Filterheks - geen succes voor eiwitscheiding!?

Gestart door Robert1968, 12-01-2014 15:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert1968

Vandaag voor de eerste keer de filterheks geprobeerd. Ik had deze tezamen met een 25 l emmer en kraan bij Brouwmarkt gekocht. Men was nog zo vriendelijk alles voor mij te monteren. Prima service.

Voor de zekerheid eerst de emmer maar eens met water gevuld. Maar goed ook, aardig wat water sijpelde langs de gemonteerde (plastic) kraan. Door het zwarte rubbertje naar de binnenzijde van de emmer te verplaatsen en de metalen ring aan de buitenkant van de emmer te houden, hield het lekken op.

Maischen met een fijne netelzak ging prima. Aardig helder wort. Tijdens koken enkel hoppellets en iers mos toegevoegd om de eiwitten te vergroten. Na koelen de inhoud van de brouwketel overgegoten naar de 25 l emmer. Er resteerde 20 liter wort met een SG 1065. Brouwzaalrendement (berekend door BrouwVisie) 81%, so far, so good.

Na 15 minuten wachten langzaam de kraan geopend en het filtraat in een maatbeker opgevangen. Filtraat bleek toch veel eiwitten te bevatten en daarom een paar keer terug gegoten. Op een gegeven moment stokte de filtraatstroom bijna volledig, nu was het wort wel aardig helder, maar zo langzaam filtreren zal zeker een dag gaan duren. Door de bodem (en filterheks) met een lange lepel te roeren/bewegen, kwam er weer wat leven in, maar weer met een troebel filtraat tot gevolg. Op het moment het filtraat weer wat helderder werd stokte de stroom. Uiteindelijk de pogingen opgegeven en weer op de oude manier met een fijne nylon zak gefiltreerd.

Zijn er soortgelijke ervaringen? Komt het mogelijk door gebruik van Iers mos? De eiwitten leken namelijk als een dikke laag te kleven om de spiralen filterheks en belemmerde daardoor de doorgang van het wort.

Wat zou ik de volgende keer nog kunnen proberen? Dit was geen succes.

Robert

EvilWoutertje

Ik herken dit van een keer brouwen met veel Saaz pellets met laag alfa gehalte, waardoor ik vrij veel grammen mee heb gekookt.
Mijn javal filter was onder een dikke laag bedekt waardoor het filteren stokte. Ik kan mij voorstellen dat dit ook voor de filterheks een probleem kan zijn.
Ik heb het filter een stukje opgetild waardoor het weer op gang kwam, maar inderdaad weer wat troebel wort.
Hierna ben ik weer hopzakjes gaan gebruiken en heb ik geen problemen meer.
Wat ik ook doe is het filter een tijdje optillen zodat een deel van het eiwit al neer kan slaan waarna ik het filter er op leg. Voor mij is dat vrij makkelijk omdat ik niet via het kraantje maar via een pijpje die over de rand van de emmer loopt filter. Door iets tussen de pan en de bocht van de pijp te leggen blijft het filter een stukje boven de bodem hangen.

Jacques

Ik heb bij mijn test hopbloemen gebruikt en dat gaf geen enkel probleem. En dat was met een haverbier (geeft heel vaak filterproblemen). Ook mijn beide buurmannen hebben de filterheks getest en geen problemen ondervonden.

Zaten er wel knikken in de slang? Of had je de slang langs de wand van de emmer liggen zonder knikken?

Robert1968

Ik heb de spiraal geplaatst, zoals op veel foto's te zien is. Dus met een knik erin.

Had geen haver in de stort. Hebben de buurmannen en jij iers mos gebruikt?

Jacques

Ik heb Iers mos gebruikt. Of mijn buurmannen dat ook gedaan hebben weet ik niet.

RobinB

Is bij een javalfilter toch ook zo?
Geeft ook geen problemen verder dus niet druk om maken. ;D

GeBaxke

Gisteren een pils gebrouwen met de filterheks tijdens maischen en koken waarbij tijdens het koken heel veel eiwitten gevormd werden, grote klompen zaten er tussen. Wel met hopbloemen in een grote hopzak. 60 liter in totaal. Naar het einde toe ging de stroomsnelheid van het wort het gistvat in wel een stuk langzamer maar het stroomde door. Ik deed er een ruim half uur over om alles via de platenkoeler het gistvat in te krijgen. Na het overhevelen was de spiraal omgeven door eiwit en zat er ook aan vast. Dus ik kan me voorstellen als je daar nog deeltjes van de hop pellets bij krijgt dat het filter dicht slaat.

