Reacties op de brouwinstallatie van Greggy

Gestart door JayDie, 03-12-2013 08:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JayDie

Citaat van: Greggy op 02-12-2013  22:19 uVan het weekend was onze eerste brouwdag. Ik zal ons binnenkort even voorstellen. Maar met dank aan allen op dit forum en alle info op internet is dit onze HERMS.


Specs: 3x 50 liter fusten HERMS, 2x 3500W heaters, filterheks, 4x Solar-pomp, 2x mixers, 40plaat koeler, reverse osmose, eigenbouw control panel met TControl (dank aan Herman!) voor aansturing heaters, pompen en mixers regelbaar en 3 temperatuurdisplays, te controleren via nettopje en live beeld via webcam. :D Koelkastje met STC-1000, Chinese schrootmolen, 120l vat voor bewaren mout, 2 afzuigkappen. Zoiets...


Een panoramaview in onze brouwerij


De ketels


Ons eigenbouw controlepaneel: 220V schakelaars, PWM's voor pompen (4) en mixers (2), drukschakelaars voor aan/uit. Komt nog een mooie full-color sticker op met grafisch de installatie afgebeeld waardoor de knoppen intuitief te bedienen zijn. En een extra display voor de warmtewisselaar-retour-temperatuur van het wort tijdens maischen. Nettopje voor aansturing TControl. Max. 11kW beschikbaar.


De internals van de kast. Ergens verstopt zie je TControl.


Kast tijdens bouw. Behuizing is een kaalgeschuurde boormachinekoffer. :)


Het kale frame tijdens bouwfase. Zelf gelast. Nooit eerder gedaan. Gewoon doen...


Frame tijdens bouw van zijkant gezien en reverse osmose apparaat


Onze eerste ontwerpfout? Hopfilter in kookpan raakt verstopt bij koelen. De haakse bocht de ketel uit raakte verstopt door niet goed gefixeerde filter.
Dip-pipe, pijp voor temperatuurmeting, roerder, 3500W heater.

Waaaauuww...!  :groots:

Pim

Ziet er prachtig uit Greggy !  Petje af voor jullie werk  :biersmile:

Weet je al hoe je het filterprobleem (hop) wil gaan oplossen?

Greggy

Dank je Pim & JayDie! :D

Qua filterheks in de kookketel oordeel ik misschien iets te snel. De flow van gekookte wort (met pomp uit) stokte na een paar minuten bij het koelen van het wort.
Nu hebben wij de filterheks - best klein, zo'n 25 cm - los in de haakse bocht gelegd. Door deze haakse bocht stroomt het wort de ketel uit. Nu zit er een hele kleine speling in van 1-2 mm. Wij weten nu dat er hop door deze kier is gestroomd en dat dit in de bocht is gaan zitten en de boel heeft verstopt.

Bij de volgende brouwsessie gaan we deze kier dichten. Dan moet blijken of de construktie anders moet (als deze weer verstopt) of dat de filterheks langer moet dan de 25 cm nu.

Ik kan niet anders zeggen dat de filterheks in onze maischketel perfect heeft gewerkt. Mooie heldere wort, geen mout of wat dan ook in de leidingen. Top!

Greggy

Overigens, mochten jullie suggesties of verbeterpunten hebben horen wij dit graag!  :groots:

HopSwiers

Ja jongens! Dat ziet er netjes uit!  :proost:

Greggy

Citaat van: HopSwiers op 13-12-2013  10:34 uJa jongens! Dat ziet er netjes uit!  :proost:

Bedankt! Nu nog leren bier maken... :-) Bouwen, brouwen... alles is leuk... maar tijd hè?

Ons eerste recept op 1 december jl. was een 40l Samuel Adams. Door miscommunicatie bij de hopgift hebben we enkele hoppen over het hoofd gezien. :nut: Dus zondag wordt Samuel Ed gebotteld...  ;D

Kleine aanpassing aan het hopfilter (ringetje zodat de filterheks vastzit en er geen hoppellets smurry doorheen kan lopen), iets fijner schroten en dan moeten we maar weer snel brouwen...

Greggy

Brouwsel 002 - Boksteeltje

Hier een videoverslagje. :-)


orangeloo

Geweldig leuk filmpje.  :duimop: dat is vast een 2de hobby. (of werk  ^-^)

Mooie installatie ook.  :brouwen:

koffie

Erg mooie installatie.
Tijdens het kijken van de foto's en het filmpje vielen me enkele dingen op:
- Waarom roeren in de kookketel?
- Waarom volledig elektrisch brouwen, dat kost je toch handen vol met klauwen?
- Je brouwwerkbank is echt briljant, wat gaaf. Maar... waarom zo moeilijk doen met het leegmaken van de maischpan? Kun je die er niet onderuit halen voor schoonmaken?

