Herman

Hoi Herman,

Da's een interessante manier van schoonmaken. Soda lijkt me echter niet zo zeer desinfecterend, eerder ontvettend en reinigend. Maar dat geld natuurlijk ook voor Sun.
Je gebruikt de flesjes hierna direct? Of laat je e.e.a. nog drogen? Hoe lang werk je al volgens deze methode?

Herman

Hermax

Ha die Herman,


Da's nu toch al een paar jaar dat ik het op deze manier doe. Na het spoelen laat ik de flessen eerst volledig drogen door ze ondersteboven op een uitdruprek te plaatsen.
Tot nog toe heb ik nog niets gemerkt van bepaalde flesjes waarvan de smaak van het bier anders was dan de rest van het brouwsel. En ik ben nochtans heel streng als het gaat om de smaak: niet lekker of een vreemd smaakje = direct weggieten.
Wat die soda betreft; ooit heb ik wel eens Chemipro gebruikt. Maar zelfs na drie keer spoelen bleef ik maar die chemische geur waarnemen in de flessen. (men kan dit misschien belachelijk vinden maar ik ruik eigenlijk overal eerst aan tijdens het brouwen; elk verdacht geurtje heeft ergens zijn oorsprong en dus ook zijn gevolgen...) Dus bleef ik maar bij soda. Misschien heb ik toen wel iets verkeerd gedaan.
In ieder geval ga ik de opmerking van Jacques ter harte nemen en een zachte borstel kopen.

Herman

roco

Hoi mede bierliefhebbers

Ook ik spoel mijn flessen altijd meteen uit na dat ik mijn biertje
uit heb.
Voordat ik bottel dan laat ik ze in grote plastic tonnen een
dag in sulfiet met citroenzuur staan weken.
Voor het bottelen nog even spoelen met water.
Nu lijk mij dit het meest voor de hand liggende oplossing maar
ik lees dat niemand dat verder doet.
Is daar een reden voor dat jullie dat niet doen?

 :degroeten: roco




Herman

Hoi Roco,

Ik doe het wel eens op jouw manier, maar niet vaak. Reden: lange tijd voor sterilisatie (zo'n 24 u naar verluidt) en de vrijkomende gassen.

Positief aan deze methode is dat je eigenlijk niet hoeft te spoelen, maar enkel uitlekken. De gisten vinden een klein beetje sulfiet namelijk zeer aangenaam.

Herman

MO

Passen jullie wel op met zoutzuur! De gaten springen in je kleren als je daar mee morst. Gelukkig gebruikt Jacques slechts 5% van een 5% oplossing, dus het is wel mooi verdund. Ik gebruik tot op heden wel Chempro, en dat werkt prima. Na drie keer spoelen met lauwwarm water is de geur volledig verdwenen. Het is wel moeilijk te beoordelen want de geur hangt vrij doordringend in de badkamer.
Misschien dat ik in de toekomst nog een overstap op soda. Natuurlijk supergoedkoop en zeer milieu vriendlijk.
Gr
MO

Patrik_Claes

Roco en Herman,

Waar halen jullie die lange periode van 24u vandaan??? Ik heb zo'n avinatore uit Brouwland (een kom met een omhoog gerichte zuiger in: flesje ondersteboven op zuiger, een keer duwen en de fles is bevloeid...) waarmee ik mijn (weliswaar reeds schone flesjes) even spoel met sulfiet/citroenzuur (een halve koffielepel/liter). Vervolgens 5 min laten staan en eventueel naspoelen...Nog nooit problemen gehad in de 7 jaar dat ik brouw! 24u lijkt me dan ook schromelijk overdreven, en het resulterende laagje sulfiet oplossing na bevloeien is voldoende. Ik heb me zelfs eens laten vertellen door een collega dat een met water voorgespoeld flesje zelfs voldoende heeft aan een bodempje sulfietoplossing, aangezien het vrijkomende gas toch in oplossing gaat in het water op de wand en zo de rest van het flesje ontsmet.

