Barrel aged bier in een gebruikt vat

Gestart door koffie, 25-11-2013 17:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Ik ben al een paar jaar bezig met een bier wat langere tijd in een gebruikt wijnvat heeft gelegen: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17795.0.html

Inmiddels beginnen de vruchten zich af te werpen en de smaak en karakter van het bier beginnen zich aangenaam te ontwikkelen.
Seed7 / ingo wees mij gisteren op het gebruik van een 225 liter vat waar eerder wijn in heeft gezeten.
Ook de wageningse megablend rust op zo'n vat.

Het vaatje van 50 liter wat ik nu heb, kon ik bij de Brouwmarkt kopen. Ondanks dat hij daar al enige tijd droog stond, had ik wel een bepaalde garantie over de status van het vat.
Diverse webshops leveren deze 225 liter vaten gebruikt en ongebruikt. Ik heb er vandaag verscheidene aangeschreven met de vraag of de gebruikte onbehandeld zijn en of er enige historie bekend is.
Toch ben ik wat huiverig om bij die shops een wijnvat te halen zonder enige info. Vaak zullen ze gewoon buiten opgeslagen zijn, en er zal ook niet vanuit de gedachte om ze weer te vullen gehandeld zijn.
Zo kreeg ik vanmiddag deze reactie van een shop:
CiteerWij hebben nog 1 stuks nieuw eiken wijnvat staan die hiervoor geschikt is. Prijs € 135,-
De gebruikte eiken vaten zijn meestal 3-4jaar oud en zijn van de binnenkant rood van de bdx wijn die erin heeft gezeten.
Terwijl ik juist wel om de gebruikte wijnvaten vroeg ;)


Wie heeft ervaring met kopen (en gebruiken) van gebruikte  wijnvaten voor dergelijke prijzen (grofweg van 50 tot 100 euro). Waar moet ik op letten? Wie heeft er tips of weet goede adressen (in Nederland).

seed7

Die vatenhandel is een ondoorzichtig wereldje, ik heb het gevoel dat er een hele kleintjes op de bonnefooi een lading tonnen kopen en dat er een paar hele groten zijn die aan allerhande tuincentra etc. leveren. Een van die groten is Stijf, hier met hun consumenten site en hier met een groothandelssite. Het leuke is dat ze hun eigen kuiperij hebben waar ze nog steeds haringtonnetjes maken en die kuipers praten graag over hun vak.

Ik heb mijn twee gebruikte 50 liter wijnvaten bij hun vandaan. Garantie gaven ze niet maar als een vat niet dicht was mocht ik wel ruilen :) en ze hebben een gigantische keus.

Die € 135.- voor een (goed) nieuw eiken vat is spotgoedkoop, zijn normaal 400 - 550.- euro.

Ingo

koffie

Weer een antwoord van een handelaar in vaten/bloembakken/regentonnen:
CiteerDeze wijnvaten zijn van binnen rood, doordat er rode wijn in heeft gezeten.
dus niet blank, deze rode kleur kun je niet verwijderen.
 
De buitenkant is blankgeschuurd.
 
Of je erop nieuw wijn in kan doen weet ik niet, ze zijn ongeveeer 4 a 5 jaar oud.
Ik heb nog even om meer info gevraagd.

Ik neem aan dat het schuren van de buitenkant geen verdere problemen zal opleveren?

@Ingo : bedankt voor je tip, ik zal ze van de week eens bellen.

seed7

Citaat van: koffie op 26-11-2013  20:50 uIk neem aan dat het schuren van de buitenkant geen verdere problemen zal opleveren?

Geen probleem, het eiken is normaal minsten 3 cm dik. Dat schuur je niet zomaar weg.

Een wijnvat wordt inderdaad 4 a 5 jaar gebruikt en wordt dan afgeschreven. Er zijn dan zodanig veel tannines uit het hout gehaald en in de rode wijn getrokken het vat "niets" meer aan een volgende lading toevoegt.

Ingo

rebamarvin

It is really very nice and informative forum, thanks for sharing. I really appreciate this...

Gerb

Citaat van: seed7 op 25-11-2013  18:23 uIk heb mijn twee gebruikte 50 liter wijnvaten bij hun vandaan. Garantie gaven ze niet maar als een vat niet dicht was mocht ik wel ruilen :) en ze hebben een gigantische keus.

Zouden ze dit soort vaten nog steeds hebben? Ik zie ze niet op de site staan van dat volume, alleen nieuwe.

Polleke

Citaat van: koffie op 26-11-2013  20:50 uDeze wijnvaten zijn van binnen rood, doordat er rode wijn in heeft gezeten.
dus niet blank, deze rode kleur kun je niet verwijderen.

Volgens mij gaat dit prima met wat water en soda.

koffie

Maar dat is dus juist iets wat ik *niet* wil ;)

seed7

Citaat van: Gerb op 27-11-2013  09:42 uZouden ze dit soort vaten nog steeds hebben? Ik zie ze niet op de site staan van dat volume, alleen nieuwe.

Volgens mij heb ik deze

Ingo

koffie

Was die nou gebruikt of ongebruikt?

seed7

Citaat van: koffie op 27-11-2013  11:18 uWas die nou gebruikt of ongebruikt?

Gebruikt, rood van binnen, in rekwikkelfolie verpakt en binnen opgeslagen.

