Gedestilleerd water voor reinigen pH meter

Gestart door Woozl, 27-11-2013 21:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woozl

Brouwers...

Sinds kort ben ik een trotse bezitter van een elektronische pH meter..
In de instructies staat dat ik de elektrode moet spoelen met gedestilleerd (of gedeioniseerd) water..

Waar kan ik dat halen... Of is demi water ook goed. (Lijkt me niet, maar toch...)
Wie heeft hier ervaring mee?

Paulus

RobinB

In de supermarkt staat het ook wel.
Alleen voor de die-hards is demi- en gedestilleerd water niet uitwisselbaar. ;)

Woozl

Robin,

Demi water had ik ook gevonden, maar is dit goed genoeg?

Paulus

RobinB

Volgens mij wel.
Tenzij een chemicus voor deze toepassing zwaarwegende bezwaren heeft, zou ik het gewoon doen.

Misschien nog ff 24 uuur of zo wachten op meer reacties?

PP

Citaat van: Woozl op 27-11-2013  22:03 uRobin,

Demi water had ik ook gevonden, maar is dit goed genoeg?

Paulus

Perfect! Referentie een voormalig chemisch analist.

Groet, Paul
 

Jacques

Bij Hormbach verkopen ze verpakkingen van 5 liter met gedestilleerd water voor ergens rond de € 2,50.

Maar demiwater is net zo goed.

Oscar

Citaat van: Woozl op 27-11-2013  21:51 uIn de instructies staat dat ik de elektrode moet spoelen met gedestilleerd (of gedeioniseerd) water..

Staat er ook bij waarom dat moet? Voor het meten van een pH in bier/wort is dat namelijk helemaal niet nodig. :)

J-R

Demiwater is goed genoeg.
Als je een glaselectrode hebt, moet je hem bewaren in een KCl oplossing. Een ISFET kun je na het spoelen gewoon droogmaken met een tissue.

matthew

Citaat van: Woozl op 27-11-2013  21:51 uIn de instructies staat dat ik de elektrode moet spoelen met gedestilleerd (of gedeioniseerd) water..

Paulus

Geïoniseerd water wordt  gemaakt door het water door hars te filteren. De hars verandert de positieve ionen (Na, Ca, Mg, K, ...) en negatieve ionen (Cl, SO4, CO3, ..) in OH-. En H+ en OH- samen vormen water...

Demiwater is water wat op bovenstaande manier is gemaakt en dus vrij van 'reststoffen' of door Reversed Osmose (Google dit maar)
Gedestilleerd water wordt vrij gemaakt van 'reststoffen' door verdamping.

Bij alle drie de methodes is het resultaat exact hetzelfde, namelijk schoon water zonder zouten e.d.(reststoffen).

Drents Hopbier

Citaat van: matthew op 28-11-2013  08:51 uGeïoniseerd water wordt  gemaakt door het water door hars te filteren. De hars verandert de positieve ionen (Na, Ca, Mg, K, ...) en negatieve ionen (Cl, SO4, CO3, ..) in OH-. En H+ en OH- samen vormen water...

Demiwater is water wat op bovenstaande manier is gemaakt en dus vrij van 'reststoffen' of door Reversed Osmose (Google dit maar)
Gedestilleerd water wordt vrij gemaakt van 'reststoffen' door verdamping.

Destijds werd mij verteld dat bijvoorbeeld voor ketelwater (voor stoomproductie) demi-water beter was dan gedestilleerd water. Bij demineraliseren wordt alles verwijderd uit het water. Bij destilleren zou nog wat silica mee gedestilleerd worden.

Hopbier

ciesvandekwis

Wat is de pH van demiwater (of gedest.)? Zou je dat dan niet kunnen gebruiken om je pH-meter te kalibreren?

De-Geert

Nee, voor een calibratie heb je een stabiele pH nodig. De pH van demiwater heeft geen vaste waarde omdat de buffercapaciteit nihil is en 100% zuiver water niet bestaat (anders zou het 7 zijn).

Hoppenbrouwers

Ik heb ook een elektronische pH meter maar vraag me eigenlijk af waarom dat per se met demi water of zo zou moeten. Ik spoel hem gewoon af met koud leidingwater en heb nog geen verkeerde meting gehad. Of wil je het gebruiken om te ijken?

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 28-11-2013  14:15 uIk spoel hem gewoon af met koud leidingwater en heb nog geen verkeerde meting gehad.

En zo hoort het ook. Dat demiwater of gedestilleerd water heb je helemaal niet nodig voor hobbygebruik. Werk je in een medisch of chemisch lab dan is het anders... ;)

goom

Citaat van: J-R op 28-11-2013  07:48 uDemiwater is goed genoeg.
Als je een glaselectrode hebt, moet je hem bewaren in een KCl oplossing. Een ISFET kun je na het spoelen gewoon droogmaken met een tissue.
Kijk dit is het goede antwoord.
De achtergrond is gelegen in het glas dat gebruikt is om de pH electrode te maken.
Dit is speciaal materiaal.
Het gata hier te ver waarom dit moet, maar als je dat toch wilt weten, zoek het dan op in het boek Analytical Chemistry van Skoog&West.

Woozl

Iedereen bedankt :groots:
Gewoon demiwater gebruiken dus!

Paulus

Hoppenbrouwers

Citaat van: Woozl op 29-11-2013  12:39 uIedereen bedankt :groots:
Gewoon demiwater gebruiken dus!

Paulus
Heb je alles gelezen?  ::)

Woozl

Citaat van: Hoppenbrouwers op 29-11-2013  13:03 uHeb je alles gelezen?  ::)
Ik neem aan dat je doelt op de aanname dat gewoon water ook prima zou zijn...
Hier maak ik uit op dat demiwater zeker niet slechter is dan gewoon water...
Aangezien ik toch al demi water in huis heb.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Woozl op 29-11-2013  13:29 uIk neem aan dat je doelt op de aanname dat gewoon water ook prima zou zijn...
Hier maak ik uit op dat demiwater zeker niet slechter is dan gewoon water...
Aangezien ik toch al demi water in huis heb.
Dat is geen aanname maar een gebruikerservaring.
Demiwater is zeker niet slechter dan gewoon water. Alleen veel duurder. Je kan hem ook elke keer reinigen met medicinale alcohol als je wil. Alleen dat raakt allemaal een keer op. Dus opnieuw iets gaan kopen is zonde aangezien er prima spul uit je kraan komt.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.