Gist opkweken - appelsap

Gestart door willem, 29-03-2005 15:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willem

Heren,

Ik wil wat gaan experimenteren met gist opkweken uit een flesje.
Heb van mijn vorige brouwsel nog wat wort ingevroren in de diepvries zitten, maar dat is niet echt veel (100...150 ml).

Dus had ik gedacht om eerst bij wat verschillende merken proberen te kweken met appelsap, om het wort dan te gebruiken voor de echte giststarter.
Heeft iemand hier ervaring mee ? gaat dat even gemakkelijk en moet ik nog iets meer toevoegen?
Wat voor appelsap gebruik je dan, de heldere soort uit een brik-pak, of een fles troebel bio-sap?

willem

Adrie

Beste Willem,

Gist kweken op appelsap lijkt me om verschillende redenen geen goed idee.
Ten eerste bevat appelsap weinig aminozuren. Deze zijn een essentiele stikstofbron voor gist en ook voor het aanmaken van eiwitten heeft de gist aminozuren nodig.
Ten tweede bevat appelsap ook andere essentiële elementen, zoals vitaminen en sporenelementen niet of niet in die mate als in wort.
Voeg dus in ieder geval een goede gistvoeding toe met aminozuren (eventueel een andere stikstofbron), vitaminen (vooral B) en sporenelementen.

Ten derde mist appelsap maltose. Dit betekent dat de gist niet de goede enzymen aanmaakt om maltose te kunnen vergisten. Doe je een giststarter op appelsap in wort, dan moet de gist eerst zijn enzymsysteem omgooien en nieuwe enzymen aanmaken. Dit kost tijd en energie. Het duurt langer voordat je gist dan aan de slag kan in wort. Het kan zelfs zijn dat de gist helemaal geen maltose gaat vergisten.

Bovenstaande wil niet zeggen dat het niet kan, maar je maakt niet de optimale giststarter met appelsap. Je kunt het natuurlijk altijd proberen (en ons de resultaten laten weten  ;) ).

Groeten,

A3

Herman

Ik heb toch goede ervaringen met appelsap. Toegegeven, het is niet de ideale starter. Maar wel een die je kant en klaar kan kopen (van die 20 cl gevalletjes met een rietje). Als ik geen moutextract in huis heb, of gewoon wil kijken of een gist aanslaat gebruik ik wel eens appelsap. Er is hierover op het forum wel meer te vinden.

Henk oet Paiz

Wat natuurlijk ook heel goed kan en naar mijn idee vaak gebeurt is dat je begint met appelsap. Als de gist dan eenmaal actief is voeg je wort (vorig brouwsel of moutextract) toe en kweek je de starter op naar gewenst niveau. Wat dat laatste betreft heb ik nog steeds hele goede ervaringen met starters van 2 liter minimaal.

Groeten,

Henk  :proost2:

Edgar

Ik heb vaker gehoord dat appelsap werd gebruikt voor starters. Kennelijk werkt het in de praktijk nog wel aardig. Maar is er grond voor om te veronderstellen dat de gist dan in bepaalde gevallen geen maltose zou vergisten, Adrie? Het klinkt niet erg aannemelijk, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik verbaas  over gist.

Troebel sap lijkt me in elk geval beter dan helder. Troebel sap is meestal niet uit concentraat, en zal vermoedelijk aanzienlijk meer voedingsstoffen bevatten. Confectiesap is altijd uit concentraat, en gefilterd en verdund met uiteraard nét iets meer water dan zou moeten.

Heb je al aan gehopt appelsap gedacht? Altijd goed om je starter te hoppen tegen de bacteriën en voor die paar extra voedingsstoffen.

 :degroeten:

Herman

Hoppen is een minder goed idee, hop remt de gisting nl enigszins. Klinkt tegenstrijdig?

Als je een nieuw pakje appelsap gebruikt is het al steriel, om die reden gebruik ik die 0,2 l pakjes. Verder ga ik te werk zoals Henk aangaf, de vervolgstarter wordt met restant wort of verse wort verder opgekweekt.

