Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Nederlandse Geuze: lambiek steken/mengen 2016  (gelezen 22723 keer)

Offline alrikdew

• Super lid
  • Land: nl
  • Bierologisch, heel logisch!
Re: Nederlandse Geuze: lambiek steken/mengen 2016
« Reactie #25 Gepost op: 21-03-2014 19:42 u »
Ik heb gelezen dat de echte lambiek gemaakt wordt van onder andere ongemoute tarwe. Dat het wat langer duurt dan valt mooi in de traditie van de lambiek!  ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Beheerder
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #26 Gepost op: 21-03-2014 21:51 u »
Ik had deze draad nog niet zo gevolgd, maar denk erover om mee te gaan doen. Als alles gaat zoals nu is gepland heb ik begin 2015 een brouwruimte waar ik zo'n vaatje lang kwijt kan. Nog even een vaatje (van zo'n 30 liter) regelen voor die tijd en alles komt goed.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #27 Gepost op: 21-03-2014 23:13 u »
Hallo Alrikdew,

Na één jaar in een houten vat is de lambiek doorgaans goed uitgegist, tenminste als het kleine vaten betreft (tot plm 100ltr).
Maar daarna komt de rijping pas, en die kan nog zeker 1-3 jaar duren. Dus als je een oudere lambiek inbrengt zal dat de smaak zeker ten goede komen.

Zoals je wellicht bekend is bestaat een geuze meestal uit één, twee en driejarige lambiek. Die van één jaar is voor de nagisting bij botteling, die van twee jaar -het grootste deel van het mengsel- voor het basisdeel van de smaak en die van drie jaar of ouder (meestal maar 5-15%?) voor de verfijnde smaken/lagen/complexiteit in het bier.
Maar dat geldt voor geuze, en Oscar heeft vooral een (mega)lambiekmengsel voor ogen. We kunnen het m.i. daar t.z.t. nog over hebben?

Groetjes, en succes! Toon.

P.S.: Trouwens wel goed dat je ongemoute granen/tarwe? gebruikt. Houd er wel rekening mee dat het maischen dan wel wat langer duurt.
Als het een beetje goed verloopt, zal onze inbreng bestaan uit een solera-lambiek van 1.6 jaar (uit het vat) al dan niet aangevuld met een verse lambiek van die maand.
Misschien ook leuk om er nu al rekening mee te houden dat deelnemers wat flessen apart zet, zodat ook nog op fles gerijpte lambiek geruild kan worden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 23-03-2014 21:40 u »
Kan een moderator het eerste bericht actueel houden? Ik kan deze niet meer bijwerken!  :'(

Als jij de informatie die jij actueel wilt houden in een Googel document plaats (Googel Drive) dan kan ik er voor zorgen dat deze te zien is op het forum door het document in te bedden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 23-03-2014 21:48 u »
door het document in te bedden.

;D ;D ;D embedden dus... ;D ;D ;D of in te voegen, integreren, samenvoegen... ;) :P

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 23-03-2014 22:30 u »
;D ;D ;D embedden dus... ;D ;D ;D of in te voegen, integreren, samenvoegen... ;) :P

Ja Oscar, in het bed van jouw bericht leggen...

Heb je het document al klaar. Het bedje is al gespreid.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • ABV de bierkaai
« Reactie #31 Gepost op: 07-12-2014 10:38 u »
Inmiddels heb ik een wilde almeerse flevo gist uit de lucht gevangen. Een kastanje vat van 18 liter is aangeschaft dus ik ben klaar voor het grote blenden van 2016. Ik heb nu dus een jaar vergiste lambiek en die kan ik dus bewaren tot 2016 en in 2015 weer een nieuwe maken zodat ik in 2016 een jaar oude en een twee jaar oude lambiek heb. Ik verwacht dus wel een liter of 15 aan lambiek te kunnen steken. Is dit plan nog steeds levend nu onze voorganger commercieel gegaan is  :weetniet:

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 07-12-2014 11:18 u »
Ik ben nog steeds voor  :biersmile:

Wij zullen onze versie ergens in februari brouwen, anders zit onze huidige lambiek zo kort in het vat :)

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #33 Gepost op: 07-12-2014 12:03 u »
Ik brouw mijne ook in februari. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van dit prachtige plan!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 07-01-2015 22:46 u »
Zo het is weer lambiektijd. De koude maanden komen er weer aan. Dus dit topic maar weer eens naar voren halen.

