Wort start niet met gisten. Wat nu?

Gestart door Caspar63, 06-09-2013 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar63

Wat een ellende!
 Na 2 blik bieren ben ik over gestapt naar moutextract recepten.
De eerste had een explosieve gisting en nu de tweede die wil niet starten met gisten.

Gisteren een 10 liter batch gemaakt op basis van een infusie van 360 gram karamel mouten en daarna 1,6 kg moutextract. Het moet een IPA worden en er is dus ook veel hop aan toe gevoegd. Na het koelen tot 21 ÂșC heb ik er 1 smackpack Wyeast American Ale II aan toegevoegd. Dit pakje had ik 4 uur vooraf uit de koelkast gehaald en gesmackt.
SG van het wort is 1068.

Het staat nu 24 uur in het gistvat en het bubbelt 0. Het vat zit goed dicht (als ik op de deksel druk beweegt het waterslot).
Ik ben al op dit forum aan het zoeken geweest maar ik weet nog niet goed wat te doen. Ik woon op 5 minuten van Van der Kooy dus ik kan zo een zakje gist halen of moet ik gewoon nog even geduld hebben?

Graag jullie advies.

Caspar (die andere)

ps Het bier met de explosieve gisting lijkt toch goed te komen. Het staat nu in de 2e gisting en bubbelt al ruim een week weer rustig verder.

tjleet

Wanneer het waterslot wel bubbelt wanneer je op het gistvat drukt (en dat later weer doet) dan heb je wellicht een slecht sluitend gistvat (en dus toch niet zo goed sluitend ;) ).
Kun je een rand aan de binnenkant zien ter hoogte van je wort nivo?

Caspar63

Het vat is goed afgesloten, dat is wat ik probeerde te zeggen. De gisting start niet. Ik zie ook geen bubbels of schuim in het wort.

tjleet

Pakje Wyeast (lees ik nu pas goed) wel erg kort van te voren gesmackt.
Stond het helemaal bol en strak?

Adrie


RobinB

Wat was de productiedatum van de gist?
Staat vermeld als "mfg date" oid. :)

Sjoerdd96

Citaat van: Caspar63 op 06-09-2013  13:38 uWat een ellende!
 Na 2 blik bieren ben ik over gestapt naar moutextract recepten.
De eerste had een explosieve gisting en nu de tweede die wil niet starten met gisten.

Gisteren een 10 liter batch gemaakt op basis van een infusie van 360 gram karamel mouten en daarna 1,6 kg moutextract. Het moet een IPA worden en er is dus ook veel hop aan toe gevoegd. Na het koelen tot 21 C heb ik er 1 smackpack Wyeast American Ale II aan toegevoegd. Dit pakje had ik 4 uur vooraf uit de koelkast gehaald en gesmackt.
SG van het wort is 1068.

Het staat nu 24 uur in het gistvat en het bubbelt 0. Het vat zit goed dicht (als ik op de deksel druk beweegt het waterslot).
Ik ben al op dit forum aan het zoeken geweest maar ik weet nog niet goed wat te doen. Ik woon op 5 minuten van vd Kooy dus ik kan zo een zakje gist halen of moet ik gewoon nog even geduld hebben?

Graag jullie advies.

Caspar (die andere)

ps Het bier met de explosieve gisting lijkt toch goed te komen. Het staat nu in de 2e gisting en bubbelt al ruim een week weer rustig verder.

Ik heb het zelfde probleem denk ik ook eens gehad, de Wyeast ook een paar uur van tevoren gesmackt. (ook was bij mij maar 1 zakje open ipv 2) maar hij was niet volledig opgebold zoals het zou moeten.
Bij mij gebeurde er na 24 uur ook nog niks en heeft nog wel een paar dagen geduurd voordat er schuim op kwam. Alles verder nog goed verlopen en een prima biertje geworden. Moet je waarschijnlijk alleen nog maar wat geduld hebben ^-^

Sjoerd

Caspar63

Het smackpack stond niet erg bol. De gebruiksaanwijzing op het pakje geeft aan dat dit ook niet echt echt noodzakelijk is. Ik begrijp nu dus dat dit wel zo is. Na het toevoegen van de gist heb ik het vat gesloten en 1 minuut heftig geschud als beluchting. Daarna de dop vervangen door het waterslot.
Ik zal straks nog even de kliko in duiken om de verpakking van de gist terug te zoeken.

RobinB

Het is niet per se nodig dat hij echt bol staat, maar de mate en snelheid van opbolling geeft een duiding van de vitaliteit van de gist.
4 uur is sowieso wat kort, dus dat differentieert nog niet echt.

Adbrouwt

Ik heb al eens 48 uur geen activiteit gehad  :slaperig: Ik stond klaar er een zakje gedroogde gist over uit te strooien en toen zag ik dat hij net begon te bluppen en schuim te vormen. Dus zakje gedroogde gist achter de hand en nog effe geduld. Was trouwens nog een prima biertje geworden.

