Waar weldless kraan kopen?

Gestart door koffie, 08-08-2013 19:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Binnenkort krijg ik een filterplaat voor in onze kookpan (opengeslepen fust), dus er zal een kraan in de pan moeten komen :)
Waar kan ik het best terecht voor een weldless fitting en kraan?
Heeft iemand ervaring met de doorvoeren van Brouwland? Of ben ik beter af met een setje bij bijvoorbeeld deze shop : http://www.thegrape.net/browse.cfm/kettle-conversion:-s.s./4,9851.html

Pim

Citaat van: koffie op 08-08-2013  19:26 uBinnenkort krijg ik een filterplaat voor in onze kookpan (opengeslepen fust), dus er zal een kraan in de pan moeten komen :)
Waar kan ik het best terecht voor een weldless fitting en kraan?
Heeft iemand ervaring met de doorvoeren van Brouwland? Of ben ik beter af met een setje bij bijvoorbeeld deze shop : http://www.thegrape.net/browse.cfm/kettle-conversion:-s.s./4,9851.html
Kijk eens bij RVS-paleis
Met deze huiddoorvoer en een rubber-ring krijg je de zaak keurig dicht. Bijpassende kogelkraan (event 3-delig) er bij bestellen en je bent klaar.  :biersmile:

Herman

Ik heb via ebay een viking ball valve besteld. Dat is een complete set voor ca 22 euro. Helaas wordt momenteel (vakantie?) niets aangeboden, maar dat zal wel veranderen.

Verkoper is trackermart:
http://myworld.ebay.nl/trackermart/&_trksid=p3984.m1439.l2754

foz

Citaat van: Pim op 08-08-2013  23:16 ukijk eens bij RVS-paleis
Met deze huiddoorvoer en een rubber-ring krijg je de zaak keurig dicht. Bijpassende kogelkraan (event 3-delig) er bij bestellen en je bent klaar.  :biersmile:

Ik heb zoiets ook gedaan. voor mijn brouwpan. In plaats van een huiddoorvoer heb ik een draadnippel en wat o-ringen gebruikt. Zo kon ik aan de binnenzijde een knie vastschroeven voor de hopfilter. Dichting is gemaakt van een siliconenmatje.



Pim

Citaat van: foz op 09-08-2013  00:38 u.... In plaats van een huiddoorvoer heb ik een draadnippel en wat o-ringen gebruikt. Zo kon ik aan de binnenzijde een knie vastschroeven voor de hopfilter. Dichting is gemaakt van een siliconenmatje....

Dat is inderdaad een prima oplossing wanneer je aan de binnenkant ook iets wil bevestigen zoals een filter. Dichting van een siliconenmatje is een prima suggestie (beter dan een rubberring).

Je moet bij de draadnippel wel zelf de moeren even mee-bestellen. Ook RVS natuurlijk.
 
De huiddoorvoer is aan de binnenkant mooi glad afgewerkt en is daardoor eenvoudig schoon te houden. Ook zit er een moer voor de buitenkant bij. De huiddoorvoer is wel duurder dan de draadnippel.     :biersmile:

koffie

Hmm .. dat is wel zo natuurlijk.
Aan de binnenkant wil ik een stukje koperen pijp vastmaken zodat vanuit het midden van de bodem afgezogen kan worden. Dan zou ik dus een doorvoer moeten hebben waar iets aan vast gemaakt kan worden.

Pim

Citaat van: koffie op 09-08-2013  09:33 u.... Dan zou ik dus een doorvoer moeten hebben waar iets aan vast gemaakt kan worden....
Die hebben ze ook.  Nogmaals...  wel even de benodigde moeren mee-bestellen.

RobinB

Brouwland/-markt hebben dat toch ook al enkele jaren in hun assortiment?

Pim

Citaat van: RobinB op 09-08-2013  10:50 uBrouwland/-markt hebben dat toch ook al enkele jaren in hun assortiment?
Heb me op de Brouwland site suf gezocht naar de huiddoorvoer en hem niet kunnen vinden. Bij RVS-paleis kan je kiezen.
Wel vond ik bij Brouwland de zeskantmoer RVS 1/2". Die kost daar €6,55  Bij RVS-paleis kost diezelfde moer €2,15.
Een 3-delige RVS kogelkraan 1/2" kost bij Brouwland €42,25. Bij RVS-paleis kost diezelfde kraan €20,07
Keuze lijkt me simpel   :nut:

bierhenkie

Citaat van: Pim op 09-08-2013  11:26 uHeb me op de Brouwland site suf gezocht naar de huiddoorvoer en hem niet kunnen vinden. Bij RVS-paleis kan je kiezen.
Wel vond ik bij Brouwland de zeskantmoer RVS 1/2". Die kost daar €6,55  Bij RVS-paleis kost diezelfde moer €2,15.
Een 3-delige RVS kogelkraan 1/2" kost bij Brouwland €42,25. Bij RVS-paleis kost diezelfde kraan €20,07
Keuze lijkt me simpel   :nut:
Het is voor Brouwland ook geen core-business.
RVS en andere hardware koop je het best elders. Kijk ook eens op erbay.

