Koudhoppen (was drooghoppen)

Gestart door etty's pintje, 17-04-2005 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

etty's pintje

 :denken:
Zou iemand aan deze amateur " amateurbrouwer " uit kunnen leggen wat er bedoeld wordt met "drooghoppen". Ik heb zelf wel een idee maar speel liever even op zeker. Het zou nl. jammer zijn wanneer mijn Duvelkloon de mist  in gaat.

Groeten Etty's Pintje

Herman

Drooghoppen (dry hopping) betekent: de hop tijdens de lagering toevoegen, dus niet tijdens de primaire gisting (anders verlies je te veel aromastoffen door het waterslot). De bedoeling van drooghoppen is het verkrijgen van meer hopgeur in je bier, als het vers is kan het behoorlijk overdonderend zijn. Drooghoppen verhoogt de bitterheid van je bier niet, wellicht wel je perceptie van bitterheid.

Duvel is m.i. overigens niet gedrooghopt.

Hopmans

Drooghoppen is hop toevoegen tijdens de lagering.
Dus niet tijdens het koken.
Ook niet tijdens de hoofdgisting, maar expliciet tijdens het lageren.
Doordat de temperatuur tijdens het lageren niet hoog is, komen er niet de bittere stoffen vrij, maar alleen de aromatische stoffen.
Dit geeft het bier een lekkere hopsmaak, doch de milde bitterheid.
Dit wordt in het algemeen gedaan door de brouwers aan de overkant van de Noordzee.

Ik weet niet of Duvel wordt gedrooghopt.

Duvel is op dit ogenblik heel commercieel. Ik betwijvel of ze uberhaupt nog verse hop gebruiken.

Groetjes,

Droge Hoppie  :)

Johannes

Of ze nou drooghoppen of niet daar bij Duvel, ik zou het zeker doen! Jammie!

Johannes

J


Je kan de dry-hopping ook vervangen door hopolie of hoparoma tabs.
Not the real thing, maar wel iets handiger ...

J.

etty's pintje

Heren brouwers,
hartelijk dank voor de snelle reakties!
Dit is toch eigenlijk wel een fantastische site!
Mijn conclusie is nu dat ik mijn aanstaande Duvel niet droog ga hoppen.
Alleen na bestudering van de aanbevolen topics ben ik nog niet helemaal uit de recerptuur.
Brouwersgroeten E.P.

Johannes

Discussie over het desbetreffende recept vindt Hier plaats.

MO

Heren, mag ik uw mening: wat is de beste tijd voor drooghoppen. Ik prefereer zelf een week, maar ik ben bang dat ik pas volgend weekeinde aan bottelen toe kom, en dan heb ik twee weken gedrooghopt. Doe het bij ongeveer 15-17 grC, vrij hoog in temperatuur dus. Wat zal ik doen: het vanavond heel laat maken en bottelen of wachten tot zaterdag?

Adrie

Ha MO,

Twee weken bij 15 graden kan volgens mij geen kwaad. Ik heb meerdere keren twee weken bij 15 graden gedrooghopt zonder wrange of andere bijsmaakjes. Als de temperatuur maar niet veel hoger wordt.

Edgar

Ik dacht ook altijd 10 dagen tot 2 weken op lagertemperatuur. De hop moet wat tijd krijgen om z'n oliën af te geven. 17° lijkt me ook wat hoogjes.

 :degroeten:

Gio

Ben momenteel een 'Hommelachtige' aan het drooghoppen

Daartoe 75 gram Hallertau Herzbruck pellets in een hopzakje, direct na het overhevelen aan 2e gisting toegevoegt.
Zakje verzwaard met enkele porceleinen Grolschdoppen.
Idee was om het een week of drie te lageren, maar ik begrijp nu dat 1 a 2 weken lang genoeg is ivm met evt. bijsmaken.

Maar hoe zit het met pellets, deze zijn bewerkt en bezitten in mijn beleving hierdoor minder hop-olieen ?
Zou je met pellets langer of korter dry-hoppen?

Gio

tonvv

Dan nog even een aanvullende vraag: hoe voorkom je een infectie bij het toevoegen van de hop? Met andere woorden,  hoe steriliseer je de hop of is het een kwestie van: op hoop van zegen...

Johannes

Op hoop van zegen inderdaad, alleen dan wel met goede hoop. Wanneer je de drooghop toevoegd, dan is het allang niet zo infectiegevoelig meer als onvergist wort, er is immers alchohol gevormd, en is een deel van de voedingsstoffen door de gist verbruikt.

Steriliseren is dan ook niet nodig. Zorg wel dat je hop gebruikt die zo 'schoon' (droog) mogelijk is bewaard.

Johannes

Edgar

Citaat van: Johannes op 28-04-2005  22:00 uOp hoop van zegen inderdaad, alleen dan wel met goede hoop. Wanneer je de drooghop toevoegd, dan is het allang niet zo infectiegevoelig meer als onvergist wort, er is immers alchohol gevormd, en is een deel van de voedingsstoffen door de gist verbruikt.