Pim

Bij mijn laatste brouwsel leek ik ook al zo veel eiwitten te hebben maar ik dacht dat dat kwam omdat ik een aantal wijzigingen in het proces had aangebracht.
Zou het kunnen zijn dat er tegenwoordig (of met de huidige gerst-oogst) méér eiwitten vrijkomen dan voorheen?   :weetniet:

Robert1968

Ik heb in totaal 60 gram hoppellets gebruikt (Saaz en Hallertau Mittelfruh). Ik zal ze de volgende keer in een zakje doen. Ook maar eens geen iers mos gebruiken.

Ik gebruik sinds kort ook een andere pilsmout, deze lijkt inderdaad met eiwitten te vormen.


RobW

Ik zou het eens met hopbloemen proberen i.p.v. de pellets. Ik gebruik als filter nog geen 5 cm rvs kous en met bloemen altijd ruim voldoende debiet na het koken. Die filter heks zou dan zeker goed moeten gaan lijkt me.

Robert1968

Vandaag mijn Brand IPA's gebrouwen. De batch in 2-en gesplitst. Aan de ene batch enkel hopbloemen toegevoegd, aan de andere batch 4 giften hoppellets, waarbij de laatste gist (8 gram) niet in een zakje, de rest wel (zakjes waren op). Aan beide batches klein beetje Iers mos toegevoegd.

De filterheks wederom geprobeerd met beide batches en enkel voor de eiwitscheiding (na koelen dus). Wederom geen succes. Deze keer ging het filteren wel, maar was en bleef het filtraat erg troebel.

Volgens mij zijn de openingen van de spiraal te groot om fijne eiwitten tegen te houden of doe ik wat verkeerd?


bolks

Ik gebruik altijd hop bloemen en filter door deze bloemen met een javal hevel filter: geen enkel probleem.

tjleet

Citaat van: bolks op 31-01-2014  19:44 uIk gebruik altijd hop bloemen en filter door deze bloemen met een javal hevel filter: geen enkel probleem.
Het gaat hier natuurlijk wel specifiek over een filterheks...

bolks

Je kan toch ook je hopbloemen hun filterende werking laten doen door de filterheks??

Robert1968

CiteerJe kan toch ook je hopbloemen hun filterende werking laten doen door de filterheks??

Bij mij kwamen de hopbloemen boven drijven. Zijn er überhaupt hobbybrouwers die met de filterheks succesvol eiwitten weten tegen te houden? Misschien moet ik een neteldoek om de spiraal wikkelen?

RobinB

Citaat van: Robert de Boer op 31-01-2014  20:52 uZijn er überhaupt hobbybrouwers die met de filterheks succesvol eiwitten weten tegen te houden?
Niet met een filterheks, wel met een RVS-mantelfilter. :)

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 31-01-2014  20:52 uBij mij kwamen de hopbloemen boven drijven. Zijn er überhaupt hobbybrouwers die met de filterheks succesvol eiwitten weten tegen te houden? Misschien moet ik een neteldoek om de spiraal wikkelen?

Bij mij ging het goed. En als ik naar de onderstaande foto van mijn buurman kijk ging het ook daar goed.


Dat ziet er toch erg helder uit!

Robert1968

Ik snap er geen fluit van. De spiraal ligt bij mij op de bodem in een vorm zoals je op (reclame) foto's ziet.

Wel valt me op dat het gat met de kraan erin een cm of zes van de bodem zit, oftewel de spiraal bevindt zich lager dan de uitloop. Misschien is dat het probleem.

Ik zet de aftapkraan pas open na circa 20 bezinking van de eiwitten. Ik zal eens bij Brouwmarkt informeren.

 

Robert1968

Ik waag de volgende keer nog één poging.

Op onderstaande foto is de gangbare vorm van de filterheks in mijn vat. Duidelijk is te zien (ook op de 2e foto) dat door de bochten de afstand tussen de spiralen/spoed op die plaatsen logischerwijs groter wordt. het wort kiest de weg van de minste weerstand en zal met eiwitten en al, vooral op die plek, het vat verlaten. Gevolg: een troebel wort.





De volgende keer wil ik het zo proberen (zie foto). De bocht ligt nu niet op de bodem maar de hoogte in aan de wand. Aangezien het wort na bezinking van bovenaf helder wordt, zal de bocht op de grotere hoogte geen problemen geven (het wort is daar al helder). Op de bodem ligt de spiraal nu niet in een bocht met kleine en gelijke afstand tussen de spoed.

Ik ben benieuwd.




Henielma

Of de filterheks gewoon inkorten zodat die mooi met de ronding van de emmer meegaat.

Jacques

Of het eerste wort weer teruggieten. Er kan zich dan een laagje vormen bestaande uit grove eiwitvlokken. Deze grote vlokken houden vervolgens de kleinere tegen. Bij een Javalfilter zie je dit verschijnsel ook.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.