2 of 3 walsen

Gestart door Rickske, 13-01-2014 14:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rickske

Moutmolens heb je in veel verschillende soorten. Zo is er op Marktplaats nu ene Menno die naast leuke ketels ook een moutmolen aanbiedt met 3 walsen. Het is een beetje een kopie van een bekender merk.
Maar heeft het nu echt zin? is het het extra geld waard om een molen met 3 walsen aan te schaffen boven een 2 walsen systeem?

RobinB

Heb je ook een link?
Dat mag hier gewoon... ;)

Ik heb een moutmolen met twee en eentje met 3 walsen. Ik merk geen verschil tijdens het brouwen met schrootsel uit deze molens. In theorie zou je misschien de driewals iets ruimer kunnen zetten, omdat de korrel nog een tweede keer geplet wordt.
Maar zoals gezegd merk je daar in de praktijk niet veel van. :)

Ik zou daarom gewoon de goedkoopste kiezen, er van uitgaande dat ze allebei even degelijk zijn.

ZwartGoud

Citaat van: RobinB op 13-01-2014  15:20 uIn theorie zou je misschien de driewals iets ruimer kunnen zetten, omdat de korrel nog een tweede keer geplet wordt.


Dat is grappig, ik verwachtte juist dat je de molen iets krapper kon stellen, omdat tijdens de eerste plet de kafjes open barsten, en daardoor heler blijven bij de tweede smallere plet.

Is het streven niet om een zo fijn mogelijk meellichaam te verkrijgen maar zo heel mogelijke kafjes?

Groet!
JJ

Gerald

Ik begreep van Menno trouwens dat het een kopie van een crankenstein 3 wals molen moest zijn. Zelf heb ik hem niet gezien.

Daarnaast is er niets mis met Menno, hier wel bekend maar niet actief.
Zijn Pannen zijn in ieder geval wel vaker besproken. ;)


RobinB

Bedankt!
Ziet er goed uit, maar ik zie dat hij de tweeroller ook nog heeft... ::)

Citaat van: ZwartGoud op 13-01-2014  15:25 uDat is grappig, ik verwachtte juist dat je de molen iets krapper kon stellen, omdat tijdens de eerste plet de kafjes open barsten
Ja, dat laatste klopt wel, maar dat wil je dus juist niet zo fijn mogelijk omdat dat de kafjes juist beschadigt. :)

CiteerIs het streven niet om een zo fijn mogelijk meellichaam te verkrijgen maar zo heel mogelijke kafjes?
inderdaad, dus door de tweede plet krijgt het meellichaam nog een opdonder en verpulvert verder, terwijl door de ruimere rollerafstand het kaf het minder zwaar te verduren krijgt.

Maar zoals gezegd, een duidelijke impact op de brouweigenschappen van het schrootsel heeft dat niet naar mijn ervaring. :)

ZwartGoud

Citaat van: RobinB op 13-01-2014  16:27 uJa, dat laatste klopt wel, maar dat wil je dus juist niet zo fijn mogelijk omdat dat de kafjes juist beschadigt. :)
inderdaad, dus door de tweede plet krijgt het meellichaam nog een opdonder en verpulvert verder, terwijl door de ruimere rollerafstand het kaf het minder zwaar te verduren krijgt.


Het is juist de onderste rol die verstelbaar is, waardoor de 2e plet krapper of ruimer kan. De bovenste rollen staan vast, ik dacht op 1,2 mm.

RobinB

Ah, oke.
Bij de mijne zijn ze op beide niveau's af te stellen, vandaar. :)

ZwartGoud

Nice, extra super deluxe dus.

3 rollen maakt misschien niet veel verschil, het staat in ieder geval super profi  ^-^

Rickske

http://link.marktplaats.nl/741171525
Dat is em inderdaad. Voorlopig houd ik het denk ik toch op 2 rollen.

luftie

Ik heb de 3 walsen molen van Menno gekocht.  Inderdaad lekker profi! Draait super goed. Maar ik heb alleen maar vergelijkingen met de schrootmolen, dus niet te vergelijken eigenlijk. Beetje peren met appels.
Afgelopen brouwesels had ik hem wat strak afgesteld en had ik super dikke koek bij het hevelen. Moest 3 keer snijden. Maar dat kwam ook door een absurd lange eiwitrusten van de porter die ik brouwde.
Zaterdag weer nieuwe brouwdag, dan zal ik zien hoe het dit keer gaat.

Het is wel een super apparaat en ik heb die erbij besteld omdat ik meerdere pannen tegelijk bestelde en de prijs kon drukken voor de verzending.  Menno bedankt.

Daarnaast heeft hij kosteloos een pan vervangen omdat er een deuk in zat. Held! En lekker bier heeft Menno ook.

groet, matthijs

EBC

Een drie rollen molen is niet noodzakelijk, maar natuurlijk wel erg bling. En daar ben ik dol op.