Die brouwwerkbank is echt ultiem, ik ga denk ik je concept pikken ;)

matthew

Citaat van: koffie op 24-01-2014  08:26 u- Waarom volledig elektrisch brouwen, dat kost je toch handen vol met klauwen?


Hehehe... leuke typo... of niet?  ;D

Superbeun

Leuk filmpje hoor  :duimop:
Mooie brouwwerkbank, kennelijk zijn we daar dol op hier in Den Haag  8)

matthew

Mooi filmpje van een mooie installatie, die weer mooi is weggewerkt in een brouwbank (hèt woord van 2014 denk ik).

Da hej mooi doan!

Edolem

werkbank.. heel mooi, maar niet voor het een of ander, maar is dat spul niet erg gevoelig voor vocht?
Het lijkt zo niet afgelakt of iets. Misschien een handige tip? Als je het erg duurzaam wil maken? Epoxyhars is doorzichtig en hard volledig uit. Dan hoef je niet meer te klooien met vuilniszakken en zo.
En zo duur is het niet: 20 euri voor 3m2

Niels B.

Citaat van: Edolem op 24-01-2014  10:24 uwerkbank.. heel mooi, maar niet voor het een of ander, maar is dat spul niet erg gevoelig voor vocht?
Het lijkt zo niet afgelakt of iets. Misschien een handige tip? Als je het erg duurzaam wil maken? Epoxyhars is doorzichtig en hard volledig uit. Dan hoef je niet meer te klooien met vuilniszakken en zo.
En zo duur is het niet: 20 euri voor 3m2

Mij kwam ook direct het euvel schoonmaken naar boven. Epoxy is misschien wel een goede tip! Is het voedselveilig? =D

Anton

Op elke installatie is wel wat op- of aan te merken, in elk geval wel te verbeteren, maar hier hebben jullie toch wel een héél goed en gedegen begin gemaakt. Geweldig. :groots: :groots:
Succes verder,

Anton

Edolem

Citaat van: Niels B. op 24-01-2014  10:53 uMij kwam ook direct het euvel schoonmaken naar boven. Epoxy is misschien wel een goede tip! Is het voedselveilig? =D

Dit filmpje geeft misschien een idee?

http://www.mrboat.nl/nieuws/nieuwe_instructievideo_tafelblad_met_gietepoxy/

Oh... ik heb geen aandelen bij de firma. Mijn 2e hobby is aquaria, zodoende...

David Steeman

Petje af hoor, knap gebouwd! En mooi fimpje ook.

Wat betreft het werkblad uit OSB, kan je daar niet beter een rvs plaat op maken? Epoxy zou ook prima werken maar zou afbreuk doen aan het mooie uitzicht van de installatie... Eventueel met een kleuring erin zou nog gaan, dan zie je van de osb niks meer... Epoxy bestel ik trouwens bij R&G.

William

Prachtige installatie en sfeerimpressie!

Henielma

Mooie installatie. Voor het eerst dat ik iemand zie maischen met Tcontrol.  8)

William

Citaat van: Henielma op 24-01-2014  22:23 uMooie installatie. Voor het eerst dat ik iemand zie maischen met Tcontrol.  8)


Maar dan niet met TControl vergisten...

Adbrouwt

Citaat van: Greggy op 24-01-2014  00:06 uBrouwsel 002 - Boksteeltje

Hier een videoverslagje. :-)


Wat een leuk filmpje, goeie muziek, prachtige brouwerij en brouwers die er zin in hebben ik zeg :petje-af:

orangeloo

Als mijn Tcontrol helemaal werkt zoals het moet ga ik ook aan de gang met Tcontrol tijdens het maischen.
Ik heb ondertussen aan een vriend (cv installateur) gevraagd of hij wist hoe ik mijn gasbrander elektronisch kon laten schakelen.
Dat wist hij niet, maar ik kreeg deze week wel een whatsappje van hem met een telefoonnummer van een collega die mij graag wou helpen.

Dus zoals je ziet gaat Hobbybrouwerij Orangeloo gewoon door met automatiseren.
Man man man wat is dat hobbybrouwen verslavend.  ;D

Nozem

Citaat van: Orangeloo op 25-01-2014  01:27 uIk heb ondertussen aan een vriend (cv installateur) gevraagd of hij wist hoe ik mijn gasbrander elektronisch kon laten schakelen.

