Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Brouwinstallatie David  (gelezen 25473 keer)

Offline arluijen

• Super lid
  • Land: nl
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
Re: Brouwinstallatie David
« Reactie #50 Gepost op: 15-10-2013 11:06 u »
Na het spoelen heb ik per ongeluk de binnenketel in de ketel laten vallen, met een wort-explosie tot gevolg. Heel de keuken vol, tot tegen het plafond. En dat net toen ik een bier brouwde met een SG >1100, dus plakgenot gegarandeerd!

"Een echte brouwer heeft ooit zijn plafond gedweild"  :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline scjvanberkel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 06-04-2014 22:32 u »
Wil overweeg ook zo een: https://www.oscsys.com/store/product/1001812 dit pakket dan. Wil die dan in 23 liter dubbelwandige kofffie percolator hangen. Hoe ik het ga doen met het mout weet ik nog niet of dubbele wand eruit halen en filterbodem in binnenketel maken en verwarming van onder of alles zo houden en waterpomp en verwarmingselement in het mandje doen en het water dmv pijp door wort met mout pompen en dan onderin een filterbodem of korfilter. Nu vraag ik mij vooral af of het handig is alleen het verwarmings element te besturen of ook waterpomp, of ik naast dit pakket met relais, sensor en usb kabel nogmeer nodig heb. En staat er al brouwprogramma in geprogrammeerd en waar is deze anders te vinden heb genoeg vrienden die ook arduino, raspberry pi enz programmeren evt maar hoop dat dit dus redelijk totaalpakket is?

mvg Sybren

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #52 Gepost op: 07-04-2014 09:12 u »
Wil overweeg ook zo een: https://www.oscsys.com/store/product/1001812 dit pakket dan. Wil die dan in 23 liter dubbelwandige kofffie percolator hangen. Hoe ik het ga doen met het mout weet ik nog niet of dubbele wand eruit halen en filterbodem in binnenketel maken en verwarming van onder of alles zo houden en waterpomp en verwarmingselement in het mandje doen en het water dmv pijp door wort met mout pompen en dan onderin een filterbodem of korfilter. Nu vraag ik mij vooral af of het handig is alleen het verwarmings element te besturen of ook waterpomp, of ik naast dit pakket met relais, sensor en usb kabel nogmeer nodig heb. En staat er al brouwprogramma in geprogrammeerd en waar is deze anders te vinden heb genoeg vrienden die ook arduino, raspberry pi enz programmeren evt maar hoop dat dit dus redelijk totaalpakket is?

Voor dat geld heb je ook een kant-en-klare Tcontrol !
Dus tenzij je zelf in de weer wilt met OpenSource zou ik even goed naar Henielma's ontwikkelde oplossing kijken. Die heb ik nu zo'n 1,5 jaar in gebruik en dat werkt top.

Offline scjvanberkel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 07-04-2014 22:54 u »
De Tcontrol van Hienelma heeft maar programmeerbare tempratuur dus kan geen maischschema in geprogrammeerd worden helaas

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #54 Gepost op: 07-04-2014 23:14 u »
Zeker kan er een maischschema in geprogrammeerd worden. Werkt wel alleen met een HERMS dacht ik.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #55 Gepost op: 07-04-2014 23:14 u »
Om meer dan 1 temperatuurstap tegelijk in te stellen moet je Tcontrol-IO inderdaad aansluiten op een Windows PC waarop Tcontrol draait.
1 temperatuurstap kan je met het drukknopje in combinatie met het LCD display instellen.

Offline ErikdeBrouwer

• Junior lid
  • **
  • He is a wise man who invented beer. - Plato
« Reactie #56 Gepost op: 17-08-2014 21:05 u »
Even een oude draad actief maken... ik ben plannen aan het maken voor een 1-pans brouwinstallatie a la het systeem van waaslandwolf en heb al heel wat zitten lezen op het forum. Twee vragen met betrekking tot de ketel waar iemand misschien mee kan helpen:

1.
Waar ik op gelet heb, is [...] de plaats waar het verwarmingselement zit. Ik heb namelijk centraal een gat geboord en bij sommige ketels is dat niet mogelijk omdat de verwarming in de weg zit.

Die plaats is voor de vernieuwde stroomrichting (boven naar beneden) niet meer echt van belang toch? Dat zou ik net zo goed kunnen doen via de kraan die al aan mijn brouwketel zit (hooguit een kraan met grotere uitstroomopening opzetten) en het wort dan buitenom omhoog laten lopen. Klopt dat?