Edgar

CiteerHoppen is een minder goed idee, hop remt de gisting nl enigszins. Klinkt tegenstrijdig?

Ik hop mijn starters altijd, en ik geloof dat, zeker in de instabiele fase van het opstarten van een starter, het belang van de bacterieremmende werking groter kan zijn dan een gistingsremmende (echt waar? een relevante remming?) werking. Die niet al te sterk kan zijn, denk ik, gezien wat we hier allemaal doen met gist en hop. De gist kan alvast wennen aan de hop, bovendien.

Ik zou het gewoon even koken, dan weet je zeker dat je geen besmetters hebt ingebracht door het openen. En als je dan toch kookt...

 :degroeten:

Herman

Eens, ik ga bij wort ook voor gehopte wort. Ik kook altijd wat hop mee bij het maken van een starter. Een paar keer mindere ervaringen met moutextractstarters zonder hop is hier de oorzaak van. Ik zou eigenlijk de snelkookpan moeten gebruiken, maar dat komt er vaak niet van.

Het ging me er echter meer om dat je, wanneer je de moeite neemt om appelsap met hop te koken, het voordeel van een snelle en schone starter al verloren is gegaan. Even de opening en schaar o.i.d. ontsmetten met alcohol en klaar is kees/willem.

Jacques

Al jaren kweek ik gist op in opgehopt moutextract. Dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd.

Voor het opkweken van gist heb je geen hop nodig, eerder goed oppassen dat je steriel werkt. Een beetje hop houdt infecties niet weg. Ik heb als keurmeester veel geïnfecteerde bieren gedronken en dat waren geen gruitbieren of iets wat er op lijkt.

Edgar

Ik weet niet, het is gewoon logisch om hop in de starter te doen.

Ik denk ook niet dat het misgaat als je geen hop toevoegt, maar dat hop een bacterieremmende werking heeft schijnt waar te zijn, en ik kieper er altijd een relatief grote hoeveelheid in. Voor die paar liter hoef je niet zo te letten op de bitterheid.

 :degroeten:

SiriS

Mijn persoonlijke bescheiden mening is dat met huidige kennis van gist opkweken appelsap volledig overbodig is. Voor het maken van een perfecte giststarter kan het beste de info uit dezelfde thread gebruikt worden. Kort samengevat:

Samenstelling 1 liter voedingsbodem (medium):

1000 gram demiwater
60,0 gram licht moutextractpoeder
4,0 gram Fermaid K of Nutrivit
20,0 mg Cervomyces (eventueel)
pH = 5,0 met H3PO4

Constant beluchten, rvs-bruissteentjes werken hierbij erg goed, en constant roeren bij een temperatuur (Tgist) van 18°C<Tgist<22°C. Het gist depot, reingist cultuur of bolle sachet Wyeast direct in dit medium overbrengen, dus niet opschalen. Wel rekening houden dat het opkweken van een depot langer duurt (vier dagen) dan een Wyeast (24 uur). Het opkweken van een reingistcultuur (bv Zeeuwse gistbank) duurt ongeveer 48 uur. Dit zal voldoende vitale gistcellen opleveren dit op het moment van enten nog in de log-fase zitten. Aanvang hoofd fermentatie zal tussen de 4 - 5 uur na enten zijn. Duur van de hoofd fermentatie is nagelang biertype 3 tot 5 dagen!!

Voordelen:

- Geen gistvoeding toevoegen aan kokende wort (zeker bij een hoge suiker stort erg belangrijk!!) want dit kun je al meenemen in je giststarter; 4,0 gram naar 5,0 gram bij 25%  suiker.
- Niet beluchten van je afgekoelde wort; gist starter bevat voldoende vitale gistcellen en dus is het niet nodig een propagatie in je wort te doen (boven gistende bieren).
- In een keer juiste volume starter maken en niet vijf keer overgieten om je starter in volume en aantal gistcellen te laten toenemen.
- Uitgebreide kennis uitwisseling op dit forum waardoor het volgen van gist opkweek cursussen volledig overbodig wordt.

Dus waarom nog pielen met appelsap????

Groert, SiriS

EBC

SiriS,

Helemaal eens, geen appelsap. We werken met biergist geen wijngist.

