Verscheidene gisten

Gestart door Jupiler, 21-04-2005 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jupiler

Hey,
Is het verstandig om, bij wijze van experiment, 2 gelijkaardige gisten los te laten op dezelfde wort? Heeft er iemand daar ervaring mee?
Dank voor jullie tijd!  :biersmile:

Johannes

Doen! dan proef je écht wat gist doet. Ik heb het zelf onlangs ook gedaan met een batch, alleen daar zit nog geen flesje omheen.

Johannes

Hopmans

Ik ben er nu praktisch mee bezig.

Blondie Westmalle en Blondie Nothingham.
Alleen er zit nu Hallertau in ipv Saaz.
Maar het verschil moet nu wel duidelijk te proeven zijn.

 :degroeten:

Jacques

De hobbybrouwverengiing De Roerstok heeft eens een experiment gedaan met één wort (gebrouwen bij een professioenele brouwer) die verdeeld is zo''n 150 kleine hoeveelheden. 50% van het wort is vergist met 5 verschillende hopsoorten en 50% met 5 verschillende hopsoorten. Zeer leerzaam. In het begin waren de verschillen bij de hopbieren het grootst. Een paar maanden later bij de gistbieren. Deze gingen zich steeds meer onderscheiden.

MO

Tijdens de vorige Westmalle tripel kloonpoging heeft Nobertus zijn wort gesplitst en vergist met drie WYeasten. Wat een verschillen!

Caspar

Tot nu toe gebruik ik ook steeds een andere gistsoort en je proeft echt duidelijk verschillen! Hoe sneller je ervaring op doet hoe beter.... ik zou het zeker doen als je er de middelen voor hebt!!

Groetjes Cas

Jacques

Sommige beweren dat de gist de meest belangrijke factor bij het brouwen van bier is. Door een andere gist te gebruiken kan de uiteindelijke smaak sterk anders zijn. Elke gist zet een herkenbare handtekening op het bier.

Zelf vind ik alle grondstoffen belangrijk. Het gebruik van een andere moutsoort met dezelfde EBC-waarde kan ook een drastisch gevolg hebben voor de smaak van het bier. Dat geldt ook voor de hop en andere smaakmakers als kruiden. Twee verschillende hopsoorten met het hetzelfde alfazuurpercentage kunnen een geheel andere smaak aan het bier geven. Zoals ik hiervoor heb aangegeven wordt de smaak van de gebruikte hop wel met de tijd minder. Als je een hoppig bier wilt drinken moet je bier zo vers mogelijk drinken.

De smaak van bier is complex en heel wat partners zetten hun handtekening onder het smaakcontract.

Jupiler

zijn er gisten die gemakkelijker gaan overheersen? Natuurlijk kom ik daar wel achter als het al te laat is, of net niet... maar jullie hulp is altijd welkom
MVG

Johannes

Citaat van: Jupiler op 22-04-2005  12:12 uzijn er gisten die gemakkelijker gaan overheersen?

Overheersen? Wil je 2 gisten in 1 vat gooien?

Jupiler

ja, het wort in drie verdelen en dan met gist a, b en ab laten vergisten maar ik begin een beetje te twijfelen of dat een goed idee is van die 2 tezamen...


Hopmans

Hoi Jupiler,

a OK
b OK
A+B is inderdaad twijfelachtig.

Er zijn fabrikanten die hebben voor de hoofdgisting een andere gist als de plakgist voor fles.
Maar dat wil niet zeggen dat deze anders smaken. Vaak is de plakgist een afstammeling van
de hoofdgist, waarbij men de boel wat gemodificeerd heeft (vraag me niet hoe) zodat het
beter plakt.

 :degroeten:

Johannes

a+b is misschien prima alleen kun je het proces dan niet beheersen, tis ook praktisch onmogelijk om erachter te komen wat welke gist heeft gedaan. Maar goed, voor de fun kun je het altijd doen natuurlijk zeker als je daarnaast a en b afzonderlijk hebt vergist.

Post hier je bevindingen a.u.b.

:degroeten:

Johannes

Edgar

Citaat van: Hoppie op 03-05-2005  16:38 uVaak is de plakgist een afstammeling van de hoofdgist, waarbij men de boel wat gemodificeerd heeft (vraag me niet hoe) zodat het beter plakt.