Groet,

Patrik

Herman

Hoi Patrik,

De inwerkingstijd van sulfiet is nog altijd een onbeantwoorde vraag bij mij: wie geeft uitsluitsel? Ik heb op een oude verpakking 24 u gelezen, maar merk dat andere mensen volstaan met enkele uren, halfuur of zelfs enkele minuten.
Die 24 u pas ik overigens bij materialen toe, bij flesjes neem ik het niet zo nauw (mits goed schoon). Dat je nooit problemen hebt gehad zegt me niet zo veel, ik ken brouwers die hun flesjes nooit ontsmetten.....

Herman

Ep

Hoi Roco,

Ik doe het ook altijd op jouw manier, alleen doe ik tegenwoordig niet meer de flesjes in een ton met sulfietoplossing maar vul ik de flesjes ermee, dit scheelt een hoop sulfiet en bovendien is het toch niet nodig dat de buitenkant steriel wordt.
Of die 24 uur echt nodig is weet ik niet maar het kan in ieder geval geen kwaad, en na het vullen van al die flesjes is het voor een luie brouwer als ik ook niet erg om pauze te moeten nemen. ;D

Ep

roco

Hoi mede bierliefhebbers   :lekkerbier:


De sulfiet in de flesjes doen is inderdaad nog niet zo een slecht idee, ik denk dat ik dat de volgende keer ook doe  Ep.

Die 24 uur, ja het is lang maar euh, als ik slaap valt het wel mee. Ik bedoel of ik ze nou 1 dag of 3 dagen van te voren klaar zet maak me niet zoveel uit dus die tijd zeg me niks.

 :degroeten:

Pallieter

Hallo brouwers,

Eigenlijk was ik een beetje verbaasd dat er nog veel met sulfiet gewerkt wordt,wat mijnsinziens een product is dat niet in de professionele brouwerij gebruikt word ik dacht eerder in de wijnmakerij. ::).Ik  ben met sulfiet gestopt omdat ik er steeds barstende hoofdpijn van kreeg als ik flesjes spoelde.
Dan ben ik overgeschakeld naar producten uit de Agra industrie (Calgonit, Henkel, Redes, Sopura)
Deze hebben een uitgebreid assortiment voor verschillende toepassingen waaronder.
1:Alkalische reinigers in combinatie met chloor voor reinigen van flessen en brouwmatriaal (0.5 % gebruiksoplossing)
(eigenlijk te vergelijken met chempiro,maar pakken goedkoper)
2:Zure reinigers op basis van fosforzuur voor de gevreesde biersteen (0.5% gebruiksoplossing)
3:Ontsmettende producten op basis van perazijnzuur in combinatie met waterstofperoxide (deze doden effectief alle micro-organismen, wat ik betwijfel met sulfiet).
Het grote nadeel is misschien wel de verpakking die meestal in 30 kg recipiënten is ,maar samenaankoop met enkele brouwers lost dit wel op.
Van elk product dat ik gebruik heb ik wel een technische fiche aangevraagd bij de fabrikant, zodat je weet waarmee je bezig bent!
                             Groeten,
                                  Jan


JWVG

Ik gebruik dus altijd Starsan om te ontsmetten (Sun om te reinigen). Starsan is ook gebaseerd op zuren, met name fosforzuur. Ik vraag me af of dat toch ook meehelpt tegen biersteen. Ik heb er in ieder geval nog absoluut geen last van gehad.

Oh oh, wanneer brengen ze Starsan nou eens hier op de markt. Jammer dat ik het altijd moet oppikken in de states.

JW.

Jacques


CiteerIk vraag me af of dat toch ook meehelpt tegen biersteen. Ik heb er in ieder geval nog absoluut geen last van gehad.

Hoi Jan Willem,

Fosforzuur werkt uitstekend op biersteen. Een stuk beter zelfs dan zoutzuur. Omdat zoutzuur echter veel goedkoper is gebruik ik dit zuur om mijn flessen zo nu en dan biersteen vrij te maken.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Maar ik gebruik het natuurlijk alleen om te ontsmetten, in relatief kleine hoeveelheden.

Nou ja, in ieder geval lijkt het goed te werken.

JW.

Pallieter

Hallo JW

Ik denk dat je daar een punt hebt.
Soms wordt er een zuurwassing toegepast op dubieuze gist door hem aan te zuren met fosforzuur tot een pH van 2.3 a 2.6
en dit zou de meeste belagers afdoden uitgezonderd natuurlijk de gist.

