Lambiek voor Watjes

Gestart door Adbrouwt, 04-11-2013 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Gisteren mijn eerste lambiek gebrouwen en de naam zegt het al: voor watjes. Ik heb een Wyeast 3278 Belgian Lambic Blend gebruikt. Vaak zie ik dat een lambiek een jaar moet gisten en dan nog een jaartje op de fles alvorens te kunnen drinken. Geldt dit ook als je deze Wyeast blend gebruikt?  :weetniet:

Een echte lambiek rijpt natuurlijk op een mooi eikenhout vat. Die van mij zit in een mandfles met een mooi waterslotje erop. Is het wenselijk om hier iets van eikenhout snippers aan de vergisting toe te voegen.  :weetniet:

En duurt de vergisting met een Wyeast blend ook een jaar. Heeft iemand hier ervaring mee.  :weetniet:
 :degroeten:
Ad

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Lambiek Cornelia
Kenmerk                   : acid
Brouwdatum                : 3-11-2013
Biertype                  : Lambi(e)k (oude(B))
Aantal liters             : 18
Gewenst begin SG          : 1057 (6,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 76.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 28,85 liter
Maischdikte               : 3,50 l/kg
Maischwater               : 16,11 liter
Spoelwater                : 16,05 liter
Kooktijd                  : 120 minuten
Berekende kleur           : 12 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 21 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               55,1 %         2535 gr        3 EBC                                                                     
Tarwevlokken                 18,0 %         827 gr         4 EBC                                                                 
Tarwemout                    18,0 %         827 gr         3 EBC                                                               
Munchenermout 15 EBC         9,0 %          413 gr         16 EBC                                                                         

Massa hop--------------------------------------------------------------
Saphir (2011)            4,5 %     32 gr          180 Min.       21 EBU                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : 3278 Belgian Lambic Blend

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Lambiek
Stap 1: 63°C      45 Min.      3,5 l/kg
Stap 2: 72°C      45 Min.      3,5 l/kg
Stap 3: 75°C      10 Min.      3,5 l/kg

 :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 04-11-2013  19:00 uGeldt dit ook als je deze Wyeast blend gebruikt?  :weetniet:

Nee, de naam van het topic zegt het al, deze kun je gewoon "normaal" vergisten en hoef je niet op hout te lageren. Na 3 maanden al drinkbaar. Maar wordt interessanter naar verloop van tijd (1, 2, 3, 4, 5 jaar...)  Dus niet alles te snel op drinken.

Maar het blijft natuurlijk surogaat. ;D

RobinB

Je hebt meteen een bepaalde blend aan microorganismen die ook in lambiek voorkomen. Het verzuringsproces wordt daar niet veel sneller van, mogelijk wel voorspelbaarder. Ik verwacht dus dat die ook lang moet rijpen.

Oscar

Citaat van: RobinB op 04-11-2013  21:56 uIk verwacht dus dat die ook lang moet rijpen.

Maar deze zal eerder drinkbaar zijn en hoeft (denk ik) niet op houten vat zodat er zuurstof bij kan. Dus na enkele maanden al drinkbaar. Maar net als iedere lambiek zal deze mooi ontwikkelen in de tijd... :biersmile:

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 04-11-2013  22:04 uMaar deze zal eerder drinkbaar zijn...en hoeft (denk ik) niet op houten vat zodat er zuurstof bij kan.....dus na enkele maanden al drinkbaar....maar net als iedere lambiek zal deze mooi ontwikkelen in de tijd.... :biersmile:
Dit gaat dus een lambiek worden zonder hout smaak. Hopelijk komt er geen mandfles smaak aan de lambiek  ;)

Hoe kan ik zien/proeven dat de lambiek gereed is voor bottelen. Als er geen blubs meer uit het waterslot komen moet dan de bacteriecultuur nog het verzurings proces voortzetten. Dus einde blubs waterslot dan proeven zuur dan de fles in :weetniet:

Wat kan ik als eind SG verwachten.