2. Ik begrijp dat het vermogen van het verwarmingselement ook geregeld wordt. Hoe gebeurt dat? Ik zat zelf te denken aan het regelen van de netspanning van de ketel. Kan dat? Ik zou dit al op korte termijn willen doen, omdat het koken bij mij erg hard gaat, en ik erg veel verdamp (bijna 4 liter op een brouwsel van 14-15 liter in 75 min). Hebben jullie tips hoe/waarmee ik dat kan regelen?

Daarnaast tot slot nog complimenten voor het mooie knutselwerk! Erg jaloers op de faciliteiten waar sommigen de beschikking over hebben (draaibank etc)  ;)

Offline edwinsch

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #57 Gepost op: 14-11-2014 17:07 u »
Hoi Erik,
Ik ben nu het weer herfst wordt ook weer verder gaan knutselen aan mijn elektrische ketel. Het besturingssysteem heb ik redelijk klaar, met SSR's en dergelijke. Nu wordt het kiezen, of de Speidel Braimeister manier, van onder naar boven pompen, of toch zoals David het nu doet, en jij blijkbaar ook.
Voordeel is inderdaad dat ik niet in de bodem (emaille) hoef te boren, en ik het originele gat van het kraantje kan gebruiken.

Hoever ben jij met je installatie, Erik?

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #58 Gepost op: 14-11-2014 17:19 u »
1.
Die plaats is voor de vernieuwde stroomrichting (boven naar beneden) niet meer echt van belang toch? Dat zou ik net zo goed kunnen doen via de kraan die al aan mijn brouwketel zit (hooguit een kraan met grotere uitstroomopening opzetten) en het wort dan buitenom omhoog laten lopen. Klopt dat?

Klopt. Je moet dan wel vanaf het gat voor de kraan naar je filterplaat of Javal-filter zien te gaan. Maar dat kan geen probleem zijn.

Citaat
2. Ik begrijp dat het vermogen van het verwarmingselement ook geregeld wordt. Hoe gebeurt dat?

Ik heb een SSR geplaatst op de plaats waar origineel de thermostaat zat. Dus in de fase van het netsnoer naar het verwarmingselement, de neuter wordt niet geschakeld. De SSR wordt dmv OpenTroller aangestuurd met een proportioneel PWM-signaal, waarvan de duty cycle in verhouding staat tot het gewenste verwarmingsvermogen. Klinkt ingewikkeld, in de praktijk knip je de thermostaat eruit, zet je de SSR ertussen, en aan de stuuringang van de SSR hang je een output van OpenTroller.

Citaat
Erg jaloers op de faciliteiten waar sommigen de beschikking over hebben (draaibank etc)  ;)
Kwestie van gericht te investeren :-) Toen ik jong was had ik een schroefboor en een handzaag. Door de jaren bouw je stukje bij beetje je materieel uit.

Citaat van: Pim
Voor dat geld heb je ook een kant-en-klare Tcontrol !
Dus tenzij je zelf in de weer wilt met OpenSource zou ik even goed naar Henielma's ontwikkelde oplossing kijken.

Deze wil ik even vurig afstrijden :-) OpenTroller is Open Source, maar dat wil niet zeggen dat je er werk aan hebt. Ik heb hem ingebouwd, een paar instelling aangepast, en hij draaide als een zonnetje. Wil je diep in de source code om zelf functionaliteit te veranderen dan kan dat, maar nodig is het niet. En volgens mij zijn Tcontrol en OpenTroller allebei voor iets anders bedoeld; Tcontrol voor de regeling van vergisting, OpenTroller voor de regeling van je brouwproces. Ja, de één kan ook het andere, maar het is er niet voor gemaakt en dat zie je aan de features.

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #59 Gepost op: 14-11-2014 19:32 u »
@David, hoe bevalt jouw die solarpomp jou? Heb wat onenigheid met die van mij.

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #60 Gepost op: 14-11-2014 19:37 u »
@ Edwin en Erik. Ik heb ongeveer dit systeem gebouwd met de pomp die bovenin de terug laat lopen. Gat in mijn ketel zo laag mogelijk in de wand gemaakt, maar toch een minimale vulhoeveelheid van een liter of 3 nodig. Nu met onenigheid met mijn pomp zit er zelfs over te denken om alsnog een gat in de bodem te boren ipv weer aan de zijkant. Dan ben ik ook die minimale 3 liter kwijt.

Offline David Steeman

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 14-11-2014 21:39 u »
De solarpomp bevalt me prima, al hangt dat ook af van wat je verwachtingen zijn. Zolang er geen kafjes in komen en je ze direct na het brouwen spoelt met water loopt ze als een trein. Ik heb er ook eentje in het filter van mijn aquarium zitten die 24/7 draait, dat gaat ondertussen al een jaar goed.

