HERMS / RIMS BROUWINSTALLATIE

Gestart door braumeister, 20-04-2005 20:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

braumeister

Drie jaar geleden ben ik bezig geweest een HERMS in elkaar te zetten. Ik ben er al met al toch wel een klein jaar mee bezig geweest. Schandalig is wel dat er nog maar twee keer mee heb gebrouwen. Reden hiervoor is eigenlijk omdat ik me niet veilig voel met een gasfles binnenshuis. De installatie is dusdanig zwaar dat ik deze niet gemakkelijk naar buiten kan verplaatsen. Thans ben ik bezig uit te zoeken of het mogelijk is over te stappen op elektrische verwarming m.b.v. verwarmingselementen (ik beschik over twee electriciteitsgroepen). Heeft iemand daar wellicht wat ideeen over?


Hopmans

Hoi Braumeister,

Is aardgas geen optie?
Elektriciteit kost echt klauwen met geld.
Komt er bij jou 1 of 3 fasen binnen?
In het laatste geval is het makkelijker om een groepje erbij te bouwen.

 :degroeten:

braumeister

Natuurlijk is aardgas een optie. Maar je blijft werken met een gas natuurlijk. Is twee groepen niet genoeg, daar kan toch bijna 8000 W op?

Hopmans

Ja, dat klopt.

P=U x I
P=230V x 16A = 3680 Watt per groep

Het is dus mogelijk.
Maar Elektrisch koffie zetten, wasmachines, oventjes aanzetten moet dus een beetje vermeden worden op een brouwdag.
Bij mij is meestal de vrouw die dit soort apparaten gebruikt toch van huis  als ik aan het brouwen ben.  8)

 :degroeten:

Jacques

Waarom zo bang voor gas?

Miljoenen huishoudens koken hun potje op gas, bakken brood met een gasoven en verwarmen hun huis met gas. Een ongeluk met gas komt wel eens voor, maar er zullen ongetwijfeld ook heel wat personen zijn omgekomen door brand veroorzaakt door elektische installaties of door stroomstoten (vocht en elektriciteit gaan niet zo goed samen).
Het is maar waar je bang voor bent.

Hopmans

Hoi Jacques,

De gasinstallatie in mijn huis is slechts 8 jaar oud.
De vorige bewoner heeft er 45 jaar gewoond.
%^%&%$ - hekel aan gas.
De man had volgens mij als eerste Nederlander een elektrisch fornuis.
30 cm dik dat ding.
De kolen van de kachel tref ik nog her en der aan  ;D
Het schepje ligt nog in de schuur.

Tja,...........................


 :degroeten:

Cisdevésser

hoi allemaal,

beide manieren van verwarmen ( gas of elektriciteit ) zijn mogelijk, je kunt ze zelfs nog combineren door bv. voor een temperatuurverhoging de gasbrander aan te zetten, is het zaakje eenmaal op temperatuur dan kun je met een relatief klein elektrisch elementje met een goede regeling de temperatuur handhaven.
Echter, voor beiden geld dat je het moet gebruiken zoals het bedoeld is, dus de veiligheidsregeltjes in acht nemen.
Voor gas zorgen dat er geen slangen/leidingen lekken en zorgen voor voldoende ontluchting en beluchting in de ruimte waar het gebruikt word.
Voor elektriciteit alles goed aarden, de gehele elektrische brouwinstallatie waterdicht maken en aansluiten op een aardlekschakelaar.

groetjens....Cis

norbertus

Hoi,

Ik werk reeds jaren met gasflessen in mijn hobbyruimte, er staan er zelfs drie. Indien hiermee omzichtig omgesprongen wordt zie ik  hierin zelfs VEEL minder gevaar dan autorijden of zelfs fietsen laat staan van de trap in huis op en af lopen.

Ik ken in mijn omgeving, en ik ben een 50-tiger, één ongeluk met een aardgas-ontploffing. Maar ik ken meer mensen die problemen opgelopen hebben in het verkeer. En is elektrocutie ook geen gevaar.

Ik promoot geen gas, maar met de nodige verluchting in het lokaal waar u werkt is dit absoluut geen gevaarlijk gedoe. Het is een gemakkelijke warmtebron en zeer mobiel.

Dat er enige terughoudendheid bestaat voor mensen die niet gewend zijn te werken met gas kan ik begrijpen maar wees gerust zo gevaarlijk is het absoluut niet.

Groeten,

Norbertus.

braumeister

Wel ben ik nu enigszins gerust gesteld. Een andere reden om over te stappen op een elektrische verwarming met name tijdens het maischen is natuurlijk dat je de temperatuur gemakkelijk constant kunt houden. Weet iemand waar ik dergelijke verwarmingselementen kan kopen. Die je in een dierenspeciaalzaak kunt krijgen heeft wellicht een te laag vermogen. Bovendien kun je de temperatuur niet hoog in stellen.

Oja, ik heb nu ook een foto van mijn HERMS installatie toegevoegd. Is het geen beauty? Mag je natuurlijk niet van je eigen werk zeggen!!!

