Koffiemolen als schrootmolen?

Gestart door Abrink88, 26-01-2014 12:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abrink88

Hallo iedereen,

Even een vraag. Ik ben opzoek naar een schrootmolen, en nu kwam ik erachter dat het eigenlijk het zelfde principe heeft als een koffiemolen. Heeft iemand dit toevallig al eens geprobeerd? Of wordt dit veel te fijn gemalen?

Groeten arjan

Twentse Schapekop

Met een ouderwetse koffiemolen wil het in het begin zeker wel. Reken alleen dat je een laag rendement hebt,mijn koffiemolentijd had ik een rendement van 55 a 60%!
En het feit dat het langzaam gaat zorgt ervoor dat je snel wilt overstappen, maar heb je er een liggen? Dan gewoon gebruiken! :degroeten:

Abrink88

Nou, heb er niet een liggen, maar op Marktplaats staan deze voor 5 euro te koop, terwijl de goedkoopste schrootmolen voor 60 euro te koop staat.. Vandaar de vraag :P


hans100w

Citaat van: EvdBroek op 26-01-2014  13:07 uLet op dat je wel een oude DE koffiemolen pakt


Zie dit (oude) filmpje, vanaf 3 min. 25 sec. ongeveer.


Jacques

Citaat van: Abrink88 op 26-01-2014  12:04 uEven een vraag. Ik ben opzoek naar een schrootmolen, en nu kwam ik erachter dat het eigenlijk het zelfde principe heeft als een koffiemolen. Heeft iemand dit toevallig al eens geprobeerd? Of wordt dit veel te fijn gemalen?

Als je even de zoekfunctie had gebruikt had je het antwoord op dit vraag kunnen vinden.
Maar liefst 89 zoekresultaten vind ik bij het gebruik van het zoekwoord 'koffiemolen'.

Heel veel zaken zijn namelijk al meerdere keren besproken op dit forum. En veel vragen zijn beantwoord...

Van Beers

Ik heb zojuist alle 90 resultaten op koffiemolen doorgezocht, maar kom niet tegen wat de voorkeur heeft. Een schijvenmoutmolen, of een professionele grote koffie molen op de laagste stand (Bij de zoekresultaten vind ik alleen maar kleine handmolentjes op antieke gietijzeren apparaten waarvan ik niet weet wat het maalmechanisme is).

Aangezien ik al zo'n koffiemolen heb.


.


hobbybob

Al die oude koffiemolens zijn schijvenmolens, zelf heb ik zo'n oude gietijzeren. Daar heb ik zelf mbv ductape een hopper op gemaakt daat gaat zo, n 1,5 kg mout in.

Op de grofste stand geeft deze een prachtig schroot resultaat daarom is er hier ook nog geen walsen-molen aangeschaft.

CiteerReken alleen dat je een laag rendement hebt,mijn koffiemolentijd had ik een rendement van 55 a 60%!

Ik "scoor" behoorlijk hoger en daarbij denk ik dat je filter methode/techniek meer invloed heeft op je rendement dan je schoten, met een oude koffiemolen schoot je al gauw te "fijn" waarbij weer filterproblemen kunnen ontstaan.

Mijn rendement zit rond de 75% ( afhankelijk van de stort/recept )

Van Beers

Dus bovenstaande molen gaat zijn werk wel doen? Dan hoef ik geen molen meer te kopen, ga ik eerst een aan de slag met deze :)

kimdek

Beste,

Ik schroot ook met zo een elektrische espressomolen, maar heb deze volledig aangepast:
Voorste kamer voor de opvang van gemalen koffie is weg
Het uitlaatkanaal vanaf de schijven naar de voorkant zo groot mogelijk gemaakt,
anders blijft de mout te lang in de kamer rond de schijven ronddraaien en wordt alles onregelmatig.
De schijven verder open zetten dan bij koffie mogelijk is.
Je kan met deze molen ook rijst breken indien nodig.


Herman

Een walsenmolen is de optie die je niet noemt, deze heeft de voorkeur. Ik heb zelf een antieke koffiemolen (Hobart), maar dat is in essentie ook een walsenmolen.

Dat wil niet zeggen dat je geen goede resultaten krijgt met een schijvenmolen of koffiemolen. Bij die laatste moet de mout natuurlijk niet vermalen worden en dienen er hele kafjes achter te blijven. M.a.w. probeer het es.

hobbybob

Als je een resultaat kijgt zoals dit plaatje kun je fijn brouwen


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.