Auteur Topic: Duvel  (gelezen 790 keer)

Offline John

• Junior lid
  • **
  • Bier; een heerlijk drankje !
Duvel
« Gepost op: 30-04-2005 11:23 u »
Hoi,

Heeft iemand een "snel" recept voor een bier met Duvel gist. Ik heb meestal uitgebreide maischschema's maar wil nu een keer een wat sneller recept om te kijken wat het resultaat daarvan is.

Groeten John
Nuenen

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Duvel
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2005 15:25 u »
tsja, wat is snel?

Twee voorstellen:

Schema A
30 min 60 șC, 70 șC tot zetmeel negatief (20-40 min), spoelen 78 șC

Schema B
67 șC tot zetmeel negatief (60 tot 90 min), spoelen 78 șC
In cervisia veritas

Offline John

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2005 16:59 u »
Dan Q,

da's wel heeeel snel, ga het zeker proberen!

Groeten John
Nuenen

Offline John

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2005 18:52 u »
...Nog een keer over het snelle maischschema: De laatste tijd gebruik ik alleenmaar pilsmout om een vrij zwaar blond bier te brouwen (ik associeer donker nog steeds met ZOET en daar houd ik niet van). Kan ik een willekeurig maischschema gebruiken voor een willekeurig aantal ingrediënten? (kan me haast niet voorstellen i.v.m. de wel of niet aanwezige werkzame enzymen bij de op verschillende temperaturen gebrande mout)...

Groeten John
Nuenen

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2005 21:11 u »
Ja, toch kan dit meestal wel. Donkere mouten bevatten nauwelijks enzymen. Je maischschema moet je vooral afstemmen op je gist en niet op je moutsoorten. Zorg er altijd voor dat er een signifcant percentage enzymen bevattende mouten in de stort zit (pilsmout, pale mout, munchener, tarwemout dat soort mouten) en je kunt bovenstaand maischschema altijd gebruiken.

Duvel gist is een doorgister dus een droog bier zit er wel in. Als je een volmout met een start SG van 1090 of zo wilt brouwen, zou ik toch 45 min op 60 șC verblijven voor een echt droog bier.  Met 30 min krijg je een wat zoeter bier.

Dat donkere bieren vaak zoet zijn heeft dus niets te maken met de gebruikte mouten maar meer met de (vaak commerciële) hand van de brouwmeester.
In cervisia veritas

Offline John

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2005 23:59 u »
Nou, dan is mijn brouwkennis weer eens bevestigd: het verhaal van de enzymen in pilsmout... Eigenlijk is dat precies wat ik al wist maar ik nam in het verleden alleen altijd het zekere voor het onzekere door wat langer te maischen dan ik eigenlijk voorgenomen had (tijdens het brouwproces het recept aanpassen door bij iedere temp. toch nog 10 minuten of langer door te gaan om zo een droger bier te krijgen).

Ga die slechte gewoonte proberen af te leren!!!

Groeten John
Nuenen

Offline John

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 07-05-2005 17:48 u »
Nog een keer een vraag;

weet er iemand een snel recept met als resultaat een droog blond bier? Ik heb een verduveld levendige Duvelgist klaar die staat te popelen om aan de slag te gaan...

Groeten John
Nuenen (maandag as brouwdag)

Offline Celocelava

• Senior lid
  • Ik vond het volgende brouwsel beter....
« Reactie #7 Gepost op: 07-05-2005 18:17 u »
Ja.

Kijk bij de Duvel kloonrecepten. Of kijk bij de Blond bier recepten van Hoppie en mij.

Tuuttuut.......

Peerrr.

Tags: