SteamQuad

Gestart door William, 19-01-2014 10:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Vandaag ben ik een stoomquadrupel aan het brouwen. De Munich Lager slurrie van de Imperator kloon mag aan de gang met een quadrupelachtig wort. De moutstort is een beetje mix van een bock (lekker moutig) en een quadrupel (suiker en donkere mouten). Als ik het zo bekijk zou het wel eens meer een bock dan een quadrupel kunnen worden maar ik laat me verrassen.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK92
Naam receptSteam Quad
Brouwdatum19-01-2014
BiertypeQuadrupel
Volume17,0 l
Begin SG1,087 SG
Berekende kleur (Morey)51 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Veghel2,00 gCaSO45,00 mlMelkzuur2,00 gNaCl7,34 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l10 mg/l99 mg/l229 mg/l131 mg/l57 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,957 kgPilsmoutDingemans3 EBC49,5 %
1,567 kgMünchenermoutDingemans15 EBC26,2 %
0,444 kgCara Abbey 45Weyermann45 EBC7,4 %
0,296 kgSpecial WWeyermann250 EBC5,0 %
0,120 kgPale Chocolate moutThomas Fawcett and Sons600 EBC2,0 %
0,591 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC9,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
-63,0 °C1 min.20 min.3,7 l/kg
-72,0 °C1 min.45 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,5 gSelect Spalt - thuis - 2013bellen4,0%90 min.16,1 IBU
30,5 gSelect Spalt - thuis - 2013bellen4,0%45 min.13,8 IBU
10,0 gStyrian Goldingspellets5,2%15 min.3,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
400,0 mlMunich Lager (2308)ondergist


Gerb

Ziet er spannend uit! Bij welke temperatuur ga je dit vergisten? Zal het niet een vrij zoet, plakkerig bier opleveren? Wat is Special W?

William

Ja spannend hé. Ik denk dat ik de vergisting bij 20°C ga uitvoeren, misschien bij 19°C beginnen.

De 10% suiker zou er voor moeten zorgen dat het geen snijbier wordt.

De Special W is volgens mij de Special B variant van Weyermann. De kleur en geur lijkt sterk op die van SpecialB. Ik hoop dat deze iets minder droppig is.

Henielma

Waarom bruine basterd suiker? In het verleden wel eens van anderen gehoord dat ze met het smaakeffect daarvan niet blij waren. Maar soms is het goed iets weer eens opnieuw te proberen.

William

Simpel, dat was de enige suiker die ik vanochtend in huis kon vinden en ik had geen zin om naar een winkel te gaan. :(

Ik heb wel eens beweerd dat bruine basterdsuiker in mijn bieren verantwoordelijk was voor beroerd schuim. We zullen zien.
Deze basterdsuiker bevat kristalsuiker, suikerstroop en karamelkleurstof (E150c en d)

William

In het vat op een eind SG van 1083. Het rendement was 75% in plaats van de beoogde 80% (minder gespoeld).

Zoals altijd stuurt Tcontrol de vergistingstemperatuur. Nu wordt de vergisting gevolg met een ballonteller in plaats van de kiepbellenteller. Ik ben benieuwd.

RobinB

Heb je vaker gebrouwen met die Cara-abbey?
Zo ja, wat vind je ervan? :)

William

Citaat van: RobinB op 19-01-2014  19:51 uHeb je vaker gebrouwen met die Cara-abbey?
Zo ja, wat vind je ervan? :)

Dit is de 3e keer. Ik vind het een hele mooie "Belgische" moutsmaak geven: beetje caramel, beetje specialB. Moeilijk te omschrijven.

RobinB

Oke, hij is wel veel lichter dan specialB.
Heb je er ook nog iets van de honing in herkend zoals hij wordt omschreven?
http://www.weyermann.de/eng/produkte.asp?idkat=204&umenue=yes&idmenue=0&sprache=2

William

Niet direct honing maar ik zal er nog eens op letten. Het is wel een prettige smaak.

RobinB

Oke! :)
Ik wil het gaan gebruiken in een aanstaand honingbier, daarbij mogen alle beetjes helpen. ;)

Henielma

De gist is fanatiek bezig. De koeling kan de temperatuur niet naar de doeltemperatuur krijgen maar slechts net vasthouden. Dat heb ik nog niet eerder gezien tijdens een vergisting.

William

Citaat van: Henielma op 19-01-2014  22:04 uDe gist is fanatiek bezig. De koeling kan de temperatuur niet naar de doeltemperatuur krijgen maar slechts net vasthouden. Dat heb ik nog niet eerder gezien tijdens een vergisting.

Inderdaad, zo'n stoomvergisting is echt heftig.  Zo'n 10% SVG in 7 uur.

De koelkast krijgt het niet bijgekoeld. Misschien moet ik de koelkastdeur maar openzetten, de omgevingstemperatuur is zo'n 10 graden. Gelukkig blijft het schuim binnen de perken.


Henielma

Omdat het schuim binnen de perken blijft en ik verwacht dat de piek bijna bereikt is dus  zou ik de deur dicht laten en de temperatuur zo laten staan. Heeft die koelkast ook eens wat te doen.
Een felle vergisting, dat in ieder geval wel.