En het bier is veel zuurder, dus veel minder gastvrij voor ongenode bezoekers.

 :degroeten:

MO

En zit niet te veel met je vieze vette vingers in de hop te graaien maar gebruik een schone lepel. Verder: op hoop van zegen. Als je hoop via koken gaat steriliseren, dan verlies je precies de lekkere vluchtige componenten waar het om gaat.

Adrie

Citaat van: Edgar op 28-04-2005  23:19 uEn het bier is veel zuurder, dus veel minder gastvrij voor ongenode bezoekers.

En bovendien zijn hopbellen niet echt aantrekkelijke voedingsbodems voor bierverpestende bacteriën. Hop is droog en bevat weinig suikers en andere voedingsstoffen. De kans op infecties door drooghoppen is zeer klein, mits je verder schoon werkt, de vaten niet te lang open laat staan etc.

Herman

Citaat van: Gio op 26-04-2005  21:06 uMaar hoe zit het met pellets, deze zijn bewerkt en bezitten in mijn beleving hierdoor minder hop-olieen ?
Zou je met pellets langer of korter dry-hoppen?
Hoi Gio,

Zelfde tijd in principe. Pellets zijn bewerkt in de zin dat ze vermalen hopbellen zijn, waarbij ook nog wat restmateriaal (bladsteeltjes) zijn verwijderd. Er wordt wel es gezegd dat de hoparoma's minder verfijnd zijn dan bij bellen, maar als dat zo is is het nog de vraag of wij dat merken. Ga er maar van uit dat dat niet zo is. Voordeel van pellets is dat ze uitelkaar vallen en mooi uitzakken. Wel af en toe een beetje schudden dat er geen koolzuur aan de hop blijft zitten.

Jacques

Waarom zouden wij niet proeven dat pellets een minder verfijnd aroma heeft dan bloemen?

Herman

Ik bedoelde het niet in absolute zin, maar meer in de trant van: vertel nu maar es of ik bellen of pellets heb gebruikt! Overigens gebruik ik zelf niet vaak pellets, behalve voor drooghoppen.

Wanneer je een brouwsel splitst en de ene helft met bloemen en de ander met pellets kookt, is er wellicht wel smaakverschil te proeven (er van uitgaande dat de hop in beide gevallen vers is).

Jacques

Een paar jaar geleden hebben we met het BKG bier zitten proeven bij de KaHo St. Lieven. De keurmeesters wisten vrij goed de bieren te herkennen waar hoppellets in verwerkt waren!

Herman

Interessant! Ben in ieder geval blij dat ik met mijn bloemen intuitief de juiste keuze heb gemaakt ;)

Hopmans

Ik heb nu pellets van Wim gehad.
Ik heb altijd bloemen.
Het ruikt inderdaad anders.

Ik durf bijna te stellen, dat Pellets anders ruiken ( daardoor ook anders smaken ) dan bloemen.

Het is echt een heel ander luchtje dan bloemen.
misschien zit er toch iets van bindmiddel in  :weetniet:

Of het zit tussen de oren  ;D

 :degroeten:

DenUil

De speciale editie van Duvel bekend als "Duvel Triple Hop" is gedrooghopt. Gewone duvel niet.

John

Heeft iemand ooit berekend wat per saldo het goedkoopste is: bloemen (waar je iets meer van nodig hebt) of pellets?

klan85

Op welk moment is het drooghoppen het beste? Aan het begin of eind van de nagisting?

Jacques

Citaat van: klan85 op 31-03-2015  20:47 uOp welk moment is het drooghoppen het beste? Aan het begin of eind van de nagisting?

De vergisting hoort nagenoeg ten einde te zijn. Einde nagisting dus. Er is dan weinig koolzuurontwikkeling meer. De vluchtige hoparoma's blijven daardoor beter in het bier.

klan85

Ok dus als ik ca twee weken nagist en ik een week wil drooghoppen voeg ik het na een week toe.

Jacques

Citaat van: klan85 op 31-03-2015  21:35 uOk dus als ik ca twee weken nagist en ik een week wil drooghoppen voeg ik het na een week toe.

Jij gist niet na maar de gist...  :) Het feit dat je bier niet bottelt wil niet zeggen dat het nog aan het nagisten is. Met andere woorden: de gist is de baas over de vergisting en de nagisting...

Bij mij is de nagisting na een week wel ongeveer afgelopen. Het SG daalt dan nagenoeg niet meer en het waterslot werkt dan nog maar beperkt.
De door van de nagisting is afhankelijk van het begin SG maar ook van de hoeveelheid gist waarmee je begonnen bent. Meer gist betekent een snellere hoofdgisting maar ook een kortere nagisting.
Het waterslot hoeft dus niet helemaal stil te zijn als je met het koudhoppen begint.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.