EvdBroek

Citaat van: foz op 09-08-2013  00:38 uZo kon ik aan de binnenzijde een knie vastschroeven voor de hopfilter.

Heb je hier misschien ook een foto van hoe je dit hebt gemaakt?

Pim

Citaat van: bierhenkie op 09-08-2013  11:35 uHet is voor Brouwland ook geen core-business.
RVS en andere hardware koop je het best elders. Kijk ook eens op erbay.
Op eBay (nog) geen aantrekkelijke aanbiedingen gezien wanneer je tenminste ook rekening houdt met de verzendkosten. Maar als jij ze wel gevonden hebt dan graag even aan het draadje toevoegen.

Yourik

Citaat van: foz op 09-08-2013  00:38 uDichting is gemaakt van een siliconenmatje.


Hallo FOZ,

Wat bedoel je hiermee, en waar kan ik het vinden?

bierhenkie

Citaat van: Pim op 09-08-2013  12:19 uOp eBay (nog) geen aantrekkelijke aanbiedingen gezien wanneer je tenminste ook rekening houdt met de verzendkosten. Maar als jij ze wel gevonden hebt dan graag even aan het draadje toevoegen.
http://www.ebay.nl/itm/1-2-threaded-3-Piece-3Pcs-304-Stainless-Steel-Ball-Valve-NPT-Full-port-1000WOG-/271217597430?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f25d41bf6&_uhb=1

Pim


EvdBroek

Let op: dit is wel een mindere kwaliteit RVS (AISI 304 ten opzichte van AISI 316 bij het RVS Paleis)

bierhenkie

Citaat van: EvdBroek op 09-08-2013  14:16 uLet op: dit is wel een mindere kwaliteit RVS (AISI 304 ten opzichte van AISI 316 bij het RVS Paleis)
Gezien het prijsverschil mag die van het RVS paleis wel van goud zijn.

foz

Citaat van: EvdBroek op 09-08-2013  11:42 uHeb je hier misschien ook een foto van hoe je dit hebt gemaakt?



Hier zie je van binnen naar buiten de dichting; de o-ring; verloop van 1/4 naar 3/8 en de knie.

foz

Citaat van: Yourik op 09-08-2013  12:26 uHallo FOZ,

Wat bedoel je hiermee, en waar kan ik het vinden?

Matje heb ik bij de HEMA gekocht. Een silicone non-slip matje. Je kunt ook andere silicone bakvormen hiervoor gebruiken. De o-ring als mal gebruikt en met een stanleymes uitgesneden. Heb er al een keer mee gebrouwen zonder lekkage.

EvdBroek

Waar het om gaat is, of RVS van AISI 304 wel goed is voor de toepassing waar we het voor willen gebruiken.
AISI 314 is geschikt voor buitentoepassing en wanneer het oppervlak in aanraking kan komen met zuren, zouten, chloren etc.
Je hebt er niets aan om een goedkopere kraan te kopen die uiteindelijk toch begint te corroderen.

EvdBroek

Citaat van: foz op 09-08-2013  14:37 uHier zie je van binnen naar buiten de dichting; de o-ring; verloop van 1/4 naar 3/8 en de knie.

Dank voor de foto!!

bierhenkie

Citaat van: EvdBroek op 09-08-2013  14:41 uWaar het om gaat is, of RVS van AISI 304 wel goed is voor de toepassing waar we het voor willen gebruiken.
AISI 314 is geschikt voor buitentoepassing en wanneer het oppervlak in aanraking kan komen met zuren, zouten, chloren etc.
Je hebt er niets aan om een goedkopere kraan te kopen die uiteindelijk toch begint te corroderen.
Als je de boel een beetje netjes schoon houdt, gaat dat allemaal rustig nog meevallen. Ik gebruik zelf gewone messing-verchroomde kogelkranen van de Gamma. Gaat priem!

Pim

Citaat van: bierhenkie op 09-08-2013  14:19 uGezien het prijsverschil mag die van het RVS paleis wel van goud zijn.

Zoals Evdbroek terecht aangeeft, zit (een deel van) het prijsverschil in het verschil tussen rvs316 bij het RVS-paleis en rvs304 bij de eBay verkoper. Of rvs304 voor brouwen voldoende is, heeft daar helemaal niets mee te maken.

bert braadslee

Citaat van: bierhenkie op 09-08-2013  14:47 uAls je de boel een beetje netjes schoon houdt, gaat dat allemaal rustig nog meevallen. Ik gebruik zelf gewone messing-verchroomde kogelkranen van de Gamma. Gaat priem!
Ik heb dezelfde ervaring met Gamma kogelkranen, gaat uitstekend zonder weg te rotten.

havu

De discussie over 304 vs 316 is al vaker gehouden.
304 is prima, zolang je geen chloor/chloride houdende schoonmaakmiddelen gebruikt. En als je vaten van 304 zijn, is er zeker geen reden om 316 kranen te gebruiken.

304 kan best buiten gebruikt worden, maar niet in een zee-omgeving (zeelucht = chloriden)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.