Lambiek flevo adrianus spontanus 2014

Gestart door Adbrouwt, 30-01-2014 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Er zijn nauwelijks anaerobe filamenteuze schimmels.
Dat jij ze niet krijgt in je mandfles zou daarmee kunnen samenhangen.

Ook kan het heel goed zijn dat de genoemde "schimmels" geen filamenteuze schimmels zijn maar gisten. :)

Adbrouwt

Inmiddels wat meer gelezen en steeds vaker lees ik dat lambiek ook zuurstof nodig heeft tijdens de vergisting. Momenteel zit alles in een mandfles. Dus het moest er maar van komen en dus een houten vat aangeschaft in België.

Het vat staat gevuld met water om het een beetje vloeistofdicht te krijgen. Nu wil ik hier mijn spontane lambiek verder in laten vergisten.
Twee vragen.
1) Geeft een nieuw vat niet teveel houtsmaak af en hoe is dit te voorkomen. Bijvoorbeeld vaak spoelen met water  :weetniet:

2) Ik heb 13 liter in de mandfles zitten mijn houtenvat is 16 liter. Kan ik gewoon 10 liter bijbrouwen en dit samen met de 13 liter die al staat te vergisten aanvullen tot ongeveer 15,5 liter. Of is het beter de 10 liter aan te enten met de al vergistende lambiek dit kort laten vergisten en dit dan aanvullen tot 15,5 liter. De overgebleven 7,5 liter gebruiken om het houtenvat regelmatig aan te vullen.  :weetniet:

Groeten

Ad
 :degroeten:

seed7

Zo te zien is het een kastanje vat, kastanje geeft veel minder smaak af dan nieuw eiken. Je kunt inderdaad veelvuldig met warm, niet kokend, water spoelen om er smaak uit te krijgen.

Ja, gewoon wat bij brouwen en het deel van het brouwsel dat je op de fles houdt enten met wat van je lambiek.

Ingo

Adbrouwt

Citaat van: seed7 op 16-03-2014  20:04 uZo te zien is het een kastanje vat, kastanje geeft veel minder smaak af dan nieuw eiken. Je kunt inderdaad veelvuldig met warm, niet kokend, water spoelen om er smaak uit te krijgen.
Ja, gewoon wat bij brouwen en het deel van het brouwsel dat je op de fles houdt enten met wat van je lambiek.
Goed gezien Ingo het is inderdaad een kastanje vat. Ik zal hem vaak spoelen om de houtsmaak zoveel mogelijk eruit te wassen.
Dat wordt weer brouwen dus.  :brouwen:

jan le mercier

Adbrouwt,

Hoe is het ondertussen met je lambiek? Zit ie in het kastanje vat? Heb je nog beweging sinds je het erin hebt gegoten?

Heel benieuwd!

Jan.

Adbrouwt

Citaat van: jan le mercier op 13-04-2014  09:10 uHoe is het ondertussen met je lambiek? Zit ie in het kastanje vat? Heb je nog beweging sinds je het erin hebt gegoten?
Ha Jan, de lambiek zit momenteel nog in de mandfles. Het katanjevat heb ik gevuld met water om hem vloeistofdicht te krijgen en de meeste houtsmaak eruit te wassen. Momenteel heb ik ongeveer 12 liter in de mandfles zitten en het katanje vat is 16 liter. Dus ik moet nog even lambiek bij brouwen om het kastanje vat goed aan te vullen. Hier ben ik nog tijd voor aan het zoeken  :geduld: maar lambiek heeft niet veel haast natuurlijk. Maar ik heb wel geleerd van jou dat je niet de stop op het houtenvat moet doen  ;)
Momenteel drijven er dikke brokken gist in de mandfles en blubt hij om de 5 seconde. Het leeft dus nog steeds.



Groeten

Ad  :degroeten:

koffie

Hoveel liter heb je nodig? Ik heb hier nog wel wat Lelystadse Lambiek in een gistvat staan.
Oh wacht... litertje of 4... moet geen probleem zijn, je bent welkom om 4-5 liter op te halen als je wil.

