Emelisse brouwsels

Gestart door Hoppenbrouwers, 02-12-2013 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Dacht maak er een topic voor.
Zet hier je ervaringen met het emelisse brouwsel neer. Kunnen we een beetje bijhouden hoe het bij iedereen gaat.

Ik heb de mijne thuis direct geënt met actieve 2206 gist en zojuist kon ik duidelijk zien dat de vergisting is begonnen. Ik ben benieuwd hoe ver hij door gaat gisten. Hierbij ook het recept wat dus door iedereen gebruikt is
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptEmelisse
Brouwdatum30-11-2013
BiertypeImperial IPA
Volume1000,00 l
Begin SG1,069 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
275,00 kgPale moutWeyermann6 EBC84,6 %
25,00 kgLichte tarwemoutWeyermann3 EBC7,7 %
25,00 kgCara-redWeyermann50 EBC7,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
500,0 gNuggetpellets13,0%first wort hop12,0 IBU
1000,0 gCascadepellets8,2%60 min.15,3 IBU
4000,0 gSimcoepellets12,5%0 min.0,0 IBU


RobinB

Welke gist heb je gebruikt?

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 02-12-2013  14:01 uWelke gist heb je gebruikt?
Ik heb de 2206 gebruikt :)

William

Ik heb de Belgian Ardennes gist van Brouwland gekregen. Alleen vergisten met deze gist is een beetje saai. Ik denk dat ik niet teveel gistkarakter wil hebben dus vandaar dat ik de vergistingstemperatuur laag houd.

Het karakter van het wort lijkt me sterk te worden bepaald door de grote hoeveelheid Simcoe whirlpool hop. Volgens verschillende internetbronnen lijkt dit goed te combineren met spicy en peperachtige smaken. Misschien dat ik in de lagering dan maar iets met pepers ga doen.

Het initiële idee om iets met melkzuurbacterieen te doen laat ik varen omdat ik bang ben dat de friszure melkzure aroma's/smaken en de diacetyl uit de yoghurtstammen slecht combineren en de bitterheid teveel accentueren.

Dit gisting is inmiddels over z'n piek heen en laat de temperatuur nu langzaam iets oplopen. De rare vergistingspiek komt waarschijnlijk doordat op dit punt het vat zowat helemaal vol met schuim zat. Ik ben benieuwd of ik het ga halen met maar één zakje Wyeast die niet opschaald is.




KC

Wyeast American II op de dag zelf gesmackt, volledig laten opbollen en direct toegevoegd.
Kwam zeer laat op gang. Vandaag (maandag) een mooie schuimdeken van gist.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-12-2013  14:37 uIk heb de 2206 gebruikt :)
Mooi!
Ondergister versus bovengister is altijd leuk.

Misschien kan je in de topicstart ook nog het recept plaatsen?
Wel zo overzichtelijk. :)

orangeloo

Ook ik heb een ondergister gebruikt.
Er zou een blond bier gebrouwen worden dus ik dacht dat is een mooi moment om de Christoffel gist op te kweken.
Op de dag zelf, toen ik de hopgift zag, ging ik toch twijfelen.
Ik dacht dan ga ik toch maar voor de gesponsorde gist van Brouwland.
Helaas toen ik de gist ging ophalen had ik alleen nog de keuze uit een aantal korrelgistjes.
us 05, s 04 en Brewferm top. Dus toch maar gekozen voor de Christoffel gist.
Ben benieuwd hoe deze combi uitpakt.

William

Citaat van: orangeloo op 02-12-2013  19:50 uDus toch maar gekozen voor de Christoffel gist.

Ik denk dat dit een goede keuze is.

Henielma

Citaat van: KC op 02-12-2013  18:24 uWyeast American II op de dag zelf gesmackt, volledig laten opbollen en direct toegevoegd.
Kwam zeer laat op gang. Vandaag (maandag) een mooie schuimdeken van gist.
Ook ik heb de American II gist gebruikt. Deze kwam bij mij ook traag op gang ondanks dat het smack pack wel bol stond na iets van 6 uur. De starttemperatuur van het wort was 14 ºC. Dit heeft mogelijk meegespeeld.



Na 14 uur kwam de koolzuurproductie langzaam op gang. Ondanks dat het nog geen 14 liter was. Ondertussen is de vergistingspiek bereikt en laat ik de temperatuur van 19 ºC langzaam over 2 dagen oplopen naar 20 ºC. 

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 02-12-2013  19:08 uMooi!
Ondergister versus bovengister is altijd leuk.
Dat vond ik ook. In de doos lagen geen ondergisters terwijl je daar toch best leuke dingen mee kan maken. Anders zouden we, op misschien een enkele na, alleen maar bovengistende varianten hebben dus vandaar de keuze. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt (al was de gistkeuze niet de eerste geweest als ik hem alleen zelf zou vergisten).

Citaat van: RobinB op 02-12-2013  19:08 uMisschien kan je in de topicstart ook nog het recept plaatsen?
Wel zo overzichtelijk. :)
Bij dezen gedaan.

