Nog een HERMS in aanbouw

Gestart door ErwinH, 09-01-2014 23:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ErwinH

Beste Forumleden,
Pas recent heb ik mij voorgesteld:   http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24722.0.html
We zijn dus begonnen met blikbrouwen en nu bezig met het bouwen van een HERMS installatie.
Hierbij foto's van vorderingen tot dusver, later volgen updates. Tips en opmerkingen zijn altijd welkom.

In eerste instantie willen we met flexibele slangen gaan werken zonder vaste opstelling, later willen we dan (gebaseerd op ervaringen bij het brouwen) de installatie uitbreiden, en eventueel deels automatiseren.

Voor de HERMS gebruiken we drie 50 liter fusten, opengesneden met plasmasnijder (links op foto), daarna netjes afgewerkt met afbraamschijf (rechts);


Vervolgens bezig geweest met het hevelfilter voor in de maischketel;


Zo zag deze eruit na het solderen en wat poetswerk, het filter is niet één geheel maar bestaat uit twee helften ivm schoonmaken (sleuven normaal naar beneden gericht);


Op dezelfde wijze hebben we een hevelfilter voor de kookketel gemaakt met de aansluiting aan één zijde zodat er nog vrij gemakkelijk een doucheslang of iets dergelijks omheen kan. Daarnaast een spiraal voor het spoelen in de maischketel;


De te gebruiken brander (later waarschijnlijk nog een tweede aanschaffen) en de pompen;



Daarna zijn we gestart met de warmtewisselaar voor in de heetwaterketel, we hebben gekozen voor dun (flexibel) koper. van 12mm. Om deze in vorm te krijgen hebben we een grote PVC buis gebruikt. Het koper bleek echter toch nog vrij stug, daarom zijn spijkers gebruikt voor het fixeren van de windingen, vervolgens hebben we er vijf koperdraden (2,5mm) aan vast gesoldeerd;




Best een tijdrovende klus maar het resultaat mag er zijn, de spiraal is circa 15 meter lang;


Momenteel zijn we bezig met temperatuursensoren en zijn we aan het oriënteren welke slangen, koppelingen en kranen te gebruiken.
Ik houd jullie op de hoogte!

Herman

Ziet er goed uit. Veel plezier met brouwen!

Nozem

Mooi om te zien! vooral dat gepolijste koper.
Dat is dan minstens de 3e HERMS welke in aanbouw is hier op het forum, succes!

Lalleman

Ziet er heel erg netjes uit en wat een werkplaats :groots: :groots:
Succes met de bouw ik zal jullie ook gaan volgen zie al dat ik het wiel niet opnieuw hoe uit te vinden succes!

RobinB

Mooie spiraal! :duimop:

HERMS-en bouwen lijkt erg populair de laatste tijd, maar wat is voor jullie de reden om een HERMS te bouwen?
Heb je je wel verdiept in de voor- en nadelen?
:)

JayDie


dennisbier

Ik vind het mooi, maar ook omslachtig.
Als je een kar kan lassen en alle kannen kunt fixeren, kun je die flexibele slangen makkelijk vervangen voor nette strakke leidingen met een boel kogelkraantjes.  :groots:
Is altijd handig met sturen van de stroom of deelstroom, filteren en noem maar op.
Op amerikaanse fora zijn er honderden van te zien en is het bijna de standaard.
Misschien hebben ze meer bouwruimte dan de gemiddelde nederlander.

Toevallig ook nog mooie fijne geperforeerde RVS platen in het systeem? Kun je de mout mooi boven het filter houden en raakt het koperfilter zeker niet verstopt.

ErwinH

Bedankt voor de leuke reacties!   :biersmile:

@ RobinB; we hebben ons inderdaad wel wat verdiept in HERMS en andere opties.
De keuze voor HERMS is met name gebaseerd op ervaringen van anderen betreft betere temperatuurcontrole, niet/minder aanbranden en uiteindelijk een (hopelijk) betere reproduceerbaarheid van recepten. Daarnaast vinden we het simpelweg leuk om te bouwen/klussen lijkt het ons ook leuk later o.a. temperatuurregeling te automatiseren.

