Brown malt voor porter recept

Gestart door Richie, 28-11-2013 16:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richie

Hallo,
Op internet heb ik een porter recept gevonden wat ik graag wil maken maar dat vraagt om brown malt. Ik kan het op de site van de Brouwmarkt nergens vinden onder de naam brown malt.
Weet iemand de Nederlandse naam of welke fabrikant het heeft? Of een alternatief mout?
Groeten.

Gerald

Citaat van: Richie op 28-11-2013  16:03 uHallo,
Op internet heb ik een porter recept gevonden wat ik graag wil maken maar dat vraagt om brown malt. Ik kan het op de site van de Brouwmarkt nergens vinden onder de naam brown malt.
Weet iemand de Nederlandse naam of welke fabrikant het heeft? Of een alternatief mout?
Groeten.

http://www.vanderkooyjubbega.nl/biermaken/mout-thomas-fawcett-sons/brown-malt-1-kg-thomas-fawcett-200-ebc.html

 ;)
Op de site van Brouwmarkt zie ik het ook niet. Maar er is nog zo'n forumsponsor. :D


Richie

Ah ok bedankt, Bestel ik hem daar of is er ook een alternatief voor die wat gangbaarder is?

RobinB

Als het kan; proef eens een bier met een redelijk aandeel brown malt.
Het is een vrij kenmerkende mout die je goed proeft.

Niet iedereen vind hem lekker... ::)

Gerald

Citaat van: RobinB op 28-11-2013  18:55 uAls het kan; proef eens een bier met een redelijk aandeel brown malt.
Het is een vrij kenmerkende mout die je goed proeft.

Niet iedereen vind hem lekker... ::)
Welk commercieel bier denk je dan aan Robin? Begin ook  nieuwsgierig te worden.

RobinB

Dat is een beetje een probleem, ik ken geen commerciële bieren waar brown malt duidelijk in herkenbaar is.
Ik had zelf ooit 5 kg ervan gekocht, maar heb dit na een paar brouwsels weggegeven omdat ik het te dominant en niet lekker vond.

Richie

Dit is het recept:
Bourbon Vanilla Imperial Porter ::: 1.079/1.017 (6 Gal)
Grain Bill (70% Efficiency assumed)

13 lb.- 2-Row Pale Malt
2.5 lb. - Munich Malt (15 L)
1.5 lb. - Brown Malt
1 lb. - Crystal Malt (120L)
1/2 lb. - Crystal Malt (40L)
1.25 lb. - Chocolate Malt (edited - Thanks Denny)
Extras :
Kentucky Bourbon (Jim Beam, Knob Creek, etc.)
Real, Whole Vanilla Beans (Extract just won't do)
Oak Chips or Cubes

Hop Schedule (37 IBU)

1 oz - Magnum Hops (60 min)
1/2 oz - E.K. Goldings (10 min)
Yeast

White Labs Denny's Favorite 50 (WY1450) or
White Labs California Ale Yeast (WLP001) - 1800 ml starter

Mash/Sparge/Boil

Mash at 153° for 60 min.
Sparge as usual
Cool and ferment at about 68° Add Vanilla Beans after primary - rack 7 to 14 days
Add Bourbon at bottling (1 to 1.75 cups - don't overdo this!)
Infuse Bourbon beforehand with Oak Chips/Cubes if you want.
-----
Als t brown malt kan worden vervangen is het helemaal makkelijk natuurlijk want de rest heb ik.

Gerald

@Robin, jammer maar niets aan te doen.

@Ritchie, klinkt goed dat recept. Ik zou morgen gewoon even contact zoeken met Van der Kooy. Ik durf niet te zeggen wanneer ze verzenden.

Richie

Ga ik doen. Bedankt voor de tips.

René K

Brouwmarkt heeft wel Brown malt. Ik heb er een tijdje geleden om gevraagd en toen hebben ze het voor mij gepakt. Kan het zijn dat het nog niet op de site vermeld staat? Ik moet even kijken wat er op de verpakking staan. Je kan het voor de zekerheid nog even navragen bij Brouwmarkt.

Oscar

Citaat van: RobinB op 28-11-2013  18:55 uAls het kan; proef eens een bier met een redelijk aandeel brownmalt.
Het is een vrij kenmerkende mout die je goed proeft.

Niet iedereen vind hem lekker... ::)
En jij zeker niet... ;D ;D ;D  Van anderen heb ik dat nog niet gehoord. Het is een prima mout welke je net als andere donkere mouten in mate moet gebruiken. Overdaad schaadt. Maar verder is het een hele mooie en lekkere mout!  :biersmile: :brouwen:

De-Geert

In Fullers London Porter is het duidelijk te proeven.
Het heeft inderdaad een zeer herkenbare smaak, met mate vind ik het ook een hele mooie mout maar overdaad schaadt zeker.

William

Citaat van: De-Geert op 28-11-2013  23:33 uHet heeft inderdaad een zeer herkenbare smaak, met mate vind ik het ook een hele mooie mout maar overdaad schaadt zeker.

Overdaad schaadt altijd  ;)  Maar in een RIS met een brede moutbasis durf ik best tot 8% of hoger te gaan.

De-Geert

Dat is waar, in donkere bieren waar het gedragen wordt door andere donkere mout doet ie het wel goed.