Hoppenbrouwers

Hoe staat het er bij de rest voor? Ondertussen zullen de meeste zo niet alle brouwsels wel op gang zijn gekomen toch?
Mis nog ruim 40 reacties hier  ;)
Ik ben benieuwd hoe het de rest vergaat en welke verschillende gisten ze allemaal gebruiken.

michielr

Om de moderne trend een beetje te volgen ga ik voor een farmhouse-achtig bier, ik gebruik hiervoor de belle saison. De vergisting zal wel een aardig eind op weg zijn ondertussen. Misschien komend weekend overhevelen en het sg meten.

Ga ook nog wat experimenteren met een aantal creatieve toevoegingen, ik heb nog een saison in de navergisting staan die ik zal gebruiken voor een aantal experimenten.

Etn82

De mijne staat ook lekker te vergisten. Heb zaterdagavond na thuiskomst meteen de gist geënt. het wort was zeer koel (± 15 ºC) en de vergistkast heeft nog geen verwarming. Het heeft bijna twee dagen geduurt eer hij in de buurt van 18 - 19 ºC was.

De gist die ik gebruikt heb is Wyeast 1968 London ESB. Deze koele vergisting zal de hopsmaken ten goede komen hoop ik. Wat betreft de verdere stappen weet ik nog niet precies wat ik wil gaan doen. In ieder geval drooghoppen, maar op basis van een monster na het overhevelen kijk ik wel wat ik precies ga doen.

Ideeën:
- Pepers toevoegen
- Tweede gist toevoegen (BV. French Saison)
- ...

RGeraads

Ik ben één van die 40 reacties. Bij mij staat het vat ook vrolijk te bluppen. Ik heb S-04 korrelgist gebruikt. Uit het waterslot komen fruitige hoparoma's. Ik ga in elk geval koudhoppen, maar ik ben er nog niet over uit met welke hop. Mogelijk ga ik het brouwsel opsplitsen en nog iets met kruiden of iets dergelijks doen met één helft.

David Steeman

Bij mij is de hoofdvergisting stilaan afgelopen. Ik heb uiteindelijk vergist met een S-04 aan 19 graden om een neutraal gistprofiel te krijgen, ik ga namelijk een specialleke doen in de lagering.

William

De hoofdvergisting met de Belgian Ardennes loopt ook op het einde.

Ik heb net een sg van 1019 en een Brix van 9,6 gemeten. Bij een start sg van 1069 is dat een vergistingsgraad van 72,5%. Heel netjes voor één pakje niet opgeschaalde Wyeast.

De smaak en vooral de geur is formidabel. Heel veel fruit in de geur en ook een beetje kruidig. Het wort is al redelijk bitter, zeker wel over de 40 IBU.


Paide

Ik heb flink kunnen poetsen. ('K wis nie da ge zoveel moes kuisen bij t brouwen  :D ) de belgian ardennes gaf meer dan een derde van het gistvat aan schuim. Het ging ook erg hard op 20c. Na twee dagen was de hoofdgisting achter de rug. Heb 1 kg suiker in 2 liter water opgelost en toegevoegd. Ik had het natuurlijk kunnen zien aankomen... weer kuisen...

Henielma

De vergisting is in rustiger vaarwater gekomen. Tcontrol geeft 1019 aan. Met dit gistvat kan ik die waarde niet zo snel controleren dus dat is nog even afwachten. Nog even nadenken of ga overhevelen voordat ik er medium toast houtsnippers bij doe of dat ik er die houtsnippers bij doe wanneer het jongbier helder wordt.


michielr

SG is nu 1004 en het waterslot vertoont nog lichte activiteit, de Belle Saison heeft er zin in. Het SG monster smaakt erg lekker. Wel een beetje gistig, maar de simcoe is goed aanwezig.

Oscar

Gisteren mijn deel overgeheveld. SG was 1028.  :( Maar hij gist nog door, dus komt wel goed denk ik, uiteindelijk. De geur was wel extreem hoppig...(typisch Emelisse)  :)

Etn82

Vanochtend mijn brouwsel overgeheveld naar een mandfles. SG. was 1.030  :( Het monster smaakte al wel behoorlijk bitter en hoppig.

William

Citaat van: Etn82 op 08-12-2013  15:45 uVanochtend mijn brouwsel overgeheveld naar een mandfles. SG. was 1.030  :( Het monster smaakte al wel behoorlijk bitter en hoppig.

Ga je nog koudhoppen? Ik vond het aroma al zo overweldigend dat ik in ieder geval geen andere hop meer ga gebruiken.

Sjaak_Deventer

Ik zat vandaag met de Scottish Ale op 1016. Gaat lekker.

halikidee

Mijn batch met S33 heb ik afgelopen dinsdag overgezet voor de navergisting, de SG was toen al gezakt tot 1018.
Ik heb er ook nog 24 g Cascade voor de koudhop aan toegevoegd.
En nu nog maar even geduld!

orangeloo

Niet geheel ontevreden met mijn opgekweekte Christoffelgist na 8 dagen bij een temperatuur van 13.5  ºC op een SG van 1022 beland.
Ik hoop wel dat hij nog even door gaat.  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.