Wat gaan we doen in 2016? Lambieken mengen tot mooie Nederlandse geuzes? En er een mooie dag van maken? Of dooft dit idee weer uit en is het weer iets te hoog gegrepen en gaan we dit pas over 5 jaar doen?

:degroeten:

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 07-01-2015 22:54 u »
DOEN!

Wij  brouwen onze versie rond februari, en dan wederom een gedeelte uit het vat bottelen en de verse bij de oude (oudste Lambiek in het vat is dan van 02-2013 vermengd met 02-2014 en 02-2015).

Blenden zouden we dus eind februari 2016 kunnen doen? Dan zijn alle lambieken van die seizoen een jaar oud, en kunnen we met zijn allen steken tot 1 grote megablend.
In hoeverre is het haalbaar om mini-blends te maken door ter plekke verschillende jaargangen uit fles bij elkaar te steken samen met lambiek van 2015?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #36 Gepost op: 07-01-2015 23:02 u »
Blenden zouden we dus eind februari 2016 kunnen doen? Dan zijn alle lambieken van die seizoen een jaar oud, en kunnen we met zijn allen steken tot 1 grote megablend.
In hoeverre is het haalbaar om mini-blends te maken door ter plekke verschillende jaargangen uit fles bij elkaar te steken samen met lambiek van 2015?

Eens  :) miniblends zijn natuurlijk mogelijk op locatie, dat is een kwestie van voorbereiden. :D  Voor hoeveel liter kan ik jou op de lijst (Zie 1e Topic) zetten? Koffie?  :)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #37 Gepost op: 07-01-2015 23:03 u »
Ik ben ook voor. In januari nog een Almeerse lambiek brouwen en een lambiek bottelen en vergisten en blenden dus in 2016 moet er wel wat drinkbaars bij zitten. We kunnen er sowieso een leuke dag van maken toch. Ons zure imago even oppoetsen ;)
Koffie ik heb nog wat oude hop liggen voor je als je nog te kort komt.

Edit: ik verwacht begin 2016 een 4 liter 2 jaar oude lambiek te hebben en 4 liter blend van 1 en 2 jaar en ook nog 4 liter 1 jaar oude lambiek.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 07-01-2015 23:10 u »
Ons vat is 100 liter, en daar halen wij circa 50 liter uit. Wij brouwen vervolgens 60 tot 70 liter om de boel weer aan te vullen.
Ik doe dit samen met mijn brouwmaat, dus laten we zeggen dat we een liter of 25-30 meenemen? Houden we nog circa 20 liter voor ons 2en over van dat jaar :)
Onze locatie is trouwens Lelystad. Ik heb ruimte zat om het evenement bij mij in de tuin/schuur te laten doen. Ook een winterBBQ is geen probleem.

Ik schat even heel grof in dat we een liter of 170 bij elkaar gaan mikken om te blenden. Mijn gistvaten zijn 60 liter per stuk, als ik het goed plan heb ik er 2 tot 3 leeg op dat moment. Ik kan ook nog 3 vaten van 30 liter bij elkaar scharrellen als het moet.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 07-01-2015 23:11 u »
Koffie ik heb nog wat oude hop liggen voor je als je nog te kort komt.
Toevallig net een berichtje over gestuurd naar je :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #40 Gepost op: 07-01-2015 23:15 u »
Update van de deelnemerslijst.

NaamLocatieHoeveelheid lambiek
OscarEanske± 17/18 liter
Ingo (Seed7)Eanske± 35/40 liter
Danny van dongen (davadox)???± 35 liter
MatthewEanske± 15 liter
AdbrouwtAlmere± 12 liter
Koffie (naam ??)Lelystad± 25 liter
Toon van den BroekGroningen± xx liter
HermanBorger± xx liter

:degroeten:

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 07-01-2015 23:19 u »
Ad heeft een liter of 12 en komt uit Almere, ik uit Lelystad. Kun je dus ook in het rijtje zetten :)

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #42 Gepost op: 08-01-2015 09:43 u »
Zit ook te denken om houten vaatjes te halen, en deze maand/begin volgende maand me nog te wagen aan een lambiek! Zit te denken aan een 60 liter vat, en een marathonbrouwdag om zo'n 50 liter te brouwen!

