Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gevraagd: Aardgas brander  (gelezen 5321 keer)

Offline eleison

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gevraagd: Aardgas brander
« Gepost op: 14-01-2014 07:56 u »
Sinds ik mijn aanrechtblad een keer bijna in de brand heb gezet is mijn capaciteit behoorlijk achteruit gegaan.

Om die reden zoek ik een aardgas brander van >9 kW.

Iemand een in de aanbieding of een idee waar ik deze voor een schappelijke prijs op de kop kan tikken?
Ik wil hem binnen gebruiken dus thermisch beveiligd is belangrijk.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!

Offline eleison

• *
Re: Gevraagd: Aardgas brander
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2014 10:01 u »
Had al even op gaswinkel.nl zitten kijken maar prijs viel me toch tegen als je hem ook voor aardgas geschikt moet maken.

Daarbij geloof ik niet dat dat ding de 9,5 kw nog haalt als je hem op aardgas gebruikt ipv propaan. Iemand daar ervaring mee?

Offline John

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2014 11:44 u »
geloof ik niet dat dat ding de 9,5 kw nog haalt als je hem op aardgas gebruikt ipv propaan. Iemand daar ervaring mee?
Ja ik. Toch houd ik ruim voldoende capaciteit over voor maischen/koken. Gebruik wel dubbelwandige ketels (gamellen).

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • On my way
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2014 13:03 u »
Is er een formule welke de minimale brandercapaciteit aangeeft per gassoort gerelateerd aan het volume wat aan de kook moet worden geracht? Of een richtlijn?
Ik wil ook op aardgas gaan brouwen.

Offline George81

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2014 14:07 u »
Zo'n overzicht zal er denk ik wel zijn, waarschijnlijk in een Binas.
Maar de samenstelling van aardgas wisselt en dus is er geen 100% vaste waarde.

Wel bestaat het grootste gedeelte van Aardgas uit Methaan en dat heeft iets meer energie dan propaan.
Hier zie je de energetische waardes:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Energetische_waarde

Als ik het zo zie dan is aardas helemaal zo slap nog niet, sterker nog, het lijkt erop dat het nauwelijks verschilt van een propaan/butaan mix, of ik moet de tabel verkeerd interpreteren?

Offline eleison

• *
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2014 15:52 u »
Energie bij verbranding is maar 1 aspect. Die tabel gaat uit van gelijke hoeveelheden gas. Aangezien de aardgas druk een stuk lager is dan zo'n propaan fles lijkt het mij aannemelijk dat er ook minder gas uit de brander komt, en ik dus niet het maximale vermogen ga halen.

Offline KJ!

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2014 20:59 u »
Gebruik wel dubbelwandige ketels (gamellen).

Ik heb 2 branders op aardgas onder gamellen, waar de buitenkant van af is, dus naakte gamellen.
Gaat prima! Wel even de sproeier wat opgeboord..

Offline John

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2014 21:20 u »
Oh ja: vergat ik te zeggen. Ik heb sproeiers ook opgegeboord. Is  noodzakelijk anders krijg je geen mooie verbranding.

Offline eleison

• *
« Reactie #9 Gepost op: 15-01-2014 11:38 u »
Dus jullie hebben zo'n propaan buta ding gekocht, uitgeboord en dan kan je los? Of moet ik nog die aanvullende troep kopen voor aardgas?

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #10 Gepost op: 15-01-2014 11:53 u »
Dus jullie hebben zo'n propaan buta ding gekocht, uitgeboord en dan kan je los? Of moet ik nog die aanvullende troep kopen voor aardgas?

Er zijn volgens mij ook aardgassproeiers te koop voor die dingen.
http://www.Brouwmarkt.nl/kraan-voor-drago-Mammuth-gasbrander-aardgas-p-1033.html

Offline John

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 15-01-2014 11:59 u »
Volgens mij heb ik er destijds "die aanvullende troep" bij gekocht. Zal als ik van het werk thuis ben rekening nog eens nakijken.

Offline KJ!

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 15-01-2014 13:00 u »

Ik meen dat het aardgas sproeier is die ik heb opgeboord tot 2.5 mm.  Toen liep hij pas lekker..  maar ik heb niet dat kraantjes zoals Brouwmarkt op de website heeft voor aardgas.

Offline Johan de Jong

• Junior lid
  • **
  • Bierbrouwerij Noarder Dragten
    • Bierbrouwerij Noarder Dragten
« Reactie #13 Gepost op: 16-01-2014 08:42 u »
De diameter van de sproeier is afhankelijk van het vermogen van de brander en de druk van je gasleiding.
De druk zal over het algemeen niet een probleem zijn tenzij je een leiding afkoppeling heb gemaakt vanuit de keuken achter je gastoestel aldaar, gaat moeders eten koken dan kan je druk als je ver weg zit in een schuur dalen.

Ik heb mijn sproeier 0.2 mm groter geboord dan hij was en ik heb geen problemen met aardgas, prima verbranding als je de lucht toevoer iets ruimer regelt

Offline John

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 16-01-2014 08:54 u »
Volgens mij heb ik er destijds "die aanvullende troep" bij gekocht. Zal als ik van het werk thuis ben rekening nog eens nakijken.
Yep; destijds aardgassproeier gekocht en opgeboord.

Tags: brander