                               Groeten,
                                     Jan

Kees

Beste Brouwers,
Als ik een flesje leeg heb spoel ik het goed om. (Goed schudden, met +/-  3X schoon (koud) water.) Daarna zet ik ze op zijn kop weg in een krat. Voor het bottelen vul ik ze met heet (ca. 60 gr C.) water met hier in (per liter) 4 gram sulfiet en 2 gram citroenzuur. Dit laat ik +/- 12 tot 20 uur weken,daarna leeg kiepen en uit laten lekken. Daarna gaat het bier erin. Volgens mij een perfecte methode.

Kees

MO

Om nog even een oud onderwerp uit de kast te halen. Ik heb zojuist de vernieuwde versie van Chemipro van Brouwland binnen gekregen. Ik meen E4.40 voor 500 g, 4 g/liter benodigd. De actieve ingredient is natriumcarbonaat peroxide, dus een alkalisch oxidant. Volgens de verpakking (zeer handige "spuitflesjes") is naspoelen niet meer nodig. Ook de chloorbasis (chemiopro rook altijd wel naar chloor) is kennelijk verdwenen maar ik heb een waterige oplossing nog niet geroken.
Heeft iemand al ervaring met deze reiniger?

Gr
MO

Ronnie Boy

De werkzame stof natriumcarbonaat peroxidehydraat zit ook in Vanish OxiAction. Dus als je ChemPro op is kun je dit ook gebruiken.

Henk oet Paiz


CiteerOm nog even een oud onderwerp uit de kast te halen. Ik heb zojuist de vernieuwde versie van Chemipro van Brouwland binnen gekregen.

Hoi Martin,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw ervaring met dit middel.

Zelf gebruik ik altijd Chemipro en heb de laatste tijd deze oplossing gewoon bewaard. Dit onderwerp kwam eens aan de orde op een gildeavond en het bleek dat meerdere leden dat doen. Heeft iemand hier ervaring mee. Blijft de oplossing, ook na langer bewaren, goed ontsmetten?

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Henk,

Ik gebruik dit schoonmaakmidel nu een paar maanden. Het is een duur spulletje maar het werkt verder prima. Geen idee of een oplossing langer houdbaar is, het is een vaste stof en ik maar altijd een verse oplossing aan. Het stinkt veel minder dan de oude versie (en dan bedoel ik de chloorstank). Het geeft geen vlekken in je kleren. Volgens het flesje is naspoelen niet nodig. Dit heb ik nooit getest, ik spoel altijd twee keer met koud water na. Het enige nadeel is dat aan de buitenkant van de flesjes een beetje wit neerslag achterblijft. Dit is met een droog doekje echter makkelijk te verwijderen. Ik serveer mijn bier graag in glimmende flessen!
gr
MO

Eduard

Ik ga als volgt met mijn flessen om:

- spoedig na gebruik goed omspoelen (2x vullen en schudden) en op balkon wegzetten
- paar dagen voor brouwen de flessen binnenhalen
- flessen in warm water leggen om de etiketten eraf te weken

Vlak voor 't afvullen

- flessen goed met koud kraanwater spoelen (2 x halfvol en dan flink schudden)
- in elk flesje een snufje citroenzuur en sulfiet doen
- elk flesje vervolgens met warm kraanwater vullen
- tijdje laten staan (10-30 minuten of zo)

En dan bij 't afvullen:
- flesje leeg laten lopen
- even goed met water spoelen (1 x halfvol vullen en schudden)
- suiker/moutextract in de fles doen (met redelijk nauwkeurig maatschepje, zit bij 'Baukje gist' voor brood en taart :) )
- flesje vullen
- meteen de dop erop
- beetje schudden
- van buiten afspoelen
- klaar

Op deze manier heb ik naar mijn weten nog geen ellende gehad met bedorven bier etc. In elk geval moet ik er niet aan denken om al mijn flesjes te bakken in de oven... Het allerbelangrijkste is gewoon om de flessen direct na gebruik om te spoelen, dan krijg je geen moeilijk verwijderbare schimmels.