Wat bedoel je precies? Je gasbrander modulerend laten branden?

orangeloo

Citaat van: Nozem op 25-01-2014  01:31 uWat bedoel je precies? Je gasbrander modulerend laten branden?

Geen idee of ze dat zo noemen (modulerend laten branden), maar Tcontrol geef een signaal af via een relais dat de vlam er weer onder moet.
Als je elektrisch verwarmd is dat niet zo moeilijk, stroom er op = verwarmen,  maar met een gasbrander zal er toch een ontsteking moeten plaats vinden om de boel aan te steken en te verwarmen. In de Cv ketels gebeurt dat uiteindelijk ook.  Ik wil wel eens onderzoeken of dat op mijn gasbrander ook aan gesloten kan worden.


Greggy

Bedankt voor alle leuke reacties!  :groots:

Brouw(werk)bank!? Die kende wij nog niet... Het ziet er misschien uit als een werkbank maar het is gewoon een simpel gelast draadframe met de ketels erop geplaatst. Zodoende heb je genoeg werkruimte onder de ketels voor pompen, slangen e.d., zijn de ketels mooi zichtbaar en kan je overal makkelijk bij. Prima bar-hoogte overigens. :)

Om het af te werken hebben wij een werkplaat erop gegooid. Onbehandeld inderdaad. Nu kunnen we hier wel vanalles op gaan gooien maar voor nu is het prima en gaan wij ons storten op het brouwen van mooi bier. Tot nu toe lijkt batch 002 Boksteeltje al vele malen beter dan ons inmens bittere batch 001 Samuel Ed pilsje (clone van Samual Adams).

Ook bij batch 002 hebben wij last gehad van een niet goed werkende filterheks in de kookketel waar wij gebruik maken van hoppellets. Het filter slaat dicht.
ideeën om dit op te lossen zijn van harte welkom! En dan bedoel ik even niet bloemen en/of hopzakjes. :)

Commentaar op hierboven gezegd/gevraagd:
@Orangeloo: filmen is niet onze tweede hobby/werk. Gewoon leuk gefilmd en met de standaard Windows movie-stuff in elkaar geplakt. Wordt nog beter, dit was eigenlijk een eerste draft... :)
@koffie: roerwerk in de kookketel hebben wij gedaan om te voorkomen dat het wort aanbrand in de ketel. Het koken zorgt waarschijnlijk voor genoeg beweging, maar toch. Wat vind je van onze roerwerkpropellor (gelaste amuzelepels op een RVS-stokje)? :)
Qua stroom valt wel mee. Wij hebben geen gas beschikbaar en flessengas is vele malen duurder. Wel hebben wij nu 3x25A laten aanleggen met behoud van zelfde vastrecht.
@Henielma: wij dachten al dat maischen niet vaak met TControl wordt gedaan. Het programma werkt nog niet helemaal zoals je het als elektrabrouwer zou willen. Wellicht kunnen wij helpen met programmeren! Ervaring zat hier!
 

de feyter

Ziet er erg knap uit, mooi werk!

Waar komt het de maischmixer vandaan? Ziet er erg compact uit.
Ook naar de pompjes ben ik benieuwd?

Alvast bedankt

Greggy

Citaat van: de feyter op 27-01-2014  20:44 uZiet er erg knap uit, mooi werk!

Waar komt het de maischmixer vandaan? Ziet er erg compact uit.
Ook naar de pompjes ben ik benieuwd?

Alvast bedankt

Dank!

Wat bedoel je precies met maischmixer?

Qua pompjes; wij hebben 1 pomp per functie in de HERMS. Dit zijn die pompen van Solarproject.co.uk. Die zijn voedselveilg, deze doen 11 liter per minuut dacht ik en zijn vriendelijk geprijst.


orangeloo

Citaat van: de feyter op 27-01-2014  20:44 uWaar komt het de maischmixer vandaan? Ziet er erg compact uit.


Citaat van: Greggy op 29-01-2014  16:10 uWat bedoel je precies met maischmixer?


Ik denk dat hij de ruitenwisser motor bedoeld.  :brouwen:

Greggy

Ah, in dat geval...

De motoren zijn 24 V, 5 A motoren. Deze kwamen uit een 'Cola/snoepautomaat' heb ik mij laten vertellen. 20 EUR per stuk. Enorm koppel. Ik wil er ook nog 1 gebruiken voor onze schrootmolen. Eens kijken of dit kan...

Ik heb ze aangestuurd met 1 oude laptopadapter van rond de 20 V. Ze draaien dan wat minder hard maar dat hoeft ook niet. Daarnaast hebben wij er Chinese PWM's tussen zitten (ad 3 EUR stuk) om het toerental te regelen. In principe is de voeding niet voldoende, maar goed, de mixers draaien haast onbelast...