Hop in je starter? Gist vindt hop helemaal niet lekker. Niet doen dus in je starter.

Nog wat vragen:

Waarom 18<Tgist<22 C? Gist groeit het snelst bij 25C.  Zie oa: http://www.wyeastlab.com/education/edtempch.htm

Indien je zoveel gist maakt dat propagatie in het hoofdgsitingsvat niet meer nodig is, dan lijkt het beter om de gist niet in log fase toe te voegen, maar juist in de vergistingsfase. Dan gaan ze meteen aan de slag.

Mijn studies hebben opgeleverd dat gist zich altijd vermenigvuldigt, ook tijdens de hoofdgisting. Groei met een faktor 3 à 4. Voeding lijkt dan toch belangrijk. Of kan jij bevestigen dat de hoeveelheid gistslurrie die je na de hoofdgisting in je vat vindt gelijk is aan de hoeveelheid gistslurrie die je via je starter toevoegde?

Juist het steeds aanvullen van je giststarter met nieuwe voedingsstoffen doet de gist in de groei blijven. Je houdt ze dan als het ware voor de gek. Er is steeds voedsel in overvloed, dus geen noodzaak om het rustiger aan te doen. Indien je niet aanvult zal de hoeveelheid voedsel steeds minder worden, daar reageert de gist op door het voorzichtiger aan te doen. En dan is ook de overmaat gistcellen van belang ivm mogelijke verontreiniging. Je hebt wel gelijk dat er minder infectiekans is bij niet aanvullen.

Jasper

Adrie

Ha Jasper,

Gist groeit tijdens de hoofdvergisting zeker aan! Maar tijdens de vergisting gaat de groei een stuk langzamer dan tijdens de opkweekfase met zuurstof. De groei is tijdens de hoofdvergisting soms nog wel meer dan een factor 3 à 4, afhankelijk van de dichtheid van het wort en de gistsoort.

Ook ik kweek vaak in etappes om de concentratie gistcellen zo groot mogelijk te houden. Dit voorkomt juist infecties omdat de gist snel de pH verlaagt en een overmaat aan gist ervoor zorgt dat andere micro-organismen minder kans krijgen voet aan de grond te zetten. Een depot van een flesje bier op 1 liter starter is mijns inziens te weinig, maar goed, SiriS heeft goede resultaten met deze werkwijze.

SiriS

Jasper,

Met de voorgestelde temperaturen heb ik de meeste ervaring. Een temp. van 25°C wil ik nog proberen bij het opkweken van een depot om te zien of er dan een tijd winst te halen valt, zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit uiteraard. Als ik het wort gekoeld heb dan gebruik ik een 270mm passeerzeef om de hoppellets en de eiwitbreuk uit het wort te filteren. Het wort neemt dan nog zuurstof op. Wanneer de gist in de propagatie fase zit zal dit nog enigzins worden voortgezet totdat de zuurtsof op is in het wort. Anaeroob vermenigvuldigd de gist zich ook maar staat niet in verhouding tot aeroob. Aerobe groei heeft energetisch gezien de voorkeur t.o.v. anaerobe groei van de gist. Een fed batch proces is te ingewikkeld voor thuis, dus vandaar het conventional batch proces. het rustiger aan doen van de gistcellen is aan het einde van de log-fase naar de overgang van de stationaire fase, voordat dit punt bereikt is zal de gist al geënt moeten worden aan het wort.

groet, SiriS

Hopmans

Hoi brouwvrienden,

Ik moet zeggen; Bijvoeden makes a point.
Mijn laatse starter had ik per ongeluk 1050 gemaakt.
Vervolgens was deze na 1 nacht uitvergist.
Nagenoeg geel van kleur.
Suiker erbij gedaan tot 1080.
Dat is voeding toevoegen bij de alcoholische vergisting.
Dus de boel voor de gek houden.

Resultaat was een praktisch witte starter.

Er zijn meerdere wegen naar Rome blijkbaar.

Groetjes,

Hoppie

SiriS

Hoppie,

Ik neem aan dat je wel continu belucht hebt?

Groet, SiriS

Hopmans

De eerlijkheid geschiedt mij te zeggen dat dat niet het geval was.

 :degroeten:

Edgar

Even praktijk versus theorie nu:

We hebben toch allemaal wel eens gebrouwen van een gistkoek... In mijn geval is dat altijd super verlopen. Die gist bevindt zich geenszins in de log-fase maar levert toch een spectaculair goede vergisting op. Ook brouwerijen gebruiken vaak hun geoogste gist, gekoeld bewaard, als starter-slurry. Dat wijst er voor mij toch op dat het voor ons voldoende is om erop te letten dat we voldoende levende gistcellen, in redelijke staat van gezondheid, toevoegen, en ons niet zo druk te maken over de fase waarin de gist zich bevindt.

Als ik een starter maak, vliegt die gist ook van de ene fase in de andere, door het uitgeput raken van de starter, koeling, het weer doorstarten na bezinking, herhaling daarvan, koeling, etc. Allemaal zonder kennelijk nadelig effect! Een bezonken starterslurry, dagenlang bewaard in de koelkast, is in no-time superactief. Welke hobbybrouwer gaat dan ingewikkeld doen over log-fases?

En wie kan me hier duidelijk maken dat het in de praktijk relevant zou zijn, dat gist niet goed werkt of groeit in bijzijn van hop?? Ik hoor dat in deze thread nu al twee keer beweerd worden, maar het lijkt me eerlijk gezegd theoretische onzin. We gooien allemaal hop in ons bier, maar in de starter zou het niet moeten zitten? Hmmm...  :denken: Ik heb altijd hop in mijn starters gegooid, in flinke hoeveelheden. Gaarne een meer praktisch onderbouwd verhaal hierover.

Overigens (om nog even on-topic te gaan) ben ik ook helemaal geen voorstander van appelsap als starter... Maar alweer: Als het in de praktijk goed werkt voor wie het wil toepassen... Waarom niet. Het is in elk geval goedkoper dan moutextract.

 :degroeten:

Adrie

Ha Edgar,

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. Theorie is leuk, maar de praktijk is toch doorslaggevend. Het sturen op voldoende levende gistcellen is al moeilijk genoeg.

Over hop: ik hop mijn starters sinds kort ook en heb geen verschil in activiteit of vitaliteit ontdekt in vergelijking met ongehopte starters die op vergelijkbare wijze zijn gemaakt. Als een gist een IPA van 100 IBU kan vergisten, dan kan een beetje hop in een starter geen kwaad, lijkt me.

Henk oet Paiz

Mijn laatste brouwsel is vergist met een deel van een gistdepot dat ik van Herman heb gekregen. Dit depotje heb ik opgekweekt op de "traditionele manier" dus zonder beluchten tot een starter van zo'n 2,5 liter. Dit 's middags om 4 uur bij 25 liter BPA (1048) gedaan en 's avonds was de vergisting al volop op gang. Anderhalve dag later was het SG gedaald tot 1010!

Ik denk dat op de "traditionele manier" met een voldoende grote starter voldoende vitale gistcellen zijn te kweken voor het vergisten van zo'n 25 liter wort. Hoppen of niet hoppen, beluchten of niet beluchten van de starter, appelsap of geen appelsap, het zal allemaal wel wat uitmaken, maar of het een merkbare uitwerking heeft op de vergisting van hobbybrouwsels van beperkte grootte .... ik vraag het me af. Mijn resultaten zijn tot nu toe in ieder geval niet merkbaar beter of slechter.

Groeten,

Henk  :proost2:

Edgar

Hmmm, ik geloof wel degelijk dat je veel praktische verbetering, ook in smaak, kunt krijgen door, zoals uitgebreid elders besproken, beluchten van de starter, gistvoeding, zink, etc. Zeker bij zwaardere bieren en gisten met een gedragsstoornis. Daarvoor is een flinke theoretische basis erg waardevol! Ook het met beleid behandelen van gist (zoals het 'wakkerschudden' met wort voor het pitchen, temperatuurschokken voorkomen, etc) kan veel praktisch voordeel opleveren. Maar soms lijkt het theoretiseren wat door te schieten tot ruim buiten de hobbybrouw-dimensies. Niet dat daar iets tegen is, maar ik denk wel dat je daaraan niet zo snel praktische adviezen moet verbinden (zoals het niet hoppen van starters of het alleen in de log-fase pitchen van gist). Wat nadrukkelijk niet wegneemt dat ik al die theorie buitengewoon interessant vind.

 :degroeten:

MO

Mag ik om de onoverzichtelijkheid te vergroten er nog eens aan toevoegen dat ik wel degelijk tweemaal heb gebrouwen vanaf een gistkoek en een onvolledige vergisting heb verkregen? De tweede keer heb ik een gistkoek met moutoplossing en beluchten opgepept en aan de gestokte vergisting toegevoegd waarbij het SG toch een puntje of 10 daalde. Ondanks dat het beide pogingen tot hele zware bieren waren, zou ik toch een beetje oppassen met de gistkoeken.

Appelsap heb ik nog nooit gebruikt. Zowel met gehopte wort als moutoplossing zonder hop heb ik goede opkweek resultaten gehaald.

SiriS

Pikant detail:

Wat nu als je een bier wilt klonen en je hebt geen gistkoek, geen Wyeast en geen reingist cultuur ter beschikking => bijvoorbeeld een Orval kloon. En hoe wil je een technologische voorsprong/verbetering (= de praktijk) behalen als je dat niet theoretisch (kunt ??) onderbouwd (~en)?

Groet, SiriS

J


Ik maakt mijn giststarter (2 L) meestal met wort van het vorige brouwsel (verdund met water tot 10°P) of met wortextract indien geen wort voorradig. Dit in een 5L fles met waterslot erop. Maar hoe doen jullie dat om constant te beluchten ? Moet dit dan zonder waterslot en is er dan geen kans op infectie ?

J.

Henk oet Paiz

Citaat van: Edgar op 30-03-2005 &nbsp;12:37 uWat nadrukkelijk niet wegneemt dat ik al die theorie buitengewoon interessant vind.

Dat ben ik helemaal met je eens, ik lees het dan ook met heel veel plezier en leer er veel van. Wel vind ik het soms jammer dat de terminologie voor een leek moeilijk is te volgen en dat er apparatuur benodigd is die ik niet heb. Zeker interessant dus, maar nodig..?

Groeten en ga vooral door met ontsluiten van deze ingewikkelde materie voor ons leken ;)

Henk  :proost2:

Edgar

Citaat van: SiriS op 30-03-2005 &nbsp;13:21 uWat nu als je een bier wilt klonen en je hebt geen gistkoek, geen Wyeast en geen reingist cultuur ter beschikking => bijvoorbeeld een Orval kloon. En hoe wil je een technologische voorsprong/verbetering (= de praktijk) behalen als je dat niet theoretisch (kunt ??) onderbouwd (~en)?

Dan kweek je een starter, met gistvoedingszout en zinkgist indien je daar beschikking over hebt, volgens de zeer praktische inzichten in 'De perfecte giststarter'  :).

Ik wil maar zeggen, heel veel van de theorie die o.a. jij aandraagt, staat met zijn voeten in de praktijk en is echt geweldig nuttig voor ons hobbybrouwers. Ik heb er tenminste al uitgebreid mijn voordeel mee gedaan met heel duidelijke verbeteringen. Soms schiet 't een beetje door, ook al is het theoretisch verantwoord. Die log-fase is daar een voorbeeldje van. Als je weet dat ze in 't IJ (en ettelijke brouwerijen) sinds jaar en dag slurry oogsten en bewaren tot het volgende brouwsel, kan je op je vingers natellen dat het niet zo'n grote praktische rol speelt of die gist in de groei-fase zit of niet. Dat stukje van de theorie zou juist hobbybrouwers ontmoedigen ("gooi maar in mijn pet, mij te moeilijk!") om de andere, nuttigere aanbevelingen te volgen. Dat zou ik echt jammer vinden.

Als je weet dat APA's van IBU 100, zoals Adrie aangeeft, probleemloos vergisten, weet je ook dat je best je starter kunt hoppen. Da's een ander voorbeeld van waar de theorie de praktijk rechts inhaalt.

Hopmans

Ondanks het feit dat ik zelf met een traditionele starter werk ( Niet helemaal, want ik belucht het wort bij iedere verdubbelling ( 100-200-400-800-1600cc ) met een garde) ben ik het met SiriS eens dat een goede theorie één van de fundamenten is in de bierbrouw wereld.
En ik heb het wel met SiriS eens te zijn, want ik hoor van mijn vrienden bij  " 't Wort wat ", dat SiriS een zeer goed wetenschapper is. In tegenstelling tot ondergetekende.
Zo, weer genoeg complimenten.

Er zijn 2 ideale giststarters:

De zuurstof   starter ( Beluchting )
De Zoethoud starter ( Voeding bijvoegen ).

Nu ik dit allemaal heb in zitten typen, zie ik dat ik alle twee doe. Bij iedere verdubbeling (= voeding bijvoegen) zuurstof erin kloppen.

Dat betekend dat ik de allerbeste giststarter maak. Lekker Puh..     Ha Ha Ha 

 :degroeten:

SiriS

Om bij het appelsap te blijven; er zijn voor amateur brouwers veel nieuwe grondstoffen en inzichten beschikbaar. Het zou daarom verstandig zijn om de hobby op te pakken met deze nieuwe grondstoffen en inzichten. Dat levert zeker geen slechter bier op en daarmee veel plezier in deze fantastische hobby.

Groet, SiriS

Polleke

Citaat van: Edgar op 30-03-2005 &nbsp;11:38 uAls ik een starter maak, vliegt die gist ook van de ene fase in de andere, door het uitgeput raken van de starter, koeling, het weer doorstarten na bezinking, herhaling daarvan, koeling, etc. Allemaal zonder kennelijk nadelig effect! Een bezonken starterslurry, dagenlang bewaard in de koelkast, is in no-time superactief. Welke hobbybrouwer gaat dan ingewikkeld doen over log-fases?
a.s. zondag wil ik gaan brouwen (begin sg 1070, 30 liter) en dit laten gisten met de Wyeast #1388.
nou heb ik dinsdagochtend het 2 maanden oude pakje laten klappen (achteraf bleek dit maar een heel klein beetje lek te zijn ipv geklapt, er zat nog voeding in) en 's avonds stond die op springen. ik heb toen 100 gram moutextract in een liter 10 minuutjes gekookt, afgekoeld, gist toegevoegd en goed geschud. nou was dat vanochtend redelijk wit en helemaal uitgegist. wat kan ik er nu het beste mee doen?

Edgar

Het zal geen probleem zijn om dat aan je brouwsel toe te voegen. In de tussentijd kan je het koel bewaren, en een paar uur voor pitchen op temperatuur laten komen.

Echter de 1388 is een notoir trage doorpruttelaar, en aangezien je je starter niet continu hebt belucht, en je bier vrij zwaar wordt, doe je er waarschijnlijk beter aan om bijvoorbeeld 's morgens voordat je gaat brouwen, nog een litertje moutextractoplossing te maken, hieraan wat gistvoeding toe te voegen en dit op de 'koek' van je huidige starter te gieten. Dan tijdens het brouwen regelmatig goed schudden of nog liever: beluchten met een luchtsteentje. Zorg voor een voldoende grote fles, want het zal enorm actief zijn. Als je die actieve oplossing aan je wort toevoegt zal je vermoedelijk een zeer goede start van je vergisting hebben, en goede kans op een vlot verloop.

MO

je had achteraf beter het opgebolde pak Wyeast in de koelkast gezet om een dag voor het brouwen de giststarter te maken. Nu kun je de liter het beste in de koelkast zetten en een dag voor het brouwen vermeerderen met bv 500 ml 10% moutpoeder oplossing.

Hopmans

Mannen,

Ik moet vanavond mijn startertje verdubbelen, maar ik heb absoluut geen zin in gekloot met moutpoeder.
Sterker nog; ik heb het niet eens in huis.
Als ik nu appelsap meng met een maltbiertje en wat YeastVit, ben ik er dan ook?

