Boorstandaard en crown capper: hoe bevestigen

Gestart door JayDie, 30-12-2013 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JayDie

Ik heb een losse boormachine standaard en een losse crown capper. Iemand tips of adviezen hoe ik dit ga combineren tot een werkend bottelapparaat? Wellicht iets als een stuk cilindrisch hout, dan met een boutje of zo? Alles moet natuurlijk perfect recht zitten... Gaatje in het hout, magneetje erin?

Ik wil evt. kunnen wisselen tussen 26 mm en 29 mm (kan evt. ook 2 van die dingen maken).

duonra

Forumlid Zwahiel heeft zoiets degelijks met draadeind, flenzen en wat boutjes gemaakt. Maar hoe dat precies in elkaar steekt weet ik niet

zwahiel

Ik zal deze week even een fotootje maken van het geheel en een korte uitleg posten. Het is namelijk heel eenvoudig :)

ciesvandekwis


JayDie

Citaat van: zwahiel op 31-12-2013  09:04 uIk zal deze week even een fotootje maken van het geheel en een korte uitleg posten. Het is namelijk heel eenvoudig :)
Super!

JayDie

Ik lees op Brouwmarkt dat deze een buitendraad hebben. Dat zou eea stuk eenvoudiger maken met wat moertjes, boutjes, etc. Ik heb hem nog niet aangeschaft, zodoende kan / kon ik het nog niet weten.

Anton

De Crown Cappers hebben binnendraad M12.

Biker

Ik weet niet of de crown cappers standaard zijn maar degene die ik hier heb komen van de Emily tang en hebben metrisch fijne draad M16x1,5

JayDie

Citaat van: Anton op 02-01-2014  11:44 uDe Crown Cappers hebben binnendraad M12.
Op Brouwland en Brouwmarkt staat - vetgedrukt - buitendraad; je kunt het ook zien op de foto.

Pim

Citaat van: JayDie op 02-01-2014  14:18 uOp Brouwland en Brouwmarkt staat - vetgedrukt - buitendraad; je kunt het ook zien op de foto.
Ik heb ook zo'n ding van Brouwland en die heeft inderdaad buitendraad. Mijn buurman heeft een busje voor me gemaakt wat ik in de "kraaghouder" van de boorstandaard kan klemmen. Hij gaf destijds aan dat het geen "standaard" draad was op die capper maar hoe en wat dat weet ik helaas niet meer.

Maar wanneer je een stuk hardhout gebruikt en daar een beetje passend gat in boort dan schroef je die capper daar natuurlijk gewoon in. En ik denk dat dat volop sterk genoeg is voor het doppen van de flessen van een hobbybrouwer.   :biersmile:

Biker

Ik gebruik de doppen van mijn kroonkurk tang Emily en die heeft zoals gezegd M16x1,5 en dit is binnendraad.
Heb nu een as met deze draad en die wil ik op een flensje lassen wat op de boorstandaard geschroeft kan worden.

Brouwland verkoopt zowel de doppen met binnendraad als met buitendraad


Pim

Schiet me zojuist te binnen...  ik heb mijn oude wolfkraft boormachinestandaard enigszins gemodificeerd! Misschien ook een tip voor anderen.

Zoals al door anderen aangegeven, kost het nogal wat kracht om de kroonkurk aan te drukken. Dat gaat prima met een boormachinestandaard. Je merkt echter wel dat het beweegbare deel van de standaard nogal op zijn donder krijgt doordat het centrum van de dop nogal ver van de standaard zelf af zit. Dit wordt natuurlijk gedaan ivm de omvang van de boormachine maar een flesje heeft natuurlijk een veel kleinere diameter. Daarom kon ik de capper dichter naar de standaard toe monteren en ik merk dat de standaard het nu veel makkelijker heeft bij het aandrukken van de doppen. Uiteindelijk is de "arm" naar de capper kleiner geworden dus volgens de natuurwetten komt er dan ook minder kracht op.