RobinB

Citaat van: Oscar op 04-11-2013  22:04 uMaar deze zal eerder drinkbaar zijn en hoeft (denk ik) niet op houten vat zodat er zuurstof bij kan.
Waarom denk je dat?

RobinB

Citaat van: Adbrouwt op 04-11-2013  22:29 uDit gaat dus een lambiek worden zonder hout smaak.

Je kan er best hout aan toevoegen als je dat wilt?

Adbrouwt

Citaat van: RobinB op 04-11-2013  22:49 uJe kan er best hout aan toevoegen als je dat wilt?
Dat wilde ik juist niet maar als dat het belangrijkste smaak onderdeel van een lambiek is wil ik er nog wel een stuk hout in smijten  ;)

Addopaddo

Hey Ad,

volgens mij is hout niet een belangrijk onderdeel van de smaak van lambiek. Als ik het goed heb begrepen zijn de vaten die worden gebruikt al zo lang in gebruik, dat er nauwelijks nog smaak vanaf komt. Die zijn vaak al in de wijn verdwenen van de vorige eigenaars. De lambiek van nieuwe vaten waarin wel wat smaak zit wordt vermengd met die uit oudere vaten. Ik zou er dus geen hout in doen. Als je het wel doet, neem dan houtsnippers die ervoor zijn bedoeld. Een gewoon stuk eiken geeft heel veel smaak en kleur af die je waarschijnlijk niet wilt.

Succes met je eerste lambiek.

Groetjes,
Addo

RobinB

Het is geen hoofdsmaak, maar kan wel bijdragen.
Ik snap denk ik niet echt wat precies de bedoeling is van Ad.

Adbrouwt

Citaat van: RobinB op 05-11-2013  09:24 uHet is geen hoofdsmaak, maar kan wel bijdragen.
Ik snap denk ik niet echt wat precies de bedoeling is van Ad.
Haha, tja soms ben ik wat onduidelijk. Ik wil gecontroleerd de lambiek vergisten zonder hout toevoeging tenzij het absoluut noodzakelijk is voor de smaak. Geen hoofdsmaak dus mijn conclusie geen hout toevoegen. Dank hiervoor.

Citaat van: Addopaddo op 04-11-2013  23:27 uvolgens mij is hout niet een belangrijk onderdeel van de smaak van lambiek. Als ik het goed heb begrepen zijn de vaten die worden gebruikt al zo lang in gebruik, dat er nauwelijks nog smaak vanaf komt. Die zijn vaak al in de wijn verdwenen van de vorige eigenaars. De lambiek van nieuwe vaten waarin wel wat smaak zit wordt vermengd met die uit oudere vaten. Ik zou er dus geen hout in doen. Als je het wel doet, neem dan houtsnippers die ervoor zijn bedoeld. Een gewoon stuk eiken geeft heel veel smaak en kleur af die je waarschijnlijk niet wilt.
Duidelijk verhaal wat hout snijdt. Geen hout in mijn lambiek. Mijn volgende gaat een spontane worden en die ga ik volgens jou methode doen. Dus lekker wort buiten zetten in kleine hoeveelheid en lekker een start culture maken en gaan met die lambiek. Hoe zijn de spontane kweken van Addopaddo geworden, is het al lambiek geworden :weetniet:

Addopaddo

Ad,

Mijn lambieken hebben verschillende resultaten. Ik heb het een half jaar geleden weer eens gemeten, maar de ene was toen blijven steken op en SG van 1020, maar het was in de mond alsof het water was en helemaal niet zuur. Er lag een laagje op die volgens beschrijvingen op het internet kaam zou kunnen zijn. Op dit moment ligt er meer een soort 'pellicle', zoals het op Engels-talige sites wordt genoemd. Dat zou dan Brett moeten zijn.
De andere had een start SG van 1075 of zo en was blijven steken op 1060. Daar heb ik een bodempje van een geuze wat ik wat had opgekweekt bijgedaan en een paar korreltjes gist. Toen ging hij weer verder. Deze had al wel iets van de zuurheid die ik zou verwachten.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk alweer een tijd geleden en ik zou het weer eens moeten meten en proeven. Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe het er nu voor staat, dus ik zal dat binnenkort weer eens doen. Ik laat het je weten.

Groetjes,
Addo

Oscar

Citaat van: Addopaddo op 05-11-2013  21:25 uMijn lambieken hebben verschillende resultaten. Ik heb het een half jaar geleden weer eens gemeten, maar de ene was toen blijven steken op en SG van 1020, maar het was in de mond alsof het water was en helemaal niet zuur. Er lag een laagje op die volgens beschrijvingen op het internet kaam zou kunnen zijn. Op dit moment ligt er meer een soort 'pellicle', zoals het op Engels-talige sites wordt genoemd. Dat zou dan Brett moeten zijn.
De andere had een start SG van 1075 of zo en was blijven steken op 1060. Daar heb ik een bodempje van een geuze wat ik wat had opgekweekt bijgedaan en een paar korreltjes gist. Toen ging hij weer verder. Deze had al wel iets van de zuurheid die ik zou verwachten.

Zijn dat lambieken van spontane vergisting? Zo ja dat heb je erg zwakke gisten in de lucht in jouw omgeving... En tussendoor proeven heeft niet zoveel zin. Pas na 2 jaar is het drinkbaar. En veel eerder toch echt niet...

Addopaddo

Dag Oscar,

Ja, spontane gisting uit de lucht van Hilversum. Het zit echter niet in een houten vat, maar in een glazen fles. Er zit geen waterslot op, enkel een stop met gat en/of een stuk zilverfolie. Er kan wel zuurstof bij. Die eerste lambiek ging trouwens wel flink tekeer tijdens de eerste gisting en schuimde flink over de fles.

Mijn techniek voor het vangen van de beestjes is alsvolgt: Bakje met wort 20 uur buiten zetten. Dat in een Hak-pot (je moet de groente van Hak hebben...) af en toe open doen om er wat lucht bij te laten en regelmatig schudden. Na een week of zo wat wort bijvoegen. Na het brouwen kieper ik het geheel erin.
Bij de eerste had die Hak-pot een week of 3 of zo gestaan en geschud. Die tweede, die op 1060 was blijven steken was een week oud. Wellicht, dat dat verschil opgeleverd heeft. Er dreven trouwens wel flink grote klonten gist in. Na mijn toevoegingen is hij natuurlijk niet meer helemaal van spontane gisting.

De eerste staat nu anderhalf jaar en de tweede een jaar. Ik heb geduld, maar ben ook wel benieuwd hoe het zich ontwikkeld.

Groetjes,
Addo

orangeloo

Citaat van: Addopaddo op 05-11-2013  21:56 uMijn techniek voor het vangen van de beestjes is alsvolgt: Bakje met wort 20 uur buiten zetten. Dat in een Hak-pot (je moet de groente van Hak hebben...) af en toe open doen om er wat lucht bij te laten en regelmatig schudden. Na een week of zo wat wort bijvoegen. Na het brouwen kieper ik het geheel erin.

Ik zou zeggen probeer volgende keer eens:
Lambiek brouwen, alles in een grote kuip mikken, kuip in zijn geheel buiten zetten onder een tuin tafel (zo regent deze niet vol), 24 uur wachten, binnen halen en in een (houten) vat hevelen.Succes verzekerd.  :brouwen:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19138.0/all.html
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22157.msg335953.html#top

Addopaddo

Dag orangeloo,

Bedankt. Ik heb inderdaad ook al over die methode gelezen. Ik denk, dat het allebei kan werken. Ik vond mijn methode hier: http://www.themadfermentationist.com/2011/04/ambient-spontaneous-yeast-starters.html Een houten vat ligt op dit moment niet in mijn mogelijkheden. Misschien later een keer.

Groetjes,
Addo

Adbrouwt

Citaat van: Addopaddo op 05-11-2013  21:56 uJa, spontane gisting uit de lucht van Hilversum.