Ingo

koffie

Vandaag hier een vat opgehaald.
Het is een eiken vat van 225 liter waar rode wijn in heeft gezeten. Helaas weet ik niet veel van de voorgescheidenis anders dan dat het vat uit de Bordeaux komt en dat het vat uit de fabriek van Seguin Moreau komt.
Ondertussen hebben we al een liter of 130 gebrouwen voor dit vat, we zijn dus al een aardig eind op weg.

Mocht iemand dus nog vaten zoeken, waag eens een belletje naar deze verkoper. Aardige man die er de tijd voor nam en vanwege mijn verhaal van te voren een van zn mooiste vaten voor me klaar had gezet.




Oscar

Citaat van: koffie op 11-01-2014  17:12 uVandaag hier een vat opgehaald.
Het is een eiken vat van 225 liter waar rode wijn in heeft gezeten.

2 zakken soda uit de supermakt en vol laten lopen met heet water. Paar dagen laten staan, uitspoelen met heet water en naspoelen met koud water  :)

Oscar

Citaat van: koffie op 11-01-2014  17:12 uVandaag hier een vat opgehaald.

Wat?! 12,50 voor een vat van 225 liter? Wow, dat is heel goedkoop!

koffie

Goed lezen ;)

Een vat van 225 liter kost 60 euro.

koffie

Citaat van: Oscar op 11-01-2014  17:59 u2 zakken soda uit de supermakt en vol laten lopen met heet water...paar dagen laten staan, uitspoelen met heet water en naspoelen met koud water  :)
Waarom soda? Wat doet dit met het vat?
Mijn vorige vat heb ik alleen met heet water en een zwavelwiek schoongemaakt.

Oscar

Citaat van: koffie op 11-01-2014  18:13 uWaarom soda? Wat doet dit met het vat?

Haalt de wijn smaak/geur/aanslag weg... :)

Oscar

Citaat van: koffie op 11-01-2014  18:12 uEen vat van 225 liter kost 60 euro.

Ah, normale prijs... :)

koffie

Citaat van: Oscar op 11-01-2014  18:29 uHaalt de wijn smaak/geur/aanslag weg... :)
Als dat mijn doel was geweest, had ik niet een gebruikt wijnvat gekocht ;)

koffie

Gisteren de laatste batch gebrouwen (pfffff ...) en zojuist begonnen aan het lekvrij maken van het vat:


koffie

Het lekdicht maken gaf wat problemen : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25017.0.html maar uiteindelijk is het goed gekomen.
Vanochtend het vat binnen gezet en alle gistvaten overgeheveld naar het houten vat.
Omdat niet alles volledig uitvergist was, en er het nodige gekletter was bij het hevelen verwacht ik nog wel wat hergisting in het vat. Ik wacht dus even met het toevoegen van de Wyeast Roeselare. Deze heb ik een tijdje geleden al gesmacked en moest zelfs terug de koelkast in omdat het pak zo strak stond :)

Ik had geen stop met gat, dus heb ik de siliconen stop die er bij geleverd werd er zachtjes in gestoken. Wellicht dat ik daar morgen toch even een gat in boor om er een waterslot in te kunnen steken.

Op de een of andere manier heb ik veel te wort over  :weetniet: We zouden volgens de optelsom van de vaten een liter of 235 moeten hebben, maar toen het vat zo goed als vol zat had ik nog een kleine 30 liter over.
Wellicht iets te voorzichtig geteld (de 60 liter vaten zaten zo goed als helemaal vol, zulke hoeveelheden hebben we normaal nooit) en klopt het aantal liters van het vat ook niet helemaal







Oscar

Citaat van: koffie op 09-02-2014  22:08 uIk had geen stop met gat, dus heb ik de siliconen stop die er bij geleverd werd er zachtjes in gestoken. Wellicht dat ik daar morgen toch even een gat in boor om er een waterslot in te kunnen steken.

Een waterslot is echt nergens voor nodig!  :) Heb ik bij mijn lambieken ook niet...

koffie

Citaat van: Oscar op 09-02-2014  23:15 uEen waterslot is echt nergens voor nodig!  :) Heb ik bij mijn lambieken ook niet...
Nou ..

Vanavond kwam mijn dochter terug uit de hal: "papa er komt een heel raar geluid uit je bierkamer" .
Direct gaan kijken, het bier SPOOT gewoon uit het hout!
Meteen de stop eruit getrokken waardoor de druk wegviel en er niet meer uit spoot. De stop ligt er nu scheef op, ik denk dat er straks een gat in boor voor een waterslot.


Polleke


toon van den broek

Hallo Koffie,

Inderdaad is een waterslot echt niet nodig, dat zie je eigenlijk nergens bij vatlagering bij bieren of wijnen.
De siliconenstop kan je zo inderdaad echt niet gebruiken want als er nog gisting is zal er een beetje druk op het vat komen en het bier door de poriën geperst worden.
Nu was dat behoorlijk duidelijk zichtbaar/hoorbaar, maar ook als het veel minder is raak je veel vocht kwijt omdat teveel aan de buitenkant gaat verdampen (warmere jaargetijde).
Eerste tijd gewoon de stop op het vat leggen zodat deze niet afgesloten is. Bij Boon en Oud-Beersel leggen ze biljartballen op de spongaten. Zolang er maar geen vliegjes inkomen, dat is het belangrijkste.

Groet, Toon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.