Caspar63

De productiedatum van de Wyeast gist was 12 maart 2013. Dat is toch niet te oud?

Oscar

Citaat van: Caspar63 op 06-09-2013  13:38 uDit pakje had ik 4 uur vooraf uit de koelkast gehaald en gesmackt.

En daar ligt je fout... Eerder smacken en desnoods een starter maken. Zorg ten alle tijdens dat je zeker weet dat je gist actief is. Voor goed bier kun je daar niet mee gokken... :)

Jacques

Citaat van: Caspar63 op 06-09-2013  13:38 uHet staat nu 24 uur in het gistvat en het bubbelt 0. Het vat zit goed dicht (als ik op de deksel druk beweegt het waterslot).
Ik ben al op dit forum aan het zoeken geweest maar ik weet nog niet goed wat te doen. Ik woon op 5 minuten van Van der Kooy dus ik kan zo een zakje gist halen of moet ik gewoon nog even geduld hebben?

Inderdaad je moet geduld hebben. Je hebt de vergisting gestart met te weinig actieve gistcellen. Het opbollen is bedoeld om de gist te activeren. Zodra dat gebeurd is kun je een zakje in de koelkast bewaren.
Dat betekent dat je rustig 1 of 2 dagen voor je gaat brouwen het binnenzakje kunt kapotslaan. Je kunt vervolgens de verpakking in de gaten houden. Op het moment dat je de gist nodig hebt haal je hem uit de koelkast.
Je kunt de gist gewoon koud toevoegen. Langzaam opwarmen is niet noodzakelijk. Wel doe je er goed aan om het wort te beluchten. Dat kun je doen nadat de gist toegevoegd is aan het wort. De gist kan dan de zuurstof meteen gebruiken voor een extra vermeerdering. Bij korrelgist is beluchten niet nodig omdat je in de regel veel meer gistcellen ent met korrelgist dan met vloeibare gist.

RobinB

Citaat van: Caspar63 op 06-09-2013  18:03 uDe productiedatum van de Wyeast gist was 12 maart 2013. Dat is toch niet te oud?
Dat is inmiddels bijna een half jaar oud.
Die zou ik nooit gebruiken zonder starter, verder is er niks mis mee waarschijnlijk. Ook als je een dag gewacht had en hij volledig opgebold was, had je hem niet zonder starter kunnen toevoegen. Je krijgt door het opbollen geen/nauwelijks extra cellen en voor de fitheid doet het ook nagenoeg niks. Het is dan ook zeker geen vervanger van een starter. 

Je hebt nu dus waarschijnlijk te weinig gist toegevoegd, met de huidige vergisting tot gevolg. :)

EvdBroek

En wat kan Caspar nu het beste doen, wachten of nieuwe gist halen?

William

Als ik het verhaal goed begrijp was de Wyeast al wel licht opgebold binnen 4 uur wat een teken is dat de vitaliteit nog niet zo beroerd is. Het zal allemaal wel iets langer duren dan normaal. Ook is het volume van 10 liter relatief laag (hoewel het sg iets hoger dan gemiddeld is) zodat de hoeveelheid gist niet te beperkt is.

Ik zou het dan ook wel aandurven om nog een dagje te wachten. Misschien is de vergisting al gestart. Het is nu twee dagen na het brouwen als ik het wel heb.

Caspar63

Ik vind het heel prettig dat er zo snel en zo veel wordt gereageerd.

Ik heb, naast een berg leerpunten, het volgende plan uit alle reacties gedestilleerd:
Ik rijd zo even langs Van der Kooy en haal een vers zakje SafAle-US05 op.
Ik wacht wel nog tot zondag of het gisten zelf wil starten, zo niet strooi ik  dit zakje er over.

Hoe lijkt dit?

William

Goed plan.

Zie je al een schuimlaagje op het oppervlak c.q. druk in het waterslot (als de emmer goed afsluit)?

RobinB

Citaat van: William op 07-09-2013  09:19 uAls ik het verhaal goed begrijp was de Wyeast al wel licht opgebold binnen 4 uur wat een teken is dat de vitaliteit nog niet zo beroerd is.

De beoordeling van het opbollen ligt ook een beetje aan je ervaring met deze smackpacks. Ook opwarming kan al iets van opbolling geven, mede doordat in het begin van het opboltraject slechts weinig drukverhoging nodig is voor een zichtbaar effect. :)

William

Citaat van: RobinB op 07-09-2013  12:06 uDe beoordeling van het opbollen ligt ook een beetje aan je ervaring met deze smackpacks. Ook opwarming kan al iets van opbolling geven, mede doordat in het begin van het opboltraject slechts weinig drukverhoging nodig is voor een zichtbaar effect. :)

Dat is waar. Alleen Caspar weet hoe strak de zak was.

Caspar63

Het SmackPack was een beetje boller maar stond niet strak toen ik het gebruikt heb.