De eerste staat nu anderhalf jaar en de tweede een jaar. Ik heb geduld, maar ben ook wel benieuwd hoe het zich ontwikkeld.
Je geduld wordt inderdaad behoorlijk op de proef gesteld. Hopelijk smaakt het al naar lambiek. Daarom heb ik (voor de laffe) Wyeast blend gekozen. Maar als de spontane vergisting wel lukt is dat natuurlijk een ultieme beloning. Laat maar weten of jou stoere  8) aanpak al tot een lekkere lambiekje heeft geleid.

 Dus ik ga dit jaar een spontane vergisting proberen. Wanneer begint het seizoen van de spontane vergisting  :weetniet: . Ik neem aan dat een tornado niet in het voordeel werkt.  >:D Kan dan wel een onstuimige vergisting worden.

Oscar

Citaat van: Addopaddo op 05-11-2013  21:56 uDag Oscar,

Ja, spontane gisting uit de lucht van Hilversum. Het zit echter niet in een houten vat, maar in een glazen fles. Er zit geen waterslot op, enkel een stop met gat en/of een stuk zilverfolie. Er kan wel zuurstof bij.

Kansloze lambiek dus, sorry voor de term. Maar dit wordt geen lambiek. En weinig kans dat ie lekker wordt. Een dergelijke "lambiek" al reeds ervaren... :(

orangeloo

Citaat van: Adbrouwt op 05-11-2013  22:31 uWanneer begint het seizoen van de spontane vergisting  :weetniet: . Ik neem aan dat een tornado niet in het voordeel werkt.  >:D Kan dan wel een onstuimige vergisting worden.

Als het 's nachts rond het vriespunt is. 0  ºC dus. Dan zijn er de minste insecten wordt beweerd.  ^-^

Oscar

Citaat van: orangeloo op 05-11-2013  22:37 uAls het 's nachts rond het vriespunt is. 0  ºC dus.

Iets warmer mag ook. Tot ± 5°C maar bij voorkeur niet veel warmer. Ik wacht meestal tot december of januari. Maar als er nu een koude nacht aankomt, kun je je wort gewoon buiten zetten. :brouwen:

orangeloo

Citaat van: Oscar op 05-11-2013  22:41 uIets warmer mag ook. Tot ± 5°C maar bij voorkeur niet veel warmer. Ik wacht meestal tot december of januari. Maar als er nu een koude nacht aankomt, kun je je wort gewoon buiten zetten. :brouwen:

Mijn hop ligt weeral buiten de diepvries, voor alweer een derde poging Orange Lambiek. 3.0 dus  :brouwen:
Laat de koude nachten maar komen.  ^-^

Oscar

Citaat van: orangeloo op 05-11-2013  22:46 uMijn hop ligt weeral buiten de diepvries, 

Die van mij komt er niet eens in. Heb een flinke voorraad oude hop... :)

Adbrouwt

We zijn weer enkele maanden verder dus een update

Watjes lambiek dus besloten het vat maar eens flink in de watten te leggen  :-[



Het vat blubt nog 1 a 2 maal per minuut dus die kan nog een paar maanden doorgaan.
Bier ziet er al smakelijk uit dus de verwachtingen zijn hoog.


Vraag, kan ik over enkele maanden gewoon nieuwe wort op de gistkoek gooien na het bottelen of krijgen dat de brett jongens te veel de overhand in het nieuwe brouwsel  :weetniet:

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 02-01-2014  12:43 uBier ziet er al smakelijk uit dus de verwachtingen zijn hoog.

Echte lambiek ziet er niet smakelijk uit... ;)

toon van den broek

Hallo Ad,

Ik zou dat af laten hangen van de smaak. Is die goed dan zeker het nieuwe wort op een deel van het oude doen.
Valt de smaak tegen zou ik of een depot van een echte oude geuze toevoegen en/of buitenzetten.
Wyeast inschakelen kan ook maar is kostbaar.

Groet, Toon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.