Meest waardevolle boeken?

Gestart door JWVG, 08-03-2002 10:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha die allemaal,

ik vroeg me, als echte studeerkamerbrouwer (ik heb nog steeds meer brouwboeken dan brouwsels!), af wat jullie nou de meest waardevolle boeken vinden. Ik heb er zelf veel te veel, maar heb toch wel duidelijk een paar favorieten, en een paar waar ik veel minder tevreden mee ben. Eerst maar een top drie van favorieten:

1) Brewing Classical European Beers van Wheeler and Protz. Prima boek met allerlei kloon recepten, vaak gebaseerd op goede contacten met de brouwers. Voor zover ik kan beoordelen zijn de ingredienten vaak erg goed gekozen. Enige nadelen zijn wat mij betreft dat ze te weinig aandacht besteden aan gist, en erg negatief zijn over decoctie maischen.

2) Belgian Ales van Pierre Rajotte. Al een beetje oud, maar veel waardevolle informatie, vooral een interview met de brouwer van La Chouffe. Goede recepten ook, al wordt er geen aandacht besteed aan gisten. Overigens heb ik al aardig wat boeken uit de reeks waar dit een exemplaar van is. Ook de Pale Ale, Weizen en Alt edities vind ik erg goed.

3) Brewing Lager beers van Greg Noonan. Alles wat je ooit wilde weten over het brouwen van lagers, en nog veel meer. Ook dit boek is weer wat oud, en lijdt eronder dat toen nog niet veel soorten mout te verkrijgen waren. Het brouwen van een Vienna zonder Vienna mout lijkt me b.v. suboptimaal. Maar het beschrijven van processen etc. is onovertroffen.


Dan drie boeken die ik behoorlijk minder vind:

1) Clone Brews van Szamatulski (geloof ik). Veel te veel verschillende ingredienten (in alle Belgische bieren gaan standaard eerst special B, amber, en aroma mout, en dan wordt er pas nagedacht) en zeer dubieuze (munich mout in Pils???) of zelfs foute recepten (haver in een oatmeal stout en witbier met verder alleen extract? Dat gaat dus niet, zonder enzymen!). Niet kopen dat boek!

2) Groot zelf bier brouw boek van v. Schaik. Oeps, dat zullen veel van jullie niet leuk vinden! Ik moet erbij zeggen dat ik een oudere versie heb, de nieuwe zou best wel beter kunnen zijn. Maar ik vind mijn uitgave vaak erg ongeorganiseerd (b.v. de beschrijving van verschillende maischschema's, en het brouwproces), en de recepten veel te summier (geen maischschema's per recept, geen hop toedieningstijden, geen bitterheid of kleur). Aan de andere kant heeft dit boek me wel overgehaald om te gaan brouwen door het enthousiasme, en lees ik sommige stukjes (b.v. over enzymen) toch nog wel eens na. Toch maar kopen als de nieuwe editie verbeterd is, dus.

3) Stout van Michael Lewis. Veel te theoretisch, geen recepten, te eigenwijs. Jammer, want ik ken de man persoonlijk - hij is het hoofd van het brouwlab aan UC Davis, waar ik tot voor kort werkte (de universiteit, niet het brouwlab).

Verder heb ik erg goede dingen gehoord over een Duitstalig boek van ene Hanghofer. Heeft iemand daar ervaring mee?

Groetjes, Jan Willem.

Jacques

Gewaardeerde en niet-gewaardeerde boeken

Naar aanleiding van het berichtje van Jan Willem heb ik mijn bierbibliotheek  eens doorgenomen. Ik telde zo'n 85 boeken. Gelukkig heb ik in mijn 20 jaar hobbybrouwbestaan heel wat keren meer gebrouwen. In al die jaren heb ik niet elk brouwsel geteld (ik heb diverse keren met anderen meegebrouwen en daarvan geen aantekeningen gemaakt). Ook heb ik heel wat bieren geproefd die anderen aan de hand van een recept van mij gebrouwen hadden (er zijn diverse manieren om ervaring op te doen!).