Wat betreft de doorvoer aan de zijkant, je kan ook in de ketel met de buis 90° naar beneden en dan een paar mm van de bodem blijven, dan zuig je door de hevelwerking heel de ketel leeg. Je kan hem zelfs nog schuin houden. Al prefereer ik 17 liter helder wort dan 20 liter troebel... De overschot (voor Nederlanders: wat overblijft  8)) kan je altijd nog even koken en invriezen om starters mee te maken.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #62 Gepost op: 16-11-2014 10:33 u »
Deze wil ik even vurig afstrijden :-) OpenTroller is Open Source, maar dat wil niet zeggen dat je er werk aan hebt. Ik heb hem ingebouwd, een paar instelling aangepast, en hij draaide als een zonnetje. Wil je diep in de source code om zelf functionaliteit te veranderen dan kan dat, maar nodig is het niet. En volgens mij zijn Tcontrol en OpenTroller allebei voor iets anders bedoeld; Tcontrol voor de regeling van vergisting, OpenTroller voor de regeling van je brouwproces. Ja, de één kan ook het andere, maar het is er niet voor gemaakt en dat zie je aan de features.

Brewtroller is voorlopig nog niet te leveren. Het project was in eerste instantie gestopt, maar nu heeft iemand het over genomen. Het is nog niet bekend, wanneer e.a. weer te leveren is.

Zie link

Offline Jasper0907

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 26-08-2017 17:43 u »
Even een (heeel) oud draadje openen.. bestaat er toevallig de kans dat iemand de foto's weer kan "terug toveren" erg geïnteresseerd om dit project na te maken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #64 Gepost op: 26-08-2017 20:48 u »
Even een (heeel) oud draadje openen.. bestaat er toevallig de kans dat iemand de foto's weer kan "terug toveren" erg geïnteresseerd om dit project na te maken.

Dat kan alleen degene die de foto's geplaatst heeft. Het probleem is dat dat veel "gratis fotohosters" dit maar voor een beperkte periode doen. Als je de foto's wilt behouden moet je betalen. Vandaar dat de nodige jaren geleden hier op het forum gekozen is voor een andere oplossing. Het is alleen jammer dat dit niet werkt als je via je telefoon een bericht plaatst.

Offline Jasper0907

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #65 Gepost op: 26-08-2017 21:31 u »
Jammer maar begrijpelijk Jacques. Dank voor het antwoord!

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #66 Gepost op: 27-08-2017 11:16 u »
Jasper, misschien kan je David een pm sturen?
David komt hier regelmatig nog eens piepen heb ik gezien (geleden van 10/08, maar hij kan in vakantie zijn..)
Op het Vlaamse forum is ie ook niet zo actief meer.

Ik heb hetzelfde probleem met oudere foto's van gratis providers.
Heb er zo een 3 tal gehad, bij een veel gebruikte heb ik ooit 2 e-mail adressen gehad zo een 10 jaar geleden, door te veranderen van internet provider, en ken mijn paswoorden niet meer van indertijd.
Beetje slordig geweest dus. Zo waren mijn foto's opgeslagen op PC die eems gecrasht is... Heb er mijn lessen uit getrokken.
Vandaag zijn er betere foto providers en sedert die miserie gebruik ik nu steeds mijn g-mail adres voor e-mailen.
En nu nooit meer veranderen!

Offline CeesM

• Vol lid
« Reactie #67 Gepost op: 27-08-2017 12:30 u »
Plaats foto's op social media (Facebook of zo). Die gaan er nooit meer af. ;)

Offline Jasper0907

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 01-09-2017 17:07 u »
Ik heb wellicht een oplossing Jacques, zal je een privé bericht sturen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 01-09-2017 22:44 u »
Ik heb wellicht een oplossing Jacques, zal je een privé bericht sturen.

Er is een oplossing. Alleen werkt die niet als je het forum volgt via Tapatalk of het mobiele thema van het forum.
Wanneer je de desktop versie van het gebruikt kun je foto's op het forum plaatsen via een link die je boven het berichtenvenster kunt vinden. Deze foto's komen terecht op een satelliet site behorende bij Hobbybrouwen.nl. Deze oplossing is al de nodige jaren in gebruik en werkt goed.

Offline Jasper0907

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 02-09-2017 22:51 u »
Excuus! Ik begrijp nu wat je bedoelde!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #71 Gepost op: 02-09-2017 23:06 u »
Excuus! Ik begrijp nu wat je bedoelde!

Geen probleem. Er zijn overigens meer opties die wel in de desktop versie werken en niet met Tapatalk en de mobiele versie.