@ dennisbier; een kar/opstelling staat op de planning maar willen we in eerste instantie mee wachten. Ten eerste omdat we er nog niet uit zijn hoe het er fysiek uit zou moeten gaan zien maar ook keuze van materiaal/kosten/etc. Er zijn diverse mogelijkheden qua opstelling te vinden en ik denk dat er eerst gebrouwen moet worden voor deze opstelling bepaalt kan worden, vooral ook i.v.m. schoonmaken van ketels, filters en leidingwerk/slangen.
Er zijn (nog) geen geperforeerde RVS platen, eerst maar eens kijken hoe het zonder functioneert.

Auke0611

Waarom niet even een bezoek aan een medebrouwer met een HERMS, kun je meteen horen waar de aandacht naar uit moet gaan, en heb je prima zicht op de mogelijk en onmogelijkheden. Zelf ook een HERMS gebouwd en later diverse aanpassingen gedaan om het geheel beter naar mijn hand te zetten.

Nozem

Citaat van: RobinB op 10-01-2014  07:49 uHERMS-en bouwen lijkt erg populair de laatste tijd, maar wat is voor jullie de reden om een HERMS te bouwen?
Heb je je wel verdiept in de voor- en nadelen?
:)

Wat zijn dan de nadelen van een HERMS? Behalve dan dat de installatie iets duurder en complexer is.

RobinB

Ik ben positief ingesteld, dus wil het liever eerst hebben over de voordelen. :)
Wat zijn de voordelen van een HERMS?

[edit]
De eerste zijn gepost:
Citaat van: ErwinH op 10-01-2014  17:05 u@ RobinB; we hebben ons inderdaad wel wat verdiept in HERMS en andere opties.
De keuze voor HERMS is met name gebaseerd op ervaringen van anderen betreft betere temperatuurcontrole, niet/minder aanbranden en uiteindelijk een (hopelijk) betere reproduceerbaarheid van recepten.
Wat zijn nog meer (vermeende) voordelen?

Lalleman

Citaat van: RobinB op 10-01-2014  07:49 uMooie spiraal! :duimop:

HERMS-en bouwen lijkt erg populair de laatste tijd, maar wat is voor jullie de reden om een HERMS te bouwen?
Heb je je wel verdiept in de voor- en nadelen?
:)

Ik voel me ook wel aangesproken dus wil ik ook even reageren ;D

Ik kan natuurlijk alle voordelen die al circuleren opsommen maar wat voor mij de doorslag gaf om een HERMS te bouwen ligt vooral in mijn onkunde wat betreft techniek.
Behalve de gave van ontzettende flexibiliteit en doorzettingsvermogen heeft mijn werk 0 raakvlakken met het bouwen van een systeem als dit en daar ligt voor mij een ontzettende uitdaging.

RobinB

Citaat van: Lalleman op 10-01-2014  20:30 uIk kan natuurlijk alle voordelen die al circuleren opsommen
Welke dan?
:weetniet:

Lalleman

-   De temperatuur van het maischwater is nauwkeurig te regelen
-   Er vindt geen directe verwarming van de maischketel plaats, zodat er geen moutdeeltjes kunnen verbranden
-   Het maischwater is zeer helder
-   Compact
-       In hoge mate te automatiseren
-       Zeer efficiënt

Dit zijn de voordelen die ik tot nu toe heb voorbij zien komen ik spreek namelijk niet uit eigen ervaring.
Ik kan dus ook zeker niet beoordelen of dit systeem beter is dan anderen wel weet ik dat de herms mij het meest aansprak

KoenVdH

Waar heb je die brander kunnen kopen, ik vind hem nergens?