Adapters bewaren heeft dus absoluut zin!! :D

Greggy

Even voor de leuk / ter inspiratie onze DHZ-magneetroerder t.b.v. giststarters.  :proost:

Materiaal:
- Oud PVC kastje (waar de 5 liter erlenmeyer op pas)
- Oude 12 V adapter
- 12 V LED schakelaar
- Chinese PWM
- Oude 12 V CPU ventilator (plm. 9cm)
- 4 schuursponsjes
- Oud CD-tje
- 8 'spacertjes'/rubberen dopjes
- 20x3 neodymium magneetjes
- Plakband & dubbelzijdig tape
- Oud VW Klanten/Servicepasje

En natuurlijk een 4, 5 en 6 cm roervlo (PTFE) en de Erlenmeyers (50 ml - 5 liter)

In het kort de bouw/het idee:
Magneetroerders zijn duur en zelf maken is leuk! Dus dit projectje gestart. Een oude vergeelde PVC doos bleek prima te passen voor de grote 5l erlenmeyer. De gaten zaten al in de kast en heb ik herbruikt voor de schakelaar en de 220V voedingskabel. De adapter zit vast met dubbelzijdig tape (met schuim) en tiewraps. De boel aansluiten en klaar! Op de fan had ik 3cm 'platte' ruimte om de neodymium magneten te plaatsen. De ideale tussenafstand voor de 2cm magneten bleek 2cm te zijn om de 4, 5 en 6cm roervlo te laten spinnen. Een enkele magneet bleek onvoldoende om op topsnelheid de magneet in de 5 liter flask op z'n plek te houden. Vandaar 2 magneten per zijde. De magneten heb ik bevestigd op een oud plastic pasje met 2cm ruimte tussen de magneten. De magneten klemmen om het pasje maar om te zorgen dat ze daar blijven heb ik met plakband deze 'gezekerd'. Deze magneetconstructie is met dubbelzijdig tape op de ventilator bevestigd. Trilling is nu minimaal.  :biersmile:

De ventilator staat op schuursponsjes welke ervoor zorgen dat de ventilator omhoog gedrukt wordt tegen de bovenzijde van de kast. Om te zorgen dat de magneten niet het deksel raken heb ik 'spacertjes'/dopjes geplaatst. De magneten draaien nu iets onder de plastic deksel voor maximale kracht.
De CD zit ertussen om te voorkomen dat haren van het sponsje de ventilator raken en afremmen.  :weetniet:

Simpel maar doeltreffend vind ik zelf. Alle roervlooien blijven op hun plek. Ongeacht de hoeveelheid water of grootte van de erlenmeyer. Alle roervlooien kunnen op topsnelheid zelfs cavitatie veroorzaken. Is dit een goede manier van beluchten van de starter?  :weetniet:

Nauwelijks kosten en leuk om te maken...






Whirlpool 5l flask - slowmo



broeder

hoi,


Dat ziet er goed uit.
Inspireert om toch zelf ook maar eens aan de slag te gaan
met een magneetroerder bouwen.


Groet,
broeder Willem

Greggy

Wilde de vorderingen niet onthouden. Na 5 batches geklooi met het hopfilter (filterheks van 30cm in de kookketel) is het probleem verholpen! De aanpassingen zijn een lange filterheks (plm. 1m) in de kookketel, hierop het IKEA spatdeksel STABIL :) en de hop in hopzakjes hangend aan een 'hangfilter'/bolle zeef. Niet te vergeten om 10m te wachten na einde koken om de boel te laten neerslaan.

Gevolg: geen dichtslaand hopfilter, kraakhelder wort en flinke flow.

Helder wort na 10 minuten wachten.


Het STABIL-filter in het fust houdt prima de hoppellets tegen! Hieronder zit nog de 1m filterheks.


Wort mooi bier! ;-)


De maischketel met korte filterheks: doorvoer t.b.v. maischen en afpompen. Ook hier ligt het STABIL filter (los) op de filterheks.


De huidige staat van de brouwwerkbank zoals sommigen zeggen...


Muldermans

Wat een mooie installatie zeg! Ik zou jullie brouwwerkbank aan de bovenkant toch nog beplaten met RVS of alu (desnoods folie) Mijn ervaringen met vezelplaat en bier zijn niet zo positief op de langere termijn....

Moi hoor!

