Orangeloo stap in de Wereld van TControl

Gestart door orangeloo, 07-01-2014 18:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Ook ik ben in de wereld van TControl gestapt.
Als ik de topics las en de bijbehorende foto's zag leek heel de materie mij behoorlijk ingewikkeld.
Ik heb geen technische op elektronica opleiding gevolgd en mijn Engelse taal is ook bar slecht.
Het was dan ook voor mij een hele stap om er aan te beginnen.

In deze topic wil ik vooral de dingen benoemen waar ik zoal tegenaan liep, en als ik het antwoord (inmiddels) weet zal ik dit hier natuurlijk ook posten.
Op deze manier hoop ik dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.

Ten eerste zat ik met een aantal vragen die mij niet helemaal duidelijk waren:
1. Begrijp ik goed dat ik met 1 setje bij 2 gistkasten de temperatuur kan regelen door koelen EN verwarmen met de Tcontrol?
2. Klopt het dat ik bijvoorbeeld tijdens de vergisting de PC waar de Tcontroler op aangesloten is continu aan moet staan?
3. Mocht ik de Tcontrol willen gebruiken bij mijn HERMS, ga je er dan vanuit dat ik "elektrisch" verwarm of kan dit ook als je op aardgas verwarmd.
4. Zijn er ook foto's van hoe dat printplaatje netjes is weggewerkt

Het antwoord kwam snel:
Citaat van: Henielma op 11-12-2013  23:15 u1. Inderdaad met 1 Tcontrol-IO kan je twee gistkasten regelen. Iedere kast kan dan verwarmen en koelen.

2. Tcontrol-IO kan stand-alone regelen, dus zonder de PC. Deze print gaat door met de laatst ontvangen instelling. Meerdere temperatuurstappen doorlopen kan alleen met aangesloten PC of laptop. Er zijn mensen die alleen Tcontrol-IO met LCD displaytje en drukknop instellen en gebruiken zonder dat ze ooit een laptop aansluiten. Maar als je via internet je vergisting wil kunnen volgen dan moet je een PC aangesloten hebben.

3. Tcontrol is gemaakt voor de vergisting maar maischen kan ook. Er zijn mensen die er een HERMS mee besturen maar zelf heb ik daar geen ervaring mee. Met het elektrisch contact kan je een gasklep schakelen indien je een gasblok gebruikt met een waakvlam. Elektrische verwarmingselementen kan je tot 2200 Watt direct schakelen met de relais die op de print zitten.

4. Er zijn er verschillende voorbeelden van aansluiten. In de handleiding staat de eenvoudigste manier met het verlengsnoer waar je 1 draad via het relais laat lopen.
Hieronder het voorbeeld zoals ik het zelf aangesloten heb.



Maar er waren nog vragen:
1. Begrijp ik goed dat ik kan kiezen uit het Tcontrol pakket met of zonder display, en verder het bellenteller pakket.
Of ben ik dan iets vergeten?
2. Verder vraag ik mij af of de sensors nu wortbestendig zijn of net als bij de STC 1000 aan de zijkant van het gistvat gemonteerd moeten worden.
3. Gebruik jij (Henielma) de Bellenteller ook op de mandfles tijdens de navergisting, of heeft dat niet meer zoveel zin?

Citaat van: Henielma op 22-12-2013  23:01 u1. Dat van die keuzemogelijkheden heb je goed begrepen. Naast verwarming en koelkast heb je verder niets nodig.

2. De eerste 2 cm van de sensor is een rvs busje en dat is wortbestendig. Voor de rest van de sensor en kabel zou ik het er niet op gokken. Aan de zijkant van het gistvat monteren is in ieder geval een goede oplossing.

3. Zelf hevel ik vaak niet over. De bellenteller blijft er dan opzitten tot ik bottel. Zelf gebruik ik ook maar 1 bellenteller ondanks dat ik twee vergistingskasten heb. Zoals nu staat de Emelisse blond in de lagering en gebruik ik de bellenteller voor de hoofdgisting van de Quadrupel. Tcontrol regelt wel van beide de temperatuur.


orangeloo

Ik ben niet geheel onhandig dus het inbouwen van de hardware, Tcontrol-IO ging allemaal redelijk goed.
Alleen had ik alles netjes ingebouwd en toen kwam ik er achter dat het snoertje van het display niet lang genoeg was.
Nadat ik deze kabeltjes heb door geknipt en heb verlengt is alles mooi ingebouwd in een oude PC tower.
Toen ik het kabeltje op het display wilde monteren kwam ik er achter dat ik het stekkertje op 2 manieren op het printplaatje kon drukken, welke kleur moet op welk pinnetje?

Het antwoord:
Het rode draadje moet aan de zijde waar VCC staat en de gele aan de zijde waar Rx of zoiets staat. Als je het fout prikt gaat het niet kapot maar werkt het alleen niet.




LRFokken

Wat een mooie oplossing! Je neemt de term vergistingscomputer naar de volgende etage (Engels mag niet hè? ;-))

orangeloo

De volgende zaken waar ik tegen aan liep:
1. Als ik stand alone wil draaien met het display moet ik er dan ook een voeding aan hangen, en zo ja welke waardes in V en A moet deze voeding (adapter) dan hebben?
2. De bellenteller moet je toch ook verbinden met de Tcontrol-IO? Hier zit geen kabel voor bij. Zo ja welke kabel kan ik daar voor gebruiken?

Het antwoord:

1. Om de Tcontrol-IO print stand alone te voeden kan je het best een USB netspanningsadapter nemen. 5V 300 mA of zo is voldoende. De USB kabel prik je in die USB netadapter en die in een wandcontactdoos en dan krijgt de print voeding.

2. Het aansluiten van de bellenteller staat inderdaad nog niet in de handleiding. Verbind X8 pin 1 van Tcontrol-IO met de + van de Opto uitgang op de bellentellerprint en X8 pin 2 met de - van de Opto uitgang op de bellenteller. Iedere twee aderige kabel is hiervoor geschikt.

bierhenkie

Inderdaad een mooie oplossing. Waar dient het venstertje bij het printplaatje voor?

orangeloo

Citaat van: bierhenkie op 07-01-2014  19:11 uInderdaad een mooie oplossing. Waar dient het venstertje bij het printplaatje voor?

Op het printplaatje (TControl-IO) zitten een 6tal ledjes, het is wel handig als je deze kan zien.werd mij verteld  ^-^

bierhenkie

Citaat van: Orangeloo op 07-01-2014  19:14 uOp het printplaatje (TControl-IO) zitten een 6tal ledjes, het is wel handig als je deze kan zien.werd mij verteld  ^-^
Duidelijk.

Pim

Citaat van: Orangeloo op 07-01-2014  19:07 uOm de Tcontrol-IO print stand alone te voeden kan je het best een USB netspanningsadapter nemen. 5V 300 mA of zo is voldoende. De USB kabel prik je in die USB netadapter en die in een wandcontactdoos en dan krijgt de print voeding.

Ik heb op de Tcontrol print het 5 V pinnetje van de USB ingang geïsoleerd (printbaantje doorgesneden) en een eigen 5 V voeding gegeven. Deze eigen voeding zit op dezelfde 230 V aansluiting als de rest van de Tcontrol print (zeg maar de 230 V voor koeling en verwarming). Hiermee maakt het dus niet uit of de PC is aangesloten of niet want de 5 V voor de Tcontrol komt altijd van de eigen voeding.

De ledjes heb ik ook van de Tcontrol print afgehaald zodat ik ze naar buiten kon uitvoeren.

Op de foto is links het eigen 5 V voedinkje te zien. De leds zijn naar het frontpaneeltje verplaatst.



orangeloo

Het heeft even geduurd maar vandaag gaat het waarschijnlijk dan toch gebeuren.
De PC met Tcontrol is aan de gistkasten gekoppeld.

orangeloo

OK alles draait.
Nu het instellen. Ik heb een handleiding gedownload en deze help mij perfect op weg. 

Wat mij wel opvalt is dat het display wel andere waarden aan geeft. Deze staat in Fahrenheit.
Maar geen idee hoe ik dit anders instel. Deze beschrijving staat niet in de handleiding.

Ik mis dus wel een goede (Nederlandse) handleiding om het display met de drukknop te bedienen.

William

Citaat van: Orangeloo op 19-01-2014  18:29 uWat mij wel opvalt is dat het display wel andere waarden aan geeft. Deze staat in Fahrenheit.
Maar geen idee hoe ik dit anders instel. Deze beschrijving staat niet in de handleiding.

