Demi-water en gezondheid

Gestart door Edgar, 09-05-2005 12:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

In het onderwerp over revitaliseren van water ontstond een discussie over gedemineraliseerd water.


Hoi Adrie,

Ik ben het bijna volkomen met je eens, gelukkig nog een stem voor 'gezond-verstand'. Niettegenstaande de intrigerende bijzondere eigenschappen van water, ben ik er ook van overtuigd dat het revitalisatie-verhaal typische commerciëel uitgebuite mythificatie is. 'Goed-voor-alles' en 'duur' zijn daar wat mij betreft duidelijke kenmerken van.

Eén opmerking zou ik wel willen relativeren, en dat is die over het vermeende gevaar van het drinken van 'puur water' of osmosewater. Volgens mij valt dat erg mee. Ik kan dat zeggen omdat ik het lang heb gedaan toen ik in een huis woonde waar een deel van de leidingen nog van lood was. Het enige gevaar schuilt m.i. in een mogelijk tekort aan mineralen bij langdurig gebruik van uitsluitend dat water. Maar dat is eerder een academisch dan een reëel gevaar.

Er wordt wel beweerd dat gedestilleerd water door osmotische druke cellen zouden barsten. Dat kan gebeuren bij onbeschermde cellen, maar er komen geen onbeschermde cellen in aanraking met dta water. Onze binnenzijde is uitstekend beschermd door een slijmvlies. Daarbij komt, dat het 'pure water' zodra het de maag bereikt, geen puur water meer is maar verdund zoutzuur. Ik heb vroeger op school ook de bloed- en plantencellen zien barsten onder de schoolmicroscoop (les 'osmose'), maar zolang je geen grote hoeveelheid osmosewater injecteert in een ader, is dat geen reëel gevaar. Overigens zouden die cellen ook knappen in kraanwater.

Ter verdere relativering: Spa Blauw is 'bijna' zo puur als osmosewater, aangezien het zeer arm aan mineralen is. Ik denk dat iedereen wel weet dat dat geen gevaarlijk water is.

 :degroeten:

Adrie

Ha Edgar,

Ik geef je helemaal gelijk als het gaat om kleine hoeveelheden. Ik zou echter geen liter demiwater achter elkaar drinken. Maar inderdaad: wie doet dat?

Edgar

Citaat van: Adrie op 09-05-2005  12:48 uIk geef je helemaal gelijk als het gaat om kleine hoeveelheden. Ik zou echter geen liter demiwater achter elkaar drinken.


Waarom dan niet? Oftewel waarom is osmosewater/demiwater/zuiver water toch stiekem een beetje gevaarlijker dan kraanwater? Ik zou niet kunnen bedenken waarom.

Hier een meer gedegen verhaal over de gevaren van water.  ;)


 :degroeten: van Edgar die graag helemáál helemaal gelijk krijgt :)



SiriS

Edgar,

Demi water is zeer gevaarlijk met name wanneer het in je longen zit.....

Groet, SiriS

Edgar

Citaat van: SiriS op 09-05-2005  13:46 uEdgar,

Demi water is zeer gevaarlijk met name wanneer het in je longen zit.....

Net als melk, olijfolie en cement. Om maar wat te noemen. Overigens zijn onze longen grote producenten  van demiwater (in gasvorm), maar dat terzijde.

 :degroeten:


Adrie

Het is eigenlijk heel simpel: demiwater onttrekt volgens mij mineralen uit je lichaam totdat het dezelfde samenstelling heeft als je lichaamswater. Pas dan kan het worden opgenomen. Het is dus geen simpel wat toevoegen van zoutzuur uit je maag totdat het dezelfde osmotische waarde heeft. Drink je veel demiwater, dan moet je lichaam eerst zouten afstaan voordat het water met de mineralen weer wordt opgenomen. Vandaar ook de isotone dorslessers op de markt. Deze bevatten zouten in dezelfde hoeveelheden als je lichaam waardoor het direct kan worden opgenomen. Zo zit het toch, of heb ik het verkeerd begrepen?

Edgar

Waar isotone drinks vooral goed in zijn, is het transporteren van de daarin opgeloste zouten en suikers naar de bloedbaan. Dat gaat sneller, omdat er geen of slechts een kleine osmotische aanpassing tussen de twee vloeistoffen (bloed en ingenomen vloeistof) nodig is. Dat maakt het nog niet verstandiger per-sé om isotone vloeistoffen te drinkenin plaats  van hypotone vloeistoffen als water. Ik weet niet of je die dingen wel eens hebt geproefd maar ze zijn mierzoet/zout. Niet verwonderlijk als je bedenkt hoeveel stoffen er in bloed zitten.

Het verschil in osmotische waarde tussen bijvoorbeeld zacht kraanwater en osmosewater is feitelijk zeer gering vergeleken met bloed. Niet verwonderlijk als je beseft dat de droogrest in zacht kraanwater maar enkele tientallen milligrammen mineralen is. Ook kraanwater onttrekt tussen inname en opname dus mineralen (en andere opgeloste stoffen) aan het lichaam.

