Bij lagering zeer/te actieve vergisting La Chouffe gist?

Gestart door bolks, 08-01-2014 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Voor een 42L brouwsel (SG1073) maak ik een getrapte starter welke uiteindelijk uitkomt op bijna 2L. Moeilijk in te schatten hieveel hiervan daadwerkelijk slurry is maar ik schat zo'n 600ml. Dat lijkt me toch voldoende ?

RobinB

600 ml is inderdaad ruim, daarnaast is de opbrengst van 30% erg hoog voor een standaard starter. Ik denk dat die 600ml nog flink in kan klinken.

Desondanks passen je vergistingskarakteristieken meer bij weinig vitale gist.
Hoe lang belucht/roer je?
Het kan zijn dat je door overmatig beluchten/roeren je gist al uitput in de starter.

Pim

Van 100ml => 300ml => 1L => 2L. Iedere keer zit daar ongeveer 24 uur tussen. Alles op de roerder in een omgevingstemperatuur van 25°C. Vervolgens zet ik 'm een dag in de koelkast en giet daarna wat af. Tijdens het spoelen vang ik wat wort op (0,5-1L) wat ik in een klein pannetje even goed doorkook. Na afkoelen doe ik dat al vast bij de starter.
Bij het enten zie je dat de gist al weer actief is (belletjes koolzuur).
Doe ik iets verkeerd ?

RobinB

Als je iedere keer 24 uur roert, roer je vrij veel op kleine stappen.
Kleine stappen geven een sneller verbruik van de suikers bij relatief minder groei (output:input).
Je loopt dan dus ook eerder het risico om te roeren zonder voeding, een situatie waardoor de gist eerder inteert op de reserves.

Ik zou direct van de 200 ml starten, bij goed zichtbare groei en zonder afgieten, overstappen op 2L. Dat laatste ca. 16 uur roeren en laten bezinken+afgieten.
Het opstarten op de brouwdag lijkt me prima. :)

Pim

Dank voor de tip Robin. Zal de procedure aanpassen aan je suggesties. Verkort ook mooi de totale doorlooptijd van het maken van de starter   :biersmile:
Wel vergat ik nog aan te geven dat ik bij de laatste stap naar 2L ook 5-6gr gistvoeding (Whyeast-complex) toevoeg. Ik neem aan dat ik dat zo kan laten ?

Dus dan wordt het: 200ml (zal zo'n 24 uur moeten zijn, schat ik) => 2L+gistvoeding (16 uur) => koelen en afgieten en dan op de brouwdag zsm de eerste wort er bij.

RobinB


Pim

Robin,

De volgende methode gehanteerd:  200 ml wort (1045) met het cupje gist op de roerder (24 uur bij 25 graden). Was mooi actief. Daarna 1,3 liter wort toegevoegd (incl 5 g Wyeast gistvoeding en een paar druppeltjes olijfolie) en ook weer op de roerder. Na 16 uur (volop actief) in de koelkast  gezet op 6 graden. Ruikt allemaal prima.

Wat me opvalt is dat nu, na 12 in de koelkast, er nog steeds volop schuim op de starter staat. Alsof ie gewoon doorgaat, ondanks de lage temperatuur.

Is dat normaal? Of heb ik iets verkeerd gedaan?

ps.  ik wil zondag brouwen dus heb nog tijd om iets te corrigeren als dat nodig zou zijn.

RobinB

Dan was hij kennelijk nog niet uitgegist. :)
Welke gist is het?

Op zich is het helemaal niet gek dat hij nog gistend de koelkast in gaat (of zoals nu wat nagist in de koelkast), dan weet je in ieder geval zeker dat hij niet uitgehongerd was op de roerder.

Pim

Het gaat om de Belgian Ardennes (eigen gistbankje), een van mijn favoriete gisten.  :biersmile:

RobinB

Hij zal vanzelf minder actief worden en neerslaan.
Let wel op dat je hem meteen afgiet wanneer je hem weer uit de koelkast haalt.
Het kan dat er nog vergistbare suikers in zitten waar hij dan mee verder gaat.

Als je dan nog niet afgegoten hebt kan je supernatant weer troebel met gist worden.

Pim

Helder.  Dank voor de tips. Hij gaat zondag geënt worden   :biersmile:

Pim

De gist was nog steeds niet echt tot rust gekomen dus afgieten was geen optie. Daarom gewoon een eerste afloop gekookt, afgekoeld en aan de starter toegevoegd en na de brouwdag geent op de afgekoelde wort (22 graden). Inmiddels is de temperatuur gedaald tot de ingestelde 19 graden.

Het waterslot begint al langzaam wat beweging te vertonen dus de vergisting lijkt gestart.
Hier mijn Tcontrol scherm (zonder bellenteller).

Pim

In mijn nieuwe (rvs) gistvat heb ik een zakbuis gemaakt zodat ik nu zowel middenin het jongbier als aan de buitenkant kan meten. Na de verwachtte aanloopverschillen in de eerste uren na het starten van de vergisting is de temperatuur nu nagenoeg gelijk (slechts 0,1-0,2° verschil, in beide gevallen gemeten met de DS18B20).

Conclusie is dat meten met een zakbuis wel aardig is maar eigenlijk overbodig.    8)

RobinB

Mooi dat je het bevestigt, Henielma had al eens een soortgelijk verschil gevonden. :)

Pim

Ook de vergisting van het laatste brouwsel (van afgelopen zondag) lijkt weer hetzelfde verloop te krijgen: Eerst een piek van 1-2 dagen, op dit moment is het nagenoeg stil, en ik verwacht (of ehhhh...  ik HOOP  >:D ) dat de activiteit na morgen weer zal oplopen.

Eerder gaf Robin aan dat een te lage hoeveelheid actieve gist mogelijk de oorzaak van dit merkwaardige verloop was.

Inmiddels het ik dit besproken met Kleine Minstreel en hij heeft met deze gist exact hetzelfde patroon bij een eerste brouwsel, maar ook bij een tweede brouwsel wat direct op de verse gistkoek van het eerste brouwsel wordt gezet, en ook weer bij het derde brouwsel wat op de gistkoek van het tweede brouwsel wordt gezet.
In alle gevallen wordt het jongbier na de vergisting uit het gistvat gepompt en wordt de nieuwe wort direct in dat  zelfde gistvat gezet. Je zou toch zeggen dat er bij dat tweede en derde brouwsel echt ruim voldoende gist aanwezig moet zijn !

Zou het dan toch niet een standaard verloop van de Belgian Ardennes gist kunnen zijn ?    :weetniet:

RobinB

Tja, ik sluit niks uit, maar herken het niet in mijn eigen ervaring.
Gebied me wel te zeggen dat ik maar een paar keer met deze gist gebrouwen heb. :)

Edolem

Hamvraag: is deze gist ook zo een grote La Chouffe fles op te kweken?

RobinB


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.