Adrianus Tripel

Hoi Braumeister,

Je installatie ziet er indrukwekkend uit. Keurig. Mij rijst alleen de vraag wat je met 3 branders moet? Bij HERMSen of WURMSen verwarm je je wort indirect via een spiraal in een warmwaterketel.

Groeten
Ad

Johannes

Mooie installatie inderdaad! Jammer dat je m maar 2 keer hebt gebruikt, ik sluit me aan bij Ad's vraag: 3 branders ??

Johannes

Hopmans

Dan sluit ik mij ook maar aan bij deze Polonaise. Imposante installatie. 3 branders?

 :degroeten:

Silvio

Hallo heren,
Zou een leuke stelling zijn voor de poll, gas of elektriciteit!
Maar braumeister net zoals Jac al schreef miljoenen mensen koken en werken met gas zonder al teveel problemen. Sterker nog om alvast maar op de poll vooruit te lopen durf ik er wel een kratje op te zetten dat het merendeel van de amateur bier brouwers  gewoon met gas werkt.Gewoon met de juiste spullen werken. Elke gas/flessen leverancier kan je er alles over vertellen
Vr.brouwersgroet, Silvio.

braumeister

Ik heb bij het samenstellen en ontwikkelen van mijn installatie rekening gehouden met een mogelijke situatie waarbij ik drie branders nodig heb, alhoewel ik ze natuurlijk nooit tegelijk nodig heb. Maar ik heb een hekel aan het tillen van volle vaten. De brander links wordt gebruikt om het wort te koken. De brander in het midden verwarmt het vat met heet water met daarin de warmtewisselaar en de brander rechts zou eventueel gebruikt kunnen worden om eventueel het maischvat rechtstreeks te verwarmen. Ook hou ik de mogelijkheid open om eventueel de decoctiemethode toe te passen. Last but not least vond ik het geen gezicht wanneer het maischvat wat lager zou komen te staan op de stelling. Ik had dan een verhoging moeten maken en in RVS uitvoering zou dit net zo duur zijn als een brander.

En mocht ik nog eens iets willen doen voor de armen dan kan ik de installatie gebruiken om soep te maken. Drie soorten soep dan wel te verstaan!


jeroentjecross

Hele simpele oplossing. Verleng je gasslang zodat je de fles buiten kan laten staan.

braumeister

Citaat van: jacbier op 20-04-2005  21:28 uWaarom zo bang voor gas?

Miljoenen huishoudens koken hun potje op gas, bakken brood met een gasoven en verwarmen hun huis met gas. Een ongeluk met gas komt wel eens voor, maar er zullen ongetwijfeld ook heel wat personen zijn omgekomen door brand veroorzaakt door elektische installaties of door stroomstoten (vocht en elektriciteit gaan niet zo goed samen).
Het is maar waar je bang voor bent.

IK ben met name bang voor de gasfles, aangezien deze onder druk staat. Met alle gevaren van dien!!

Edgar

Een gasleiding staat ook onder druk! Met alle gevaren van dien :)


 :degroeten:

Herman

Ja , enne pas ook op voor die stroomkabels! Die schijnen onder stroom te staan! ;)

Ach ik ben zelf ook geen voorstander van gasflessen binnen gebruiken, maar doe het af en toe toch. Wel zorgen voor voldoende frisse lucht inderdaad. Let wel van oude gasflessen (lees niet gekeurd) en zelf met lpg gevulde installaties praten we hier niet hè? Daar zou ik (terecht!) ook bang voor zijn!

Hopmans

CiteerEen gasleiding staat ook onder druk! Met alle gevaren van dien

Een bierflesje staat ook onder druk. Daar hebben we toch ook geen problemen mee heren?    :proost:

 :degroeten:

opnieuw beginnen

Goedendag beste medebrouwers,

Even kort voorstellen, mijn naam is pieter en ik heb al een tijdje gebrouwen, van pakketten, uit mout en hop, en zelf mouten daarbij ook nog. maar  nu wil ik eigenlijk een goede installatie bouwen. liefst HERMS of RIMS. Is er iemand die mij het principe, en de benodigdheden goed uit kan leggen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groeten, Pieter

Edgar

Een zoektochtje op het forum leverde deze thread op, met daarin een aantal links:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,541.0.html

En ook op Adrie's pagina kan je héél veel vinden over zijn installatie.


 :degroeten:

braumeister

Citaat van: opnieuw beginnen op 22-05-2005  02:23 uGoedendag beste medebrouwers,

even kort voorstellen, mijn naam is pieter en ik heb al een tijdje gebrouwen, van pakketten, uit mout en hop, en zelf mouten daarbij ook nog. maar  nu wil ik eigenlijk een goede installatie bouwen. liefst HERMS of RIMS. Is er iemand die mij het principe, en de benodigdheden goed uit kan leggen?

ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groeten, Pieter

Kijk eens op www.barleys.nl

willems


opnieuw beginnen

bedankt allemaal, ik ga hproberen het allemaal uit te zoeken. :leren:

groeten pieter


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.