Auteur Topic: Herhalingsrecept  (gelezen 716 keer)

Offline Celocelava

• Senior lid
  • Ik vond het volgende brouwsel beter....
Herhalingsrecept
« Gepost op: 26-03-2005 20:21 u »
De dokter heeft toch wat aanpassingen gedaan:

Vandaag gebrouwen: Een Amber Paasbiertje wat met pinksteren op gaat:

9.440 kg Pilsener 3
3.270 kg Amber 50

52C 10 minuten
60C 30 minuten
70C 30 minuten
78C 1 minuut

kooktijd 60 minuten

op 60 minuten 43 gram Saaz 2.9 en 43 gram Spalt 3.7
op 30 minuten 43 gram Saaz 2.9 en 43 gram Spalt 3.7

geeft een SG van 1.062 (berekend en gemeten) en een bitterheid van 22 IBU.

Dit is zoals beloofd een echte volmout die dankzij de temperatuurmeter van schoonvader uitzonderlijk goed gelukt is: Begonnen met verwarmen en schroten om 11.00 en in de gistfles om 15.30. Als gist de koek uit het "Donkerblondje" gespoeld en een starter van ruim 2 liter gemaakt. Het wort is nog net niet koud genoeg dus vanavond laat of morgenochtend gaat de starter erbij.

Peerrr

Offline Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Herhalingsrecept
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2005 15:56 u »
Hoi Peer,
Voor wat voor inhoud is je recept, ik neem aan niet voor 10liter.
Gr. Wil

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2005 18:54 u »
Ha Wil,

Ooops: 35 liter maischwater, 20 liter spoelwater en dan 50 liter na het koken.

Peerrr

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2005 20:10 u »
Ben je met zo'n hoge storting amber mout niet bang voor een te sterke karamel smaak?
In cervisia veritas

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 27-03-2005 23:42 u »
Hey Mo,

Daar zeg je zoiets. Ik kwam eigenlijk op die storting omdat dit de laatste was die ik heb staan en ik vond het zonde om weg te gooien. Ik heb overigens geen karamel geroken bij of na het koken en ook het wort waar de SG meter heeft ingestaan (wat ik altijd opdrink) had weinig karamelsmaak maar misschien is dat na het gisten anders. Gelukkig vinden het vrouwtje en ikzelf de bieren met wat karamelsmaak wel lekker dus kan ik het altijd nog voor mezelf houden.

Het schuim staat nu trouwens tot in het waterslot dus met het vergisten zit het wel goed.

Peerrr

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 07-04-2005 07:28 u »
Toch weer vreemd,

Nu staat hij toch een dag of 12 in de gisting en wat blijkt: Bij het meten SG 1.030 en zoeter dan zoet. Het gistingsproces is nog goed aan de gang maar zo enthousiast als het begon zo traag gaat de gisitng door.

Blijkbaar kun je zonder gistvoeding of iets dergelijks zo'n gist toch geen 3 keer gebruiken. Het zoete overheerst natuurlijk nog maar het ziet er naar uit dat het met de smaak wel goed komt.

Zou het iets zijn om een starter met nieuwe gist te maken en die er nog bij te mikken?

Peerrr.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2005 09:04 u »
een goed beluchte goed actieve giststarter toevoegen lijkt me een uitstekend idee.
In cervisia veritas

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-04-2005 15:36 u »
Hey,

Gisteravond 3 liter giststarter geent en bijna direct activiteit. Vanmiddag heb ik de 50 liter overgeheveld naar 2 25 literflessen en die staan nu in de keuken te gisten. Bij het hevelen gelijk nog even gemeten: In goed 12 uur van 1.030 naar 1.028 dus gaat ook dit nog wel goed komen. De kleur is heel mooi maar ik denk dat MO wel een beetje gelijk gaat krijgen vooe wat betreft de karamelsmaak. Als hij niet de ver doorgist zal het wel meevallen maar anders wordt het een pittige jongen.

Peerrr

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 21-04-2005 19:10 u »
Taaie rakker zeg,

Zojuist SG gemeten: 1.020. Dat gaat toch nog een tijdje duren. Activiteit is er genoeg maar het gaat wel moeizaam. Gelukkig is de smaak wel goed.

Vanaf nu ga ik weer terug naar mijn oude beluchting: Zowel de starter als het wort. Ook de "Lekkere Blonde" staat nu al 9 dagen in de hoofdgisting en die geeft nog geen teken van voldoening.

Peerrr.

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 08-05-2005 18:25 u »
Zojuist gemeten: 1.012 op ~20 graden. Deze gaat vandaag de kou in en dan volgend weekend bottelen. Gelijk maar even geproefd: Zoals verwacht een zware jongen maar bovenal een erg lekker bier geworden!

Gelukkig komt uiteindelijk alles goed....

Peerrr.

Tags: