Het is weer kriekentijd

Gestart door orangeloo, 23-07-2013 20:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Gisteren weer 15 kilo krieken oftewel zure kersen wezen trekken.
En wel van het ras Prunus Kelleriis. Uit dezelfde boomgaard waar Hanssens zijn krieken haalt.
10 kilo is de vriezer in gegaan, en 5 kilo is in de sap extractor tot 3 liter sap gestoomd.
We kunnen dus weer wat kriek experimenten uitvoeren het komende jaar.  :brouwen:
Hier nog wat actie fotootjes van de dag.







 

Jacques

Zo, dat ziet goed uit. Moet een mooie dag zijn geweest.

Gerb

Leuk! Heb je een adres? Zure kersen zijn redelijk lastig te vinden denk ik?

orangeloo

Citaat van: Gerb op 24-07-2013  13:11 uLeuk! Heb je een adres? Zure kersen zijn redelijk lastig te vinden denk ik?

De krieken zijn geplukt bij de Fam. Dekker Kruisweg 4 4513 KH Hoofdplaat. (Zeeuws Vlaanderen)
Daar hebben ze er in ieder geval genoeg, want ze hebben 4800 bomen staan  :nut:
De prijs was € 2,50 per kilo. Wel zelf plukken dus.  :)
Je kan ze overigens nog maar een weekje plukken, want daarna worden de bomen machinaal "geschud"

FremBrew

Citaat van: orangeloo op 24-07-2013  20:10 uDe krieken zijn geplukt bij de Fam. Dekker Kruisweg 4 4513 KH Hoofdplaat. (Zeeuws Vlaanderen)
Daar hebben ze er in ieder geval genoeg, want ze hebben 4800 bomen staan  :nut:
De prijs was €2,50 per kilo. Wel zelf plukken dus.  :)
Je kan ze overigens nog maar een weekje plukken, want daarna worden de bomen machinaal "geschud"

Aan de goede kant van Zeeuws Vlaanderen geweest Angelo ;D ;D ;D

orangeloo

Citaat van: FremBrew op 24-07-2013  20:58 uAan de goede kant van Zeeuws Vlaanderen geweest Angelo ;D ;D ;D

hihi, ja het leek wel een wereldreis met al die wegwerkzaamheden, toeristen en natuurlijk 2 keer voor de brug van Sluiskil.  >:D

orangeloo

Zojuist al even een eerste test gedaan met het verkregen sap uit de sap extractor.
Ik was namelijk bang dat de kleur vele malen minder zou zijn als ik het sap zou gebruiken i.p.v. dezelfde hoeveelheid echte kersen.
Maar niks is minder waar....op de foto heb ik 50 cc puur krieken sap vermengt met 300 cc 3 granen tripel van 7,5 % vol. alc. (met karmelietgist)
Resultaat een heerlijk fris zomerbiertje. (Jammer dat dit niet onder te brengen in een klasse bij de ONK  ;))

FremBrew

Citaat van: orangeloo op 24-07-2013  21:00 uhihi, ja het leek wel een wereldreis met al die wegwerkzaamheden, toeristen en natuurlijk 2 keer voor de brug van Sluiskil.  >:D

Ik ga waarschijnlijk dit weekend ook om morellen voor in de vriezer (fris zure kersen worden ze ook wel genoemd, maar als je ze proeft  schieten de tranen in je ogen).



orangeloo

Citaat van: FremBrew op 24-07-2013  21:08 uIk ga waarschijnlijk dit weekend ook om morellen voor in de vriezer (fris zure kersen worden ze ook wel genoemd, maar als je ze proeft  schieten de tranen in je ogen).

Morellen, krieken of zure kersen is volgens mij dezelfde benaming voor die "zure krengen"
Iedere streek noemt ze weer anders.

FremBrew

In Oostburg is er ook een boomgaard met morellen maar ze hebben ook een paar bomen met echte zoete kersen, vorige week een paar kilo gekocht. Ze waren deze week helaas al uitverkocht.

RobinB

Citaat van: orangeloo op 24-07-2013  21:07 u50 cc puur krieken sap vermengt met 300 cc 3 granen tripel van 7,5 % vol. alc.

Heb je ook een Brix meting gedaan?
Een dergelijke hoeveelheid zou je ook nog wel als "bottel"-sap kunnen gebruiken, zeker als het niet zoveel suikers bevat. :)

orangeloo

Citaat van: RobinB op 03-08-2013  13:15 uHeb je ook een Brix meting gedaan?
Een dergelijke hoeveelheid zou je ook nog wel als "bottel"-sap kunnen gebruiken, zeker als het niet zoveel suikers bevat. :)

Uiteraard ook de Brix gemeten... 11,9  :lessmile: want meten = weten.

Alleen is het even lastig uitrekenen hoeveel suiker er dan in zit.
Volgens mijn vader die wijnmaker is het suikergehalte in vruchten ook afhankelijk van het aanwezige zuur in vruchten.
En zo bevat de ene vrucht met dezelfde brix meer of minder suiker. Maar hier zijn tabellen van.  :brouwen:

RobinB

Is dat verschil niet meer smaaktechnisch?
Of storen de zuren de brixmeting?

Dat lijkt me vrij sterk, aangezien zo toch ook wordt bepaald of de druiven plukrijp zijn?

Als je dat dus buiten beschouwing laat, zat er in die 50ml ca. 6g suiker. Mooi om mee te bottelen in die verhouding. :)

orangeloo

Citaat van: RobinB op 03-08-2013  17:08 uIs dat verschil niet meer smaaktechnisch?
Of storen de zuren de brixmeting?

Dat lijkt me vrij sterk, aangezien zo toch ook wordt bepaald of de druiven plukrijp zijn?

Als je dat dus buiten beschouwing laat, zat er in die 50ml ca. 6g suiker. Mooi om mee te bottelen in die verhouding. :)

Ik zal t nog eens navragen bij mijn vader hoe dat nu precies zit. Die wijnmakers moeten altijd het suiker in de vrucht uit rekenen die hebben daar meer ervaring in.  ^-^

Maar wel een leuke theorie om het sap als bottelsuiker te gebruiken  :duimop: Dit vraagt om een experiment.  :)
Toch nog te weinig krieken getrokken dus.
Want er staan als 3 proefbrouwsels op de planning:
Mijn bewezen recept maar dan met het verkregen sap i.p.v. de krieken heel
Een krieken bier op basis van een amberbiertje
Een krieken bier op basis van een zwaare blonde

Jochen

Wat doen jullie met de krieken voor ze de vriezer ingaan?

Gewoon spoelen met water en invriezen? Of gebruiken jullie één of ander product?


Alvast bedankt voor de info!


Citaat van: FremBrew op 24-07-2013  21:08 uIk ga waarschijnlijk dit weekend ook om morellen voor in de vriezer (fris zure kersen worden ze ook wel genoemd, maar als je ze proeft  schieten de tranen in je ogen).

orangeloo

Citaat van: Jochen op 18-06-2016  12:46 uWat doen jullie met de krieken voor ze de vriezer ingaan?

Gewoon spoelen met water en invriezen? Of gebruiken jullie één of ander product?


Alvast bedankt voor de info!

Inderdaad gewoon wassen en dan in de vriezer.

HermanH

Ik spoel de krieken in een sulfiet/citroenzuur oplossing, dan laten uitlekken en vacuüm verpakken en de vriezer in, zo zijn ze ook ontsmet en hoef je niet bang te zijn voor "beestjes"...

Jochen

Herman,

Hoeveel sulfiet / citroenzuur neem jij dan per liter?

Heb er nog staan, dus dat zou ik wel kunnen doen...

orangeloo

Citaat van: HermanH op 18-06-2016  17:59 uzo zijn ze ook ontsmet en hoef je niet bang te zijn voor "beestjes"....

Nog geen last van beestjes gehad en toch al verschillende prijzen gewonnen met bier waar Krieken in zijn verwerkt.
3de ONK 2013
2de Kees Home Brew Day 2016
4de Leuven Best innovatief amateur bier 2016
 

HermanH

Citaat van: Jochen op 18-06-2016  18:06 uHoeveel sulfiet / citroenzuur neem jij dan per liter?
Ik ga er echt wel tegenaan voor zo'n spoeling(!), ik gebruik 1 g sulfiet en 0.5 g citroenzuur per liter "spoel"water, ze druipen toch uit in een ontsmette zeef, dus er blijft bijna niks meer van over van dit mengsel als je ze in uw bier gooit. Ook doe ik op de bevroren krieken bijna kokende wort, daarna gaat er gekoelde wort op die via mijn platenkoeler bij de rest loopt, ook om de krieken te laten "schrikken" en dus daarna beter hun aroma/smaak te laten afgeven. Enkel ga ik volgende keer meer krieken gebruiken en minder lang op de gisting laten, ik vond dat de vorige kriek een "pitten"smaakje had, dus een maand minder lang er op laten (2maand dus ipv 3) dan de eerdere versie. Heb nog 50 kg in de diepvries, dus als ik uit verlof ben ga ik er eens tegenaan gaan...  :)

HermanH

Citaat van: Orangeloo op 18-06-2016  18:26 uNog geen last van beestjes gehad en toch al verschillende prijzen gewonnen met bier waar Krieken in zijn verwerkt.
Kan zijn, en grote brouwerijen gaan er zich ook niet mee bezig houden, doch ik speel liever op safe omdat ik maar om de 2 jaar aan krieken geraak via de gilde, dus voorzichtigheid is geen overbodige luxe voor mij...  :)

orangeloo

Citaat van: HermanH op 18-06-2016  22:19 uHeb nog 50 kg in de diepvries, dus als ik uit verlof ben ga ik er eens tegenaan gaan...  :)


Wauw.... nog 50 kg... Ik wou dat ik die nog had. Dan zou ik ook tegenaan gaan  :brouwen:

orangeloo

Citaat van: HermanH op 18-06-2016  22:22 uKan zijn, en grote brouwerijen gaan er zich ook niet mee bezig houden, doch ik speel liever op safe omdat ik maar om de 2 jaar aan krieken geraak via de gilde, dus voorzichtigheid is geen overbodige luxe voor mij...  :)

Vooral blijven doen. Er zijn immers meer wegen naar Rome  ^-^

Jochen

Dat recept van het ONK ziet er wel niet slecht uit...

Een soort witbier als basis? Ooit jouw basisbier gedronken zonder de krieken?


Citaat van: Orangeloo op 18-06-2016  18:26 uNog geen last van beestjes gehad en toch al verschillende prijzen gewonnen met bier waar Krieken in zijn verwerkt.
3de ONK 2013
2de Kees Home Brew Day 2016
4de Leuven Best innovatief amateur bier 2016

orangeloo

Citaat van: Jochen op 19-06-2016  09:15 uDat recept van het ONK ziet er wel niet slecht uit...

Een soort witbier als basis? Ooit jou basisbier gedronken zonder de krieken?

Dat niet, van witbier hou ik niet en heb ik dan ook nog nooit gebrouwen.
Voor een witbier zit er trouwens wel erg weinig tarwe in. :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.