Meest gewaardeerde boeken
1. Als eerste wil ik het boek "The Big Book of Brewing" noemen van Dave Line. Met de aanschaf van dit boekje zo'n 22 jaar geleden in London is voor mij het zelfbrouwen van bier in beeld gekomen. Het boekje had zeker voor die tijd ongekende kwaliteiten. Helder en enthousiast geschreven, overzichtelijk en compleet. Een belangrijk boek voor mijn ontwikkeling als hobbybrouwer.
2. "Malting and Brewing Science" geschreven door J.S. Hough, D.E. Briggs, R. Stevens en T.W. Young bestaat in feite uit twee lijvige boeken. Ook deze boeken heb ik al lang in mijn bezit en worden door mij nog steeds regelmatig geraadpleegd. Als theoreticus met de nodige praktische ervaring spreekt mij de wetenschappelijke benadering van het fenomeen bier wel aan.
3. Het boek "Abriss der Bierbrauerei" van professor Ludwig Narziss vind ik echter weer heel interessant omdat genoemde professor veel aandacht heeft voor het praktische brouwproces en de gevolgen voor de smaak van het bier die variaties in het brouwproces met zich meebrengt.
4. Veel vernieuwende wetenschappelijke inzichten heb ik verkregen na het lezen het boekje "Brewing" geschreven door Micheal J. Lewis en Tom W. Young. Nadeel van dit boekje is wel dat niet het gehele brouwproces behandeld worden. Slechts een aantal aspecten wordt behandeld. Maar de onderwerpen die wel behandeld worden worden heel helder en goed leesbaar neergezet. Jan Willem heeft dus een van de schrijvers van dit boekje ontmoet. Goh, wat zou ik toch graag toen in zijn schoenen hebben gestaan om het een ander uit te vragen.
5. Wel heel compleet is "Technologie Brauer und Maelzer" van professor Wolfgang Kunze. Van dit boek bestaat ook een Engelstalige vertaling onder de titel Technology Brewing and Malzing. Het boek is rijk voorzien van  afbeeldingen die de tekst op een goede manier ondersteunen. Zoals de titel al doet vermoeden geeft dit boek vooral veel technische informatie.
6. Tenslotte wil ik de boeken "Principles of Brewing Science" en "An Analysis of Brewing Techniques" noemen van George Fix. Met het eerste boek wordt geprobeerd op een eenvoudige manier de biochemie van het brouwen uit te leggen. Het tweede boek wordt stilgestaan bij de diverse brouwtechnieken die een hobbybrouwer tot zijn beschikking kunnen staan.

Minst gewaardeerde boeken
1. "Brew Chem 101, The Basis of Homebrewing Chemistry" van Lee W. Janson, pH.D. Een super smalle en zeer incomplete basis. Dit boekje bevatte voor mij helemaal geen nieuwe informatie. Op basis van de lovende recensies die ik links en rechts gelezen had verwachte ik toch heel wat meer dan dit zeer mager boekje.
2. "Homebrew Recipes for 150 Commercial Beers" van Tess en Mark Szamatulski. Met Jan Willem ben ik van mening dat je dit boek beter niet kunt kopen ondanks de vele positieve recensies. Er zijn heel wat betere boeken met recepten te koop.
3. "The beer enthusiast's guide : tasting and judging brews from arround the world" geschreven door Gregg Smith. Op een Amerikaanse wijze de wereld rond. Veel aandacht voor de USA en weinig daarbuiten.
4. Een miskoop was ook het 175 bladzijden telden boekje "Wasser für Brauereien" van Dr. Peter Dilly. Na het lezen van dit boekje dat mijn destijds 98 DM gekost had kwam ik er achter dat bijna alle informatie bijna letterlijk ook te vinden was in een ander veel uitgebreider  Duitstalig boek (Handbuch der Brauerei-Prxis waarvoor ik 68 DM had betaald!
5. Een ander boek waar ik ongelofelijk veel voor betaald heb is "The Metabolism and Molecular Physiology of Saccharomyces cerevisiae. Dit boek is zo enorm wetenschappelijk dat het niet te lezen is. Op geen enkele manier is er een link te leggen met de dagelijkse praktijk. Weggegooid geld, jammer!

 :degroeten:  Jacques

Jacques


CiteerVerder heb ik erg goede dingen gehoord over een Duitstalig boek van ene Hanghofer. Heeft iemand daar ervaring mee?

Hoi Jan Willem en de rest,

Het boekje "Bier Brauen nach eigenem Geschmack" geschreven door Hubert Hanghofer heb ik in mijn bezit. Een heel aardig boekje met veel goede informatie. Het is echter voor mij niet HET boek dat je moet hebben. Ik weet niet meer wat ik er voor betaald heb maar het was niet zo duur. Het exemplaar dat ik heb heb ik gekocht bij Brouwland.