Als ik eens flesjes van iemand anders krijg waar wel schimmels in zitten, dan doe ik een beetje bleekwater in de fles, en vul't met warm water. Vervolgens laten staan (een paar dagen, oid). Dan leeg laten lopen, echt goed omspoelen, en dan weer zoals boven verder gaan.

Zo, da's mijn lange verhaal...

JWVG

Als je een brouwerij in de buurt hebt met een beetje geschikte brouwer (zoals wij de Maaslandbrouwerij) dan is het daar ophalen van steriele flesjes toch wel een uitkomst. Frans geeft ze tegen statiegeld weg, en het bottelen is sindsdien een eitje geworden, zonder 1 infectie!

 :degroeten: JW.

Eduard

Ik heb Grolsch op een steenworp afstand hiervandaan, maar die doen niet aan dergelijke service...

Die Maaslandbrouwerij is wel een schot in de roos voor jullie: steriele flessen, en ze schroten ook nog eens het mout voor jullie :D

MO

Bij Frans kun je inderdaad gratis schroten, de flessen zijn feitenlijk ook gratis (inleveren bij de supermarkt en je hebt je geld weer terug) en zijn brouwadviezen zijn ook al gratis. Leve de Maaslandbrouwerij!

Ik wilde nog even toevoegen dat ik nog wel eens een leeg kratje haal, en daar zitten vaak dikkel lagen schimmels in. Met warm water en een goede flessenborstel zijn deze altijd goed te verwijderen.

gr
MO

Bas

Ik desinfecteer maak mijn flessen met chemipro en spoel ze flink na met mijn erg handige flessenspoeler (http://www.morebeer.com/index.html?page=detail.php3&pid=CE10). Het handigst is om redelijk schone flessen te gebruiken: belangrijk is dat je je flessen direct schoonspoelt als je ze leeg hebt geschonken. Als je dan gaat bottelen, dan zijn ze ook makkelijk schoon te maken (zelfs zonder gebruik van een flessenborstel).

Mijn ervaring met het halen van lege kratjes bij de super is niet zo goed. Meestal zijn die flesjes zwaar beschimmeld en moet er behoorlijk arbeid worden verricht om ze schoon te krijgen. Daarom haal ik mijn kratjes meestal vol ;D.

Ik ben trouwens van plan om een zgn. bottletree aan te schaffen om mijn flesjes na het spoelen uit te laten druipen en te laten hangen tot het bottelen. Heeft iemand ervaring met zo'n ding?

Grt, Bas H.

Adrie

Als ik gebruikte flessen gebruik (niet vaak, want meestal haal ik flessen bij de Maaslandbrouwerij) spoel ik ze direct na gebruik ook drie keer met koud water om. Vlak voor het bottelen spoel ik ze met spiritus voor de ontsmetting en spoel met koud water na. Nooit problemen gehad.

Pas trouwens wel enigzins op met de flessen van de Maaslandbrouwerij. Een keer haalden we daar flessen waarin een waterlaagje op de bodem lag. Op de koude flessen was condens ontstaan bij een brouwsessie van Frans. Dat is natuurlijk wel een bron van infectie. We hebben de flessen toen in de oven verhit om te ontsmetten.

Groeten,

A3

Hermax

Ik heb nog nooit iets anders gebruikt dan die 'bottletree'. Het is zeker niet de bedoeling om die flessen daar dagenlang te laten hangen alhoewel ik niet zeker weet of eventuele 'geinfecteerde' lucht enige schade kan aanrichten.
Ik gebruik het gewoon omdat het heel erg practisch is want je hebt veel flesjes direct ter beschikking op een kleine ruimte. Da's beter voor mijn rug...

groeten,
Herman

Gerb

Tot nu toe heb ik mijn flessen altijd uitgekookt, maar dit is een omslachtige manier natuurlijk en het kost veel energie.
Ik probeer om mijn batchvolumes te vergroten en zoek dus een andere manier van schoonmaken.
Ik ga denk ik ook maar eens proberen met sulfiet of iets anders. Het lijkt me niet dat Chemipro een goede oplossing is met dat chloor dat er in zit, of valt dit wel mee?