RobinB

Citaat van: Lalleman op 10-01-2014  21:26 u-   De temperatuur van het maischwater is nauwkeurig te regelen
Oke, maar wat maakt dat uit voor je bier?
+- 1 ºC is geen enkel probleem en +-2 kan ook nog weinig kwaad.
Maischen wordt vaak zwaar overschat.
Citeer-   Er vindt geen directe verwarming van de maischketel plaats, zodat er geen moutdeeltjes kunnen verbranden
Een beetje roeren voorkomt dat ook. Aanbranden tijdens het maischen gebeurt je niet zo snel.
Citeer-   Het maischwater is zeer helder
Waarschijnlijk bedoel je het wort/de afloop. Dat klopt, maar daarvoor hoef je niet continue te recirculeren. Een halve minuut is genoeg, of als je geen pompje hebt gewoon een litertje of misschien 2 aftappen en teruggieten.
Citeer-   Compact
Verre van. mijn pannen zijn veel compacter dan mijn HERMS was.
Citeer-       In hoge mate te automatiseren
Oke, maar dat geldt ook voor andere installaties
Citeer-       Zeer efficiënt
Waarin? mijn rendement was vergelijkbaar in mijn pannen als in mijn HERMS. Qua energie heb je allerlei indirecte stappen en daardoor verliezen.

Nadelen:
Meer schoonmaakwerk, kans op contaminatie in vaste leidingen en hoge investeringen/hoge kosten.
Bovenal leveren die investeringen je qua bierkwaliteit niks op.

Begrijp me niet verkeerd; ik heb niks tegen een HERMS noch een RIMS. Ik heb jaren een HERMS gehad, heb nu een RIMS (braumeister), maar daarnaast heb ik altijd mijn pannen gehouden en gebruikt.

Het punt waar het me om gaat is dat er veel misverstanden bestaan omtrent een HERMS/RIMS. Het brouwt niet beter bier, het is vaak wel relaxed brouwen.
De investeringen die gemaakt worden voor een HERMS vertalen zich niet terug in het bier, investeringen in een gecontrolleerde vergisting wel.
Daar zou mijns inziens meer de nadruk moeten liggen. :)

Zo zorgt een HERMS ook niet voor meer reproduceerbare recepten (uitvoer), gecontrolleerde vergisting biedt daarin meer.

Adrie schreef het ook al jaren geleden:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6136.msg67129.html#msg67129

Adbrouwt

Haha RobinB, sommige mensen vinden knutselen gewoon leuk. En zeg nou eerlijk een HERMS ziet er wel stoer en profi uit. Zelf heb ik twee linker handen en doe het met twee weckketels maar stiekem ben ik wel jaloers en baal ik dat ik geen twee rechter handen heb :huilen:

seed7

Citaat van: Adbrouwt op 10-01-2014  22:41 uHaha RobinB, sommige mensen vinden knutselen gewoon leuk. En zeg nou eerlijk een HERMS ziet er wel stoer en profi uit. Zelf heb ik twee linker handen en doe het met twee weckketels maar stiekem ben ik wel jaloers en baal ik dat ik geen twee rechter handen heb :huilen:

:) Die twee weckketels bevallen mij ook uitstekend, daar kan helemaal niets tegen op, in eenvoud niet, in snelheid niet, in gebruiksgemak niet en de prijs/kwaliteitsverhouding is de een na beste. Zelfs met mijn twee rechter handen zie ik geen heil in het compliceren van een "uiterst simpel proces".

edit: waarmee ik overigens helemaal niemand van de bouw van een herms/rims/"Rube Goldberg" wil afhouden.

Ingo

RobinB

Citaat van: Adbrouwt op 10-01-2014  22:41 uHaha RobinB, sommige mensen vinden knutselen gewoon leuk. En zeg nou eerlijk een HERMS ziet er wel stoer en profi uit.

Klopt en dat gun ik iedereen. Ik hoop alleen niet dat er diep in de buidel getast wordt om er achteraf achter te komen dat dat niet nodig was geweest / niet oplevert wat verwacht werd.
Mijn HERMS was een mooie opstelling, vooral mijn schakelbord vond ik leuk om te bedenken. Werkte ook erg handig overigens. :)

Muldermans

Ik ben ook teruggekomen van mijn herms, wel aan het sparen voor een Speidel. Toch heb ik enorm veel plezier gehad aan het maken van de weckherms. Plezier dat ik hier bij anderen ook zie en het geeft een enorme voldoening als je energie beloond wordt met een lekker bier!