Als je op de F knop op het TControl-scherm klikt verandert deze naar °C (en andersom)

orangeloo

Citaat van: William op 19-01-2014  18:51 uAls je op de F knop op het TControl-scherm klikt verandert deze naar °C (en andersom)

Ja die had ik al gevonden, maar ik bedoel het displaytje wat ik bij de Tcontrol heb besteld om mogelijk ook stand alone te kunnen draaien.
Ik heb ook al het filmpje op youtube bekeken maar dat gaf ook geen antwoord.

Henielma

Orangeloo, ik moest zelf ook weer even kijken hoe dat ging. Maar het staat inderdaad in het engelstalige blad. Hier staat in het Nederlands het volgende:

Het laatste karakter geeft de temperatuur eenheid aan.
C: graad Celsius.
F: Fahrenheit.
De temperatuur eenheid wisselt wanneer de drukknop
tijdens het opstarten wordt ingedrukt. De nieuwe waarde
wordt opgeslagen in niet-vluchtig geheugen en wordt tijdens
de volgende power-up cyclus weer opgehaald.

Dus een keer de USB steker loshalen dan de drukknop indrukken en daarna de knop ingedrukt houden en dan de usb steker weer insteken. Na 5 seconden kan je de drukknop weer loslaten en zal je ook op het LCD display graden Celsius zien. Hierna hoef je dit nooit meer te doen.
 

orangeloo

Ja gelukt. ^-^
Dank u. Blijft lastig dat Engels. :-[

orangeloo

De eerste dag in de wereld van Tcontrol roept toch weer wat vragen op:
1. Wat gebeurt er als de PC in slaapstand gaat met Tcontrol.
2. Als Tcontrol "uitvalt" (niet meer reageert) en ik start deze opnieuw op kan ik dan verder gaan met de vorige sessie? Dus dezelfde file name opgeven?
3. Waarom zij mijn email en smtp server gegevens weg als ik  Tcontrol opnieuw opstart?
4. Start ik het wel goed op? Dat is toch door op Tcontrol .exe te dubbelklikken?
5. Hoe kan ik nou straks de gegevens terug kijken?

orangeloo

Ik krijg zojuist mijn eerste mail van Tcontrol.  ^-^
Toch wel weer leuk dat er toch iets goed gaat in deze wereld van Tcontrol.
Maar pfff het valt allemaal niet mee voor een anti whizzkid als mij.

Henielma

Citaat van: Orangeloo op 19-01-2014  22:29 uDe eerste dag in de wereld van Tcontrol roept toch weer wat vragen op:
1. Wat gebeurt er als de PC in slaapstand gaat met Tcontrol.
2. Als Tcontrol "uitvalt" (niet meer reageert) en ik start deze opnieuw op kan ik dan verder gaan met de vorige sessie? Dus dezelfde file name opgeven?
3. Waarom zij mijn email en smtp server gegevens weg als ik  Tcontrol opnieuw opstart?
4. Start ik het wel goed op? Dat is toch door op Tcontrol .exe te dubbelklikken?
5. Hoe kan ik nou straks de gegevens terug kijken?

1. In de slaapstand van de pc stopt Tcontrol tijdelijk en gaat Tcontrol-IO zelfstandig door (als deze nog spanning krijgt via de USB poort) op de laatst ontvangen doeltemperatuur. Schakel in de PC de slaapstand uit (met het Control panel van Windows) want daar heb je last van bij het gebruikt van Tcontrol.
2. Je kan gewoon dezelfde logfile selecteren. De nieuwe gegevens worden achter aan de file toegevoegd.
3. Je moet netjes stoppen door op de stop knop te drukken die linksonder te zien is. Dan worden er een aantal instellingen opgeslagen. Na een paar seconden wachten op het rode kruisje rechtsboven klikken en dan sluit het scherm.
4. Dat is de juiste manier van opstarten.
5. Die logfile gegevens kan je importeren in excel maar veel mooier is om ze te importeren in BrouwHulp. In BrouwHulp is in het tabblad vergisting "Uitgebreid / Tcontrol". Hiermee kan je de Tcontrol logfiles inlezen. Deze blijven dan mooi bewaard bij het brouwsel. Dit werkt heel mooi, met dank aan Adrie.

Fijn dat het instellen van het verzenden van email al werkt!

orangeloo

Citaat van: Henielma op 19-01-2014  23:06 u5. Die logfile gegevens kan je importeren in excel maar veel mooier is om ze te importeren in BrouwHulp. In BrouwHulp is in het tabblad vergisting "Uitgebreid / Tcontrol". Hiermee kan je de Tcontrol logfiles inlezen. Deze blijven dan mooi bewaard bij het brouwsel. Dit werkt heel mooi, met dank aan Adrie.

Fijn dat het instellen van het verzenden van email al werkt!

Wederom dank voor de snelle reactie Herman.
Hopelijk vinden nieuwe gebruikers van Tcontrol deze topic ook en kunnen zij zonder al te veel zoeken de antwoorden hier vinden.

Laat ik nu net BrouwVisie gebruiken en niet BrouwHulp, maar mss dat Oscar deze functie / service ook nog eens in gaat bouwen in BrouwVisie.  ;)

Nu nog de instellingen voor elkaar krijgen om een schermafbeelding via internet te zien. Maar dat is weer net wat ingewikkelder voor mij.

orangeloo

Nog een paar vragen:
* Als ik alleen bij temperatuur stap T1 19 graden invul ,wat vul ik dan bij time in? Nu heb ik 1 ingevuld, maar wat betekend dat? 1 uur, 1 dag of hoe moet ik dat zien.
schakelaar "No Active Yes" staat op No
* Als ik ook bij de Temperatuurstappen T2 en T3 in wil vullen, bv 3 dagen 19 graden, dag 4 19,5 graden en dag 5 20 graden, wat vul ik dan in bij time?
schakelaar "No Active Yes" staat dan op Yes.

Henielma

*time: deze tijd begint af te tellen indien de gewenste temperatuur is bereikt en de Active schakelaar op Yes staat. Dit is dus de staptijd. De eenheid van die tijd is afhankelijk van de schakelaar Min Hours. Voor vergisting staat die op hours maar voor het maischen zet je die op minuten.

*

orangeloo

Ik had het al gezien. Ja eigenlijk wel en beetje een domme vraag van me  :-[ het staat er immers boven.  :o
In de topic vergisting volgen met bellenteller en Tcontrol zag ik dat je na 24 of 36 uur de temperatuur al langzaam 1/2 graat per dag laat oplopen. Het verbaasde mij dat je al zo vlug de temperatuur langzaam laat stijgen.

Henielma

Ja, het schakelaartje voor uren / minuten zit niet voor niets op die plek.  ;)

Eerst deed ik na 36 uur 0,042 (1 ºC/dag) maar die 24 uur en 0,5 ºC/dag heb ik van William afgekeken. Tijdens het afnemen van de vergistingshevigheid begint dan de temperatuur al iets af te nemen. Maar het zal niet zo veel uitmaken denk ik.   

orangeloo

Vandaag een poging gedaan om de instellingen aan te passen zodat het mogelijk is via internet een schermafbeelding te zien van het Tcontrol scherm.
Helaas ben ik niet veel verder gekomen. Als computer analfabeet is dit mss iets te hoog gegrepen.  :'(
Ik zal op zoek moeten naar een "helpdesk" om mij hier bij te helpen want dit wort um niet.

Henielma

Kan je in huis met een andere pc in een brouwser het scherm zien?

Weet je het lokale ip adres van die Tcontrol pc?

Vul dat ip adres in bij een andere pc thuis aan hetzelfde netwerk. Zie je dan een labview scherm?

Typ dan het ip adres
192.68.1.x/.snap?Tcontrol.vi

Als dit werkt moet je de rest van de oplossing zoeken in het linken van poort 80 aan de Tcontrol pc. Dit moet je in je modem of router regelen



orangeloo

Citaat van: Henielma op 20-01-2014  23:20 uKan je in huis met een andere pc in een brouwser het scherm zien?

Weet je het lokale ip adres van die Tcontrol pc?

Vul dat ip adres in bij een andere pc thuis aan hetzelfde netwerk. Zie je dan een labview scherm?

Typ dan het ip adres
192.68.1.x/.snap?Tcontrol.vi

Als dit werkt moet je de rest van de oplossing zoeken in het linken van poort 80 aan de Tcontrol pc. Dit moet je in je modem of router regelen

Ik zie hem niet bij een andere pc in hetzelfde netwerk
Ik dacht mijn lokale ip adres te weten maar ook daar twijfel ik nu aan.
Waar moet de data van Tcontrol staan, maakt dit nog uit?
Bij de defauld instellingen zie ik ook wel wat verschillen tussen mijn pc en het voorbeeld inde handleiding.
Zo staat er bij customlog bij mij geen "D:/labview.... en ook bij servername niet, moet ik de instellingen precies hetzelfde overnemen zoals de handleiding op blz 16 zegt?
Bij documentroot staat "D;/www" is dit omdat bij het voorbeeld de data op de Dschijf staat?

