Speidel Braumeister, rampbrouw: fontein

Gestart door luc b, 10-08-2013 18:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

luc b

Ik heb zonet een rampbrouw achter de rug;
Tijdens het maischen, net op een moment dat het deksel niet op de Speidel Braumeister stond, heb ik een fontein gehad.
Dit is een spuiter waarbij (in mijn geval langs de zijkant van de moutkorf) wort + beslag omhoog gespoten wordt. In mijn geval in de garage en in het wort buiten de moutkorf.
Gevolg: heb brouw moeten afbreken.
In de handleiding wordt dit probleem ook beschreven.
Het kan voorkomen wanneer je te fijn schroot.
In mijn geval schroot ik zo grof mogelijk (weliswaar met een schijvenmolen).
Zijn er nog mensen die dergelijke ervaringen gehad hebben?

Tsjerk

Hoewel ik geen Speidel heb, lijkt mij dit een verstopt filter of zo.
De pomp pompt het wort niet rond en zo krijg je dat het kokende wort/maisch tussen de ketel en de korf omhoog spuit. (hetzelfde principe als een percolator)

groet tsjerk

RobinB


Jacques

Tot nu toe 3 keer gebrouwen met mijn Speidel Braumeister.
Ik schroot altijd heel grof.

Hoe vaak heb jij  gebrouwen met jouw Braumeister? Had je niet zo veel mout in de moutkorf zitten? Als ik kijk naar het water voordat ik de korf plaats dan gaat het rondpompen niet met zo veel kracht dat er een heuse fontein kan ontstaan. De pomp is een simpele centrifugaal pompje. Daar bouw je niet overdreven veel druk mee op.

Hai

Nee ken het probleem niet, zou echt niet weten hoe dit kan.

Jacques

Citaat van: Tsjerk op 10-08-2013  22:21 uHoewel ik geen Speidel heb, lijkt mij dit een verstopt filter of zo.
De pomp pompt het wort niet rond en zo krijg je dat het kokende wort/maisch tussen de ketel en de korf omhoog spuit. (hetzelfde principe als een percolator)

Even nog een kleine opmerking naar aanleiding van dit bericht.
Bij een Braumeister zit een verwarmingssipraal aan de buitenkant onder in de ketel boven de bodem. In de bodem tussen de buitenwand en de korf zit een inlaat voor de pomp. Het wort wordt dus eerst opgewarmd voordat het bij de inlaat kan komen. Als de pomp het wort niet rondpompt terwijl de pomp niet werkt kan er geen precolator-effect ontstaan.


Wat wel zou kunnen is dat de pomp verstopt zat met moutdeeltjes. Dat krijg je krijgen als je niet secuur de korf vult (mout morsen buiten de korf). Maar als de pomp verstopt zit werkt hij niet. En als er een prop moutdeeltjes vrij komt, dan wordt de druk normaal gesproken opgevangen door de inhoud van de korf, maar ook door de twee filters die onder en boven de korf zitten. Elke filter bestaat in feite weer uit twee losse  filters. Een stevige geperforeerde schijf en een fijnmazig rvs filter.


bierhenkie

Zou het dan zo kunnen zijn dat door het te fijn schroten zich een laag fijn-kaf heeft gevormd aan  het bovenste filter, waardoor dit dichtgeslagen is. Met als gevolg stuwing van het wort, daarna gevolgd door een ontlading  via de zwakste plekt in het systeem?

Jacques

Toch maar eens in de handleiding gekeken. Daar wordt als eerste probleem inderdaad het ontstaan van fonteinen tijdens het maischen genoemd met als oorzaak te fijn schroten.

Te fijn schroten zou ook wel eens voor verstoppingen kunnen zorgen door het verspreiden van fijne deeltjes.
Luc b geeft aan grof te schroten met een schijvenmolen. Mijn ervaring is dat je met een schijvenmolen meer fijne deeltjes hebt omdat de mout vermalen wordt en niet geplet zoals bij een walsenmolen. Gelukkig zijn walsenmolens niet meer zo duur.

goom

Apart voorval.
Nooit aan de hand gehad.

RobinB

Ook met een instelbare walsenmolen kan je te fijn schroten en het schrootsel van een goed afgestelde schijvenmolen kan prima zijn (ook voor een Braumeister).

Ergo; het gaat meer om de juiste afstelling dan het type molen.

luc b

Citaat van: Jacques op 11-08-2013  11:17 uTe fijn schroten zou ook wel eens voor verstoppingen kunnen zorgen door het verspreiden van fijne deeltjes.
Luc b geeft aan grof te schroten met een schijvenmolen. Mijn ervaring is dat je met een schijvenmolen meer fijne deeltjes hebt omdat de mout vermalen wordt en niet geplet zoals bij een walsenmolen. Gelukkig zijn walsenmolens niet meer zo duur.

Ik zoek het ook in die richting Jacques.
Met mijn vroegere installatie verhoogde mijn rendement met vochtig te schroten.
De kafjes worden op die manier minder beschadigd en de gemiddelde fracties worden precies kleiner dan bij droog schroten.
Ik denk dat dit laatste me de das omgedaan heeft.
Ik bekijk het positief.
Door dit voorval zal het er sneller van komen om over te gaan naar een walsenmolen.

Hai

Citaat van: Jacques op 11-08-2013  11:17 uToch maar eens in de handleiding gekeken. Daar wordt als eerste probleem inderdaad het ontstaan van fonteinen tijdens het maischen genoemd met als oorzaak te fijn schroten.

Te fijn schroten zou ook wel eens voor verstoppingen kunnen zorgen door het verspreiden van fijne deeltjes.
Luc b geeft aan grof te schroten met een schijvenmolen. Mijn ervaring is dat je met een schijvenmolen meer fijne deeltjes hebt omdat de mout vermalen wordt en niet geplet zoals bij een walsenmolen. Gelukkig zijn walsenmolens niet meer zo duur.
[/quote als ik de mout in de korf doe, dan roer ik er verschillende keren doorheen. Wellicht dat het probleem zo voorkomen wordt.

Jacques

Citaat van: RobinB op 11-08-2013  12:03 uOok met een instelbare walsenmolen kan je te fijn schroten en het schrootsel van een goed afgestelde schijvenmolen kan prima zijn (ook voor een Braumeister).

Ergo; het gaat meer om de juiste afstelling dan het type molen.

Grof of fijn instellen maakt natuurlijk uit en de hoeveelheid fijne deeltjes. Luc b geeft aan dat hij al grof schroot met zijn schijvenmolen. Gelet daarop moet de oplossing ergens anders gezocht worden.
Mijn vermoeden is dat de meeste Braumeister gebruikers walsenmolens hebben. Als je het je kunt permitteren om een dergelijke installatie te hebben kan er ook een wat duurdere molen van af.

RobinB

Tegenwoordig wel met walsmolens van € 60-90, eerder had ik het er niet voor over gehad. 

Hai

Als ik de mout in de korf doe, dan roer ik er verschillende keren doorheen, ook tijdens het maischen Wellicht dat het probleem zo  voorkomen  wordt.

Jacques

Citaat van: Hai op 11-08-2013  14:19 uAls ik de mout in de korf doe, dan roer ik er verschillende keren doorheen, ook tijdens het maischen Wellicht dat het probleem zo  voorkomen  wordt.

Roeren tijdens het maischen? Door de bovenste filter kun je toch niet roeren...

Keun

Citaat van: Jacques op 11-08-2013  22:50 uRoeren tijdens het maischen? Door de bovenste filter kun je toch niet roeren...

Het maischprogramma even stilleggen (door de twee knoppen tegelijk in te drukken), bovenste filter eraf, roeren, filter er weer op, en programma hervatten. Klinkt natuurlijk omslachtig (is het eigenlijk ook) en was door de fabrikanten niet voorzien, maar blijkbaar levert deze methode wel een beter rendement (zeker als je zwaardere bieren wilt brouwen).
Dat roeren doe je dan na 15 à 20 min.
Zo doe ik het ook altijd, en met succes.

Ronnie

Citaat van: Keun op 11-08-2013  22:59 uHet maischprogramma even stilleggen (door de twee...etc...

Wat Keun hierboven aanhaalt heb ik al van verschillende Speidelaars gehoord.

Ook al jaren geleden bij een demo in Brouwland door de "verhuisbrouwerij".
Het zou zelfs een wat beter extractierendement geven.

Jacques

Citaat van: Ronnie op 12-08-2013  10:01 uWat Keun hierboven aanhaalt heb ik al van verschillende Speidelaars gehoord.

Ook al jaren geleden bij een demo in Brouwland door de "verhuisbrouwerij".
Het zou zelfs een wat beter extractierendement geven.

Maar ook het idee dat je als brouwer toch bezig bent met brouwen...

Hai

Citaat van: Keun op 11-08-2013  22:59 uHet maischprogramma even stilleggen (door de twee knoppen tegelijk in te drukken), bovenste filter eraf, roeren, filter er weer op, en programma hervatten. Klinkt natuurlijk omslachtig (is het eigenlijk ook) en was door de fabrikanten niet voorzien, maar blijkbaar levert deze methode wel een beter rendement (zeker als je zwaardere bieren wilt brouwen).
Dat roeren doe je dan na 15 à 20 min.
Zo doe ik het ook altijd, en met succes.
Moet inderdaad nog iets op verzinnen dat het makkelijker gaat, vleugelmoer is heet

Jacques

Citaat van: Hai op 12-08-2013  23:32 uMoet inderdaad nog iets op verzinnen dat het makkelijker gaat, vleugelmoer is heet

Daar heb je ovenwanten voor...

luc b

OPLOSSING GEVONDEN!

Het probleem zat hem bij meelophoping binnenin de schijvenmolen.
Natuurlijk reinig je die na ieder gebruik.
Alleen zat er meelophoping tss stang met wormwiel en 1 schijf (daar kom je niet bij want dat is afgesloten dr borgpen).
door die ophoping ging ik langzaam aan steeds fijner schroten. De instelling bleef dezelfde, maar het resultaat niet!

Moraal van 't verhaal:
Het schroten is o zo belangrijk!
Controleer het iedere keer zeer grondig visueel.

Ronnie

Citaat van: Hai op 12-08-2013  23:32 uMoet inderdaad nog iets op verzinnen dat het makkelijker gaat, vleugelmoer is heet

Die vleugels van de moeren: Als je nu es stukjes siliconeslang daarover zou schuiven. Kan blijven zitten en meemaischen.

seed7

Citaat van: Ronnie op 14-08-2013  09:16 uDie vleugels van de moeren: Als je nu es stukjes siliconeslang daarover zou schuiven. Kan blijven zitten en meemaischen.

Je kunt ook nog de vleugelmoer schuin doorboren, dus een deel van de schroefdraad weg, dan hoef je de moer nog maar een kwart slag te draaien om hem vast of los te maken, voor de rest schuif je hem over de draadstang.

Ingo

goom

Wat een gedoe over vleugelmoeren.
Ik heb daar nooit last van.
En ik ben niet de enige.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.