Succes met bouwen, vind het erg leuk om te zien! :biersmile:

Lalleman

@Robin ik citeer je laatste maar niet anders spammen we deze hele topic vol;)

Ik denk dat het zeer goed is om de bewustwording te promoten welk systeem welke voor en nadelen heeft zodat iedereen iets kan uitzoeken dat bij hem of haar past.
Als leek zal ik er gaande weg achter komen en of terug komen op zaken het lijkt me een leuke leerzame weg wat ik zelf al heb aangegeven ik maak veel foto documentatie en noteer de volgende zaken:

Kosten materiaal
Kosten verzending/Brandstof
Tijd van : Research/ophalen/bouwen

Ik probeer zo kost efficiënt mogelijk te bouwen en lijkt me leuk dit in een later stadium langs andere projecten te leggen.

@Erwin mijn excuus voor het vol spammen van jou topic  8)

orangeloo

Citaat van: RobinB op 10-01-2014  22:58 uKlopt en dat gun ik iedereen. Ik hoop alleen niet dat er diep in de buidel getast wordt om er achteraf achter te komen dat dat niet nodig was geweest / niet oplevert wat verwacht werd.
Mijn HERMS was een mooie opstelling, vooral mijn schakelbord vond ik leuk om te bedenken. Werkte ook erg handig overigens. :)

Ook ik spreek uit ervaring en moet toch RobinB wel een beetje gelijk geven.

Een HERMS is:
Duurder, meer schoonmaaktijd en geen "beter" bier, beter is het om te investeren in een gecontroleerde vergisting.

Maar als je die al hebt en je houd van klussen... Is een HERMS de "volgende"stap.  Ik ben er nog iedere brouwsessie blij mee.  ^-^
Vooral met mijn controle paneel, Ggwoon gejat van RobinB., alhoewel hij het nu een schakelbord noemt.  ;D

orangeloo

Maar een HERMS is ook:
Geen kans op verbranding, betere temperatuurregeling, heldere wort en gelijk beginnen met hevelen, veel relaxter brouwen en vooral genieten van je eigen gebouwde installatie die er wel heel kek uitziet.  ^-^

ErwinH

@Auke0611; een keer kijken tijdens het brouwen bij iemand met een HERMS zou inderdaad een goede leerschool zijn, wie biedt zich aan?!   ;) :brouwen:

@KoenVdH; dit is een 9,5 kW powerfire (met regelkraan, thermische beveiliging en ontsteking), te verkrijgen bij o.a. gaswinkel.com, londenshop.nl (of zoeken op marktplaats/ebay). Deze wordt door meer brouwers gebruikt, zie:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=21111.0

@Lalleman/RobinB; ik denk dat het goed is om duidelijk beeld te geven betreft voor-/nadelen van een HERMS. Met name voor mensen die nog twijfelen volgens welke methode te gaan b(r)ouwen. Ik merk nu al dat een HERMS veel geld kan gaan kosten, vooral als je goede kwaliteit kranen, koppelingen e.d. wilt gebruiken. Daarnaast kost het waarschijnlijk relatief meer tijd, ruimte, gereedschap e.d. Wij hebben de keuze gemaakt omdat we het leuk vinden om te bouwen en bedenken, daarnaast kan het er inderdaad mooi/indrukwekkend uit zien ;)
Als het puur om het brouwen gaat kan ik mij goed voorstellen dat dit op eenvoudigere, goedkopere en wellicht efficiëntere manier te doen is.
Ook ben ik het eens dat men eerst beter kan investeren in gecontroleerde vergisting, dat hoeft echter maar een kleine investering te zijn. Wij hebben bijvoorbeeld een gratis koelkast van marktplaats, een STC1000 van twee tientjes en wat restmateriaal (trespa,lampen,etc.).

Vandaag gaan we verder met temperatuursensoren en doorvoeren, ik zal wat foto's maken en deze vandaag of morgen posten.



Auke0611

Bij mij ben je van harte welkom, maar daarvoor zul je wel naar Heerenveen moeten rijden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.