Bewaren moutextract

Gestart door JoJo, 07-04-2005 15:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoJo

Wanneer ik een giststarter maar, word ik elke keer weer gek van dat moutextractpoeder.

Het kleeft, moeilijk te doseren, en helemaal het weer omruimen van dat spul  >:(
Zodra ik die zak weer dicht doe spuit het er wel weer uit, omdat dat poeder zo fijn is.

Wie o wie heeft de briljante tip hoe dit goed te bewaren ???

JoJo

Adrie

Briljant is het niet, maar het werkt wel. Gewoon in een goed afsluitbare plastic bak. Ik heb er een waar een zak moutextractpoeder precies in past. Als ik wat nodig heb, open ik de bak, schep er met een lepel uit wat ik nodig heb, en ik sluit de bak weer af. Geen geklieder, geen geplak en geen gestuif.

De bak moet zeer goed afsluitbaar zijn, zodat er geen vocht in kan komen. Het poeder trekt namelijk zeer snel vocht aan, maar dat heb je waarschijnlijk al gemerkt.

Johannes

Het is inderdaad raar spul om mee om te gaan, het beste tupperware is nog niet goed genoeg  :laugh: ik heb het ook in de plastic verpakking, en dat weer in een afsluitbare box. Bij het dichtdoen van de zak laat ik heel voorzichtig de lucht eruit lopen om te voorkomen dat het alle kanten uit vliegt.

Johannes

Edgar

Ik gebruik vaak een grote ziplock-zak, die dan weer in een diepvrieszak wordt gestoken.. Alle overtollige lucht kan je uit de zipzak verwijderen en de rest ("flap") van de zak sla je om het moutpoeder heen, wat dan een barriere vormt tegen vocht in de lucht.

Twee zakken in elkaar werkt in ieder geval goed, zeker als je de uiteinden van de zakken een paar keer omvouwt om verse luchtaanvoer te voorkomen.

Het materiaal van goede diepvrieszakken is vrij sterk, meerlagig en laat praktisch geen vocht door. Een zipzak alleen loopt vrij snel kleine gaatjes op.

 :degroeten:

MO

Ik heb mijn moutpoeder gewoon in een goed afsluitbare bak met deksel. Niet eens tupperware maar normaal geprijsd plastic. De truc is droog houden: met een droge lepel in een droge bak afwegen, en dan pas aan het kokende water toevoegen. Zolang er geen water bijkomt, werkt dit prima. Voordeel van een bak is dat het veel minder stuift dan een zak.

Eduard

Mijn kilootje moutextract zit in een plastic zakje van Brouwland, waarom weer een ander zakje zit. Ik houd de boel droog en het spul is al 3 jaar goed, alhoewel het eigenlijk al tijden over datum is. Ik gebruik het alleen voor giststarters en daar ben ik nog niet zo actief mee bezig geweest.

Jacques

Mijn methode gelijk aan die van Eduard.

Gewoon een tweetal pendaalemmerzakken om de plastic zak van Brouwland. Het verstuiven voorkom ik door voorzichtig de lucht uit de oorspronkelijke verpakking te drukken. Vervolgens sluit ik de zak met papiertape. De pendaalemmerzakken knoop ik gewoon dicht.

Edgar

Moraal van dit verhaal is volgens mij dat je met twee of meer lagen plastic geen probleem zult hebben met vocht in je moutextract.

 :degroeten:

MaartenM

Even een vraagje: hoe lang kan je moutextract eigenlijk bewaren in de vriezer? (Om een giststarter mee te maken.)

mvg
Maarten

MO


Edgar

Tot Sint Juttemis. Of het nu droog is of al opgelost (wat bedoel je?). Bij droog extract moet je alleen zorgen dat er geen lucht bij kan, dan komt er ook geen vocht bij en oxideert het niet snel. Als het al opgelost is, dan is het natuurlijk een goed idee om het nog even op te koken.