Dat is nieuw voor mij; ik dacht altijd dat de bottelgisten een aparte groep gisten is, die gewoon goede bottelkwaliteiten hebben zoals:

- snel nagisten
- snel uitzakken en plakken
- neutraal smaakprofiel
- geen ongewenste bijprodukten als diacetyl
- goede verouderings- en bewaareigenschappen

Die kunnen dacht ik in uiteenlopende typen bier gebruikt worden.

 :degroeten:

 

Hopmans

Dat dacht ik ook. Ongetwijveld is dit voor een groot deel waar.
En er zullen heus universele neutrale plakgisten zijn.
Maar een H**n*k*n brouwmeester/laborant (waarvan ik het hoorde) zal het
modificatieverhaal niet uit z'n duim zuigen.

Dat zou het Duvel verhaal eventueel kunnen bevestigen;
Een andere beter plakkende gist in de fles dan de gist gebruikt bij de hoofdgisting.
Maar als een amateur daarmee aan de slag gaat, smaakt het als een perfecte kloon.
 
 :degroeten:

Henk oet Paiz

Citaat van: Hoppie op 03-05-2005  16:38 uVaak is de plakgist een afstammeling van de hoofdgist, waarbij men de boel wat gemodificeerd heeft (vraag me niet hoe) zodat het beter plakt.

Zou dit kunnen verklaren waarom ik de laatste tijd minder goede ervaringen heb met de Westmalle Tripel gist. Het duurt standaard 3 tot 5 dagen voordat het depot actief wordt. En de hoofdgisting duurt lang en eindigt minder laag dan mijn eerdere pogingen. Mijn Westmalle Tripel staat nu na anderhalve week op 1016 na veel geklooi, terwijl mijn vierde poging op 1004 eindigde.

Groeten,

Henk  :proost2:

Edgar

Citaat van: Hoppie op 03-05-2005  17:55 uMaar een H**n*k*n brouwmeester/laborant (waarvan ik het hoorde) zal het modificatieverhaal niet uit z'n duim zuigen

Dat overtuigt me niet. Het lijkt me twijfelachtig dat een Heineken man precies weet wat ze bij Duvel of Westmalle met hun gisten doen. (En waarom zouden ze zich bij Heineken in de kosten steken voor de ontwikkeling van bottelgisten als er al goede beschikbaar zijn?)

Westmalle is al sinds jaar en dag een koppige gist. Ik zou zo'n verhaal toch uit meer bronnen willen horen voor ik het geloof.

 :degroeten:

Hopmans

Hoi Edgar,

Heineken maakt natuurlijk wat meer biertjes als het flesje met het groene etiketje erop.
Onder andere hooggisters.

 :degroeten:

Edgar

CiteerHeineken maakt natuurlijk wat meer biertjes als het flesje met het groene etiketje erop.
Onder andere hooggisters.

En hoeveel daarvan zijn hooggisters met hergisting op fles?

 :degroeten:

Johannes

in elk geval 1: Affligem (toch??)

Edgar

Ok, en Wieckse Witte (brrr), da's twee dan. De laatste gist hoeft alvast niet te plakken. Nog?

 :degroeten:

Hopmans

Hoi Edgar,

Don't shoot the messenger.

Heineken is een wereld concern. Verkoopt bier in meer dan 170 landen.
Reken maar van yes, dat er kopstukken in hun laboratoria rondlopen.
Of je nu wel of geen pils van ze lust; Denk erom dat die gasten kunnen brouwen.  :groots:

 :degroeten:

Edgar

Nee hoor Hop. Maar als je het niet erg vindt trek ik wel elk niet-zo-voor-de-hand-liggend verhaal in twijfel. Ik hoor de meest deskundige mensen, die al hun hele leven bier studeren, af en toe de grootste onzin uitkramen (nee ik doel niet op dit forum). En je moet toch met me eens zijn dat nagisting-op-fles niet echt Heineken's niche is. In hoeveel van die 170 landen denk je dat ze dat gebruiken?  :denken:

Trouwens, ik vind Heineken pils best lekker. Ze moeten daar hier in België altijd een beetje om lachen, maar er worden hier naar mijn smaak veel beroerdere pilsen gebrouwen dan Heineken...

 :degroeten:

Herman

Zou wel aardig om te weten zijn of ze hun labwerk gecentraliseerd hebben. Dus doet men daar op het lab ook wat voor Affligem, of heeft elke brouwerij toch zijn eigen lab (lijkt me op zich ook wel logisch).

Jupiler om er es een te noemen? Jemig wat een koppijnbiertje, dan is Heintje inderdaad wel wat zuiverder van smaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.