Het kleine verschil in mineralen-onttrekking tussen kraanwater en osmosewater kan volgens mij niet als 'gevaar' geclassificeerd worden. Daarbij moet je zeker niet vergeten dat het drinken van water vaak juist de bedoeling heeft om mineralen en andere opgeloste stoffen aan het lichaam te onttrekken!  [edit] Ons spijsverteringsstelsel is volgens mij perfect toegerust om aan gedronken water (of dat nu kraanwater is of dat lichtelijk mineraalarmere osmosewater) zouten toe te voegen voor opname door het lichaam. Het zou me hooglijk verwonderen als we de evolutie zijn uitgekomen in een toestand waarin het drinken van zacht water ons systeem zou (over)belasten.

 :degroeten:

SiriS

Wat heeft dit in godsnaam te maken met het brouwen van bier?? kan deze discussie niet in de chat-room voortgezet worden?

Groet, SiriS

Edgar

We zullen e.e.a. wel afsplitsen in de loop van de dag of avond. Nee niet naar een chatroom, het lijkt me evident dat eigenschappen/gevaren van demiwater of osmosewater hier op het forum thuishoren, of dat nu breedsprakig wordt besproken of niet.

 :degroeten:

SiriS

Osmose water en/of demi water wat gebruikt wordt in het brouwproces levert geen enkel gevaar op.

Groet, SiriS

Menno

SiriS,

Ik ga in je denkwijze mee. Uiteraard zijn er brouwers die een stap verder willen gaan, maar het mooiste van hobbybrouwen vind ik nog wel iets moois maken met hetgeen wat voorhande is. Oftewel: roeien met de riemen die je hebt!  samenvol Misschien heeft het er mee te maken dat ik "wat eenvoudiger brouw", maar hoever gaat een hobbybrouwer? Misschien stof voor een poll?  :idea:

Menno

NB: wil hierbij niemand tegen het hoofd stoten!  :lessmile:

Edgar

Of hoe een off-topic topic nog off-topicer kan worden. Volgens mij beperken we ons beter tot de kern van dit topic. Siris heeft gelijk dat dat niets direct met brouwen te maken heeft en dat is al erg genoeg. Aangezien het wel een brouwgrondstof is en mensen dat wel eens zouden willen nuttigen lijkt het me toch relevant hier op het forum. Merci. Straks moeten we nog topics over dit topic gaan afsplitsen.

 :degroeten:

Adrie

Beste Menno en SiriS,

Deze discussie is niet begonnen naar aanleiding van het al dan niet brouwen met demi-water of osmosewater. Dat zou inderdaad helemaal geen kwaad kunnen, maar het is wel overbodig.

De discussie ontstond naar aanleiding van een opmerking van mij dat er mensen zijn die denken dat drinkwaterbedrijven osmosewater leveren en daarom dure apparatuur installeren om mineralen aan het water toevoegen. Wellicht zijn we nogal doorgedraafd en moeten we dit hele onderwerp maar sluiten.

Menno

Adrie,

Discussies zijn er om gevoerd te worden. Derhalve kreeg ik net het gevoel dat e.e.a. inderdaad een beetje doordraafde.

NL heeft inderdaad hoogwaardig leidingwater en ik denk dat we hier niet de problemen kennen zoals in sommige minder ontwikkelde landen waar hobbybrouwen met zgn. leidingwater niet echt aan te raden is...  :( Eigenlijk zijn wij hobbybrouwers in W-Europa dus gezegend!~ ;D

Menno

Hopmans

Alhoewel ik benieuwd ben wat mijn water & gas-rekening gaat worden dit jaar.  :-\

MO

Ik off-topic vrolijk door: heeft bier niet dezelfde osmotische waarde als bloed en is het daarom vrij gezond om na het sporten een (licht) biertje te drinken om vitaminen en mineralen aan te vullen. Ik doe het altijd met plezier!

Menno

MO,

Wijze woorden!  ;D

Menno

dirk

Citaat van: MO op 09-05-2005  19:52 uIk off-topic vrolijk door: heeft bier niet dezelfde osmotische waarde als bloed en is het daarom vrij gezond om na het sporten een (licht) biertje te drinken om vitaminen en mineralen aan te vullen. Ik doe het altijd met plezier!

Klopt al is de alcohol wel extra belasting voor je lever, deze heeft al veel te doen om de afvalstoffen die je met sporten hebt gemaakt aftebreken ;) Na het sporten word dus eerder een alcololvrij biertje geadviseerd ;) zoals maltbier :(
Al is Clausthaler Alcololfrei wel lekker pittig  :lekkerbier:

Gio

nog verder off-topic, maar wel relevant onderwerp m.i.