Gerb

MO

Gerb,
Zoals ik al zei heb ik al meer dan een jaar zeer positieve ervaringen met Chempro. Tijdens schoonmaken ruikt de oude versie naar een zwembad, dus dat is niet zoveel chloor. De nieuwe versie, met een alkalisch peroxide, is nagenoeg geurloos en zeer effectief.
gr
MO

Gerb

Dus daar zit helemaal geen chloor meer in? Dat zou ideaal zijn en geen kans meer op een zwembadbiertje ;D

Bas


CiteerDus daar zit helemaal geen chloor meer in?
Zover ik weet brengt Brouwland nu 3 verschillende versies van chemipro uit, genaamd "caustic", "oxi" en "acid". De caustic variant is niets anders dan de oude albekende variant op chloor basis. Mocht je hier flesjes mee schoonmaken (wat ik nog steeds doe), dan moet je ze daarna goed spoelen, Ik spoel meestal een keer of 4, en controleer of ik nog een chloor geur kan waarnemen. Als ik chloor waarneem, dan spoel ik verder. Ik spoel trouwens met zo'n jet spoeler (hoe heten die dingen in het Nederlands?), die onder hogere druk een straal water in de fles spuit.

De chemipro "oxi" (waarschijnlijk gebruikt MO deze) en "acid" variant zijn niet op chloor basis. De "oxi" variant schijnt zelfs niet te hoeven worden nagespoeld, als ik de verkooppraatjes moet geloven. Volgens diezelfde verkooppraatjes zijn de "oxi" (op zuurstof basis) en "acid" (op zuur basis) variant bedoeld voor minder vervuilde flessen en zo, de "caustic" variant kan gebruikt worden voor zwaar vervuilde spullen.

Ik heb echter geen ervaring met "acid" en "oxi", ik ben bij de "caustic" variant gebleven omdat ik daar tevreden over was (deze is dusdanig agressief dat hij ook alle afzettingen in mijn gistflessen losweekt).

Grt, Bas H.

JWVG

Dat is interessant! Het zou me niet verbazen als ze de aanpak van een aantal succesvolle Amerikaanse producten hebben overgenomen met die oxi (zuurstof reiniging, b.v. one-step) en acid (Star San?) Weet iemand de actieve ingredienten van de acid? Als het fosforzuur is (zoals bij Star san) dan ben ik verkocht. Ik laat het spulletje verzenden vanuit de VS....

Jw.

Adrie

Duur spul zeg, die chemipro. Hoeveel heb je ervan nodig voor een goede reinigingsbeurt? Ik denk dat ik het voorlopig toch maar op afwasmiddel voor de reiniging en spiritus voor de ontsmetting houd.

Groeten,

A3

Bas

Hoi Adrie, Is reinigen met spiritus niet erg duur. Of gebruiken jullie een goedkope ondrinkbaar gemaakte variant? Ik gebruik op jaarbasis ongeveer 500 gram van de "caustic" chemipro. Op jaarbasis brouw ik nu ongeveer 6 tot 8 brouwsels van ongeveer 20 liter. Dus ik vind de kosten wel meevallen (enkele euros). Maar jullie broeders brouwen natuurlijk wel op een iets grotere schaal... :)

Jw, wat betreft de ingredienten van chemipro denk ik dat het beste is om een mailtje naar Brouwland (Bart Balis?) te sturen. Moet voor hun eenvoudig zijn om even het etiket samen te vatten in een mailtje. Volgens mij heb je gelijk dat ze meer op de Amerikaanse toer willen gaan betreffende reinigingsmiddelen. Ik heb ze daar tijdens mijn laatste bezoek iets over horen zeggen. Ze hebben alleen wat last met de Belgische en Nederlandse wetgeving betreffende naamgeving en productbeschrijving. Zo moeten ze o.a. chemipro een reinigingsmiddel i.p.v. een ontsmettingsmiddel noemen omdat de productie en verkoop van ontsmettingsmiddelen een erg speciale vergunning vereist en sterk gereguleerd is.

Grt, Bas H.

MaartenM

Misschien een stom idee, maar ik vroeg me af: zou je eigenlijk de flessen niet schoon kunnen maken in de vaatwasser? Ik spoel de flessen na gebruik om en voor gebruik week ik de etiketten af, spoel met heet water, sulfiet en dan nogmaals met water. Dat gaat (tot nu toe) goed!

MO

Jazeker dat schijnt heel goed te gaan met een vaatwasser. Staat ook wel ergens hier op het forum. Vooral oppassen dat ze er optisch schoon in gaan, want aankoeken kan een probleem zijn.
gr
MO

MaartenM

Zou het dan nog nodig zijn ze te behandelen met sulfiet? En moet je dat met of zonder vaatwastablet doen?

Edwin

Ha Maarten  :proost:

Een vaatwastablet zou ik niet gebruiken. Daarin zit glansspoelmiddel en dat is nadelig voor het schuim in je bier. Gewone vaatwaspoeder is voldoende.

Ik zou wel nabehandelen met sulfiet. Dat desinfecteert. De vaatwasser reinigd hoofdzakelijk.

Edwin

wim

Ik las deze thread nog eens door en het leek me gezien de ouderdom wel handig om er eens nieuw leven in te blazen, je weet nooit of er inmiddels veel verandert is.

Zelf reinig ik mijn flesjes door ze na goed spoelen gevuld in een warm bad te zetten (geld enkel voor flessen die ik krijg van vrienden, eigen gebruik spoel ik een aantal maal goed om en dan vind ik ze wel schoon genoeg voor het echte werk).
Vervolgens doe ik in elk flesje een beetje ChemPro Oxi en laat het dan een dag staan of tot het bad/douche weer gebruikt gaat worden.
Dan zijn alle etiketten losgeweekt en door de ChemPro Oxi alle viezigheden uit de fles gedreven (vooral Westmalleflesjes van de slijter bevatten veel schimmels)
Een paar keer naspoelen en wegzeten, klaar voor het echte werk.

Het echte werk bestaat uit de flesjes vullen met heet water en vervolgens legen en een aantal malen omspoelen met een simpel apparaatje van Van Gelder (Brouwland), tot het bijna te heet is om vast te pakken. Omspoelen doe ik met zeer heet water met daarin opgelost een beetje citroenzuur en wat meer sulfiet (ik lijk wel een Marsmannetje met mijn Russische gasmasker op tegen de zwaveldamp/hoofdpijn) direct na het spoelen hang ik de flesje op hun kop in mijn flessenboom en zodra ik klaar ben met dit karwei, want dat is het vaak ga ik de suikeroplossing maken voor de hergisting en de fles, waarin de suikeroplossing en het jongbier in overheveld wordt voor de menging, ontsmetten. Na overhevelen direct bottellen.

Ik zou nooit zeep-achtige zaken gebruiken wegens de (eventueel) schuimnegatieve effecten. Het idee van A3 om spiritus te gebruiken vind ik daarentegen weer wel zeer goed klinken.
Al moet je er natuurlijk genoeg op vertrouwen dat je goed uitspoeld om alle resten te verwijderen, immers is dit niet het geval, dan kan er ook nog een bacterie die je niet wil zitten.

Iets op aan te merken of tips om het te versimpelen?

:degroeten:

Wim

Arend

hoi Wim.


Mijn flessen gaan in een 100 liter ton met een loog oplossing van 3% daar 1 a 2 weken in te hebben liggen weken, leeg spoelen en op zijn kop weg zetten en desinfecteren met oxonia zodra ik de flessen nodig heb.

groeten Arend

TVERSCH

HoiArend,

Hoe kom je aan Oxonia? En wat is dit precies voor reinigingsmiddel?
Theo

wim

1 a 2 weken? Moet dat zo lang met loog?
En de naam Oxonia heb ik inderdaad ook nog niet eerder horen of zien vallen. (iets nieuws? want dan ben ik blij dat deze topic weer gevoed heb ;D ((anders ook hoor :))))

:degroeten:

Wim

Arend

hoi Theo,

Oxonia is een desinfectiemiddel met perazijnwaterstofperoxide.
en ik betrek het via mijn werk best aan prijs 2 euro de liter.

groeten Arend :degroeten:

Arend

Wim,

Mijn voorraad flessen is zodanig groot dat ik mijn flessen zeker 2 weken kan missen, en het is beter een dag te lang dan een te kort.
Normaal moet dit met 1 a 2 dagen al genoeg zijn, en als je reinigingswater  80 graden is 15 min. al genoeg.

groeten Arend

Jeroen - Soest

Ik spoel geschikte flesjes altijd direct na het leegdrinken om met heet water en zet ze droog weg. Als ik ga bottelen zet ik ze een poosje in een sterinet (Chempro) oplossing. Daarna enkele keren goed naspoelen en bottelen maar. Tot op heden geen enkel probleem gehad.