Jacques

Citaat van: Muldermans op 16-07-2014  11:09 uWat een mooie installatie zeg! Ik zou jullie brouwwerkbank aan de bovenkant toch nog beplaten met RVS of alu (desnoods folie) Mijn ervaringen met vezelplaat en bier zijn niet zo positief op de langere termijn....

Moi hoor!

In plaats van beplakken zou je de vezelplaat kunnen vervangen door trespa. Dat is watervast.

BRAAF bier

Greggy,

Ziet er tof uit hoor!
Zelf heb ik plannen om een nieuwe HLT te gaan maken, deze wil ik ook elektrisch aansturen. Kun je me vertellen waar je jouw inschroefelement vandaan hebt en wat dit je gekost heeft?

Greggy

Ben al een tijdje niet hier op het forum geweest en ik dacht eens wat te posten over mijn laatste projectje: een automatische flessenvuller/dopper. Ambachtelijk vind ik leuk maar automatiseren zit ook in mijn bloed. "Omdat het kan..." is ook een motto. Verder: kosten: zo laag mogelijk maar wel een beetje mooi/goed/kwaliteit. Design-as-you-go met materiaal wat ik toevallig heb liggen. Dus, ik had weer een projectje...

Hieronder wat foto's. Work in progress. Ben nu een maandje bezig of zo in de vrije & avonduurtjes.
  • Frame: is een 40x40 geextrudeerd aluminium profiel van Marktplaats. Was in stukken gezaagd en van deze stukken heb ik dit gemaakt. Zeer makkelijk in bouwen/stellen/propotypen maar niet goedkoop.
  • Onderdruk afvuller: zelfbouw nozzle die de fles afsluit qua lucht. Via de - gekregen - vacuumpomp zuig je een overlooptank vacuüm (met rode dop) die verbonden is met je fles (die ook vacuüm wordt gezogen) die vervolgens weer verbonden is met je jongbiervat. Flesjes lopen niet over en zeer beperkt (geen?) luchtinslag. De vuller wordt middels een luchtcilinder met solenoid valve naar boven/beneden gebracht.
  • 'Dopper': vervolgens een 63mm bore, 100mm slag luchtcilinder gekocht. Dit is voldoende (getest en werkt prima) om de kroonkurken op de fles te drukken.
    Flessenhouderrotondedinges: is nu net af. Gemaakt van HTP plaat die ik had liggen. Onder het frame heb ik een zware steppermotor zitten die ik kan aansturen met Arduino.
  • Aansturing: de Arduino UNO (denk ik?) zal alles aansturen; steppermotors, solenoid valves voor de dopper-cilinder en vul-cilinder. Ik heb overigens nog een 24L luchtcompressor staan die hoogstwaarschijnlijk nodig is voor de 'dopper-cilinder'.
  • Materiaal: kleine onderdelen voornamelijk van Ebay. Je leert veel over materialen: PU8 buis en push fits (pushin) voor luchtverdeling, solenoid valves 5way/2position voor de dual-action luchtcilinders met mufflers om de slagsnelheid te controleren, 1.8graden steppermotoren via Arduino en TB6560 driver aangestuurd. Voeding: oude PC voeding waarschijnlijk.

Grappige is dat het moeilijkste tot nu toe de kroonkurk-feeder is. Hoe krijg je netjes je kroonkurken aangevoerd? Leuke denkwerkoefeningen. Mochten jullie al zoiets hebben of ideeën hebben; ik hoor ze graag!

Het frame draadmodel... Van een partij stukken geextrudeerd 40x40 aluminium van Marktplaats. Dit is het resultaat. Bijna alle stukjes gebruikt.


...het werkgedeelte... Wellicht komt hier nog een metalen plaat op of zo. Zijkanten worden op het laatst dichtgemaakt voor veiligheid e.d.


...de vuller en 'dopper'... Testen zijn gedaan en werken prima. Het overloopreservoir (shake-beker) wordt alleen vacuüm getrokken als het flesje vol is. Even iets nieuws voor verzinnen. Dopper cilinder zet de kroonkurk bij 1,5 bar er al op. Binnenkort enkele crashtesten doen om te kijken hoever een BNR flesje aan kan en hoeveel marge ik dus heb.


...de gekregen en werkende stepper 65V/3A voor de 6-biercarousel... (getest met 5V op een superkleine A0591 driver die begon te stinken na 5 minuten... :D)


...de 6-biercarousel van een oud stukje 3mm HTP plaat...


...mooi detail: de CD-spindle-cover als spacer... :)




kiekumgaon

Leuk en mooi gedaan, toch wel handig als je zelf zeer handig bent.

tdp


RienP


Greggy

Bedankt! Nu even wachten op de onderdelen v.w.b. pneumatiek. De kroonkurkhopper/feeder nog uitwerken en de software uitvogelen. Ik zal wel foto's posten als ik meer voortgang heb.