Ik las laatst dat zoete bieren meer kater kunnen veroorzaken, doordat dextrines (maar ook esters en hogere alcoholen) de lever tijdelijk blokkeren. Door deze blokkade wordt alcohol trager afgebroken met koppijn de volgende dag als gevolg. Daarnaast zou zoet bier moelijker verteerbaar zijn voor het darmstelsel met kans op oprispingen en maagproblemen

voor mij een reden om wat vaker "isotone brouwsels" te brouwen.

Wat jullie?

Gio
 
   

Edgar

Dextrines die de lever blokkeren; interessant. Nieuw topic?

Maar wat heeft 'isotoniteit' er mee te maken? Een isotone oplossing van dextrines en alcohol geeft je dan gewoon een keiharde kater. En wat is een isotoon brouwsel?

 :degroeten:

Gio

CiteerDextrines die de lever blokkeren; interessant. Nieuw topic?

Ik vind gezondheid in relatie tot onze hobby een interessant onderwerp en mss wel te weinig belicht in dit forum. wellicht hebben we hier een taboe te pakken  :verbergen:.
 Het fijne weet ik er ook niet van, er is wel veel over te vinden op internet.!

CiteerEn wat is een isotoon brouwsel?

Was eigenlijk meer een woordspeling,  maar er zo over doordenkend spreek ik hier voor mezelf een wens uit om minder zware en zoete bieren te maken die beter verteerbaar zijn en daarmee minder lichaamsvreemd = meer isotoon?

gio




Zte verteren zijn en daarmee minder lichaamsvreemd.

Drents Hopbier

Hallo,

Ik las nog niet (of heb ik het gemist), dat demi-water gebruikt kan worden om (kraan)water zachter te maken. Handig voor het brouwen van een Pilsener.
Ook zou H-water gebruikt kunnen worden om de maisch danwel spoelwater aan te zuren, zonder extra zuur toe te voegen. Demi-water is (kraan)water waaruit alle mineralen verwijderd zijn; H-water is is (kraan)water waaruit alleen de kationen verwijderd zijn (zoals Na, Ca, K, Mg). Omdat de tegenionen (Cl, SO4) blijven zitten is het water zuur (± pH 2,5).
Meer over water op mijn pagina http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/waterkwaliteit.html
en http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/water.html

Moge uw maisch tijdig J2- zijn

Edgar

Misschien goed om nog eens duidelijk te maken dat een ionenwisselaar de zoutconcentratie per saldo onveranderd laat, tenzij door een ingewikkelde combinatie in serie zoals op jouw site beschreven. Dit om te voorkomen dat mensen gaan brouwen met natriumrijk water uit een ionenwisselaar.

Hé en HH, zou jouw sig niet moeten zijn:

"Moge uw maisch tijdig I2- zijn"?

 :degroeten:

MO

Oude chemici korten jood op zijn Duitsch af tot J2. De correcte benaming voor jood is I2.

Meneer Hopbier, uw uitleg over H-water kan niet correct zijn. Een ion bestaat bij de gratie van zijn tegenion. Keukenzout, NaCl, wordt opgelost in water Na+ en Cl-. je kunt niet uit de oplossing de Cl- verdwijderen en de Na+ overhouden, of andersom. Behalve misschien als je aanzuurt, maar dan nog. Heb je misschien een link naar het H-water.
En nog een detail: eenmaal een signature is toch wel genoeg?

Drents Hopbier

Hallo,

Mijn sig was altijd "Moge uw maisch tijdig J2- zijn". Bedoeld werd jodium-negatief. Ik heb daar nooit commentaar op gehad, totdat ik er op gewezen werd dat het I2- (van iodium) zou moeten zijn.

Maar ik heb bij KI toch andere gedachten dan bij KJ (bedoeld wordt kaliumjodide).

Eenmaal een signatuur is (meer dan) genoeg.

H-water wordt gemaakt door (leiding)water over een kationwisselaar in de zure vorm te leiden. Over de wisselaar wordt dan eerst zuur geleid. Dus Na, K, Mg enz. worden uitgewisseld tegen H+. Hierin was ik dus niet duidelijk genoeg. H+ en Cl- "geven" zoutzuur. In sulfaatrijk water wordt het dan 2H+ en SO42- wat gesplitst zwavelzuur is.

Het risico van een niet zo vaak gebruikte ionenwisselaar is, dat er algen en "beestjes" in gaan groeien.

Groet van een (nog niet ZO) oude geprepensioneerde chemicus.

MO

Zo'n vermoeden had ik al, maar je uitleg maakt de zaak nog duidelijk. Ik ben ook chemicus, geprepensioneerd zal ik waarschijnlijk nooit worden (dat bestaat dan niet meer denk ik). Toch eens opzoeken: ik dacht dat je een test met I2 (ongeladen) deed, en dan verkleuring ziet. I2- lijkt me lastig, 2I- zou nog wel kunnen. Whatever!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.