Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Cursus blikbrouwen  (gelezen 9236 keer)

Offline JayDie

• Vol lid
  • Land: nl
    • Glas gezocht?
Cursus blikbrouwen
« Gepost op: 15-08-2013 11:25 u »
A. Vragen
1) In de blikbrouwwiki wordt na het reinigen van je gistvat het vat binnen handbereik weggezet met 2 a 3 liter water. Begrijp ik goed dat je de inhoud van het blik hier bij gaat gooien (ik lees niets over het legen van het vat) en het dus de eerste liters zijn van je brouwsel?

B. Opmerkingen
1) Populaire blikken zijn Brweferm Trip... > Populaire blikken zijn Brewferm Tripe...

Dacht er meer waren, kan ze zo 1-2-3 niet vinden.

Heb me proberen te registreren, zegt telkens dat de Captcha niet goed is (ondanks dat ik het voor heb laten lezen, caps aan / uit, maakt allemaal geen verschil)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Cursus blikbrouwen
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2013 20:53 u »
A. Vragen
1) In de blikbrouwwiki wordt na het reinigen van je gistvat het vat binnen handbereik weggezet met 2 a 3 liter water. Begrijp ik goed dat je de inhoud van het blik hier bij gaat gooien (ik lees niets over het legen van het vat) en het dus de eerste liters zijn van je brouwsel?

Wat verderop in de tekst staat het volgende
Citaat
Sluit het gistvat af en zwenk met het vat zodat het moutextract zo veel als mogelijk is oplost in het water dat al in het vat zat. Voeg nu het restant van de benodigde hoeveelheid water koud toe

Het antwoord is ja, dit zijn de eerste liters van je brouwsel. Door deze werkwijze kan de dikke siroop makkelijker opgelost worden.

Heb me proberen te registreren, zegt telkens dat de Captcha niet goed is (ondanks dat ik het voor heb laten lezen, caps aan / uit, maakt allemaal geen verschil)

De Captcha staat inderdaad op lastig lezen om te voorkomen dat robots zich registreren. Ondanks dat komen ze er toch regelmatig doorheen. Maar het zou ook kunnen dat het gaat om levende mensen proberen toegang te krijgen. Standaard heb je na registreren geen schrijfrechten. Pas nadat deze zijn toegekend kun je teksten wijzigen of nieuwe pagina's aanmaken.
Het moet dus toch lukken...

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #2 Gepost op: 16-08-2013 07:43 u »
Wat verderop in de tekst staat het volgende
Het antwoord is ja, dit zijn de eerste liters van je brouwsel. Door deze werkwijze kan de dikke siroop makkelijker opgelost worden.
Gemist...  ::)

Dank!

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #3 Gepost op: 17-08-2013 21:07 u »
De Captcha staat inderdaad op lastig lezen om te voorkomen dat robots zich registreren. Ondanks dat komen ze er toch regelmatig doorheen. Maar het zou ook kunnen dat het gaat om levende mensen proberen toegang te krijgen. Standaard heb je na registreren geen schrijfrechten. Pas nadat deze zijn toegekend kun je teksten wijzigen of nieuwe pagina's aanmaken.
Het moet dus toch lukken...
Ik geef het op...  kleine letters, hoofdletters; het maakt niet uit. Andere username, geen resultaat. Ook ingevoerd met uitspraak, dus ben er zeker van dat de letters kloppen.

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #4 Gepost op: 17-08-2013 21:17 u »
Vragen tijdens mijn eerste blikbrouwsel gisteren: ik heb de wiki gevolgd. Ik maak (kreeg al klachten over 'brouwen' :-P) DiabolO.

Ik heb de suiker nog niet toegevoegd. Echter... er moet straks 500 g suiker in. Uit de wiki begrijp ik dat ik dan 1l water moet gebruiken. Maar... ik heb nu:
  • 2 liter na reiniging vat
  • 1 liter blik zelf
  • 1 liter naspoelen blik
  • 5 liter aanvullen

= 9 liter (wat ook klopt). Maar dan heb ik straks dus 10 liter? Of had ik 4 liter toe moeten voegen? Snap dat het niet direct veel uit zal maken, bier zal ca. 10% 'slapper' worden, maar toch...  Stond even te twijfelen.

Misschien ook handig te vermelden wat ik van het waterslot kan verwachten qua bubbelfrequentie. Enkele bubbels per minuut, elke seconde, 1x per 10 minuten, etc.?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 18-08-2013 00:20 u »
Ik geef het op...  kleine letters, hoofdletters; het maakt niet uit. Andere username, geen resultaat. Ook ingevoerd met uitspraak, dus ben er zeker van dat de letters kloppen.

Vandaag weer twee bots die ondanks de Captcha zijn binnengedrongen. Het moet kunnen. Ook anderen is het gelukt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 18-08-2013 00:25 u »
Vragen tijdens mijn eerste blikbrouwsel gisteren: ik heb de wiki gevolgd. Ik maak (kreeg al klachten over 'brouwen' :-P) DiabolO.

Ik heb de suiker nog niet toegevoegd. Echter... er moet straks 500 g suiker in. Uit de wiki begrijp ik dat ik dan 1 liter water moet gebruiken. Maar... ik heb nu:
  • 2 liter na reiniging vat
  • 1 liter blik zelf
  • 1 liter naspoelen blik
  • 5 liter aanvullen

= 9 liter (wat ook klopt). Maar dan heb ik straks dus 10 liter? Of had ik 4 liter toe moeten voegen? Snap dat het niet direct veel uit zal maken, bier zal ca. 10% 'slapper' worden, maar toch...  Stond even te twijfelen.

Het bier wordt niet echt 'slapper' je voegt immers suikers toe! Maar om een wat sterker bier te krijgen kun je met het extra water rekening houden door de inhoud van het blik in eerste instantie met een liter water minder aan te zetten.

Misschien ook handig te vermelden wat ik van het waterslot kan verwachten qua bubbelfrequentie. Enkele bubbels per minuut, elke seconde, 1x per 10 minuten, etc.?

Is niet mogelijk. De bubbelfrequentie kan heel verschillend zijn. De frequentie is afhankelijk van de hoeveelheid wort (je kunt ook meerdere blikken tegelijk gebruiken), de fase waarin de vergisting zich bevindt en de vergistingstemperatuur.

Tags: beginner