Allemaal vragen die voor een handig computermannetje niet moeilijk zijn, maar voor mij niet.

Henielma

Het ip adres van die pc kan je vinden door op die pc ipconfig te starten in een dosbox (cmd venster)

De logfile moet op een plaats staan die bestaat. Als dat zo is dan is dat goed.

In de Documentroot directory is het handig als daar een index.html staat. Dit is een webpagina die Tcontrol laat zien als je de .snap weglaat.

En even een computermannetje erbij halen is misschien wel handig maar wanneer je instellingen verandert in die niwebserver.conf file moet je Tcontrol opnieuw opstarten nadat je ook het labview venster gesloten hebt. Beter kan je daar mee wachten tot je vergisting is afgerond.


orangeloo

Citaat van: Henielma op 20-01-2014  23:20 uWeet je het lokale ip adres van die Tcontrol pc?

Als dit werkt moet je de rest van de oplossing zoeken in het linken van poort 80 aan de Tcontrol pc. Dit moet je in je modem of router regelen

Het lokale ip adres heb ik gevonden Dit is toch IPv4 adres voluit?

Via www.ipscanner.nl kan je kijken welke poorten er open staan, en volgens deze link zou poort 80 open staan.

KPN was trouwens niet zo behulpzaam om mij deze gegevens te verschaffen, wel kon deze meneer voor €30,- er voor zorgen dat deze poort "open gezet werd" maar alleen als het om een bekabelde pc ging.

orangeloo

Vandaag heeft een computermannetje dan toch Tcontrol aan de praat gekregen. Pffff

Binnen mijn netwerk kan ik deze nu overal bekijken. Op mijn "gewone" pc, tablet en telefoon. Mijn laptop had er even geen zin in maar nu toch ook. ^-^

Helaas is het nog niet helemaal gelukt om ook de modem aan te passen zodat ik ook waar ook ter wereld een beeldscherm van Tcontrol kan zien, maar daar wordt nog aan gewerkt.

Ook de smtp en email gegevens worden nog niet goed opgeslagen, dus die moet ik nog na iedere herstart opnieuw invoeren.
Maar ook daar wordt nog naar een oplossing gezocht.

Al bij al vind ik het een prachtig mooi programma en heb nog geen minuut spijt dat ik het gekocht heb,
alleen zou ik het computer analfabeten (zoals ik) niet raden om het aan te schaffen, tenzij je een computermannetje achter de hand hebt.

Ik wil overigens nog wel even gezegd hebben dat Henielma mij in deze stap in de wereld van Tcontrol enorm geholpen heeft, en alle vragen binnen 24 uur beantwoord heeft. Bij deze dan ook dank aan de bedenker, maker en helpdesk van Tcontrol.  :groots:

Henielma

Fijn dat je toch al weer een paar stappen verder bent. Het redirecten van poort 80 naar de Tcontrol PC is sterk afhankelijk van je internet modem/router. Maar daar komt jou "mannetje" wel uit denk ik. Wanneer je aangeeft wat voor een modem/router je hebt zijn er op dit forum vast anderen met een vergelijkbaar modem en kennis hiervan die je daarbij ook kunnen ondersteunen.

Op je Tcontrol pc kan je eens laten zoeken naar de Tcontrol.ini file(s). Die file wordt aangemaakt of opgeslagen bij het op de stop knop (linksonder) drukken. Deze komt terecht in de default LabView data directory. Helaas is dat niet bij iedereen op dezelfde plaats.

orangeloo

Citaat van: Henielma op 23-01-2014  23:21 uHet redirecten van poort 80 naar de Tcontrol PC is sterk afhankelijk van je internet modem/router. Maar daar komt jou "mannetje" wel uit denk ik. Wanneer je aangeeft wat voor een modem/router je hebt zijn er op dit forum vast anderen met een vergelijkbaar modem en kennis hiervan die je daarbij ook kunnen ondersteunen.

Ik heb een THOMSON SpeedTouch 780. Misschien beter bekend als de kpn experia box.
maar zoals al gezegd, dat is iets voor mijn "mannetje" want daar heb ik de B*llen verstand van.

Citaat van: Henielma op 23-01-2014  23:21 uOp je Tcontrol pc kan je eens laten zoeken naar de Tcontrol.ini file(s). Die file wordt aangemaakt of opgeslagen bij het op de stop knop (linksonder) drukken. Deze komt terecht in de default LabView data directory. Helaas is dat niet bij iedereen op dezelfde plaats.

Dat zal ik doorgeven aan Johan (mijn Mannetje)  ^-^

orangeloo

Citaat van: Orangeloo op 23-01-2014  23:55 uIk heb een THOMSON SpeedTouch 780. Misschien beter bekend als de kpn experia box.
maar zoals al gezegd, dat is iets voor mijn "mannetje" want daar heb ik de B*llen verstand van.

Heb ik weer, nu blijkt dat het bij mijn modem NIET mogelijk is om poort 80 te redirecten.  >:D

Citaat van: Henielma op 23-01-2014  23:21 uOp je Tcontrol pc kan je eens laten zoeken naar de Tcontrol.ini file(s). Die file wordt aangemaakt of opgeslagen bij het op de stop knop (linksonder) drukken. Deze komt terecht in de default LabView data directory. Helaas is dat niet bij iedereen op dezelfde plaats.

Op mijn computer staat geen map Default LapView data, dus zullen ze daar ook niet in kunnen komen lijkt mij.


William

Citaat van: Orangeloo op 24-01-2014  21:36 uHeb ik weer, nu blijkt dat het bij mijn modem NIET mogelijk is om poort 80 te redirecten.  >:D

Je kunt daar ook een ander poortnummer voor kiezen bv 8080. Dit moet je dan ook aangeven in de niwebserver.conf file in de TControl folder door middel van LISTEN 8080

Citaat van: Orangeloo op 24-01-2014  21:36 uOp mijn computer staat geen map Default LapView data, dus zullen ze daar ook niet in kunnen komen lijkt mij.

Je kunt óf de foldernaam aanpassen óf deze folder aanmaken.

orangeloo

Volgens mijn helpdeskmannejte miste ik een paar regels in het bestand Tcontrol.ini.:
Maar moest nu eerst uitzoeken welke.


[Tcontrol]
server.app.propertiesEnabled=True
server.tcp.acl="0800000008000000"
server.tcp.serviceName=""
server.vi.access=""
server.vi.propertiesEnabled=True
WebServer.Enabled=True
WebServer.TcpAccess="c+*"
WebServer.ViAccess="+*"
DebugServerEnabled=False
DebugServerWaitOnLaunch=False
allowmultipleinstances = TRUE

Henielma

Citaat van: Orangeloo op 24-01-2014  21:36 uHeb ik weer, nu blijkt dat het bij mijn modem NIET mogelijk is om poort 80 te redirecten.  >:D

Op mijn computer staat geen map Default LapView data, dus zullen ze daar ook niet in kunnen komen lijkt mij.

De volgende link geeft meer over Port 80 forwarden bij Speedtouch 780

Normaal wordt de map Labview Data automatisch aangemaakt.

orangeloo

Citaat van: Henielma op 23-01-2014  23:21 uOp je Tcontrol pc kan je eens laten zoeken naar de Tcontrol.ini file(s). Die file wordt aangemaakt of opgeslagen bij het op de stop knop (linksonder) drukken. Deze komt terecht in de default LabView data directory. Helaas is dat niet bij iedereen op dezelfde plaats.

Het enige Tcontrol.ini bestand wat hij dan laat zien is is dat bestandje wat al bij het downloaden wordt aangemaakt. (Zie post hierboven welke ik bedoel.)

orangeloo

Citaat van: William op 24-01-2014  21:42 uJe kunt óf de foldernaam aanpassen óf deze folder aanmaken.

En zelfs een computer analfabeet zoals ik heb dan toch maar een map aan gemaakt, gewoon om te proberen in mijn documenten, met de naam LabView data, en wat denk je  :) is het nog gelukt ook.  :dansen: :elifant: :hoera: :lol:

Kijk weer een probleem minder.
Dus nu nog maar 1 te gaan. De modem.

