Honeymoon Dubbel

Gestart door Herman, 04-04-2005 00:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Recept: Honeymoon - Dubbel

Honeymoon? Een bruiloftsbiertje, geen honingbiertje. Bruiloft? Ja, deze jongen gaat volgende maand trouwen! De 31e om precies te zijn. Bij een bruiloft hoort ook een kadootje dat je aan je gasten geeft, dit biertje dus (geen kado aan iedereen die op de receptie komt, zo groot is mijn brouwcapaciteit nou ook weer niet). Wat voor bier brouw je dan? Een allemansvriend leek me wel gepast. Een witbier of dubbel of gewoon een pils? Pils vind ik niet speciaal genoeg, witbier is te kortstondig op zijn top, een dubbel verdraagt zelfs enige rusttijd. Een dubbel derhalve.

Dit bier is een doorontwikkeling van een recept dat we ooit op ons gilde hebben gebrouwen, een eerste poging tot een Chimay rood. Gelukkig is het geen goede kloon gebleken (ik vind onze versie ten minste lekkerder), maar had nog wel wat verbeterpunten genoteerd. Bij deze dus versie 2. Opmerking hierbij is wel dat de hopping compleet anders is. Een gevolg van het feit dat ik een lading biologische poperingse hop op moet maken, deze is nl niet vacuum verpakt en krijgt derhalve voorrang. Iemand nog andere leuke ideen voor Fuggles, EK Goldings en Challenger?

Ik heb dit bier afgelopen dinsdag (29-3) gebrouwen, gisteren (3-4) geheveld. Smaak was veelbelovend! Een lekker fruitje (gist), mout en hop. SG 1.016 en nog behoorlijk actief.

Ik heb de gistkoek apart opgevangen, daar doe ik vast wel weer andere dingen mee...

Herman

Batch Size (L):          24.50    Wort Size (L):     24.50
Total Grain (kg):         6.70
Anticipated OG:          1.064    Plato:             15.63
Anticipated EBC:          43.8
Anticipated IBU:          28.1
Brewhouse Efficiency:       71 %
Wort Boil Time:             75    Minutes


Formulas Used
-------------
Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Color Formula Used:   Daniels
Hop IBU Formula Used: Daniels


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 59.7     4.00 kg.  Pilsener                      Germany        1.038      3
 17.9     1.20 kg.  Munich Malt                   Germany        1.037     17
  4.5     0.30 kg.  Tarwemout - Dingemans         België         1.038      4
  4.5     0.30 kg.  Caramunich II - Weyermann     Duitsland      1.036    150
  4.5     0.30 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    400
  1.5     0.10 kg.  Carafa Special ontkaft  I - W Duitsland      1.032   1209
  7.5     0.50 kg.  Bruine kandijsuiker                          1.047     12

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 25.00 g.     Challenger                        Whole    6.10  15.7  75 min.
 20.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    5.44   9.1  45 min.
 15.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75   3.3  10 min.
NB Dit zijn alle biologische hoppen uit Poperinge.

Yeast
-----
Wyeast 1214 Belgian Ale


Mash Schedule
-------------
Grain kg:     6.20
Water L:     20.46 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.30 - Before Additional Infusions

Protein Rest Temp :           55  Time:  10
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  45
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  20
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5
Sparge Temp :                 78  Time:   0





Hopmans

Hey Herman,

Gefeliciteerd !  :proost2:

 :degroeten:                                               samenvol


          :elifant: :hoera: :dansen:

MO

Ik dacht dat jij een verstokte vrijgezel was, je verrast ons maar eens weer. En natuurlijk moet dat gevierd worden met bier! Ben je niet bang dat hij wat droog wordt? De Chimay staat bekend als een doorvergister, en met 45 min op 60 grC zou je wel eens onder de 1010 uit kunnen komen. Waarom gebruik jij een eiwitrust, vertrouw je je Duitse mouten toch niet helemaal? En zou het zonder suiker niet een lekkerder, lees moutiger bier worden? Of is het iets persoonlijks van mij, dat ik de laatste tijd nogal into volmout ben? Hij is in ieder geval niet heel bitter, maar als hij droog uitvalt zou het voor een dubbel misschien toch te bitter kunnen zijn.

MO

En nog niets: heb jij nog een giststarter gemaakt van de Wyeast? En wat en hoe en hoe lang heb je belucht?

Adrie

Citaat van: Herman Holtrop op 04-04-2005  00:20 uIemand nog andere leuke ideen voor Fuggles, EK Goldings en Challenger?

Wat dacht je van een Best Bitter? Mmmm.

Hé, Herman, gefeliciteerd. Inderdaad een verrassing, maar gelukkig meld je je aanstaande huwelijk hier. Je mag toch na de voltrekking nog wel brouwen van je aanstaande, hè?  ;D

Ik sluit me wel aan bij MO, dit zou wel eens een droog dubbelje kunnen worden. Laat maar weten wat de gasten ervan vonden...

Groeten,

A3

Herman

Dank jullie voor je felicitaties. Gelukkig is mijn aanstaande helemaal voorstander van mijn hobby, ik moet het alleen wat sneller opruimen  ;D

Ik heb als gezegd dit bier eerder gebrouwen en heb de lange rust + eiwitrust ingelast ivm de Weissheimer (dus niet weyermann) munchenermout. Ik denk niet dat ie te droog wordt. Verder heb ik de helft van de suiker zelf gecaramelliseert. Beetje water toevoegen en opstoken en steeds afkoelen met een beetje water. Dit zorgde voor een hele mooie donkere suiker. Niet te geloven wat een geurverschil ivm de kandij!

Ik heb een starter gemaakt, ca 1,5-2 liter, waarvan de laatste afkomstig waren van de eerste afloop. Behalve dat ik de starter heel regelmatig flink heb geschud en af en toe wat water heb toegevoegd, heb ik niet belucht.

De suiker is overigens naderhand toegevoegd met wat water ter verdunning. Ik had een beetje high gravity gebrouwen en de 1e vergisting met 18,5 liter gedaan, ik had nl een 25 liter fles. Naderhand de suikeroplossing (vandaar dat ik de geurverschillen goed kan duiden) en nog wat water toegevoegd.

De bitter (ESB II) zat ik ook al aan te denken A3, samen met een lekkere barleywine :lekkerbier:

Herman 

Herman

Eindelijk even tijd gevonden dit uitvergiste bier te bottelen. Eind-SG was een keurige 1.012. Heel mooi helder biertje, fijne mout en hopgeur. Qua kleur een echt mooie dubbel. In de nasmaak proef ik in de verte een bijsmaakje die veroorzaakt wordt door de Challenger hop, Henk weet wel waar ik op doel. Het lijkt wat chemisch, maar gezien het feit dat het biologische hop is, zal het e.e.a. een eigenschap van de hop zijn? Iemand anders deze ervaring met Challenger?

Afijn, na deze eerste slok proef ik het bijsmaakje al niet meer. Wie weet heb ik er gewoon een lage drempel voor. Mijn vriendin proefde het in ieder geval niet. Opbrengst was overigens 23,5 liter. Ik heb het tijdens het bottelen mee mogen maken dat een 30cl flesje een 1/2 champagnefles heeft weten te nekken! Grappig dat dat dunne glas heel bleef.

Ik hoop dat er nog wat na de bruiloft over blijft, want het lijkt wel een goede te worden!

Herman

Henk oet Paiz

Citaat van: Herman Holtrop op 19-05-2005  00:09 uIn de nasmaak proef ik in de verte een bijsmaakje die veroorzaakt wordt door de Challenger hop, Henk weet wel waar ik op doel.

Daar ga je nog van houden, Herman, van dat nasmaakje.  :proost:

Het lijkt mij een prima dubbel te worden, ik kom hem op de 31e zeker proeven.

Groeten,

Henk  :proost2:

Hopmans

Wat is dat dan voor soort nasmaakje?
Chemisch? Velpon?

Welke hop had nu ook al weer een citrus-smaakje?
Was dat nu deze of?
Is deze Challenger hop lekker in een blonde?

Groetjes,

Hoppie

Herman

Het is een lichte bijsmaak, zeker geen velpon. Niet duidelijk herkenbaar of vergelijkbaar. Ik heb geen idee of het een mooie blonde hop is,  het is een typische bitterhop. Moet je van houden denk ik.

Hopmans

Hoi Herman,

Het is en blijft altijd vreselijk moeilijk om smaak uit te leggen.
Ik denk dat ik eens van een bepaald aantal hoppen thee ga zetten denk ik.

Een maat van mij heeft wel eens deze hop gebruikt.
Het had inderdaad een appart luchtje door het waterslot.
Maar hoe het rook, weet ik niet meer.

Tja, nu weer zo iets.
Hertog Jan Meibok ( Zie proef ervaringen ).
Ik proef een sterke smaak, maar weet niet wat het is.

Blijft een lastige hobby.  :D

 :degroeten:


Henk oet Paiz

Citaat van: Hoppie op 19-05-2005  18:47 uWelke hop had nu ook al weer een citrus-smaakje?

Dat was de Cascade.

Groeten,

Henk  :proost2:

Hopmans

Ooh ja,

Dat is waar ook.
Cascade.
(Begint alle twee met een " C " ).  ;D

Is Amerikaans, en dus ook toegepast in hun ale's.
Maar gezien het citrus aroma kan het denk ook wel in een blonde (voor in de zomer).

Wat denk jij Henk?
Heb jij ervaring met Cascade-hop?

 :degroeten:

MO

Ik brouw tweemaal per jaar de Stormbier. Dat is een van de successen van de Muifelbrouwerij en ook de 200 L batch zal Stormbier worden. De hoofdhop hierin is Challenger. Het heeft inderdaad een aparte, vrij harde bittere, kenmerkende smaak. Ik zou het absoluut geen afwijkende smaak noemen, in dit bier (als je er een stijl aan wilt hangen is het een british pale ale) past het uitstekend!

Herman

Vanmiddag een honeymoontje open getrokken. Ik moet ten slotte wel proeven wat ik weggeef. Afijn, dat zit wel snor. Een mooi dubbeltje! Geur bevat (cara)mout, lichtjes banaan (gelukkig niet teveel ) en verder enige esters en hop. Smaak is mooi vol, zoetig, maar zeker niet zoet, fijne bitterheid. Nasmaak is zoetig-bitterig, karamel en ook een mengeling van donkere mout. Het typische chemische smaakje waar ik het eerder over had, heb ik niet aangetroffen.

Voorwaar niet slecht voor zo'n jong bier. Koolzuur zat, al mag e.e.a. zich nog even beter binden. Schuim was overigens prima, bleef ook behoorlijk staan.

Op het etiket vermeld ik overigens dat men het nog minstens een maand moet laten staan. Mijn familie en vrienden zouden anders in de verleiding komen het direct open te trekken  :(

Enne Henk, helaas schenk ik het niet aan iedereen op mijn bruiloft! Daar heb ik echt niet voldoende voor.... Maar ik neem uiteraard nog wel wat mee naar een gildeavond om te proeven! Meteen mijn eerste bier voor ONK 2006 te pakken :clownsmile:

Herman

Herman

Zo, 2 weekjes verder. Net terug van de honeymoon, een honeymoon opgengetrokken (daarna nog 1, ok ik geef het toe). Da's een aardig dubbeltje, kan nog wel wat rijping gebruiken (de donkere mout is nog op zoek naar harmonie), maar is nu ook al niet te versmaden. Ik ben bang dat onze gasten het direct op de 1e juli zullen openen, ik denk zelf dat een maandje (of evt 2) het bier meer recht zullen doen.

Herman

Herman

Vreemd... Ik had Henk (Oet Paiz) een dubbeltje meegegeven. Zat geen koolzuur op. Bij mij laatst hetzelfde probleem. Merkwaardig, ik vul suikeroplossing af met een spuitje. Zal wel 2 flesjes vergeten zijn?

Afijn, de rest van het spul dat ik tot nu toe heb geproefd smaakt prima. Een beetje branderige rozijnensmaak die ik in het begin nog wel kon onderscheiden is aan het wegtrekken. Ik heb nog geen proefervaringen van mijn gasten mogen vernemen. Maar mocht men nog even geduld hebben met dit bier, dan worden ze zeker beloond!

Herman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.