Adbrouwt

Ha Koffie  :ziek: (zie tekst op de mok)

Bedankt voor het vriendelijke aanbod.  :duimop: Maar ik ga binnenkort een keertje een batch brouwen om aan te vullen voor het kastanjevat. Maar misschien kunnen we in 2016 wel een mooie blend van lambieken maken en er een top flevo geuze van maken. Ook kunnen we blenden met het forum volgens mij is daar al een draadje voor opgezet. Je moet wel een  :engel: geduld hebben voor die lambieken. Hopelijk zijn ze te zuipen.  samenvol

Adbrouwt



Vandaag mijn lambiek na bijna een jaar gisten op een glazen mandfles overgebracht naar een kastanje vat van 18 liter. De bedoeling is om hem daar een maand in te laten zitten en dan een derde deel bottelen, een derde deel gistfles en een derde deel laten zitten in het kastanje vat. Het deel wat in het vat blijft krijgt dan een verse lading gebrouwen lambiek. Het deel wat in de gistfles gaat mag verder rijpen en de gebottelde deel is hopelijk na een jaar op dronk.
Tja ik heb hem natuurlijk ook geproefd. En het smaakte naar lambiek. Het was licht zuur met een kleine wrange afdronk. Het grappige was dat het leek alsof er een houtsmaak aanzat. Nu kan ik me een bier van Toon van den Broek herinneren die een gist gebruikt had die een hout smaak afgeeft zonder dat het bier ooit in aanraking is geweest met hout.
De smaak deed me ook erg denken aan de smaak van de spontane flevo van forumlid Koffie.
Kortom ik ben voorlopig tevreden met het resultaat. Waarschijnlijk heb ik geluk gehad met mijn glazen fles want ik hoor vaak dat het niet mogelijk is om daar een lekkere lambiek uit te krijgen. Ik moet wel zeggen dat hij wat zuurder mag worden.
Het blijft toch iets bijzonders om de natuurlijk zijn gang te laten gaan. :merlin:

Oscar

Ad, vervang dat waterslot nu eens door een houtenstop. Zo'n waterslot dient geen enkele nut voor een lambiek... ;)

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 11-01-2015  14:40 uAd, vervang dat waterslot nu eens door een houtenstop. Zo'n waterslot dient geen enkele nut voor een lambiek... ;)
Haha nee het heeft geen nut maar het smoelt wel mooi.  ^-^

koffie

Citaat van: Adbrouwt op 11-01-2015  14:16 u

Vandaag mijn lambiek na bijna een jaar gisten op een glazen mandfles overgebracht naar een kastanje vat van 18 liter. De bedoeling is om hem daar een maand in te laten zitten en dan een derde deel bottelen, een derde deel gistfles en een derde deel laten zitten in het kastanje vat. Het deel wat in het vat blijft krijgt dan een verse lading gebrouwen lambiek. Het deel wat in de gistfles gaat mag verder rijpen en de gebottelde deel is hopelijk na een jaar op dronk.
Tja ik heb hem natuurlijk ook geproefd. En het smaakte naar lambiek. Het was licht zuur met een kleine wrange afdronk. Het grappige was dat het leek alsof er een houtsmaak aanzat. Nu kan ik me een bier van Toon van den Broek herinneren die een gist gebruikt had die een hout smaak afgeeft zonder dat het bier ooit in aanraking is geweest met hout.
De smaak deed me ook erg denken aan de smaak van de spontane flevo van forumlid Koffie.
Kortom ik ben voorlopig tevreden met het resultaat. Waarschijnlijk heb ik geluk gehad met mijn glazen fles want ik hoor vaak dat het niet mogelijk is om daar een lekkere lambiek uit te krijgen. Ik moet wel zeggen dat hij wat zuurder mag worden.
Het blijft toch iets bijzonders om de natuurlijk zijn gang te laten gaan. :merlin:
Heb je hem al op dan?! Je hebt potdorrie mijn bier eerder op dan ik  :o

Adbrouwt

Een nieuw brouwsel gemaakt om de oude lambiek aan te vullen. Had nog een oude zak hop liggen. Nu lekker in de buitenlucht laten afkoelen en dan kunnen we weer gaan wachten.




Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLambiek Cornelia
Kenmerk#27b acid
Brouwdatum14-2-2015
BiertypeLambi(e)k (oude(B))
Aantal liters20
Gewenst begin SG1055 (5,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement76,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31,6 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater19,7 liter
Spoelwater9,4 liter
Kooktijd120 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid14 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC55,1 %2719 gr3 EBC
Tarwevlokken18,0 %887 gr4 EBC
Tarwemout18,0 %887 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC9,0 %443 gr16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hersbrücker1,0 %100 gr120 minuten13 EBU

OpmerkingenHop Hersbrucker  van 2012

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWilde Flevo Gist
Gist toegevoegd als

maischschema

Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C45 minuten4,0 l/kg
272°C45 minuten4,0 l/kg
375°C10 minuten4,0 l/kg

Opmerkingen-



jan le mercier

Adbrouwt,

Wat is je volgende stap nu? Heb je al iets gebotteld? Ga je het nog altijd 1/3de 1/3de 1/3de doen?

Jan.

Adbrouwt

Citaat van: jan le mercier op 14-02-2015  18:23 uAdbrouwt,

Wat is je volgende stap nu? Heb je al iets gebotteld? Ga je het nog altijd 1/3de 1/3de 1/3de doen?

Jan.
Ja de planning is om het geheel in drieen te verdelen. Morgen ga ik een 8 liter in een mandfles steken en daarvan ga ik een liter of 4 bottelen. De 4 liter in het houten kastanje vat krijgt een nieuwe lading lambiek te eten.

jan le mercier

Ik ben niet zo heel snel... Zou je nog ns kunnen herhalen:

Hoeveel liter zit er in dat vat? 16?

Hoeveel ga je eruit halen?

Hoeveel liter vers wort heb je nu?

Jan.

Adbrouwt

Er zit een kleine 12 liter in het vat. Ik haal er 8 uit. Wat er achter blijft zal tussen de nul en vier liter zijn. Daar gaat de nieuwe wort op.

jan le mercier

OK. Ik snap wel niet goed waarom je niet gewoon alles bottelt: vat leeg en nieuwe lambiek (wort dus nog) erin.

Zo heb ik het gedaan. Wat is precies het nut van die mandfles? Als ik het goed heb, dan heeft die (eerste) lambiek toch al een jaar op fles gestaan, niet?

Jan.

Adbrouwt

Citaat van: jan le mercier op 14-02-2015  20:04 uOK. Ik snap wel niet goed waarom je niet gewoon alles bottelt: vat leeg en nieuwe lambiek (wort dus nog) erin.

Zo heb ik het gedaan. Wat is precies het nut van die mandfles? Als ik het goed heb, dan heeft die (eerste) lambiek toch al een jaar op fles gestaan, niet?

Jan.
Ach Jan je hebt gelijk. Ik doe maar wat en hoop een drinkbaar lambiekske te maken. Daarom probeer ik zoveel mogelijk dingen uit. Op de fles op het vat in de mandfles en misschien verzin ik nog wel iets. Een beetje de kansen spreiden. Lambiek is natuurlijk wel de punk onder de bieren. Vreemd maar wel lekker  ;)

jan le mercier

De punk onder de bieren? Zo heb ik het nog niet bezien. Hier zeggen ze vaak "de nestor".

Jan.

toon van den broek

Misschien bedoelt Ad de 'Funk' onder de bieren.

Toon

Adbrouwt

Citaat van: toon van den broek op 15-02-2015  10:14 uMisschien bedoelt Ad de 'Funk' onder de bieren.

Toon
Funky is het zeker Toon maar om je wort in je tuin te laten bevruchten en alles tegendraads doen is behoorlijk punk. Heeft misschien ook te maken met mijn muziek smaak.

Adbrouwt

Vandaag de verdeling gedaan. De 1 jarige lambiek uit het vat in een fles gedaan en geproefd natuurlijk. Hé nu smaakt hij wel wat zurig en een hout smaakje naar een maand rijpen op een kastanje vat. Beetje medicinaal smaakje maar zeker niet vies. Dat lijkt de goede kant op te gaan. Binnenkort wat liters bottelen en over een jaar nog eens proeven. De achtergebleven lambiek heeft weer een liter of 15 verse wort gekregen. De overige 4 liter in een fles gestoken om straks het houten vat mee aan te vullen.


Adbrouwt

Het leeft in de fles. Blijft toch een magisch moment. Spontane oersoep.  :merlin:


jan le mercier

Adbrouwt,

Dus dit is de overige vier liter waar je het over had? Dit is vers, klopt dat?

*

Zelf weet ik het nog heel goed: 26 januari 2014 (niet(?) toevallig de verjaardag van mijn petekind): toen kwam er leven in de bolle fles van mijn eerste lambiek. Dat was echt een euforie-moment. Net zoals de eerste keer dat mijn zuurdesembrood uit de oven kwam. Geweldig gewoon. Zeker één van de hoogtepunten uit mijn "brouwerscarrière".

*

Wanneer ga je bottelen?

Jan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.