Klam schroten, zo grof dat alle korrels net geraakt zijn. Dat levert een goed filterbed.

En dan een hevelfilter in de vorm die ik al jaren promoot... gelijke afstanden naar het midden, alleen dan krijg je een juiste stroming en daarmee filtering.
Die ronde Javal vormen en filterheksen, die tegen de wand van de ketel liggen, hebben een volkomen verkeerd effect.  :neenee:
Vandaag nog 97 % rendement gehaald.
Is dat nodig? Zul je zeggen... ach, nee, maar het levert wel 30% moutwinst op. Tel maar uit.

Overigens... een Blichmann Therminator werkt nu bij mij met pomp en koelde vandaag 137 liter wort naar 19 ºC in 25 minuten. Ik heb daarbij 270 liter koelwater gebruikt. 't Is maar om te zeggen... bling!  Met dat koelwater ga ik morgen weer brouwen  :brouwen:.

orangeloo

Citaat van: EBC op 13-01-2014  23:09 uEn dan een hevelfilter in de vorm die ik al jaren promoot... gelijke afstanden naar het midden, alleen dan krijg je een juiste stroming en daarmee filtering.
Die ronde Javal vormen en filterheksen, die tegen de wand van de ketel liggen, hebben een volkomen verkeerd effect.  :neenee:
Vandaag nog 97 % rendement gehaald.
Is dat nodig? Zul je zeggen... ach, nee, maar het levert wel 30% moutwinst op. Tel maar uit.
Kan je daar ook een foto van posten?  :groots:

Oscar

Citaat van: EBC op 13-01-2014  23:09 uVandaag nog 97 % rendement gehaald.

Praktisch bijna onmogelijk (hoewel ik moeite heb jou niet te geloven). Bij gelegenheid kom ik weer een keer een dagje meebrouwen en mee meten...  :brouwen:

RobinB

Ach, kan best toch?
Wesley had ook altijd zoiets.

Eea ligt natuurlijk ook aan de theoretische basis waaraan je het toetst.
Als je granen bijvoorbeeld meer zetmeel bevatten dan de database aangeeft, dan lijkt het alsof je een hoger rendement hebt.

EBC

Ok, ik heb de moutspecificatie exact overgenomen van Holland Malt naar Promash. Dan zakt het inderdaad iets... 95 %. Toch nog acceptabel zou ik zeggen.

RobinB

Niks meer aan doen! ;D :duimop:

Rickske

95% Wauw! Dat scheelt een boel.  Denk je dat de 3 walsen mout molen daar veel invloed op heeft?

EBC

Net klaar met brouwen vandaag... wederom 95 %. En gecontroleerd door de douane  :D.

Ik doe het met twee rollen, dus laat maar zien dat je met 3 boven de 95 komt  ;D  :brouwen:


Hoppenbrouwers

En wat bedoel je dan met hevelfilter in gelijke delen naar het midden? Is dat de enige reden waarom je op 95% uit komt?

Jeukstaardt

En ik denken dat mijn 83% zo hoog was... met 2 rollen overigens.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 14-01-2014  15:14 uIs dat de enige reden waarom je op 95% uit komt?

Ik denk dat eea ook in de manier en duur van spoelen zit. ;)

Rickske

EBC heb jij jouw brouwmethode hier al eens ergens op het forum neergezet? Ik ben wel benieuwd naar jouw filter en spoelmethodes!

EBC

Een plaatje van mijn filter:
http://www.perronbieren.be/brouwerij?start=3

In elk van de 8 uiteinden zijn twee langsgleuven geslepen met een slijptol. Die zitten aan de onderkant, dus je ziet ze niet  ;).

Het aftappunt zit in het midden. Elk van de 8 takken heeft een gelijke afstand naar het aftappunt. Hierdoor wordt op 8 plaatsen gelijkmatig over de bodem wort afgenomen.
Dit in tegenstelling tot het bekende Javal filter, dat eigenlijk enkel op het aftappunt zelf wort wegneemt. De rest van de cirkel doet nauwelijks mee.

De filterheks ligt tegen de wand van de ketel, en creeert een preferente stroming tussen de wand en de bostel. Dat is vanzelfsprekend ook niet optimaal.

Overigens is rendement sterk afhankelijk van de verhouding maischwater/spoelwater. Daarmee is het niet constant voor verschillende biertypen. De hoeveelheid maischwater is immers afhankelijk van de hoeveelheid mout die je gebruikt. De rest is dan spoelwater.
Ik gebruik altijd een water/mout verhouding van ongeveer 4,5.

Jeukstaardt

Citaat van: EBC op 14-01-2014  17:12 uDe rest is dan spoelwater.
Ik gebruik altijd een water/mout verhouding van ongeveer 4,5.

Gebruik je ook een vaste verhouding maischwater/spoelwater?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.