Citaat van: Richie op 28-11-2013  20:09 uDit is t recept:
Bourbon Vanilla Imperial Porter ::: 1.079/1.017 (6 Gal)
Grain Bill (70% Efficiency assumed)

13 lb.- 2-Row Pale Malt
2.5 lb. - Munich Malt (15 L)
1.5 lb. - Brown Malt
1 lb. - Crystal Malt (120L)
1/2 lb. - Crystal Malt (40L)
1.25 lb. - Chocolate Malt (edited - Thanks Denny)
Da's een stevige jongen, en dan bedoel ik niet alleen qua begin SG / alcohol.
Vooral de 1.25 bl. (560 g) chocomout op 6 gal lijkt mij vrij veel.

Waarom dit recept?

William

Citaat van: De-Geert op 28-11-2013  23:40 uDat is waar, in donkere bieren waar het gedragen wordt door andere donkere mout doet ie het wel goed.
Da's een stevige jongen, en dan bedoel ik niet alleen qua begin SG / alcohol.
Vooral de 1.25 bl. (560 g) chocomout op 6 gal lijkt mij vrij veel.

Waarom dit recept?

Als die chocomout een Thomas Fawcett chocomout met een kleur van 600 EBC is dan zou het m.i. best kunnen.

Ik kan me nog herinneren dat je mijn Black Bastard één van de betere hobbybrouwsels noemde. De moutstort lijkt wel een beetje op die van de Black Bastard alleen het bier van Richie is volmout. Hiermee krijg je een wat minder ver uitvergist bier zodat de restsuikers wel een gedeelte van de choco en brown malt draagt. Maar hij zit denk ik wel op het randje.

Hieronder de stort van de Black Bastard:

Citaat van: William op 21-05-2010  15:29 uGrain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 58.3     3.25 kg.  Palemout 7                                     1.037      7
 10.3     0.57 kg.  Munichmout 15                                1.037     15
  9.0     0.50 kg.  Kristalsuiker                                     1.047      0
  9.0     0.50 kg.  Brown Malt                    Thom.Fawc. 1.032    200
  4.5     0.25 kg.  Special B (Cara 350)                         1.032    300
  4.5     0.25 kg.  Cara Crystal 120                              1.034    120
  4.5     0.25 kg.  Pale Chocolate Malt        Thom.Fawc. 1.034    600

De-Geert

Citaat van: William op 29-11-2013  08:23 uIk kan me nog herinneren dat je mijn Black Bastard één van de betere hobbybrouwsels noemde.
Ja, da was een goei. Die gist ook trouwens, voor porters e.d. (tip voor Richie).

René K

Ik moet zeggen dat de Black IPA die ik gemaakt heb met een soortgelijke stort ook erg bevalt. Dit is gebaseerd op het recept van William. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ook niet weet hoe een dergelijk recept zonder Brown Malt zou uitpakken.
Maar een dergelijke stort zou ik zeker weer overwegen bij een nieuw bier.

William

Ik zou de uitdaging wel eens aan willen gaan om zo'n bier helemaal met Engelse mouten te brouwen én met alleen Belgische of Duitse mouten (als er equivalente mouten zijn voor de brown malt).

seed7

Citaat van: William op 29-11-2013  12:04 u(als er een equivalente mouten zijn voor de brown malt).

Zelf roosteren. Half uur bij 180°C zit je op ongeveer 80 EBC. Zou het eens 20 minuten bij 220°C proberen.

Ingo

RobinB

Ik vraag me zeer af in hoeverre het dan ook naar Brown malt smaakt en daarnaast is Brown malt 200 ebc.
Ik heb wel eens wat zelf geroosterde mout gebruikt, maar dat had (totaal) niet de specifieke drop/salmiak achtige bijsmaak van brownmalt.

Ambermout (broei) 150 EBC komt nog het dichtst in de buurt qua specificaties.

William

Ik denk ook dat het niet zo simpel is. Waarschijnlijk is de uitgangsmout ook van belang. In ieder geval, zelf maken was ik niet van plan.

Oscar

Citaat van: RobinB op 29-11-2013  16:57 uen daarnaast is Brown malt 200 ebc.

En als je goed kijkt is Brown malt een mengsel van 2 soorten mout... :)

William

Citaat van: Oscar op 29-11-2013  22:55 uEn als je goed kijkt is Brown malt een mengsel van 2 soorten mout... :)

Dat heb ik bij een batch ook gezien maar een volgende levering was homogeen van kleur.
Bij de twee kleuren leek de ene korrel de kleur van een cara120 te hebben terwijl de andere korrel meer op een donkere special B leek.

seed7

Citaat van: RobinB op 29-11-2013  16:57 uIk vraag me zeer af in hoeverre het dan ook naar Brown malt smaakt en daarnaast is Brown malt 200 ebc.
Ik heb wel eens wat zelf geroosterde mout gebruikt, maar dat had (totaal) niet de specifieke drop/salmiak achtige bijsmaak van brown malt.

Vandaar dat ik aangeef het eens bij 220 graden te proberen. Ik rooster regelmatig vanalles, rogge, pils/muenchner mengsels etc. Ben daarbij dan ook zo' sukkel dat ik vergeet bij de hoeveelste maal 10 min ik nu ben en soms wordt het dan wat donkerder dan gewenst. Het salmiak smaakje begint dan wel te komen. Ook bij een poging zwarte mout te maken kwam ik die smaak tegen, de mout werd echter norit :( Zelfs het "poffen" van de mout lukt gedeeltelijke na bevochtigen, een gecontroleerd proces heb ik daar nog niet voor.

Eigenlijk moet je brown malt van groene mout maken, als iemand weet hoe daar aan te komen...

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.