Zeer zwaar bier

Gestart door alrikdew, 31-01-2014 16:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alrikdew

Ik vroeg me af hoe bepaalde brouwers het voor elkaar hebben gekregen om een bier te brouwen boven de 20% zonder gebruik te hebben gemaakt van het invriezen en ontdooien zoals Brewferm heeft gedaan. Weten jullie of het mogelijk is als particulier/hobbyist dit ook voor elkaar te krijgen?

Niels B.

Gist gebruiken wat een hele hoge alchohol tolerantie heeft. Dit kan je bereiken door natuurlijke selectie minder natuurlijk te maken: steeds een beetje meer alchohol in het bier dat vergist moet worden.

seed7

WLP099 is een gist die tot ~25% gaat als je hem langzaam bij voert met suiker. Vanuit 100% mout gaat dat niet lukken. Het is daarbij gebruikelijk dat je met een andere gist start, voor de gewenste smaak en dan op de WLP099 overschakelt.

Ingo

alrikdew

Citaat van: seed7 op 31-01-2014  17:10 uWLP099 is een gist die tot ~25% gaat als je hem langzaam bij voert met suiker. Vanuit 100% mout gaat dat niet lukken. Het is daarbij gebruikelijk dat je met een andere gist start, voor de gewenste smaak en dan op de WLP099 overschakelt.

Ingo

Bedankt! Dat wordt zeker het proberen waard! Zal een mooie imperial stout worden!

alrikdew

Ik heb een site gevonden dat het gratis verscheept naar Nederland met fedex. Nu heb ik alleen nog een vraagje. In de beschrijving staat dit:

- Aerate very heavily, 4 times as much as with a normal gravity beer. Less oxygen dissolves into solution at high gravity.
- Pitch 3-4 times as much yeast as normal.
- Consider aerating intermittently during the first 5 days of fermentation. This will help yeast cells during a very difficult fermentation. Aerate with oxygen     
   for 30 seconds or air for 5-10 minutes.
- Higher nutrient levels can allow yeast to tolerate higher alcohol levels. Use 2 times the normal nutrient level. This is especially important when using     
  WLP099 to make wine and mead, which have almost no nutrient level to begin with.
- Do not start with the entire wort sugar at once. Begin fermentation with a wort that would produce a 6-8% beer, and add wort (it can be concentrated)   
  each day during the first 5 days. This can be done together with aeration. This is mandatory if the reported 25% ABV is to be achieved.

wat ze bedoelen met aerate very heavily is dat voor dat ik de gist er bij doe, dat ik het wort goed roer zodat er genoeg zuurstof in het wort zit?

en bij de derde tip die ze geven hebben ze het over beluchten tijden het vergisten. Is het dan verstandig om zo'n steentje te kopen waar lucht uit komt (wat ook in aquariums liggen)?

seed7

Citaat van: alrikdew op 01-02-2014  12:27 uIk heb een site gevonden dat het gratis verscheept naar Nederland met fedex.
[...]
en bij de derde tip die ze geven hebben ze het over beluchten tijden het vergisten. Is het dan verstandig om zo'n steentje te kopen waar lucht uit komt (wat ook in aquariums liggen)?

Zou je die leverancier met ons willen delen?

Zowel punt 1 als 3 zou ik inderdaad met een steentje doen (en als je er aan kunt komen met pure zuurstof)

Ingo

alrikdew

Uiteraard wil ik dat met jullie delen!

https://www.highgravitybrew.com/productcart/pc/White-Labs-High-Gravity-WLP099-136p1816.htm#.UuzYMGSwbhU

Wanneer ik bericht krijg dat het geld overgemaakt is naar paypal zal ik de gist bestellen. Wanneer dit binnen is zal ik daar ook een melding van maken. Even zien of ik niet voor onverwachte kosten kom te staan.

Dus beter wel een steentje met puur zuurstof. Oke dan! Ik ben benieuwd!

William

Citaat van: alrikdew op 01-02-2014  14:08 uDus beter wel een steentje met puur zuurstof. Oke dan! Ik ben benieuwd!

Neem wel een steentje van goede kwaliteit dus niet zo'n poreuze stenen maar eentje van rvs. Die poreuze stenen bruisertjes lossen langzaam op of vallen uiteen in een zuur milieu.

alrikdew

Citaat van: William op 01-02-2014  14:19 uNeem wel een steentje van goede kwaliteit dus niet zo'n poreuze stenen maar eentje van rvs. Die poreuze stenen bruisertjes lossen langzaam op of vallen uiteen in een zuur milieu.

Is goed dat je het zegt! Dankjewel!

dennisbier

Even serieus. Het is een prestige kwestie. Echt lekker gaat dat niet worden.
Ik ken wel enkele biertjes in de 12% die helemaal geweldig zijn.
Er zijn grenzen en 20% zit daar al ver overheen!


alrikdew

Klopt inderdaad dat dat vaak t geval is! Alleen heb ik 1 keer een imperial stout gedronken van 16% die ik erg lekker vond! Het is ook eerder een uitprobeersel. Wie weet is het een grandioos biertje!

seed7

Citaat van: alrikdew op 01-02-2014  14:08 uUiteraard wil ik dat met jullie delen!

https://www.highgravitybrew.com/productcart/pc/White-Labs-High-Gravity-WLP099-136p1816.htm#.UuzYMGSwbhU

"Outside the Contiguous US

Orders to Alaska, Hawaii, FPO, APO and foreign countries are shipped by FedEx or the Post Office. You will be billed for the exact shipping cost - we charge you only what we are charged. We will let you know what the cost will be before we process your order.  If using a credit card, please be sure to select the International/APO/FPO/Alaska/Hawaii payment option, so that your card will not be charged until we have calculated the shipping and notified you of the total.  If you pay using PayPal, we will send you a separate PayPal request for the shipping.

We do not guarantee viability of liquid yeast shipped outside the contiguous US, and recommend that customers in these locations choose dry yeast instead."

Ze brengen dus geen extra kosten in rekening maar wel de verzendkosten. In dat geval kun je ook kijken bij The Maltmiller of BrewUk of Maltbazaren.

Ingo


tjleet

Citaat van: dennisbier op 01-02-2014  14:53 uEven serieus. Het is een prestige kwestie. Echt lekker gaat dat niet worden.
Ik ken wel enkele biertjes in de 12% die helemaal geweldig zijn.
Er zijn grenzen en 20% zit daar al ver overheen!
Tokyo van Brewdog is 18% en zeer smakelijk.
Black van Mikkeller ook, maar die was zeker te alcoholisch en niet zo smakelijk. Niet over de 20%... maar toch ;)

dennisbier

Ik zan niet beweren dat sommigen niet lekker zijn of dat sommigen het niet lekker vinden.  ;)
Misschien leuk voor een peiling, maar ik denk dat de meeste bierbrouwers en drinkers het niet boven de 12 procent zoeken.

Maar dat was je vraag verder ook niet  ;).

Ik denk dat de meesten met een killergist en een suikergift komen.

Ik kan ook nog een alcoholbrouwsel verzinnen, waarbij smaak niet van belang is, de alcohol eruit destilleren en later toevoegen aan een nieuwe brouw..


RobinB

Citaat van: dennisbier op 02-02-2014  19:00 uIk zan niet beweren dat sommigen niet lekker zijn of dat sommigen het niet lekker vinden.  ;)
Misschien leuk voor een peiling, maar ik denk dat de meeste bierbrouwers en drinkers het niet boven de 12 procent zoeken.
Ligt er toch maar net aan wat je wilt maken? :weetniet:
Als het lekker is en "toevallig" 20%+ vind ik dat geen enkel probleem.

CiteerIk denk dat de meesten met een killergist en een suikergift komen.
Waar heb je de killerfactor nog voor nodig wanneer je ver boven de "normale" alcoholtolerantie komt met deze gist? Voor zover ik weet is hij ook killerfactor negatief. :)

CiteerIk kan ook nog een alcoholbrouwsel verzinnen, waarbij smaak niet van belang is, de alcohol eruit destilleren en later toevoegen aan een nieuwe brouw..
Maar ja, dan heb je kunstmatig alcohol toegevoegd, oftewel het bier versterkt. Mag naar mijn idee dan geen bier meer heten.
Gaat volgens mij ook volledig voorbij aan het topic: het maken van een zo zwaar mogelijk bier; enkel via normale vergisting. :)

dennisbier

Ik vind 20% in bier niet lekker meer. Persoonlijke smaak.

De killergist is voor mij een gist die ver boven het voor bier gebruikelijke alcoholpercentage vergist. Veel houden er bij 9% mee op, andere 12%. Ik kan het daar mee eens zijn.
Alles daarboven is voor mij hardcore-gist!

Als je geen kunstmatige ingrepen mag doen, moet je een sterke gist nemen. En glucose of suiker/citroenzuur dosissen geven, na de hoofdgisting.
Dan zijn de mogelijkheden wel op. De rest is kunstmatig. Bij het toevoegen van de alcohol uit een mislukt mengsel is het tenminste niet voor niks gebrouwen. ;D

RobinB

Citaat van: dennisbier op 04-02-2014  00:30 uDe killergist is voor mij een gist die ver boven het voor bier gebruikelijke alcoholpercentage vergist.
Oke, dan wel.
Vaak (vaker?) wordt met een killergist een gist bedoeld die killertoxines maakt die de groei van  andere gisten stopt/remt.  :)

wilbertd

Citaat van: RobinB op 05-02-2014  17:19 uVaak (vaker?) wordt met een killergist een gist bedoeld die killertoxines maakt die de groei van  andere gisten stopt/remt.  :)
Ik denk dat Louis Pasteur het helemaal met je eens is.

ForBeerLovers


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.