Ik weet dat is mss niet het meest belangrijke van Tcontrol. Maar als ik iets koop wil ik wel graag dat alles werkt.
Ik heb ondertussen begrepen dat een andere modem mss de oplossing kan bieden, dus daar ga ik voor.
Want als ik van de zomer lekker met mijn DAFje 66 door Nederland aan het toeren ben wil ik natuurlijk wel mijn vergisting kunnen volgen  ^-^  :brouwen:

orangeloo

Citaat van: Orangeloo op 23-01-2014  23:11 uBinnen mijn netwerk kan ik deze nu overal bekijken. Op mijn "gewone" pc, tablet en telefoon. Mijn laptop had er even geen zin in maar nu toch ook. ^-^


Ik weet nu ook waarom mijn laptop er even geen zin in had.
Ik probeerde op mijn laptop een schermafbeelding van Tcontrol te krijgen terwijl ik dat ook al had gedaan op mijn tablet.
Je kan blijkbaar maar op 1 apparaat tegelijk een schermafbeelding opvragen. Dat is natuurlijk ook meer dan genoeg   :brouwen:

Henielma

Citaat van: Orangeloo op 25-01-2014  01:07 uEn zelfs een computer analfabeet zoals ik heb dan toch maar een map aan gemaakt, gewoon om te proberen in mijn documenten, met de naam LabView data, en wat denk je  :) is het nog gelukt ook.  :dansen: :elifant: :hoera: :lol:

Kijk weer een probleem minder.
Dus nu nog maar 1 te gaan. De modem.

Ik weet dat is mss niet het meest belangrijke van Tcontrol. Maar als ik iets koop wil ik wel graag dat alles werkt.
Ik heb ondertussen begrepen dat een andere modem mss de oplossing kan bieden, dus daar ga ik voor.
Want als ik van de zomer lekker met mijn DAFje 66 door Nederland aan het toeren ben wil ik natuurlijk wel mijn vergisting kunnen volgen  ^-^  :brouwen:

Mooi dat je die zelf hebt kunnen oplossen.  :duimop:

Misschien kan je nog proberen de stappen te volgen voor je modem zoals ze dat doen in die link die ik je heb gegeven.

orangeloo

Citaat van: Henielma op 25-01-2014  09:14 uMooi dat je die zelf hebt kunnen oplossen.  :duimop:

Misschien kan je nog proberen de stappen te volgen voor je modem zoals ze dat doen in die link die ik je heb gegeven.

Deze stappen hebben we al uitgevoerd, maar helaas zonder succes.
Na een Google poging blijkt dat niemand die zo,n ding heeft het goed werken heeft gekregen.  :(

William

Citaat van: Orangeloo op 25-01-2014  10:42 uDeze stappen hebben we al uitgevoerd, maar helaas zonder succes.
Na een Google poging blijkt dat niemand die zo,n ding heeft het goed werken heeft gekregen.  :(

Citaat van: William op 24-01-2014  21:42 uJe kunt daar ook een ander poortnummer voor kiezen bv 8080. Dit moet je dan ook aangeven in de niwebserver.conf file in de TControl folder door middel van LISTEN 8080

Heb je het al op een ander poortnummer geprobeerd i.pv. 80, bv poort 8080? (dan ook aanpassen in niwebserver.conf).

orangeloo

Citaat van: William op 25-01-2014  10:44 uHeb je het al op een ander poortnummer geprobeerd i.pv. 80, bv poort 8080? (dan ook aanpassen in niwebserver.conf).

Ook dat heb ik geprobeerd. Ik ben bang dat er niks anders op zit dan een andere modem op te snorren.

Henielma

Je kan het eens proberen met een ander modem maar ik betwijfel of dat het probleem is.

William

Citaat van: Orangeloo op 25-01-2014  10:59 uOok dat heb ik geprobeerd. Ik ben bang dat er niks anders op zit dan een andere modem op te snorren.

Ik denk ook niet dat dit in het modem zit - hooguit jouw provider.

Voor de zekerheid: Als je op een ander poortnummer iets wilt zien (bv 8080) dan moet je dat ook aanpassen in de url-die je aanroept.

Bijvoorbeeld in mijn geval de 8080 in http://84.29.244.228:8080/.snap?Tcontrol.vi

orangeloo

Vandaag is het dan eindelijk zo ver. De automatisering met Tcontrol is een feit.
Alles werkt en ik kan nu van overal ter wereld kijken hoe het met de vergisting staat en hoe warm het is in mijn gistkasten.  ^-^
Met een nieuwe modem, met dank aan de KPN, en wat hulp van een ICT mannetje werk alles nu toch eindelijk.
Dit weekend alles aansluiten op mijn gistkasten, moet lukken onder het brouwen van een (Brand) IPA. :brouwen:

Henielma


orangeloo

Vandaag toch nog tijd gehad om alles aan te sluiten op mijn gistkasten.
Ook nog gebotteld dus mooi moment om al eens proef te draaien.  ^-^

orangeloo

Vandaag gebrouwen en de Ballon koolzuur productie sensor oftewel de Bellenteller geïnstalleerd.
Vandaag dus de eerst dag dat Orangeloo in de wereld van Tcontrol stapt.
 

orangeloo

Nog een vraagje die bij mij opkomt:
Omdat ik deze keer 20 liter i.p.v. 15 liter heb gebrouwen, en omdat ik de bellenteller wilde gaan gebruiken heb ik er voor gekozen om mijn 60 liter vat in te zetten. 22,5 liter wort in een 30 liter vat vond ik iets te risicovol. Ik wil natuurlijk niet de eerste keer al mijn bellenteller vol laten lopen.

Maar hoe gaat dat nu met die koolzuur? Moet nu eerst heel het vat vol lopen met koolzuur voor het in de ballon loop, of stijgt deze direct naar boven in het vat en gelijk in de bellenteller?

Henielma

De koolzuur duwt eerst de lucht in de kopruimte uit het gistvat en die wordt al gemeten en daarna komt het echte koolzuur door de bellenteller. Koolzuur is zwaarder dan lucht dus die blijft in het begin onderin op het jongbier liggen.

orangeloo

Waar is trouwens dat kleine knopje voor wat op de klep van de bellenteller zit?

Henielma

Hiermee kan je de ballon handmatig ontluchten. Dus de klep bedienen zonder stroom.

orangeloo

Vandaag staat de bellenteller op nul. Dus op liter per uur.
Een mooi moment om op mijn pc van een nieuwe update van mijn virusscanner te zetten.
Ik sluit dus netjes Tcontrol af door op de stop knop te drukken, daarna af te sluiten.
Daarna de pc opnieuw opstarten en Tcontrol opnieuw opstarten en als ik de vraag krijg welke file ik wil opslaan kies ik voor de file waar ik mee bezig was. (Volgen jullie het nog ?)
Wat blijkt nu bijna alle instellingen moet ik opnieuw instellen. De temperatuur, de tijd, het begin SG het aantal liters en nog wat dingen.
Ik dacht dat je een bestaande file opende dat deze dan behouden bleven???
Nu opzich nog geen ramp, maar volgende keer toch maar updaten als het helemaal klaar is.

William

Citaat van: Orangeloo op 09-02-2014  13:07 uIk dacht dat je een bestaande file opende dat deze dan behouden bleven???
Nu opzich nog geen ramp, maar volgende keer toch maar updaten als het helemaal klaar is.

De file is een log-file, geen configuratiefile. Wel worden volgens mij de nieuwe data toegevoegd aan de bestaande file.

Ik zet voordat ik een nieuwe vergisting volg met TControl alle updates uit. Pas na het afsluiten van brouwsel kijk ik of er updates nodig zijn.

Henielma

De instellingen van de tempertuurstappen worden niet opgeslagen. Ook niet waar in die stappen de vergisting was. Dus inderdaad updates van Windows en dergelijke pas doen als een vergisting volledig gereed is. Dan Tcontrol afsluiten en de updates uitvoeren.

De logfile wordt continue opgeslagen en na het opnieuw opstarten kan je dezelfde file kiezen. In dat geval worden die nieuwe loggegevens aan het eind van die file toegevoegd. Wanneer je dan later die logfile in BrouwHulp inleest dan zie je wel het verloop van de hele vergisting in 1 plaatje. Mogelijk bied BrouwVisie op termijn ook deze mogelijkheid.

orangeloo

Citaat van: William op 09-02-2014  13:15 uIk zet voordat ik een nieuwe vergisting volg met TControl alle updates uit. Pas na het afsluiten van brouwsel kijk ik of er updates nodig zijn.