 :degroeten:  Jacques

Herman

Hoi JW en anderen,

Leerzame discussie. Zo uit het hoofd:

1 Brewing Lager beers - Greg Noonan
2 Groot zelf bierbrouwboek - Jan van Schaik (Inderdaad rommelig. Maar....hiermee is het bij mij begonnen, vandaar dat ik hier een zwak voor heb)
3 Brewing Classic European Beers van Wheeler and Protz
4 Designing Great Beers - Ray Daniels (ben er nog mee bezig, maar maakt hele goede indruk)
5 Lambic - Jean-Xavier Guinard (idem)

De boeken van Szamatulski (Clone brews en Beer Captured) bekoren mij ook niet zo, al laat de 2e in de serie een betere indruk achter. De boeken zijn m.i. teveel voor extract brouwers geschreven.

Herman  :leren:

JWVG

Ha die Herman,

ja, we zijn het eigenlijk helemaal eens! Ik heb Designing Great Beers van Daniels ook, en ik vind het ook een heel goed boek (maar ja, ik had me beperkt tot een top drie...) De benadering, een soort 'reverse engineering', is wel grappig. Leuk om eens te kijken wat iedereen gebruikt in de verschillende stijlen. Het enige nadeel is dat Belgische bieren helemaal niet behandeld worden: alles gaat over de Duitse en Angelsaksische stijlen. Trouwens, sowieso hebben de amerikanen daar een handje van. In de klassieke bier serie van zo'n 18 boeken gaan er slechts twee over Belgische bieren, terwijl de Duits/Angelsaksische stijlen helemaal worden uitgeplozen. Toch wel raar, aangezien Belgie de bierhoofdstad van de wereld is  :weetbeter: Maar ja, misschien moet er maar eens een Nederlander/Belg opstaan om hier iets aan te doen en het definitieve Belgische Bier Brouw Boek te schrijven. Ik nomineer Jacques  :groots:

Het Lambic boek heb ik nog niet, is dat iets? Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat ik aan het brouwen daarvan nog niet toe ben. Zelf heb ik afgelopen weekend de delen over Alt en Gerookte bieren binnen gekregen, en die lijken me wel aardig. Die laatste is trouwens ook door Ray Daniels geschreven.

Eigenlijk hoop ik dat er nog eens een update komt van het Wheeler en Protz boek, waarin ze ook op gisten ingaan, en misschien nog een paar extra kloon recepten geven.

Herman

Het Lambic boek is zeer interessant leesvoer, zelfs al ben je niet van plan het zelf ooit te doen... :leren:

Ik heb thuis een kopietje van een ander boek van Wheeler & Protz: Brewing Your Own Real Ale at home, ziet er ook goed uit.

Ik vind overigens de meeste boeken uit de Classic Beer Style Series wel goed. Ik heb net Continental Pilsner uit, deze vind ik wat gedateerd en te beknopt. Bij mijn weten gebruikt Heineken allang geen maïs meer in het recept, maar voldoet het nu zelfs aan het Reinheitsgebot!

Poe.... een ultiem Belgisch Bierboek.... Ik zou dan wel voor een lijvig boekwerk gaan met een of meerdere hoofdstukken per type brouwsel. Volgens mij is er al een Belgische Thuisbrouwer uit de nl.bierbrouwen mailinglijst die een boek heeft geschreven (of daarmee bezig). Jacques, weet jij dat zo te herinneren?

Herman

O ja het boek Bier aus eigene Brauerei van ene meneer Vogel bevat wel wat foute tips: filtreren door een luier gespannen tussen vier stoelpoten om maar eens wat te noemen (wel amusant overigens).

Edwin

Hoi Herman en andere bierminnenden  :proost:

Was dat toevallig niet Louis Meulder?

Edwin

Jacques


CiteerPoe.... een ultiem Belgisch Bierboek.... Ik zou dan wel voor een lijvig boekwerk gaan met een of meerdere hoofdstukken per type brouwsel. Volgens mij is er al een Belgische Thuisbrouwer uit de nl.bierbrouwen mailinglijst die een boek heeft geschreven (of daarmee bezig). Jacques, weet jij dat zo te herinneren?