Daarna staat het volgend projectje al weer klaar: de flessenwasser!

sunlight

Hoe ga je je flessen vasthouden? Je zult iets van een rubberen vergrendeling moeten maken omdat anders waarschijnlijk de fles niet loskomt uit de kroonkurkpers.

Greggy

Ik moet zeggen dat het nog meevalt. Na slechts enkele (!) testen blijft minder dan de helft hangen aan de kroonkurkkop. Maar goed, alles >1 is nog te veel natuurlijk.

Het idee nu is om aan de luchtcilinder een 'grijpmechaniek' te maken. De 4 imbusbouten op de hoeken zijn nl. hol: hier past iets van M8 op. Hieraan wil ik een mechaniek hangen die het flesje vast houdt. Het belangrijkste; pas als de 'dopper' enkele centimeters is teruggetrokken mag de grijper pas open. Zo op het oog kan ik met enkele stukjes aluminium, bouten en veertjes al een eind komen.

Ben vooral door deze site geinspireerd geraakt door dit 'capper'-draadje: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=168286


Deze knaap heb ik op Marktplaats gekocht (10 EUR!): Norgren PRA 182063. 63mm diameter. Zat (zot!) kracht!! Nu binnenkort eens enkele crashtesten doen! :D


Meteen de geleiding-update en een deel van de kroonkurkfeeder.



Greggy

Update over de machine; van het weekend onze Westvlut 8 gebotteld met de nieuwe machine. Nog niet klaar maar voldoende gereed om te kunnen vullen en doppen. Zie hier het resultaat in de video...:


Markiej87

Citaat van: Greggy op 01-06-2016  20:31 uUpdate over de machine; van het weekend onze Westvlut 8 gebotteld met de nieuwe machine. Nog niet klaar maar voldoende gereed om te kunnen vullen en doppen. Zie hier het resultaat in de video...:


1 woord:

WAUW

 :groots: :groots: :groots: :groots: :groots:

sunlight

Netjes. Draai je nu nog met de hand?

Greggy

Yep, en 'by magic' komt de kroonkurk er op. :P

Er zijn nog wat technische hobbels die ik moet overwinnen maar ik mis ook wat tijd de laatste... tijd... Ik had de caroussel direct op de stepper gemonteerd maar deze redde het niet qua kracht (op zich maf want het is een high-end stepper). Misschien ligt dit aan de driver maar goed. Heb een DC motor besteld van 6 rpm high torque. Daarnaast moeten de kroonkurken nog automatisch er op komen en de software geprogrammeerd worden.

Maar, het werkt, vooralsnog semi-automatisch.

sunlight


Greggy

Hi guys, ben een tijdje niet geweest. Druk, vakantie en andere zaken. Update over de vuller; jah, ik ben nog bezig. De machine is wat aangepast: frame is compleet veranderd omdat ik de aan- en afvoer van flessen anders wilde. Ik ben de laatste weken weer aan het klussen en het schiet al aardig op.

De vuller lijkt nu meer op een DJ-apparaat met links een disk voor de lege flessen en rechts een disk voor de gevulde flessen. Het proces werkt volgens het doorschuifprincipe en momenteel ook maar voor 1 maat flessen. Het is al moeilijk zat! :)
Als een fles van de disk af komt duwt een Minion-pakjeshouder van mijn kids (kon ff niets anders vinden...) het flesje naar de 1e fase: vullen. Hiervoor gebruik ik een transparante stop met hierin 2 pijpjes; 1 voor onderdruk en 1 voor het bier. Daarna schuift het geheel door naar de 'dopper'. Met een flinke knal komt de kroonkurk er op. Hiertussen moet ik nog iets bouwen die de dopjes op de flessen plaatst. M.i. het moeilijkste van alles...

Het geheel wordt aangestuurd door een Arduino die momenteel 4 relais schakelt. T.z.t. nog even optimaliseren.

Niet lachen... Hier een filmpje van vanmiddag. Ik moest hier en daar nog wat afstellen e.d. :D



*crap... hoe verander je die URL in embedded Youtube ook alweer?*


Jacques

Citaat van: Greggy op 09-10-2016  21:31 u*crap... hoe verander je die URL in embedded Youtube ook alweer?*

Simpel. De s van https weghalen...

sunlight

Kijk, komt goed als de geleiding werkt ben je een heel eind.

Greggy

Yeah, ziet er uit als gepruts maar het werkt wel. Het orginele probleem van vandaag was/is dat de fles blijft hangen aan de 'dopper'. Via omwegen heb ik toen getracht dit op te lossen. Zoals je ziet moet ik hier nog wat mee... maar ik heb al ideeen. :D

Ik zit in de afrondende fase. Dit jaar gereed moet gaan lukken!

tdp

Gaaf project! Nu nog iets magisch bedenken voor het plaatsen van de dopjes en het is compleet af :D :groots:

Greggy

Kleine update:
Erg druk geweest met werk en de serre wordt nogal koud zo 's-avonds. Dus qua tempo liep het project wat meer vertraging op.

Het apparaat is geplaatst en aangesloten in de brouwerij! Nog niet geheel operationeel; nog kleine probleempjes met de vuller. Het plaatsen van de kroonkurken kan ik nu rustig thuis uitwerken.

Apparaat in actie met korte impressie brouwerij (apparaat stond nog in testcyclus van 5 seconden vullen):


Dus: vacuumvuller & kroonkurkapparaat:
Proces: je plaatst links een ~20 flesjes op de linker schijf (omgekeerd dienblad met 6rpm high-torque motor eronder). Het gele apparaat (kinder-minion-pakjeshouder) schuift open en een flesje wordt 'geladen'/op zijn plaats geschoven. De vulkop gaat naar beneden (siliconen stop met 2 pijpjes: 1x vacuum 1x naar biervat) en de vacuumpomp slaat aan (kleine motortje bovenin). Het motortje zuigt de plastic beker vacuum, vervolgens de fles vacuum en zuigt dus het bier vanuit het vat in het flesje. Als de fles vol zit, loopt deze over in het pijpje naar het overflow-vat. Het zilveren-tape/kruis bevat een LED lampje en een licht-gevoelige weerstand. Als de fles overflowt zal de lichtmeting gaan afwijken i.v.m. de kleur van het bier. Zodra deze afwijkt stopt het vulproces.
Dit proces herhaalt zich. Intussen komt de kroonkurk op de fles (moet ik nog maken). En daarna zal de 'dopper' de kroonkurk op de fles slaan. Op het gehele systeem staat ~4bar druk en wordt gevoedt door een compressor achter de wand (lekker stil meteen...).
Het geheel wordt gevoed door een oude computer-voeding: 5V voor wat Arduino 2x 4-RELAY-spul en 12V voor de solenoids en motortjes. Het geheel draait op een Arduino UNO kloon.



Pas maar net in de auto...


~Zelfdragend chassis :)




Enfin, we zijn er bijna. Bijna, bijna, bijna.....

Jacques

Joh...

Wat een mooi voorbeeld van een hobby in een hobby!  :groots:

sunlight


Greggy

Eindelijk!  :proost:

Gisterenavond na wat tweaken het apparaat in gebruik genomen en onze batch van 30 liter Westvlut 8 gebotteld! En het resultaat mag er zijn. Het apparaat is nog niet af (kroonkurken moeten er nog automatisch op) maar we kunnen hem gebruiken!

Uiteraard nog wat kleine kinderziektes/mishits maar we hebben prima kunnen bottelen. Vullevel mag wat hoger. En we wachten nog op wat RVS voor de vulkop.
91 flesjes gebotteld. Je kan dit momenteel makkelijk in je eentje in een uur doen. Nog geen exploderende flesjes gehad. Zonder enkele optimalisatie duurt het vullen nu zo'n 24 seconden of 150 flessen per uur. Met wat tweaken kan dit naar 200-250 flessen.
Het systeem vult de flessen nu totdat er bier overstroomt naar het expansievat. Door middel van een 'oogje' (LED + fotosensor) wordt deze overflow doorgegeven aan de Arduino die het vulproces stopt. Het hele systeem draait nu op 4,3 bar.

Systeem in actie:


De machine:


De oogst van gisterenavond: 91 flesjes Westvlut 8.

sunlight

Werkt goed . Is het een open source project?

Tom den Hollander

Ik zou vulpijpje langer maken zodat je onder vloeistof niveau kan vullen en het dus minder schuimt. Ook zou ik kijken naar het teruglopen van het bier in toevoer slang. Dit kost extra tijd om weer naar het flesje te zuigen.

Oscar

Mooi gemaakt,  :groots: :groots: :groots:

Maar volgens mij gaat het niet veel sneller dan met de hand... Je moet ook nog zelf de dopjes op de fles doen. Dat zou je ook nog kunnen automatiseren... :)

Greggy

Bedankt!

