Cascade Amber Ale

Gestart door William, 14-09-2013 15:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Gisteren heb ik van het eerste deel van de Cascade thuishop een Amber Ale gebrouwen. Ik wilde eens wat anders maken dan een blonde. De basis was een Anchor Liberty Ale kloon recept dat Caspar ooit heeft gebrouwen. Daarvan heb ik de kleur opgeschroefd met extra cara 120 en wat aroma 400. De laatste is een gok hoe dat gaat uitpakken met de Cascade hop maar de kleur was in ieder geval prachtig.

Het wort staat nu netje te vergisten bij 20 °C. TControl doet de rest

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK88
Naam receptCascade Amber Ale
Brouwdatum13-09-2013
BiertypeAmber-Red (American)
Volume17,00
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)33 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)38 IBU
Brouwzaalrendement79,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Veghel3,9 gCaSO48,1 mlMelkzuur6,74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
88 mg/l10 mg/l60 mg/l235 mg/l70 mg/l110 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,20 kgPale Ale moutDingemans7 EBC89,2 %
0,41 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC8,7 %
0,10 kgCara-aromaWeyermann400 EBC2,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaischen55,0 °C1 min.1 min.4,2 l/kg
Beta / Alpha Amyla66,0 °C15 min.60 min.4,2 l/kg
Spoelen78,0 °C13 min.1 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,3 gCascade thuis - 2013bellen5,0%60 min.20,0 IBU
25,0 gCascade thuis - 2013bellen5,0%20 min.9,7 IBU
35,0 gCascade thuis - 2013bellen5,0%10 min.8,1 IBU
50,0 gCascade thuis - 2013bellen5,0%0 min.0,0 IBU
40,0 gCascade thuis - 2013bellen5,0%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


René K

Mooi recept! Dat gaat vast een heerlijk hoppig bier worden.

William

Ik hoop het!

 Het blijft altijd spannend met tuinhop. Het heeft (nog) niet mijn beste bieren opgeleverd.

RobinB

Vooral dat je ook de bittergift met tuinhop doet is inderdaad wel spannend! :)
Ik gebruik mijn tuinhop eigenlijk alleen als aromagift.

Heb je die vermelde 5% gebaseerd op een thee-vergelijking?

Henielma

In bijna ieder brouwsel van mij is (ook) de bitterhopgift tuinhop. Na een paar jaar ken je jou eigen hop wel. Tuinhop gebruiken vind ik dus niet zo spannend. Ondertussen schat ik de IBU van de eigen hop in zoals forumlid EBC eens aangaf. Namelijk de hoogste waarde die voor die hopsoort aangegeven wordt. Dan zit je een heel eind in de buurt. Zeker als de plant een aantal jaren oud is.

William

Citaat van: RobinB op 14-09-2013  20:06 uHeb je die vermelde 5% gebaseerd op een thee-vergelijking?

Nee, op basis van een inschatting van de sensorisch waargenomen bitterheid in een bier met hop van dezelfde plant (vorige jaar). Maar het blijft afwachten, vandaar dat het spannend blijft.

Herman

Leuk recept, zal wel wat gebrande cara geven denk ik. Maar dat kan natuurlijk best lekker zijn!

Qua tuinhop is ook mijn ervaring dat je niet te laag moet gaan zitten, zeker niet als je vaker hebt geplukt en het verschil tussen rijp en niet rijp genoeg blind kunt voelen en ruiken. Ik wil volgend jaar ook wel een cascadeplantje, zal je dan wellicht even mailen.

William

De hoofdvergisting is na een klein weekje zo goed als klaar. Het SG is gedaald naar een gemeten waarde van 1019 (svg=71%). Ik heb het jongbier overgeheveld in een mandfles op 150 gram natte Cascade hop die ik net nog van de plant geoogst heb.

Daarnaast heb ik nog twee 0,75 liter flessen gevuld met jongbier omdat ik wat teveel had voor de mandfles. Met een beetje geluk wordt ie netjes gecarboniseerd door de restsuikers. Ik heb geen extra suiker toegevoegd.


William

De Cascade Amber Ale is gebotteld op een eind sg van 1017, een svg van 73%. Iets aan de lage kant voor wat ik normaal met de US-05 haal.

Door de stevige hoeveelheid koudhop had ik in eerste instantie niet zoveel liters in de bottelfles. Gelukkig had ik nog 1,5 liter niet gekoudhopt jongbier van hetzelfde bier in flessen staan. Deze heb ik extra toegevoegd zodat ik precies 15 liter heb kunnen bottelen. Deze flessen waren nog maar heel licht gecarboniseerd.

De smaak is apart. Een moutige smaak, waarschijnlijk vooral door de paar procent aromamout. Daar doorheen komt een stevig hoparoma dat het midden houd tussen framboos en citrus. De bitterheid schat ik op zo'n 30 IBU, zeker geen 38 IBU waar ik vanuit was gegaan. De 5% a-zuur lijkt deze Cascade tuinhop dus niet te halen.

Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.


Gerb

Lekker recept! Je kunt het bijna oldskool noemen met alleen Cascade. Vaak zijn dit soort bieren hoppig maar ook superdoordrinkbaar. Ga ik ook weer eens doen!

William

Vaak geldt, des te simpeler het recept des te lekkerder het bier (behalve bij een RIS  8) )

William

Ik heb dit bier nu voor me staan..

De Cascade tuinhop geeft niet de 38 IBU die ik bedacht heb. Ik denk eerder zo'n 30 IBU.

De geur van de Cascade en de aroma-400 mout combineert heel mooi met elkaar. Een wat zware caramelgeur met de frisheid van de Cascade-citrus. Heel apart.

De aramomout merk je erg goed in de nasmaak waardoor het meer en genieter dan een doordrinker is.

RobinB

Klinkt goed, die cara-aroma 400!
Ik denk wel dat het beter is, om verwarring te voorkomen, om te blijven spreken van een caramout. Met aromamout wordt namelijk ook vaak de broeimout variant bedoeld. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.