Anton

Citaat van: JayDie op 02-01-2014  14:18 uOp Brouwland en Brouwmarkt staat - vetgedrukt - buitendraad; je kunt het ook zien op de foto.

Je hebt gelijk, Ik heb er nog een liggen en gekeken. Ik heb zelf een zelfgemaakt kroonkurkapparaat met een gedraaide capper waar ik M12 op heb gemaakt. Nu weet ik het weer, voor een brouwvriend heb ik er ook een gemaakt maar met een capper van Brouwland, en die heb ik toen aangepast door er een bout van M12 op te lassen. Sorry. :verbergen:

David Steeman

Ik dacht dat ik uniek was met mijn boorstandaardkroonkurkenzetter, maar zo zie je maar dat alles al es gedaan is...



Ik gebruik een capper die ik zelf gedraaid heb op de draaibank. Gewoon een staaf die aan één kant afgedraaid is tot een asje van ongeveer een cm, die past in de klemkop van de boormachine. De andere kant is uitgedraaid tot ruwweg de maat van een kroonkurk, en dan licht conisch verder uitgedraaid tot het de kroonkurk goed vastklemde. Het werkt uit de kunst en zal dat waarschijnlijk doen voor de rest van mijn leven.

 

Op de bodem van de kolomboormachine heb ik een plankje bevestigd waar een half rondje uitgehaald is. Hier past vrij strak de onderkant van een flesje in. Het plankje is de juiste positie vast gezet in de rails waar je normaal een bankschroefje in monteert. Als je er een flesje in schuift dan staat dat perfect gepositioneerd om er een kroonkurk op te drukken. Dat spaart aardig wat handeling uit.



JayDie

Citaat van: waaslandwolf op 03-01-2014  08:13 uOp de bodem van de kolomboormachine heb ik een plankje bevestigd waar een half rondje uitgehaald is. Hier past vrij strak de onderkant van een flesje in. Het plankje is de juiste positie vast gezet in de rails waar je normaal een bankschroefje in monteert. Als je er een flesje in schuift dan staat dat perfect gepositioneerd om er een kroonkurk op te drukken. Dat spaart aardig wat handeling uit.


Ja, dat idee had ik ook. Alleen dan niet met een plankje (wat wel beter is dan mijn idee), maar ik dacht met een halve ring die je normaal voor PVC leidingen gebruikt, om ze aan de muur vast te zetten. Plankje is natuurlijk veel simpeler én makkelijker te verstellen!

Ik heb overigens een losse standaard, waar je een losse boormachine in zet.

zeebrew

Citaat van: Pim op 02-01-2014  16:10 uSchiet me zojuist te binnen...  ik heb mijn oude wolfkraft boormachinestandaard enigszins gemodificeerd! Misschien ook een tip voor anderen.

Zoals al door anderen aangegeven, kost het nogal wat kracht om de kroonkurk aan te drukken. Dat gaat prima met een boormachinestandaard. Je merkt echter wel dat het beweegbare deel van de standaard nogal op zijn donder krijgt doordat het centrum van de dop nogal ver van de standaard zelf af zit. Dit wordt natuurlijk gedaan ivm de omvang van de boormachine maar een flesje heeft natuurlijk een veel kleinere diameter. Daarom kon ik de capper dichter naar de standaard toe monteren en ik merk dat de standaard het nu veel makkelijker heeft bij het aandrukken van de doppen. Uiteindelijk is de "arm" naar de capper kleiner geworden dus volgens de natuurwetten komt er dan ook minder kracht op.
Heb je hier een plaatje van?

Albertus

Ook ik gebruik een Wolfcraft boorstandaard. In het begin ging dat wat zwaar, maar na juiste afstelling en, vooral, smeren van de tandradbaan gaat het heel soepel.
In de standaard klem ik een houder voor de kroonkurkdopper. De houder, gedraaid van aluminium, zat bij een partij brouwmateriaal die ik ooit kocht.
Hierbij foto's die e.e.a. kunnen verduidelijken.

Bert

De boorstandaard met houder.


De houder met "dopper".


De houder met gedemonteerde "dopper".
Eventueel past de houder met het dunnere uiteinde in de boorhouder van een kolomboormachine.



Biker

Albertus,
Waarom heb je het huis (deel waar wolcraft op staat) omgedraaid?
Loopt hij hierdoor soepeler of heeft dat met linkshandigheid te maken?

Albertus

Citaat van: Biker op 04-01-2014  11:41 uAlbertus,
Waarom heb je het huis (deel waar wolcraft op staat) omgedraaid?
Loopt hij hierdoor soepeler of heeft dat met linkshandigheid te maken?

Hiermee heb ik hoogte gewonnen om grote flessen te kunnen verwerken. Ook is hiermee het platte vlak vlak achter de boorbevestiging aan de onderkant gekomen, daarmee kan ik gemakkelijk plastic kurken in champagneflessen duwen.

Bert

Pim

Citaat van: zeebrew op 03-01-2014  21:59 uHeb je hier een plaatje van?
Zie beneden...  Lijkt een beetje op de oplossing van Albertus. Zoals je kunt zien heb ik de bus met de capper een stukje naar achteren geplaatst om de kracht op de arm van de boorstandaard wat te verkleinen.
Niet zichtbaar op de fotos is dat ik voorkom dat de hendel van de boorstandaard op en neer kan glijden. Die schoot steed naar beneden wanneer ik een nieuw flesje en dop plaatste. Albertus heeft daar ook een voorziening voor getroffen dmv die papierklem (zichtbaar op zijn fotos).
Op Marktplaats staan dergelijke boorstandaards voor 15 euro te koop. Beetje knutselen en je hebt een zeer degelijke en vooral gebruiksvriendelijke en snelle dopper. Ik heb er inmiddels zo'n 1000 flessen mee gedopt en nog nooit één flesje gebroken!



zeebrew

Mooi, ik heb ondertussen een boorstandaard van mijn schoonvader gebietst,  een capper besteld,  en dan wat knutselen.

JayDie

Citaat van: Pim op 02-01-2014  14:30 uIk heb ook zo'n ding van Brouwland en die heeft inderdaad buitendraad. Mijn buurman heeft een busje voor me gemaakt wat ik in de "kraaghouder" van de boorstandaard kan klemmen. Hij gaf destijds aan dat het geen "standaard" draad was op die capper maar hoe en wat dat weet ik helaas niet meer.

Maar wanneer je een stuk hardhout gebruikt en daar een beetje passend gat in boort dan schroef je die capper daar natuurlijk gewoon in. En ik denk dat dat volop sterk genoeg is voor het doppen van de flessen van een hobbybrouwer.   :biersmile:
Het blijkt 'fijne draad' te zijn, daar passen de standaard moeren niet op. Ook een 3/8 aansluiting van leidingwerk past daar niet op.

Eens proberen hoe makkelijk hij in een stuk hout te draaien is... anders bestel ik gewoon de standaard die erbij hoort!

JayDie

Citaat van: zeebrew op 04-01-2014  18:46 uMooi, ik heb ondertussen een boorstandaard van mijn schoonvader gebietst,  een capper besteld,  en dan wat knutselen.
Gelukt?

Pim

Citaat van: JayDie op 11-03-2014  08:50 uHet blijkt 'fijne draad' te zijn, daar passen de standaard moeren niet op. Ook een 3/8 aansluiting van leidingwerk past daar niet op.

Eens proberen hoe makkelijk hij in een stuk hout te draaien is... anders bestel ik gewoon de standaard die erbij hoort!
Een stuk hardhout moet ook wel werken, verwacht ik. Zeker wanneer je de capper er helemaal tot aan de aanslag in draait want dan komt de kracht niet eens of nauwelijks op het schroefdraad terecht.

mbroek

Sinds kort (bij Turbogist) zijn er cappers met binnendraad te koop. Dit scheelt enorm om een capper in een Wolcraft standaard te monteren, je hoeft alleen maar een gat een een bout M16 x 1,5 met moer te kopen. Helaas alleen te koop bij de betere metaalhandel.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.