Ik gebruik overigens de laatste tijd bij voorkeur Affligem flessen, deze zijn 33 cl. en makkelijk te sluiten met een kroonkurk. Voor evt. wedstrijden bottel ik meestal een paar standaard flesjes.

Het belangrijkste is toch om ze meteen na het ledigen schoon te maken en droog weg te zetten.

Groeten,
Jeroen ;)

Henk oet Paiz

Zojuist deze thread nog eens doorgelezen, want ik heb vanmiddag bij vd Kooij een flessentoren en een spoelapparaat gekocht dat daarop past. Dit is een systeem voor het gebruik van sulfiet met citroenzuur.

Maar na het lezen van deze thread weet ik het niet zo zeker meer. Mensen die hoofdpijn krijgen van spoelen met sulfiet en de twijfel of sulfiet wel goed ontsmet?

Tot nu toe gebruikte ik altijd chemipro (er staat verder niets op van caustic, oxi of acid). Wel staat er op dat het Natriumhydroxide > 5% en Natrium metasilikaat > 10% bevat. Ook staat erop: "met aktief chloor". Ik gebruikte dit tot nu toe zonder handschoenen, maar ik denk dat dat toch niet zo verstandig is. Mijn handen beginnen de laatste tijd een beetje te vervellen. ::)

Wie geeft uitsluitsel over sulfiet? Elders op deze site wordt wel aangegeven dat sulfiet goed zou ontsmetten (bij veelgestelde vragen / schoon steriel maken flesjes).

Groeten,

Henk  :proost2:

Huub Krekels

Hallo flessenreinigers,

Ik spoel mijn flessen altijd meteen uit en zet ze op de kop in kratten weg. Als ik ga bottelen reinig ik ze eerst met warm water en doe de flessen ontsmetten met sulfiet en citroenzuur. Waarna ik ze nogmaals met water uitspoel.Tot op heden heb ik nooit problemen gehad, Dit gaat voortreffelijk. Ik moet er niet aan denken wat met de restjes van andere chemicaliën gebeurd als die onverhoopt in je lichaam komen. Als je handen al gaan ontvellen wat veroorzaakt het dan verder. Daarom ga ik rustig verder met mijn sulfiet en citroenzuur.

gr.


Huub. :pasop:

wim

Beste Henk,

Reinigen met sulfiet en citroenzuur doe ik ook (ontsmetten eigenlijk), via drogisterij. Net twee Russische gasmaskers aangeschaft voor 15 euro per stuk, nooit meer hoofdpijn of iets dergelijks, enkel de grappige marsmannetjeslook.
 :degroeten:

Wim
 

wim

Arend,

Oke dan, die twee weken zijn dus niet nodig, ik schrok al.
Perazijn, watersofperoxide, en combinatie waar ik al meer over het gelezen. Weet je welke verhoudingen en sterktes (dan vooral de waterstof peroxide, ik krijg nl binnenkort H2O2 is 40% sterkte en daar moet ik dus zelf die Oxonia mee kunnen maken.)

:degroeten:

Wim

Arend

Hoi Wim,

Kijk eens bij brouwproces/steriel bewaren.


groet Arend

Adrie

Citaat van: Hoppie op 20-10-2005  17:18 uHo ho Adrie,

Soda werkt zeer zeker tegen schimmels (dus ook kaam).
Eerst soda, en dan sulfiet werkt helemaal goed.

 :degroeten:

Soda reinigt wel (vooral met heet water), maar desinfecteert niet. Als je mij niet gelooft, Google dan maar even of kijk in gerenomeerde brouwboeken als New Brewing Lager Beer van Greg. Noonan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.