Fantastisch initiatief dit! Mocht mijn planning kloppen qua brouwen e.d., dan doe ik graag mee!

Groet,
de TDP

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 08-01-2015 11:02 u »
Hallo Zuurbiervrienden,

Nog steeds een prachtig initiatief, maar voor het vermengen van onze lambik zou het toch goed zijn eerst deze goed te beoordelen samen, dus nogmaals mijn idee om eerst eens bijeen te komen om gewoon wat bier van elkaar te drinken.
Deze bierstijl is niet echt makkelijk in het beoordelen, temeer omdat er vrij weinig mensen zijn die echt 'kenner' zijn in Nederland.

Verder is er nog de vraag wat 'Nederlandse Geuze' is. Behalve dat het een tegenstrijdige term is -immers geuze en lambik kunnen volgens de EEG alleen rond Brussel en in Westvlaanderen gestoken/gebrouwen worden- is de vraag of we de Belgische stijl nastreven of dat we voor meer eigenheid gaan.
In dat laatste geval zullen we het daar toch over moeten hebben.

Ook nog een goede tip voor de geïnteresseerden: kijk eens op de site www.lambik1801.be.
Hierin wordt veel van wat we vinden van Lambik en Geuze in een ander licht geplaatst.
Zo blijkt bv. dat enkele mensen zeer slordig en selectief omgegaan zijn met oude documenten die 'bewijzen' dat lambiek en geuze eeuwenoude bieren zijn. Zodoende is er een mooi commercieel verhaal ontstaan wat iedereen steeds voor waar aanneemt (het papagaaieffect zeg maar). Op zich niet zo erg maar hierop is wel het label van 'erkend traditioneel streekproduct' op gebaseerd, zodat de Belgische brouwers het alleenrecht op dit bier verkrijgen...

Groetjes, Toon

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 27-09-2015 11:23 u »
Schopje ;)

Het begint heeeeel langzaam tijd te worden hier wat meer over na te denken en vorm aan te geven. Voor je het weet zit je in de feestdagen ;)
Zo te zien zullen we met een kleine 10 man bij elkaar komen. Waar doen we dit? Eventueel kan het bij mij in Lelystad.

Vorige week heb ik onze 'geuze' gedronken welke een half jaar op fles zat. Zeer zacht, erg lekker. Deze 'geuze' bestaat uit 2013 + 2014, geblend in het vat zelf. Tijdens bottelen was de gemiddelde leeftijd 1.4 jaar.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #45 Gepost op: 27-09-2015 11:50 u »
Ik heb ook al enkele zure bieren staan. Het lijkt me inderdaad leuk eens iets concreets af te spreken om de zure bieren van elkaar te proeven en blenden. Lelystad is prima voor mij.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 27-09-2015 11:52 u »
Tegen die tijd is jouw fles die ik heb 1 jaar, kan ik hem eindelijk proeven ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #47 Gepost op: 27-09-2015 12:01 u »
Tegen die tijd is jouw fles die ik heb 1 jaar, kan ik hem eindelijk proeven ;)
Tjee wat een geduld heb jij. Ben erg benieuwd of ie binnen te houden is.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 03-01-2016 10:57 u »
Lijkt een beetje dood. Is hier nog interesse in?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #49 Gepost op: 03-01-2016 11:24 u »
Ik heb nog steeds belangstelling. Het lijkt me heerlijk om al die zure bieren te proeven en te blenden met elkaar. Ook ben ik erg benieuwd naar de lambieken van Oscar. Maar er staan nog heel veel andere actieve forumleden in de begin post dus volgens mij kunnen we hier wel een leuke dag van maken. De bieren van Toon van den Broek hebben veel indruk op mij gemaakt en dat is een belangrijke reden dat ik door gegaan ben met de lambieken. Zeg Oscar moet jij niet nog wat aan lambiek promotie doen?
Wat mij betreft zou een datum in februari prima zijn. Twee jaar gewacht gebotteld gebrouwen, gewacht, gewacht gewacht yehhhh 2016! Geuze steken 8)

Tags: lambiek