Worden stoombieren niet vaak op 18 ºC vergist? Ik dacht ooit zoiets begrepen te hebben. Mogelijk is dat niet voor niets.

William



De vergisting is na 1 dag over z'n piek heen. Omdat dit de eerste keer is dat ik de ballonteller echt gebruik moet ik de ijkfactor nog aanpassen. Daarom heb ik een sg monster genomen. Deze kwam op 1043 ofwel een svg van 49% na 30 uur vergisting.

De nieuwe ijkfactor wordt nu 0,047 ml/puls. Dit betekent voor deze vergisting een piekproductie van 16,8 l CO2/hr. Voor iets meer dan 15 liter bier is dit voor mij een record en dat bij maar 18,5°C.

De koeling kon het gisteravond niet meer bij houden. Pas na middernacht kon de koelkast af en toe uitgeschakeld worden en nu moet de lamp bijwarmen om het op 18,5°C te houden.

Het sg monster smaakt niet afwijkend maar wel ontzettend zoet.

Henielma

Die 0,047 l/puls is wel erg weinig. Loopt de ballon wel vrijwel helemaal leeg of staat de  potmeter voor de leeglooptijd wat kort? Uiteindelijk maakt het niet veel uit als het maar constant is.

Maar een heftige vergisting dus.

William

De hoofdvergisting is voorbij. Het jongbier is overgeheveld op een sg van 1021 (svg=74%).

De smaak is nog zoetig en vooral erg vol en in de geur is nog wat zwavel aanwezig. Toch is de geur vooral een gevolg van de mout en niet zozeer van de gist bij hogere temperatuur.

Ik laat hem een weekje bij kamertemperatuur staan en dan mag ie in de garage de kou in.

William

Citaat van: William op 19-01-2014  10:22 uDe Munich Lager slurrie van de Imperator kloon mag aan de gang met een quadrupelachtig wort. De moutstort is een beetje mix van een bock (lekker moutig) en een quadrupel (suiker en donkere mouten). Als ik het zo bekijk zou het wel eens meer een bock dan een quadrupel kunnen worden maar ik laat me verrassen.

Vanochtend heb ik dit bier gebotteld op een eind SG van 1016 (svg=81%).

Als ik het gebotteld bier proef is het inderdaad meer een bock dan een quadrupel geworden. Hij is heerlijk vol en moutig van smaak ondanks de 10% suiker.
De zwavelige geur die er eerst in zat is helemaal weg. karamel en donker moutsmaken domineren. Blijkbaar kun je een ondergist best op hogere temperaturen laten vergisten.

Nu maar hopen dat de hergisting snel start. Het bier zag er al akelig helder uit. Ik heb expres wat extra gistdepot meegezogen in de bottelfles.

William

Gisteren heb we dit stoombier geproefd op onze MTG-clubavond. Het bier werd erg goed ontvangen.

Ondanks een vergistingsgraad van boven de 80% is het bier erg vol en complex moutig zonder een duidelijk gistprofiel. Het volle komt denk ik door de hoge vergistingstemperatuur die de ondergist heeft moeten ondergaan.

Een heel spannend en apart bier.

seed7

Maskeert de mout het gistprofiel, of zou een minder voluptueuze receptuur ook een gering gistprofiel geven?

Dan nog de Cara Abbey 45, ik kan alleen een CaraBelge (30EBC) of een Abbey (45EBC), zonder Cara, vinden. De laatste lijkt me een aroma mout met nog wat enzymen (50% stort max).

Ingo

arluijen

Ik heb de laatste twee bieren nogal last van weinig schuim (wel genoeg koolzuur). Je geeft hierboven aan dat je eerder bruine basterdsuiker de schuld gaf van weinig schuim. Mijn vraag is nu: hoe is het schuim op dit bier?

Verder wel een spannend proces.

Henielma

Citaat van: William op 14-05-2014  23:03 uGisteren heb we dit stoombier geproefd op onze MTG-clubavond. Het bier werd erg goed ontvangen.

Ondanks een vergistingsgraad van boven de 80% is het bier erg vol en complex moutig zonder een duidelijk gistprofiel. Het volle komt denk ik door de hoge vergistingstemperatuur die de ondergist heeft moeten ondergaan.

Een heel spannend en apart bier.

Inderdaad een erg lekker bier geworden. Ben 'm nu aan het proeven. Heerlijk zacht, met rozijnen, caramel en wat alcohol warmend. Heel goed gelukt dit bier.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Henielma op 15-05-2014  21:52 uInderdaad een erg lekker bier geworden. Ben 'm nu aan het proeven. Heerlijk zacht, met rozijnen, karamel en wat alcohol warmend. Heel goed gelukt dit bier.
Kun je nog iets waarnemen dat duidelijk van de gist af komt?

Henielma

Daar heb ik goed op gelet maar ik kan geen smaakafwijking door de gist ontdekken. Bij mijn eigen quadrupels heb ik daar vaak wel last van.

In dit bier zit misschien wat fruitigheid en zoetheid van de gist.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Henielma op 15-05-2014  21:57 uDaar heb ik goed op gelet maar ik kan geen smaakafwijking door de gist ontdekken. Bij mijn eigen quadrupels heb ik daar vaak wel last van.

In dit bier zit misschien wat fruitigheid en zoetheid van de gist.
Toch wel apart voor een ondergist

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.