Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Het grote Lambiek topic  (gelezen 142850 keer)

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Re: Het grote Lambiek topic
« Reactie #550 Gepost op: 10-05-2017 14:51 u »
Binnen 2 jaar is het in Belgie nog eens de tour de Geuze waar vele geuze/lambiekstekers hun deuren open zetten en je hun pareltjes kan proeven. (dikwijls zonder al te veel parel  ;))
Een echte aanrader, neem de Trein naar Brussel (Halle) en van daar uit zijn er bussen die rondritten doen via 4 van die brouwers/stekers. (Onder het moto het leerzame koppelen aan het aangename)
http://www.horal.be/toer-de-geuze

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #551 Gepost op: 10-05-2017 16:58 u »
Dat gaan we zeker doen Serge bedankt voor de tip :groots:

Offline BLUB

• Senior lid
  • Land: nl
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #552 Gepost op: 10-05-2017 17:26 u »
Heb je waarschijnlijk Geuze gedronken, Lambiek drink je uit het vat dus geen prikkels en schuim  :proost: :proost:

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #553 Gepost op: 10-05-2017 19:45 u »
Ik heb een aantal commerciele lambieken gedronken en die hadden allemaal een mooie schuimkraag en druk.
Daarom hebben we dat gedaan en ook omdat we allebei een vreselijke hekel aan plat bier hebben zonder schuim.
In het ergste geval moeten we druk aflaten en weten we dit voor de volgende keer.
Hoe noemen ze dat "een leermomentje".
Mee eens, het is toch een beetje pionieren

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #554 Gepost op: 10-05-2017 19:46 u »
Mooie tip inderdaad Serge

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #555 Gepost op: 04-10-2017 23:42 u »
Misschien domme vraag voor alle lambiek brouwers: hebben jullie aparte spullen voor het bottelen e.d. van lambiek? Of gebruiken jullie toch gewoon de bottelspullen van de gewone installatie en maak je die goed steriel na gebruik met brett?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #556 Gepost op: 05-10-2017 07:28 u »
Ik gebruik aparte spullen en probeer zoveel mogelijk gescheiden te houden. Vooral plastic en hout is bijna niet brett vrij te krijgen.

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #557 Gepost op: 05-10-2017 07:33 u »
Rvs?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #558 Gepost op: 05-10-2017 08:19 u »
Ik heb een houten vat waar ik de lambiek in laat vergisten en een glazen mandfles waar ik de bijvul lambiek in heb. De glazen mandfles gebruik ik ook voor andere brouwsel want die kun je wel gereinigd krijgen.
Hevelslang gebruik ik ook voor andere brouwsels

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #559 Gepost op: 05-10-2017 09:02 u »
Aparte plastic hevel voor lambic + rodenbach. Mandfles inderdaad valt te reinigen. Houten vat lambic en rodenbach blijft eeuwig vol (jaarlijks brouwen en bijvullen + blenden). Een doel in het leven hebben is nog zo slecht niet...

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #560 Gepost op: 05-10-2017 09:24 u »
Misschien domme vraag voor alle lambiek brouwers: hebben jullie aparte spullen voor het bottelen e.d. van lambiek? Of gebruiken jullie toch gewoon de bottelspullen van de gewone installatie en maak je die goed steriel na gebruik met brett?
In het begin heb ik met apart materiaal gewerkt, De laatste 2,5 jaren doe ik dit niet meer.
Locto's Pedio's en Brett's in hun normale vorm zijn niet zo zeer het probleem, wel de sporen van deze zorgen voor een contaminatie gevaar om dat deze zo moeilijk te bestrijden zijn.
Sporen worden voornamelijk (bij het hobbybrouwen) gevormd als je dingen vuil laat aan drogen.
Dit voorkom je door consequent alles steeds onmiddellijk te reinigen en te desinfecteren alvorens het weg te bergen (een aseptisch design helpt natuurlijk ook veel geen bol maar vlinderkraantjes, vermijden van dode ruimten, geen knelkoppelingen, enz..).
Verder gewoon een goed reinigings- en desinfectiemethodiek onderhouden volstaat. (=waterspoeling, alkalisch detergent, zure spoeling, gevolgd door een doorgedreven desinfectie met een middel dat sporen dodende eigenschappen heeft).

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #561 Gepost op: 07-10-2017 21:28 u »
Voor rvs afvuller en uit te koken slangen hoef ik me niet zo ongerust te maken?