MaartenM

Dan ga ik ervanuit dat ik de zak met poeder goed genoeg heb dichtgeplakt. Ik wil binnenkort een beluchtingsset aanschaffen en dan oefen ik toch een keer met een giststarter maken.
bedankt
Maarten
ps. MO: als je binnenkort naar Syncom moet; ik heb een Fuller ESB kloon staan die je vast wel wil proberen  :proost2:

Edwin

Citaat van: MaartenM op 12-10-2006  12:26 ups. MO: als je binnenkort naar Syncom moet; ik heb een Fuller ESB kloon staan die je vast wel wil proberen  :proost2:

Neem mee naar de Hobbybrouwendag/BONK!
MO is niet de enige die wil proberen!

Edwin

Herman

Citaat van: Edgar op 12-10-2006  09:22 uTot Sint Juttemis. Of het nu droog is of al opgelost (wat bedoel je?). Bij droog extract moet je alleen zorgen dat er geen lucht bij kan, dan komt er ook geen vocht bij en oxideert het niet snel.
Ik heb de laatste keer na aankoop de zak meteen in porties van ca 40g verdeeld in boterhamzakjes. Zelfs in die zakjes zit de boel nu niet verklonterd en ik hoef nu geen rekening meer te houden met een langzaam verklevende massa!

Edgar

Citaat van: Herman op 12-10-2006  23:04 uporties van ca 40g

Maak jij zulke kleine startertjes (400 ml)?

Herman

Ja. Maar na een initiele starter kun je dan makkelijk steeds was opschalen. Komt bij dat ik meestal 10-20 liter brouw, slechts zelden meer. De laatste tijd kom ik helaas niet echt aan plannen toe, dus ik heb weinig versche gist gebruikt. De laatste keer in mijn Weizen.

Maar de komende tijd staan er weer wat nieuwe brouwsels op de agenda, ik heb nog een paar Engelse bieren met gist op de kop getikt in Uithoorn en wil es wat brouwen met die gist. En een Westmalle tripel e.d.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 13-10-2006  08:30 uMaak jij zulke kleine startertjes (400 ml)?
Niet zo denigrerend, mijn starters zijn 300 ml.

Hopbier

MaartenM

Ha Edwin,

het BONK ga ik helaas niet redden, maar mocht je eens in de buurt van Groningen zijn... ;) dan ben je van harte welkom!

mvg
Maarten

Oscar

Citaat van: MaartenM op 13-10-2006  16:31 uhet BONK ga ik helaas niet redden, maar mocht je eens in de buurt van Groningen zijn... ;)

Geef dan een paar bieren aan Herman mee. Kunnen we alsnog proeven en misschien wil Herman dan wel een biertje voor je mee terug nemen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Mannen,

Ik heb een pakje moutrextract poeder t.h.t. 18-1-2007 (ongeopend), deze kan ik best nog een half jaartje gebruiken toch?

Eduard, jij hebt nooit smaakafwijkingen geconstateerd?

Groet Caspar

Johannes

Dat spul gaat niet kapot, gewoon droog bewaren.

Caspar

Gaan we dat doen. Mocht het niet te pruimen zijn dan post ik het wel.  ;)

Adrie

Moutextract gaat jaren mee, mits goed afgesloten bewaard. Het spul trekt heel snel water aan en dan wordt het eerst een grote, harde bonk steen. Nog meer water erbij en je hebt een lekkere brei.

René K

De moutextract meng ik met water, dit breng ik aan de kook en vervolgens laat ik het afkoelen en verpak het per halve liter. Dit gaat vervolgens allemaal in de vriezer. Als ik weer wat nodig heb haal ik het eruit en kook ik het ongeveer 10 minuten. Werkt tot nu toe perfect! Op deze manier heb je altijd wat voorraad dat je direct kunt gebruiken.

iloveoxytocin

Hoe bewaren jullie je DME en brouwzouten? Ik word allicht gek van de kleverig wordende verpakking DME (hygroscopisch bij het leven) en van de verzameling zakjes brouwzouten. Heeft er iemand een handige methode waarin hij/zij dit praktisch oplost?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.