Lijk mij een goed plan. Ga ik voortaan ook maar zo doen. Weer wat geleerd in de wereld van Tcontrol. :brouwen:

orangeloo

Citaat van: Henielma op 09-02-2014  16:17 uMogelijk bied BrouwVisie op termijn ook deze mogelijkheid.

Ik kan niet wachten.... Dus Oscar als je mee leest....  ;)  ;D

heijligers

Citaat van: Henielma op 09-02-2014  16:17 uDe logfile wordt continue opgeslagen en na het opnieuw opstarten kan je dezelfde file kiezen. In dat geval worden die nieuwe loggegevens aan het eind van die file toegevoegd.
Dat wist ik niet. Als tcontrol tijdens een vergisting wordt herstart, kan ik dus dezelfde logfile kiezen en wordt deze niet overschreven maar aangevuld? Tot dusver maakte ik daarbij altijd een nieuwe logfile aan.

Henielma

Inderdaad de logfile wordt dan aangevuld.

heijligers

Citaat van: Henielma op 09-02-2014  21:37 uInderdaad de logfile wordt dan aangevuld.
Goed om te weten, bedankt  :duimop:

orangeloo

Vandaag weer eens gebrouwen na al het carnavals geweld  ^-^

Dit is de eerste keer dat ik een suikerstort wil geven tijdens de vergisting met behulp van Tcontrol.
Maar nu de vraag hoe ga ik te werk met Tcontrol?
Vul ik het begin SG al in wat het uiteindelijk wordt? Dus na de suikerstort. Het is nu 1059 en na de suikerstort 1078.
Vul ik het volume al in wat het is na de suikerstort is. Het is nu 16,7 liter maar er komt nog 1 Kg suiker + 1 liter water is 2 liter extra bij.


Oscar

Maak het jezelf makkelijk en doe de suiker gewoon einde koken toevoegen... al die fabeltjes van luie gist e.d... ;D ;D ;D  leuke theorie, maar de praktijk wijst anders uit.

Denk je nu echt dat Westmalle aan het einde van de vergisting nog ff enkele zakken suiker toevoegt? En dan wacht tot dat dat vergist is ? Ik weet bijna wel zeker van niet... ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Orangeloo op 16-03-2014  00:23 uVandaag weer eens gebrouwen na al het carnavals geweld  ^-^

Dit is de eerste keer dat ik een suikerstort wil geven tijdens de vergisting met behulp van Tcontrol.
Maar nu de vraag hoe ga ik te werk met Tcontrol?
Vul ik het begin SG al in wat het uiteindelijk wordt? Dus na de suikerstort. Het is nu 1059 en na de suikerstort 1078.
Vul ik het volume al in wat het is na de suikerstort is. Het is nu 16,7 liter maar er komt nog 1 Kg suiker + 1 liter water is 2 liter extra bij.
Ik weet niet of de mogelijkheid ingebouwd is om dit direct in Tcontrol te verwerken. Je kunt wel berekenen wat het begin SG was geweest als je de suiker er aan het begin had bijgedaan. Dan moet je je begin SG weten, het SG net voordat je de suiker erbij gooide en het SG vlak daarna (na goed mengen)
HansH
 

William

Citaat van: Orangeloo op 16-03-2014  00:23 uVul ik het begin SG al in wat het uiteindelijk wordt? Dus na de suikerstort. Het is nu 1059 en na de suikerstort 1078.
Vul ik het volume al in wat het is na de suikerstort is. Het is nu 16,7 liter maar er komt nog 1 Kg suiker + 1 liter water is 2 liter extra bij.

Om de grafiek er op het eind netjes te laten uitzien kun je het beste al het gepland startsg en gepland volume inclusief extra suiker en water invoeren, dus 18,7 liter en sg=1078.

Als je dat later aanpast zul je zien dat de vergistingsgraad een sprong in de grafiek laat zien.

Henielma

Eens met William. Je kan het best direct het beoogde start SG en liters invullen dus inclusief de suiker.

Zelf voeg ik de suiker altijd toe tijdens het koken zoals ook Oscar aangeeft. Wel heb ik begrepen dat de Proefbrouwerij de suiker altijd tijdens de vergisting toevoegt.

orangeloo

Citaat van: William op 16-03-2014  08:44 uOm de grafiek er op het eind netjes te laten uitzien kun je het beste al het gepland startsg en gepland volume inclusief extra suiker en water invoeren, dus 18,7 liter en sg=1078.

Als je dat later aanpast zul je zien dat de vergistingsgraad een sprong in de grafiek laat zien.

Kijk dat is wat ik wilde weten  :duimop:
De SG had ik al ingevuld maar het volume nog niet.
Dus dat zal ik deze keer dan nu nog doen.

De suikerstort tijdens koken of vergisten is een keuze.
In een topic over WM kloon wordt door Henk die meer dan 12 kloon pogingen gedaan heeft het beste resultaat bevonden door de suiker bij de vergisting toe te voegen
Dus dat ga ik nu ook doen. Volgende keer mss weer eens na het koken. Kan ik het verschil zelf ondervinden.  :)

hansHalberstadt

Citaat van: William op 16-03-2014  08:44 uOm de grafiek er op het eind netjes te laten uitzien kun je het beste al het gepland startsg en gepland volume inclusief extra suiker en water invoeren, dus 18,7 liter en sg=1078.

Als je dat later aanpast zul je zien dat de vergistingsgraad een sprong in de grafiek laat zien.
Dat de vergistingsgraad een sprong naar beneden maakt op het moment dat je de suiker toevoegt is logisch, immers op het moment dat je suiker toevoegt komt die suiker bij de op dat moment onvergiste suiker. De reden dat je de suiker pas later toevoegt is omdat je juist wilt dat er al een behoorlijk deel van de moutsuiker is vergist ,zodat de gist onder gunstiger condities kan vergisten (lagere osmotische waarde door minder suiker). De op dat moment geldende schijnbare vergistingsgraad zou dus juist een meetinput kunnen zijn om de extra suiker toe te voegen. bv zodra je 50% SVG bereikt gooi je een portie extra suiker erbij. Daardoor zakt de SVG en als hij weer 50% bereikt gooi je de 2e portie erbij. Je zou zels de SVG op een bepaalde waarde kunnen regelen door steeds wat suiker toe te voegen.

Ik zou dus het liefst software zien waar je kunt kiezen of je net doet alsof je het er bij het koken al bij doet of zoals je in werkelijkheid doet. Als de formules er goed inzitten levert het altijd dezelfde SVG op nadat alle suiker is toegevoegd.
HansH 

orangeloo

Geen idee hoe het kan maar vanmorgen kwam ik in de brouwerij en mijn computer stond gewoon nog aan maar het programma Tcontrol was uitgeschakeld.  :weetniet:
Nadat ik het programma opnieuw had opgestart wederom de waarde in (moeten) stellen. Ben gewoon verder gegaan in hetzelfde bestand.
Ik vraag mij af of de geproduceerde koolzuur wel wordt opgeslagen in de logbestanden???

William

Heb je de optie dat de computer automatisch updates mag uitvoeren uitgezet? Een update wordt vaak gevolg door een reset van het systeem en dus afsluiten van alle programma's incl. TControl.

De loggegevens zijn wel opgeslagen maar de meting begint weer op nul.

Het zou mooi  ::) zijn als er een optie is waarin het logbestand wordt ingelezen en daarmee ook de (laatste) instellingen en het volume CO2 dat is geproduceerd....

orangeloo

Citaat van: William op 16-03-2014  11:44 uHeb je de optie dat de computer automatisch updates mag uitvoeren uitgezet? Een update wordt vaak gevolg door een reset van het systeem en dus afsluiten van alle programma's incl. TControl.

Goede tip, zal ik eens na kijken.

Citaat van: William op 16-03-2014  11:44 uHet zou mooi  ::) zijn als er een optie is waarin het logbestand wordt ingelezen en daarmee ook de (laatste) instellingen en het volume CO2 dat is geproduceerd....

Dat zou inderdaad mooi zijn...  ;)

Henielma

Waarschijnlijk inderdaad de automatische updates. Let op dat je instelt dat de automatische updates je moeten vragen of ze gedownload mogen worden. Wanneer je toestaat dat ze uit zichzelf gedownload mogen worden dan worden ze toch na een paar dagen ook geïnstalleerd ondanks je ingesteld hebt dat Windows je daar toestemming voor moet geven.

In de logfile (en in Tcontrol-IO) wordt het totaal aantal gemeten pulsen bewaard. Wanneer je de logfile in BrouwHulp (en mogelijk later ook BrouwVisie) inleest krijg je wel de juiste curves.

