Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Snel gistingsproces?  (gelezen 6122 keer)

Offline TonvR

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Snel gistingsproces?
« Gepost op: 28-11-2013 18:09 u »
Ik heb Diabolo van Brewferm gebrouwen op woensdagavond 20-11-2013. Na 24 uur werd de geur al minder en minimale activiteiten in het waterslot. Zaterdag 23-11-2013 heb ik in het vat gekeken en zag wel dat er schuimvorming is geweest. 500 g suiker met 1 liter water toegevoegd. Sinds woensdag 27-11-2013 geen  merkbare activiteiten meer.
Het sg gemeten en ligt op 1.010,5  (advies 1.010) Op het brouwsel nog enige sporen van het proces te zien.
Kan ik morgen al gaan bottelen?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
gr Ton

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Snel gistingsproces?
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2013 18:16 u »
Ik zou nog een weekje wachten. Het bier zal uitvergist zijn, maar ik denk dat je ook nog wat gist wilt laten bezinken. Bij het bottelen zul je maar een fractie gist hoeven mee te nemen om hergisting in de fles te krijgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 28-11-2013 23:11 u »
Ik zou nog een weekje wachten. Het bier zal uitvergist zijn, maar ik denk dat je ook nog wat gist wilt laten bezinken. Bij het bottelen zul je maar een fractie gist hoeven mee te nemen om hergisting in de fles te krijgen.

Als het bier is uitgist vlokt de gist snel uit. Langzaam uitvlokken gebeurt vaak wanneer de vergisting niet zo snel verloopt.
Om het uitvlokken te bevorderen kun je het bier een paar dagen koel wegzetten.

Het meenemen van de gist is niet nodig op voorwaarde dat niet niet te lang wacht met bottelen. Er zweeft dan nog voldoende gist in het bier voor een vlotte hergisting is mijn ervaring.

Offline TonvR

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 29-11-2013 16:47 u »
Hoi Gerb & Jaques,
Bedankt voor jullie informatie. Zal het wat kouder proberen te zetten en kijk over 2 dagen of het brouwsel wat helderder is geworden. Hebben jullie nog suggesties voor het tweede blik brouwsel wat ik direct hierna wil gaan doen?

groet,

Ton

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 29-11-2013 23:13 u »
Hebben jullie nog suggesties voor het tweede blik brouwsel wat ik direct hierna wil gaan doen?

Er zijn heel veel verschillende blikken te koop. De meeste kun je vinden bij Brouwmarkt. Voor elke smaak. Zoek er eentje uit die je aanspreekt.

Tags: