Chouffie

Gestart door William, 13-12-2013 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Morgen gaat het gas voor brouwsel nr 90 onder de pannen om de Emelisse gistslurrie een goede bestemming te geven.

Het moet een blonde / tripelachtig bier worden met een beetje kruidigheid. Ik heb gekozen voor een Chouffe-achtig bier gebaseerd op de recepten van de NoordHollandConnection (wie kent ze nog) en Ton van Gelder, met wat aanpassingen links en rechts om o.a een gat te slaan in de Cascade tuinhop voorraad.

Dit keer heb ik de waterbehandelingsmodule van BrouwHulp kunnen gebruiken. Deze kwam op hoeveelheden melkzuur uit die ik normaal ook al op de gok gebruikte. Wel ga ik nu weer wat extra CaSO4 en NaCl gebruiken om de Cl/SO4 ratio iets naar het zoete te brengen. Kan ik deze gewenste ratio trouwens ergens instellen ij BrouwHulp of staat deze standaard op 1? Ik zag dat deze niet verandert als ik bv het biertype aanpas en kan het veld ook niet aanpassen.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK90
Naam receptChouffie
Brouwdatum14-12-2013
BiertypeTripel
Volume17,2 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Veghel2,50 gCaSO46,30 mlMelkzuur1,00 gNaCl6,78 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
72 mg/l10 mg/l80 mg/l220 mg/l100 mg/l71 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,256 kgPilsmoutWeyermann3 EBC82,0 %
0,259 kgCara 45Dingemans45 EBC5,0 %
0,259 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,0 %
0,415 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
inmaisch55,0 °C0 min.0 min.4,2 l/kg
60,0 °C10 min.45 min.4,2 l/kg
70,0 °C10 min.30 min.4,2 l/kg
75,0 °C1 min.5 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gCascade thuis - 2013bellen3,5%75 min.17,2 IBU
20,0 gCascade thuis - 2013bellen3,5%30 min.7,2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gKarwijzaadkruid10 min koken
10,0 gKorianderzaadspecerij10 min koken

Gist
HoeveelheidNaamType
180,0 mlBelgian Ardennes (3522) slurriebovengist


seed7

Citaat van: William op 13-12-2013  20:42 uWel ga ik nu weer wat extra CaSO4 en NaCl gebruiken om de Cl/SO4 ratio iets naar het zoete te brengen. Kan ik deze gewenste ratio trouwens ergens instellen ij BrouwHulp of staat deze standaard op 1?

Die veranderd in ieder geval afhankelijk van de ingestelde bitterheid.

Ingo

William

Citaat van: seed7 op 14-12-2013  09:12 uDie veranderd in ieder geval afhankelijk van de ingestelde bitterheid.

Ingo

Dat was me nog niet opgevallen. Maar ook deze kun je, net zoals de Cl/SO4 ratio, niet instellen op een doelwaarde.

seed7

Citaat van: William op 14-12-2013  09:27 uDat was me nog niet opgevallen. Maar ook deze kun je, net zoals de Cl/SO4 ratio, niet instellen op een doelwaarde.

in de recept tab, kun je toch de IBU instellen? Bij mij werkt dat, de hopgift verandert dan afhankelijk van de gewenste waarde( ik heb de vinkjes,schaal met volume en reken met percentages aan staan).

Ingo

William

Citaat van: seed7 op 14-12-2013  10:58 uin de recept tab, kun je toch de IBU instellen? Bij mij werkt dat, de hopgift verandert dan afhankelijk van de gewenste waarde( ik heb de vinkjes,schaal met volume en reken met percentages aan staan).

Ja dat kan - dat is ook niet het punt. Wat ik bedoel is dat je bij waterbehandeling niet het gewenste Cl/SO4 ratio kunt instellen. Deze verandert alleen als je zouten toevoegt (is ook wel wat voor te zeggen)

seed7

Citaat van: William op 14-12-2013  11:06 uJa dat kan - dat is ook niet het punt.

Ah, had ik je niet begrepen.

Ingo

William

Het zit allemaal weer in het vat en alles is weer gepoetst.

Het mooie is dat ik én meer bier heb dan gepland (18,2 liter) én een hoger startsg (1076) heb dan gepland. Ik bleek nu een rendement te hebben van 85% in plaats van de normale 75% (met beperkt spoelen). Hoe dit komt is me niet helemaal duidelijk: of de nieuwe BrouwHulp rekent anders óf de eerste maischrust bij 60°C leidt tot een hoger rendement :weetniet:

William

En na amper 3 uur na het toevoegen van de gist zijn de eerste koolzuurbellen alweer geteld. Dit belooft een heftige vergisting te worden. Ik laat de temperatuur nog maar even iets zakken.

William

Chouffie is inmiddels een week met de hoofdvergisting bezig en zit nog maar op een kleine 71%.

Dit brouwsel was geënt op een stevige slurrie van het emellisebrouwsel waarbij de overmaat gist zo'n 50% was t.o.v. Mr Malty op basis van volume slurrie. Toch duurt het lang voordat de vergisting tot een eind komt. Normaal duurt op zo'n slurrie de hoofdvergisting bij mij niet langer dan 4 dagen.

Ik denk dat dit komt omdat hier een slurrie is gebruikt van een brouwsel waar maar één pakje Wyeast was gebruikt, zonder op te kweken, op 18 liter wort met een sg van 1069. Dit wort had zo'n 200 miljard cellen nodig terwijl er maar zo'n 100 miljard waren. Het Emelissebrouwsel heeft ie netjes klaargespeeld maar deze Chouffie krachtklus lijkt net iets teveel. Dat is ook te ruiken / proeven aan de appeltjes / acetaldehyde geur/smaak.

Zo zie je maar weer, gist moet in goede conditie zijn. Het volume slurrie zegt niet alles. Dead yeast.

RobinB

Yep!
Vandaar dat je voor een "starterbier" beter niet te zwaar kan zitten, ca. 1050. :)

William

De vergisting is langzaam maar gestaag doorgelopen en zit nu op een sg van 1014 (svg =82%). Het jongbier zit nu in de mandfles en is nog sterk troebel. Ik verwacht dat het nog wel tot een sg van 1010 gaat komen.

De smaak is heerlijk kruidig, zowel door de gist maar toch vooral door het korianderzaad en iets minder door het karwijzaad. De eerdere waargenomen appeltjesgeur is weggetrokken.

Omdat ik meer dan 15 liter in het vat had door een hoog maischrendement heb ik bij het overhevelen drie 0,75 liter flessen gebotteld zonder bottelsuiker. Ik brouw de laatste tijd vaker een litertje meer om zo al bij het overhevelen een grote fles te kunnen bottelen.

William

Drie weken na het brouwen zit deze in de fles op een eind SG van 1013/14. Ten opzichte van vorige week is er weinig meer afgegaan maar er lag wel een mooi plakkende gist op de bodem van de mandfles.

Over twee weken hoop ik het eerste gecarboniseerde flesje te proeven (en net geluncht met dit jongbier).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.