De curve zie je nu niet compleet op het scherm maar Tcontrol rekent wel verder met het totaal aan gemeten pulsen. Dit doet de print zelfstandig ook zonder dat het programma Tcontrol actief is.

Om de curve en instellingen weer goed op het scherm te krijgen na herstarten zou heel mooi zijn. Is wel heel wat werk om zo te maken maar ik kan me de wens voorstellen. In de praktijk draait Tcontrol weken aan een stuk zonder dat deze uit het programma valt. Dus met een betrouwbare PC en auto updates uit heb je dit probleem eigenlijk niet echt.

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-03-2014  00:36 uMaak het jezelf makkelijk en doe de suiker gewoon einde koken toevoegen... al die fabeltjes van luie gist e.d... ;D ;D ;D  leuke theorie, maar de praktijk wijst anders uit.

Denk je nu echt dat Westmalle aan het einde van de vergisting nog ff enkele zakken suiker toevoegt? En dan wacht tot dat dat vergist is ? Ik weet bijna wel zeker van niet... ;)

A. Het zijn geen fabeltjes. Hier op het forum is dit voldoende aangetoond.

B. De meeste commerciële brouwerijen voegen inderdaad de suiker toe tijdens het koken.

C. B sluit A niet uit.

orangeloo

Citaat van: Orangeloo op 17-04-2014  22:33 uIemand onlangs nog een Cylinder Conische Gisttank van HobbyQuip gekocht?
http://www.bierbrouwshop.nl/index.php/webshop/cylinder-conische-gisttank

Of heb ik daar niks aan als ik een bellenteller met Tcontrol ga gebruiken?

Citaat van: William op 17-04-2014  22:42 uOok een overdrukventiel moet gas aflaten boven een bepaalde druk. Het lijkt me wel een uitdaging voor Tcontrol om dan deze hoge tijdelijk gas flow rate te meten.

Daarnaast zul je een andere ijkfactor nodig hebben.

Misschien beter als ik deze vraag in een "Tcontrol" topic plaats i.p.v.  een cct topic.

Maar waarom een ander ijkfactor?
Bedoel je dat er een overdrukventiel op de cct staat, en dus mogelijk gas af laat. Want zonder overdrukventiel blijft het het zelfde neem ik aan.

William

Citaat van: Orangeloo op 17-04-2014  22:51 uMisschien beter als ik deze vraag in een "Tcontrol" topic plaats i.p.v.  een cct topic.

Maar waarom een ander ijkfactor?
Bedoel je dat er een overdrukventiel op de cct staat, en dus mogelijk gas af laat. Want zonder overdrukventiel blijft het het zelfde neem ik aan.

Ten eerste zal onder druk de oplosbaarheid hoger zijn waardoor je in het begin een bepaald volume koolzuur zult missen (dat zal tijdens de eerste uren een afwijking geven).

Ten tweede omdat TControl door een veel snellere gasaflaat in pulsen een gedeelte van het koolzuur anders telt omdat je te maken krijgt met traagheid van TControl (elasticiteit ballon, snelheid schakelen van de klep, ....).

Daarnaast vraag ik me af of de drukschakelaar drukken aan kan die je in de druktank wilt aanleggen.

orangeloo

Duidelijk,  maar zonder de drukventiel is de cct dus wel gewoon te gebruiken samen met de bellenteller en Tcontrol.
Ik heb mij nog niet verdiept in het onder druk vergisten, dus daar weet ik eigenlijk nog niks van.
Zal eens moeten opzoeken wat de voor- en/of nadelen daar van zijn.
Of iemand moet ze in het kort kunnen vermelden...  ^-^

Henielma

Wanneer je aan de uitgang van het drukventiel een buffervat maakt en daar de ballonbellenteller op aansluit dan denk ik dat dit ook zal werken.

orangeloo

Vandaag wederom gebrouwen en natuurlijk mocht Tcontrol weer aan de bak.  ^-^
En ik moet zeggen dat ik het nog niet helemaal in de vingers heb.
Na 6 - 7 brouwsels maak ik toch nog steeds kleine foutjes bij het in werking stellen van Tcontrol.

Vorige keer vergat ik bij de tweede stap van de temperatuur instelling in te vullen dat deze maar met 0,021 graat per uur mocht stijgen.
Gevolg, na 24 uur op 19 ºC verwarmde hij de boel in 4 uur naar 23 ºC. Hier had hij eigenlijk 8 dagen over moeten doen.  >:D
Vandaag vergat ik de stroom aan te sluiten van de bellenteller. Na 7 uur nog geen mailtje dat de vergisting begonnen was, toch maar eens gaan kijken.
10 cm schuim in het vat waarneembaar, hmmm hoe kan dat. Ja of je stopt de stekker erin.  ^-^

Ik moet toch nog wat meer oefenen geloof ik. Nou zondag dan nog maar een brouwdagje inlassen geloof ik.  :brouwen:

William

Citaat van: Orangeloo op 06-06-2014  00:23 uVorige keer vergat ik bij de tweede stap van de temperatuur instelling in te vullen dat deze maar met 0,021 graat per uur mocht stijgen.
Gevolg, na 24 uur op 19 ºC verwarmde hij de boel in 4 uur naar 23 ºC. Hier had hij eigenlijk 8 dagen over moeten doen.  >:D
Vandaag vergat ik de stroom aan te sluiten van de bellenteller. Na 7 uur nog geen mailtje dat de vergisting begonnen was, toch maar eens gaan kijken.
10 cm schuim in het vat waarneembaar, hmmm hoe kan dat. Ja of je stopt de stekker erin.  ^-^

Ik moet toch nog wat meer oefenen geloof ik. Nou zondag dan nog maar een brouwdagje inlassen geloof ik.  :brouwen:

Je moet inderdaad alle velden netjes checken voordat je TControl start.

Sommige zaken zijn denk ik ook wel via software op te pakken maar daar moet Herman dan wel zin in hebben. B.v.
- standaard een heating of cooling rate van 0,048 °C/hr invullen in plaats van 1°C/hr. Het eerste kan minder kwaad dan het laatste
- daarnaast dit veld in rood weergeven als deze nog op de default waarde staat.
- als de bellenteller nog geen spanning heeft de CTS-led op rood laten staan

Maar toch vooral alles zelf goed nalopen voordat je TControl aanzet.

orangeloo

Citaat van: William op 06-06-2014  00:32 uJe moet inderdaad alle velden netjes checken voordat je TControl start.

Sommige zaken zijn denk ik ook wel via software op te pakken maar daar moet Herman dan wel zin in hebben. B.v.
- standaard een heating of cooling rate van 0,048 °C/hr invullen in plaats van 1°C/hr. Het eerste kan minder kwaad dan het laatste
- daarnaast dit veld in rood weergeven als deze nog op de default waarde staat.
- als de bellenteller nog geen spanning heeft de CTS-led op rood laten staan

Maar toch vooral alles zelf goed nalopen voordat je TControl aanzet.

Dat zijn inderdaad goede ideeën. Maar ik moet natuurlijk ook gewoon beter opletten.  :-[

orangeloo

Vanavond kwam ik thuis en de vergisting gestopt... althans volgens Tcontrol dan toch.   >:(
De bellenteller staat vol, het oranje lampje brand maar de ballon loopt niet leeg.
Ben bang dat er iets niet goed gaat met de techniek. Maar gelukkig gaat de natuur gewoon door  ^-^
Nu staat er weer een waterslot op en blupt lekker verder.
 

NewLine

Bij mijn testopstelling bleef de klep hangen wanneer ie warm werd. Henielma stelde voor om een aanpassing te doen aan de voeding. Dat bleek zeer effectief.

hansHalberstadt

Citaat van: Orangeloo op 06-06-2014  19:23 uBen bang dat er iets niet goed gaat met de techniek.
Ik heb al eens eerder voorgesteld om door het ballonsysteem te vervangen door iets professionelers, gebaseerd op een zuiger met een bekend volume.
Een tijdje geleden kwam ik toevallig in ijmuiden. Daar hadden ze glazen injectiespuiten. Heel handig voor dit doel.

http://www.baco-army-goods.nl/injectiespuit-glas-10ml.html

Schuift vrijwel zonder wrijving. ucro switchje om de eindstand te detecteren+ heel klein gewichtje erop maken die de spuit in kan drukken als hij leeg moet en je kunt exact volume meten.
HansH

Henielma

Citaat van: William op 06-06-2014  00:32 uJe moet inderdaad alle velden netjes checken voordat je TControl start.

Sommige zaken zijn denk ik ook wel via software op te pakken maar daar moet Herman dan wel zin in hebben. B.v.
- standaard een heating of cooling rate van 0,048 °C/hr invullen in plaats van 1°C/hr. Het eerste kan minder kwaad dan het laatste
- daarnaast dit veld in rood weergeven als deze nog op de default waarde staat.
- als de bellenteller nog geen spanning heeft de CTS-led op rood laten staan

Maar toch vooral alles zelf goed nalopen voordat je TControl aanzet.

William,

Deze post had ik nog niet gezien.

Andere standaard heating en cooling rate ingevuld laten zijn is een goed idee. De eerste moet mijn inziens dan iets van 10 of 100 worden zodat die zo snel mogelijk naar de eerste temperatuur gaat en voor de volgende velden is inderdaad 0,048 een goede standaard waarde. Dit idee neem ik in een volgende (herfst 2014) versie mee denk ik.

De velden rood maken houd ik niet zo van. Te schreeuwerig en omdat de standaard waarden in veel gevallen zullen blijven staan met de nieuwe standaard waarden zijn die velden altijd rood en went men er aan dat die rood zijn en vallen ze niet meer op.

Tcontrol kan niet "zien" of de bellenteller spanning heeft. Dat zal de gebruiker toch echt zelf moeten regelen.

Hans,

Twee punten:
1. De bellenteller is niet professioneel en ook niet als zodanig bedoeld. We zijn hobbybrouwers.
2. Ook bij jou idee is er een klep nodig en daar zit het punt van aandacht en niet bij de ballon.

Pim

Citaat van: Henielma op 14-06-2014  09:12 uAndere standaard heating en cooling rate ingevuld laten zijn is een goed idee. De eerste moet mijn inziens dan iets van 10 of 100 worden zodat die zo snel mogelijk naar de eerste temperatuur gaat en voor de volgende velden is inderdaad 0,048 een goede standaard waarde. Dit idee neem ik in een volgende (herfst 2014) versie mee denk ik.

Herman,

Waarom niet alle instellingen van de vorige vergisting als uitgangspunt nemen? Dan kan iedereen zijn eigen voorkeuren eenmalig vastleggen en van daar uit de aanpassingen maken die men voor een bepaalde vergisting wenst. Dit is volgens mij al eerder gesuggereerd.

Mogelijk is dit even wat werk voor je omdat je alle instellingen moet vastleggen in de ini-file maar ik denk dat veel gebruikers hier plezier van zullen hebben. Je kunt dan namelkijk "overslaan" wat voor jou toch eigenlijk nooit verandert terwijl je dat bij een vast ingestelde waarde steeds weer moet doen. Wanneer je namelijk uitgaat van een (arbitraire) vaste waarde dan moet iedereen toch steeds weer de gewenste wijzigingen aanbrengen.

Henielma

Citaat van: Pim op 14-06-2014  09:53 uHerman,

waarom niet alle instellingen van de vorige vergisting als uitgangspunt nemen ? Dan kan iedereen zijn eigen voorkeuren eenmalig vastleggen en van daar uit de aanpassingen maken die men voor een bepaalde vergisting wenst. Dit is volgens mij al eerder gesuggereerd.

Mogelijk is dit even wat werk voor je omdat je alle instellingen moet vastleggen in de ini-file maar ik denk dat veel gebruikers hier plezier van zullen hebben. Je kunt dan nl "overslaan" wat voor jou toch eigenlijk nooit veranderd terwijl je dat bij een vast ingestelde waarde steeds weer moet doen. Wanneer je namelijk uitgaat van een (arbitraire) vaste waarde dan moet iedereen toch steeds weer de gewenste wijzigingen aanbrengen.

Goede opmerking Pim. Ik denk dat we dat maar eens gaan maken. Het is inderdaad best wel wat werk maar het is nog lang geen herfst dus duurt het nog even.

hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 14-06-2014  09:12 u1. De bellenteller is niet professioneel en ook niet als zodanig bedoeld. We zijn hobbybrouwers.
2. Ook bij jou idee is er een klep nodig en daar zit het punt van aandacht en niet bij de ballon.
Een injectiespuitje van 1,95 is natuurlijk nog steeds niet professioneel. Ik bedoelde meer 'iets degelijker'. Wel van belang om het probleem met het klepje opgelost te krijgen, zeker als dat bij meerdere mensen voorkomt.
HansH

orangeloo

Geregeld heb ik problemen met mijn CO2 censor. Tot nu toe heb ik altijd rechtstreeks met Henielma contact gehad om de problemen op te lossen. Ik ben meerdere keren voorzien van goede tips. Maar omdat deze tip ook voor andere Tcontrol met CO2 censor gebruikers interessant zou kunnen zijn srijf ik hem hier even op.

Nu zag ik onlangs dat Henielma zijn CO2 censor op een plankje had gemaakt met een klepje van een cd doosje, en dan met een slangetje haar het gistvat. Zo heb ik het nu ook gemaakt, maar helaas weer problemen met de klep die "vast" loopt.
Wederom in de pen om een oplossing te vragen.
Doordat de ballon sneller leegloopt hoeft de klep minder lang aan te staan en wordt deze minder warm. Waarschijnlijk kan die tijd korter ingesteld worden omdat de ballon nu sneller leegloopt. Die tijd kan je instellen met de potmeter op het printje van de productiesensor. Stel die tijd zo in dat de ballon mooi leegloopt en ongeveer nog een seconde leeg is voordat de klep afschakelt. Mogelijk lost dit je probleem op.

Nou door ben ik mee aan de slag gegaan, en ik kwam er al snel achter dat het allemaal wel heel erg gevoelig is wat je doet met de Ballon. Als het klepje (van het cd doosje) te zwaar is of niet goed op en neer kan gaan vult de ballon zich niet goed. Gevolg de klep van de sensor zal veel vaker aangaan en dus warm lopen. Zet men de ballon aan de achterkant vast, door bv tussen het klepje van het cd doosje te stoppen hetzelfde verhaal.
Laat je de ballon los liggen tussen het cd doosje kan de ballon naar voren schuiven en dubbel komen te zitten waardoor de ballon ook niet (goed) vult. Draaide ik het cd doosje een kwartslag werd de ballon steeds verder opzij gedrukt zodat deze op een gegeven moment niet meer tussen het cd doosje zat.

Het is dus zaak dat dit allemaal goed werkt voor je de tijd van de klep met de potmeter gaat instellen.

https://www.facebook.com/video.php?v=476768935795098&set=vb.325101384295188&type=2&theater&notif_t=like

William

Wat betekent vastlopen in jouw geval? Dat klep er na verloop van tijd mee stopt door te warm worden als gevolg van te veel schakelen (korte schakeltijden)?
In het begin had ik ook van die aanloopproblemen wat volgens mij ook kwam door een voeding die net wat te warm werd en daardoor te weinig spanning leverde.

In mijn geval laat ik de ballon over de rand van het gistvat hangen met het elastiekje als extra gewichtje / hefboom. Dat werkt goed hoewel hij nog relatief veel schakelt (ijkfactor van minder dan 0,05 l/puls). Ik vergist maar 15 tot 17 liter per keer met een maximale productiesnelheid van 18 tot 20 liter per uur. Dat zal bij een groter volume toenemen waardoor er meer geschakeld moet worden.

orangeloo

Citaat van: William op 23-11-2014  12:01 uWat betekent vastlopen in jouw geval? Dat klep er na verloop van tijd mee stopt door te warm worden als gevolg van te veel schakelen (korte schakeltijden)?
In het begin had ik ook van die aanloopproblemen wat volgens mij ook kwam door een voeding die net wat te warm werd en daardoor te weinig spanning leverde.

De voeding is reeds aangepast. Dus waarschijnlijk de klep die er na verloop van tijd mee stopt door te warm worden als gevolg van te veel schakelen (korte schakeltijden)?

Ik heb ook een paar keer problemen gehad omdat waarschijnlijk de voeding niet goed was aangesloten. Stekkertjes zaten waarschijnlijk niet goed in elkaar geschoven.

Citaat van: William op 23-11-2014  12:01 uIn mijn geval laat ik de ballon over de rand van het gistvat hangen met het elastiekje als extra gewichtje / hefboom. Dat werkt goed hoewel hij nog relatief veel schakelt (ijkfactor van minder dan 0,05 l/puls). Ik vergist maar 15 tot 17 liter per keer met een maximale productiesnelheid van 18 tot 20 liter per uur. Dat zal bij een groter volume toenemen waardoor er meer geschakeld moet worden.

Zo deed ik het ook eerst maar de laatste keer had ik de CO2 censor op een plankje gemaakt en de ballon tussen een cd doosje gedaan. De ballon zat aan de achterkant tussen het klepje van het cd doosje. Mogelijk kon hierdoor de ballon niet goed vullen waardoor de schakeltijden werden verkort en het geheel dus weer warm liep.

Ik vergist ook 15 tot 18 liter wort per keer met een maximale productiesnelheid van 20 liter per uur.
De laatste keer zat ik op 22 liter, maar dat kan ook komen omdat de schakelsnelheid was toegenomen, en dan geeft hij natuurlijk verkeerde waarden aan.  :brouwen:

orangeloo

En hij doet het nog steeds...  :elifant: :hoera: :dansen:

https://www.youtube.com/watch?v=AILHfOEBw3Q

Ben benieuwd hoe alles verloopt nu. Zal de inhoud van de ballon wel weer opnieuw moeten ijken maar dat mag de pret niet drukken.



Verder toch nog maar eens een ICT mannetje laten komen omdat ik vanaf een andere pc elders mijn scherm niet meer kon zien.
Dacht dat het weer aan die poort instellingen lag maar het bleek een klein typefoutje te zijn.  8)

Maar die had nog wel een leuke verrassing bij... 2 nieuwe ballonnen.  ^-^


Maar goed zoals het er nu naar uit ziet doet alles het weer en dit is nu de opstelling:

orangeloo

Na 4 dagen na de suikerstort (tijdens de vergisting) stopte de Klep er helaas weer mee.  >:D
Toen ben ik maar verder gegaan met een waterslot, de telling was tenslotte toch niet meer te redden.

Afgelopen zaterdag had ik een brouwcursus en heb 36 liter Sterke blonde in een 60 liter vat zitten.
Een nieuwe poging voor onze CO2 censor.

Vanmorgen vond ik een kapotte ballon in mijn gistkast.

Gelukkig had ik net 2 nieuwe gekregen van mijn buurman / ICT mannetje, dus gelijk een nieuwe gemonteerd.
Vanmiddag zag ik op mijn smartfone dat het weer al foute boel was.
En wat denk je toen ik thuis kwam zag ik dat ook ballon 2 ter ziele was.


Helaas heeft Brouwerij Orangeloo het systeem nog steeds niet goed werkend.

De Kiekert

Lijkt wel of je klep vast blijft zitten.
Bij mij wordt de klep slechts een beetje warm en functioneert naar behoren. Gelukkig maar.
Zeer tevreden met Tcontrol en Herman.

orangeloo

Citaat van: De Kiekert op 02-12-2014  13:39 uLijkt wel of je klep vast blijft zitten.
Bij mij wordt de klep slechts een beetje warm en functioneert naar behoren. Gelukkig maar.
Zeer tevreden met Tcontrol en Herman.

Dat is inderdaad continu het probleem.
Ben ook erg blij met Tcontrol en Herman, nu alleen het nog zonder problemen werkend krijgen.  :brouwen:

Henielma

Orangeloo, ik zal je een nieuwe klep opsturen want dit is niet zoals het moet werken.

orangeloo

Citaat van: Henielma op 02-12-2014  18:53 uOrangeloo, ik zal je een nieuwe klep opsturen want dit is niet zoals het moet werken.

Dat is mooi  :duimop: Ik hoop echt dat dan het probleem is opgelost.
Want ik blijf zeker positief over het systeem.
Machtig mooi dat we als hobbybrouwers zoiets in de brouwerij kunnen hebben.

De Kiekert


orangeloo

Vanavond weer een beetje aan het freubelen geweest aan de besturing van mijn Gistkasten. Nu ik een nieuwe gisttank heb een slang doorvoer gemaakt voor de CO2 censor. Verder mijn computer open geschroefd en het 220 V en 12 V gedeelte van elkaar proberen te scheiden in de hoop dat Tcontrol beter zal functioneren.

hansHalberstadt

Denk je er niet over om naar een beter meetsysteem te gaan:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=28917.new#new. Kan ook samenwerken met tcontrol.

orangeloo

34 uur na het opstarten van Tcontrol voor een nieuwe poging of de CO2 teller geen storingen geeft nadat ik mijn pc heb open geschroefd blijkt deze nog steeds te werken.
Zou het dan toch eindelijk allemaal goed komen en werken zoals het hoort. Tcontrol I love It.

orangeloo

Gisteren een nieuwe behuizing gemaakt voor Tcontrol. Toch iets veiliger.





orangeloo

Toch nog niet helemaal goed die bellenteller geloof ik. Maar als je er eens mee rammelt doet hij het weer.  :nut:


Sander van Dijk

Citaat van: Orangeloo op 06-01-2016  19:23 uGisteren een nieuwe behuizing gemaakt voor Tcontrol. Toch iets veiliger.


Het is nog verstandig om een uittrekbeveiling te maken op de plaats waar de voeding het kastje binnen komt. Dat kan al door bijv. een knoop in de kabel te leggen, net nadat die het kastje binnen komt. Als het kastje nu zou vallen en de kabel wordt uit de kroonsteentjes getrokken heb je blootliggende aders die onder 230 V spanning staan. Dat wil je liever niet.

Henielma

Mogelijk maakt je kabel tussen de bellenteller en Tcontrol-IO slecht contact. Sluit die eens opnieuw aan.

hansHalberstadt

Citaat van: Orangeloo op 06-01-2016  19:23 uGisteren een nieuwe behuizing gemaakt voor Tcontrol. Toch iets veiliger.


[img width=800 height=450]https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-
Ik neem aan dat je Tcontrol printje wel via afstandbusjes geïsoleerd is tov het hout eronder?
als eea vochtig wordt (kan zomaar in een brouwerij met hoge luchtvochtigheid) kan de zaak anders onder spanning komen te staan.

orangeloo

Ik ga nog eens een poging  doen om de CO2 teller werkend te krijgen.
Want volgens mij gaat het hier niet zoals het moet:


Ik heb nu de CO2 teller boven op mijn koelkast staan en met een slang van ruim een meter door de koelkast met mijn gistvat verbonden. Zou het kunnen dat deze slang te lang is of zou dat niets uit moeten maken?


Henielma

Die slang is niet het probleem maar wat bij jou bellenteller wel het probleem is weet ik niet. Kan het zijn dat er ergens een lek zit? Bijvoorbeeld de deksel van het gistvat of iets dergelijks.


orangeloo

Citaat van: Henielma op 17-01-2017  21:57 uDie slang is niet het probleem maar wat bij jou bellenteller wel het probleem is weet ik niet. Kan het zijn dat er ergens een lek zit? Bijvoorbeeld de deksel van het gistvat of iets dergelijks.

Dat heb ik allemaal al wel 10 x nagekeken... Ook de kabel naar de Tcontrol IQ is vervangen. Maar het blijft aanmodderen.
Op de teller zit een vierkant groot plat ding, geen idee hoe dat heet, daar zit aan de achterkant in het midden een rond afdichting dopje / dekseltje op en dat is kapot. Is dat misschien een probleem?

Henielma

Dat is slechts een afdekdopje van de stelschroef van de drukschakelaar. Die heeft slechts een afdekfunctie.

Sluit er eens een klein luchtpompje op aan zodat je een constante stroom lucht hebt en kijk eens wat er gebeurd wanneer na bijvoorbeeld 10 minuten. Of de klep blijft schakelen wanneer het gele ledje aangaat en of tegelijkertijd op het Tcontrol scherm het groene Valve ledje aangaat. Wanneer dit uren aan een stuk goed gaat weten we meer.

orangeloo

En de CO2 meter / bellenteller doet het ook weer. Nieuwe klep geplaatst. Hopelijk blijft hij het nou eens wat langer doen.

Henielma


orangeloo

Nu de zomer weer is aangebroken, het wifi signaal in de tuin maar eens aangepakt.
In mijn garage had ik nog wel bereik, maar in de tuin viel hij geregeld weg.
Ik heb een experiabox V10 van KPN en heb daar nu een Wifiversterker van de KPN bijgekocht.
Ze noemen het een versterker maar in werkelijkheid is het een access point.
Ik heb deze versterker bekabeld in de buurt van mijn Brouw PC gehangen zodat ik vervolgens deze PC weer kon aan aansluiten met een kabel aan de versterker. Zo is mijn brouw PC nu ook bekabeld aangesloten ipv met wifi.
Helaas kan ik nu niet meer via internet een schermafbeelding zien.

Kan iemand een computer analfabeet zoals ik vertellen wat ik moet doen.
Het zal ongetwijfeld een instelling zijn maar welke moet ik aanpassen???

orangeloo

Ja gevonden... had een ander ip adres aangemaakt.  ^-^


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.