Ben net bij Van der Kooy geweest en de verkoper excuseerde zich dat het gebruik van de Wyeast niet goed was uitgelegd (door een andere verkoper) Zijn instructie is om per 1 maand leeftijd van de gist het smacken 1 dag voor het gebruik te doen. Dus mijn gist was 6 maanden oud dus had ik het 6 dagen voor het gebruik moeten smacken voor het beste resultaat.
Hij gaat een korte instructie schrijven die hij voortaan bij deze pakjes gaat meeleveren.

Het lijkt er op dat er een klein randje schuim op het wort zit maar het waterslot is nog stil.
Als het morgen nog steeds stil is maak ik het vat open, proef even of het niet zuur is geworden, en strooi er een zakje SafAle US-05 over.
Ik laat wel even weten hoe het verder af loopt.

Caspar


Bert van Vliet

Citaat van: Caspar63 op 07-09-2013  14:43 uHet SmackPack was een beetje boller maar stond niet strak toen ik het gebruikt heb.

Ben net bij vd Kooy geweest en de verkoper excuseerde zich dat het gebruik van de Wyeast niet goed was uitgelegd (door een andere verkoper) Zijn instructie is om per 1 maand leeftijd van de gist het smacken 1 dag voor het gebruik te doen. Dus mijn gist was 6 maanden oud dus had ik het 6 dagen voor het gebruik moeten smacken voor het beste resultaat.

6 maanden vind ik best oud als je hem nu net pas gekocht heb.. zag dat ze de pakken ouder dan 4 maanden bij een andere winkel
al direct met 50% korting verkopen.. http://www.Brouwmarkt.nl/Wyeast-actie-gisten-c-208_213_226_8215.html

Zelf heb ik laatst een pak van 12 maanden die ik nog in de koelkast vergeten was gebruikt duurde wel een dag of 4 voor hij bol stond en 2 dagen voor de gisting opgang kwam maar verder niks mis mee... weggooien is dus gewoon zonde.

Bert

RobinB

Er is ook niks mis mee, maar je moet er dan gewoon een starter van maken. Das all!
Voor dat hele ritueel kan je het best een week uittrekken.

Dag 1; smack het pack -> wachten tot opbollen -> langer tot opbollen = grotere of getrapte starter, bij voorkeur met een magneetroerder en beluchting in de vortex.
Zie verder de betreffende topics. :)

Jacques

Citaat van: Bert van Vliet op 07-09-2013  18:11 u6 maanden vind ik best oud als je hem nu net pas gekocht heb.. zag dat ze de pakken ouder dan 4 maanden bij een andere winkel
al direct met 50% korting verkopen.. http://www.Brouwmarkt.nl/Wyeast-actie-gisten-c-208_213_226_8215.html

Zelf heb ik laatst een pak van 12 maanden die ik nog in de koelkast vergeten was gebruikt duurde wel een dag of 4 voor hij bol stond en 2 dagen voor de gisting opgang kwam maar verder niks mis mee... weggooien is dus gewoon zonde.

Toen de Wyeast gisten nog niet zo lang op de Nederlandse markt verkrijgbaar was hadden deze gisten een lage doorlooptijd. Het was heel gebruikelijk dat een pakje 6 tot 9 maanden oud was wanneer je die kocht (het verzenden uit de VS ging toen ook niet zo snel). Heel vaak moest je het nodige geduld hebben voordat een zakje opbolden. Tegenwoordig zijn we heel erg verwend met het supersnelle opbollen van de zakjes.
Bij een ouder zakje moet je gewoon wat meer tijd optrekken om de gist in een goede conditie te brengen. Het opbollen gaat een stuk langzamer en je ontkom er niet aan om een starter te maken. Maar dat hoeft een belemmering te zijn. Een starter heb je zo gemaakt. Gewoon moutextract oplossen in water, even koken en waar laten afkoelen. Na het afkoelen van het wort deze beluchten door met de fles te schudden en vervolgens de gist toevoegen. Veel meer is het niet.


Nu is het een kwestie van geduld hebben. De vergisting zal langzaam opgang komen en de vergisting zal waarschijnlijk langzaam verlopen. Een verschijnsel dat heel gebruikelijk is wanneer je te weinig actieve gist hebt toegevoegt.

Caspar63

Ik heb het bier op donderdag gebrouwen. Toen er op zondagmiddag nog steeds geen activiteit te bespeuren viel heb ik het vat geopend en het wort geproefd. Het was niet zuur of muf, het was gewoon een slap bier.
Ik heb er toen een zakje safale us-05 overheen gesprenkeld en het vat weer gesloten.
Een paar uur later heb ik het vat nog een paar keer gezwenkt.
Het is nu dinsdag en er is nog steeds geen activiteit in het gistvat.
Ik geef het op!

Ik laat het nog even gewoon staan maar zaterdag gaat dit het riool in.
De oorzaak kan ik niet bedenken.
Gewoon omwassen, ontsmetten en opnieuw beginnen.

Caspar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.