Volgens mij bedoel je Derek Walsh. Het boek van Derek zal aanstaande zaterdag 17 maart tijdens het ONK in Goes worden gepresenteerd. Het boek gaat over biertypes en biertype-indeling. Derek en ik kennen elkaar al jaren en hebben heel regelmatig discussies gevoerd over biertypes. Gelet op het feit dat Derek altijd naar perfectie streeft verwacht ik dat het een uitgebreid boek zal worden over... biertypes. Dus niet echt een boek met uitvoerige recepten voor Belgische biertypes. De prijs van het boek ligt op 10 euro zo heb ik begrepen.

 :degroeten: Jacques

Herman

Leuk onderwerp, maar ik bedoel niet Derek Walsh, hij is toch ook geen Belg? Nee, ik bedoel iemand die frequent berichten postte op de biermailinglijst (bierbrouwen@cal006031.student.utwente.nl) Ronnie Baert??

Herman

Andre

Een heel goed boek in het Nederlands en het is Belgisch is dit van Jacques Lambrechts..
Alles wordt op een verstaanbare  manier uitgelegd. Toch voor mij althans.
Ik vermoed dat dit boek te koop wordt aangeboden in Brouwland

Herman

Hoi Andre,

Dank voor de reactie, dit is inderdaad een goed boek, maar helaas niet wat ik bedoel.

Groet, Herman

Herman

Even een oud onderwerp uit de kast halen. Ik kwam op internet de informatie tegen dat het Siebel Instituut een herdruk kan levern van Jean de Clerck's A Textbook of brewing. Beide delen (1235 blz) voor 120$. Leuk bedrag, maar kent iemand het boek? Het staat namelijk wel op mijn verlanglijstje. NEderlandstalig is m.i. niet (meer) leverbaar.
Of is Abriss der Bierbrauerei van prof Narziss of Malting & Brewing Science een betere koop (natuurlijk wil ik ze allemaal wel in mijn bibliotheek......) Welke kan ik het beste het eerste kopen.

http://www.siebelinstitute.com/registration/

Herman

Gerb

Waar zou ik dat boek van Wheeler en Protz - 'Brewing Classical Beers' kunnen krijgen?

Gerb

Edgar

CiteerWaar zou ik dat boek van Wheeler en Protz - 'Brewing Classical Beers' kunnen krijgen?

Gerb

Ze hebben 'm hier:

http://www.homepages.hetnet.nl/~grvwijk/061.htm

*edit*
Maar of 'ie op voorraad is, is natuurlijk maar de vraag. Oh ik zie dat Brouwland 'm ook aanbiedt.

Jaap

Bij http://www.proxis.be/ hebben ze hem ook. Vier euro goedkoper EN geen verzendkosten!  :idea:

Groeten Jaap. :degroeten:

Jacques


CiteerEven een oud onderwerp uit de kast halen. Ik kwam op internet de informatie tegen dat het Siebel Instituut een herdruk kan levern van Jean de Clerck's A Textbook of brewing. Beide delen (1235 blz) voor 120$. Leuk bedrag, maar kent iemand het boek? Het staat namelijk wel op mijn verlanglijstje. NEderlandstalig is m.i. niet (meer) leverbaar.
Of is Abriss der Bierbrauerei van prof Narziss of Malting & Brewing Science een betere koop (natuurlijk wil ik ze allemaal wel in mijn bibliotheek......) Welke kan ik het beste het eerste kopen.

http://www.siebelinstitute.com/registration/

Herman

Hoi Herman,

Genoemde boeken heb ik in mijn bezit of zijn opgenomen in de bibliotheek van De Roerstok.

Het ligt er natuurlijk aan of je een beetje overweg kunt met de Duitse taal maar ik vind dat je het beste eerst het boek Abriss der Bierbrauerei van prof Narziss kunt aanschaffen. Dit is een vrij praktisch boek waar wij als hobbybrouwers veel aan hebben. Zeker omdat prof Narziss een van de weinige wetenschappelijke schrijvers is die oog heeft (beter gezegd een tong heeft) voor de smaak van het bier.

 :degroeten: Jacques

Herman

Hoi Jacques,

Dank je voor je antwoord. Ik was al van plan deze te kopen, de leverbaarheid valt me ook alleszins mee. Ik ben echter wel geinteresseerd in de boeken van De Clerck, wat is jouw mening hierover? In Amerika wordt dit meestal als het standaardwerk geciteerd.

Herman

Jacques

Hoi Herman,

Jean de Clerck's A Textbook of Brewing is zonder meer een goed boek. Het is echter wel zo'n 50 jaar oud. Veel inzichten zijn inmiddels veranderd. Natuurlijk de grondbeginselen van het brouwen zijn hetzelfde gebleven, maar dat kun je ook in andere boeken vinden.

Wat ik wel heel waardevol vind van deze boeken (de uitgave bestaat uit twee boekdelen) zijn de beschrijvingen van de analysemethoden. Dan is het wel een voordeel dat de boeken wat ouder zijn. De methodes zijn niet zo high tech en voor ons nog wel uitvoerbaar. De oude plaatjes van de apparatuur zijn zeer aandoenlijk.

 :degroeten: Jacques

Herman

Ok, ik heb net Narziss gekocht. Heb ik weer wat leuks te lezen  :leren:

Voor de liefhebbers: ik zag bij Proxys.be dat ze het Lambic boek van Guinard ook in de catalogus hebben staan. Deze is elders meen ik uitverkocht? Wel een leuk boek.

Herman

Pallieter

Hallo brouwers,

In de lijst ontbreekt zeker nog de uitgaven van de Katholieke industriele hogeschool (KIHO) in Gent.Auteur Ing Frank Weustenraed (overleden).Dit is namelijk een pakket van een viertal  of vijftal cursussen waaronder ,mout,wort,gist,brouwerijanalysen.
Ik heb deze een zestal jaar geleden telefonisch besteld en er nog geen minuut spijt van gehad (zeker cursus wort en gist).
                                             Groeten,
                                               Jan

Hermax


Grote_L

:idea: Is deze discussie over het beste boek niet een 'poll' waardig? Ik zou niet weten (als forum-newbee) wat er allemaal mogelijk is, zo zou het handig kunnen zijn dat iedereen een boek kan nomineren, ipv alleen de poll-starter

Jacques

Een poll over dit onderwerp lijkt mij niet handig. Alle stemmers zouden immers alle boeken gelezen moeten hebben om tot een evenwichtig stem uit te brengen. Alleen hetgeen wat je kent kun je waarderen.

Kijk voor de aardigheid naar wat terecht is gekomen van de LPF. Niemand wist wat het inhield maar er werd wel massaal op gestemd. Iedereen die de Nederlandse politiek gevolgd heeft weet waartoe dat geleid heeft.

 :degroeten: Jacques

Jacques

CiteerIn de lijst ontbreekt zeker nog de uitgaven van de Katholieke industriele hogeschool (KIHO) in Gent.Auteur Ing Frank Weustenraed (overleden).Dit is namelijk een pakket van een viertal  of vijftal cursussen waaronder ,mout,wort,gist,brouwerijanalysen.
Ik heb deze een zestal jaar geleden telefonisch besteld en er nog geen minuut spijt van gehad (zeker cursus wort en gist).

Inderdaad zeer waardevolle boeken, zeker ook omdat ze Nederlandstalig zijn. De boeken zijn te bestellen bij de KAHO St. Lieven te Gent. Vraag naar mw. M. de Hondt

 :degroeten: Jacques

Edgar

Ik ben net terug uit Gent, waar ik heb geprobeerd (na bemiddeling van mijn agente ter plaatse ;D) de boeken van Wuestenraed te bekijken/kopen. Ze zijn bij de faculteit niet meer verkrijgbaar, althans zo vertelt me het hoofd van de kopiëerdienst. Er wordt momenteel een andere cursus gebruikt. Er zijn vier delen: Mouterij, Brouwerij,  Labo (een praktikumhandleiding) en Brouweijranalysen. De eerste drie heb ik kunnen bekijken, de laatste was niet aanwezig.

Mouterij is denk ik voor de meesten van ons niet zeer interessant, gaat inderdaad over de ins en outs van het mouten op industriële schaal. €12,30

Brouwerij is zeer interessant. Zeer uitgebreid, je kunt wel zeggen dat alles aan bod komt. Ook hier met een industriële inslag, zo wordt bijvoor`eeld uitgebreid besproken hoe je het uitgefilterde draf weer moet uitwasssen om een goed rendement te krijgen. Heb ik aangeschaft voor €12,30

Labo is niet relevant (wel als je het praktikum zou volgen). €4,-

Brouwerijanalysen heb ik geen idee van, bericht volgt later.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.