Citaat van: Tom den Hollander op 16-12-2016  10:01 uIk zou vulpijpje langer maken zodat je onder vloeistof niveau kan vullen en het dus minder schuimt. Ook zou ik kijken naar het teruglopen van het bier in toevoer slang. Dit kost extra tijd om weer naar het flesje te zuigen.

Yeah, twee punten die ik ook in mijn hoofd heb zitten. Ik heb destijds (zonder enige kennis over pneumatiek) gewoon maar wat zuigertjes besteld. Nu heb ik een slag van 10cm. Dit moet groter inderdaad.
Ditto bij vullen. Hier kan ik inderdaad veel tijd winnen. Plan is om het biervat hoog te zetten en de toevoer te knijpen als het flesje overflowt. Nu nog even kijken hoe ik dit het beste kan doen. Ik neig naar een soort pneumatische klem op de toevoerslang (~geautomatiseerd dichtknijpen van de slang...).

Citaat van: sunlight op 16-12-2016  07:10 uWerkt goed . Is het een open source project?

Nope. Is ook vrij nutteloos denk ik. Tailor made voor dit apparaat met deze specifieke onderdelen. Arduino is vrij simpel gelukkig (ik ben geen programmeur of zo...).

Citaat van: Oscar op 16-12-2016  11:08 uMaar volgens mij gaat het niet veel sneller dan met de hand... Je moet ook nog zelf de dopjes op de fles doen. Dat zou je ook nog kunnen automatiseren... :)

Bedankt en precies. "Het apparaat is nog niet af (kroonkurken moeten er nog automatisch op)..." We kunnen in ieder geval beginnen het apparaat te gebruiken.
Het feeden van kroonkurken is het lastigste onderdeel van deze hele machine... Raar maar waar...  :biersmile:

Tom den Hollander

Ik zou gewoon een soort goot maken waar je de kroonkurk in legt.
Je kan altijd nog een 'bowl feeder' maken.
Onderstaand linkje is een fimpje van zo'n bowl feeder en zie je aan het einde ook hoe ze de dop op de fles leggen.
 


TymonK

Prachtige installatie gemaakt! Ik stond gisteren weer gewoon met Lisa van de Brouwmarkt te doppen ;-)

Greggy

Citaat van: Tom den Hollander op 16-12-2016  12:44 uIk zou gewoon een soort goot maken waar je de kroonkurk in legt.
Je kan altijd nog een 'bowl feeder' maken.
Onderstaand linkje is een fimpje van zo'n bowl feeder en zie je aan het einde ook hoe ze de dop op de fles leggen.


Yep, ken ik. De Vibratory Bowl Feeders. Ik heb hier ook een (halve) poging tot gedaan. Het duurde even voordat het kwartje viel bij mij hoe die dopjes nou tegen de zwaartekracht in omhoog lopen...  Maar, heb jij hier toevallig ervaring mee?

Tom den Hollander

Nee geen ervaring mee.. Maar ze bewegen toch omdat de rotatie/vibratiemotor dezelfde kant op gaat als dat de dopjes moeten? Dus trilmotor linksom is dopjes die linksom gaan, toch?
Hoe was jouw ervaring met zo'n bowl?

Greggy

Citaat van: Tom den Hollander op 16-12-2016  14:16 uNee geen ervaring mee.. Maar ze bewegen toch omdat de rotatie/vibratiemotor dezelfde kant op gaat als dat de dopjes moeten? Dus trilmotor linksom is dopjes die linksom gaan, toch?

Nee, niet echt. De beweging is eigenlijk op-en-neer. Dit kan je bereiken door een elektromagneet of - in mijn geval - een motortje met een uit centrum geplaatste moer die de boel op/neer doet vibreren.
De truc van een Vibratory Bowl Feeder zit hem in de drie schuin geplaatste 'ophangarmen'. Deze zorgen ervoor dat de opgaande beweging wordt omgezet in zowel opgaande als roterende beweging. Hierdoor bewegen je onderdelen naar boven... Supermelig. Wel lastiger te bouwen vind ik zelf...


Pim

En een simpel kunstje om de verkeerd liggende dopjes uit de "rij" te halen is om in de baan een uitsparing van een halve maan te maken. Doppen die met de opening naar beneden liggen vallen er dan af (zakken over die halve maan heen) terwijl doppen die met de vlakke kant naar beneden liggen er gewoon overheen kunnen glijden. Heb dit vroeger eens gezien bij een afvul-machine voor lijm-patronen. Ook daar moesten de afsluitdoppen allemaal op dezelfde manier worden aangevoerd en dat deden ze ook met zo'n tril-machine.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.