 :weetniet:

Oscar

Citaat van: Sharky op 18-12-2007 &nbsp;17:04 uAls ik nu appelsap meng met een maltbiertje en wat YeastVit, ben ik er dan ook?

Er zijn mensen binnen ons gilde die hier prima resultaten mee boeken, maar waarom dat maltbiertje erbij ? (Waarom heb je dat uberhaubt in huis  :weetniet: ;D)

Edgar

 ;D Louis is aan het geinen om te zien hoe we hier over elkaar heen gaan rollen om te roepen adt dat ab-so-luut niet kan. Nou het kan dus best (dat weet 'ie ook wel) en laat vooral weten hoe 't verliep. Ik denk niet dat 't zal tegenvallen.

Ga je er ook wat lucht in slaan Louis?

Hopmans

Nee, nee, nee jongens, ik was echt niet aan het geinen.  :biersmile:
Ik ben zelf ook voor maltpoeder-starters, maar ik ben het ook
een beetje beu om met kokend water, maltpoeder etc aan de gang te gaan.
Van het maltbiertje kon ik niet 123 terugvinden in de zoekfunctie, en daarbij
zit daar koolzuur in, dus ik dacht; ik meng deze twee gewoon.
Voor mezelf lijkt het me wel een goed idee.
Volgens mij zit er nog maltose in een maltbiertje, en met appelsap lukt het
de meesten sowieso geloof ik.
Daarbij bruis je door het mengen het koolzuur eruit.
Beluchten doe ik wel met wat zwenkwerk.
Ik hou jullie wel op de hoogte.

Is SiriS Yeast Vit steriel, of moet daar met een klein beetje water even de kook over?  :weetniet:
Ik kan trouwens ook wel een paar druppies olie erin doen.

 :degroeten:

klaas

Maltpoeder? of moutpoeder? :degroeten:

Hopmans


klaas

Het is je vergeven hoor :duimop:

EBC

Hoppie, het is weer kerstpakketten tijd...nee, ik krijg er geen. Ik maak al genoeg snoepreisjes  ;).

Maar tussen die voedselhulp zit toch wel een of ander pakkie sap? Of perzikjes in siroop? Doen man, kerstpakketbier!

Hopmans

Ik krijg ook geen Kerstpakket (kaa uu thee bedrijf).

 :)

Oscar

Citaat van: Sharky op 18-12-2007 &nbsp;19:52 uIk krijg ook geen Kerstpakket

Ach..is vaak toch alleen maar spul dat daarna nog maanden in de kast staat en prullaria waar je niets aan hebt...

Edgar

Hoe gaat je starter, Louis?

Hopmans

Hey Edgar,

Ik heb mijn starter gisteren verdubbeld van 1 naar 2 liter.
Ik heb 80 gram suiker toegevoegd, 2 flesjes maltbier, en aangevult met appelsap.
Daarna begon er weer schuimvorming op te treden, en toen heb ik de
starter in de koelkast gedaan voor as zaterdag.

To be continued..........

 :)

Edgar

Beetje gistvoeding kan geen kwaad denk ik.

EBC

Twee flesjes maltbier  ??? :weetniet:

Twee vragen:
1. waarom voeg je dat toe? Is dat spul niet al helemaal uitvergist?
2. je hebt dat toch niet standaard in huis?  :bokser: :rundum: :police: :neenee:

Oscar

Citaat van: Oscar op 18-12-2007 &nbsp;17:15 umaar waarom dat maltbiertje erbij ? (Waarom heb je dat uberhaubt in huis  :weetniet: ;D)

Citaat van: EBC op 20-12-2007 &nbsp;16:26 uTwee flesjes maltbier  ??? :weetniet:
2. je hebt dat toch niet standaard in huis?  :bokser: :rundum: :police: :neenee:

 ;D ;D :D

EBC

Nou Oscar, jouw bericht had ik niet gelezen...kennelijk zitten we hier toch op dezelfde golflengte.  ;)

Ik zou een flesje oud bruin hebben toegevoegd...

Hopmans

Hoi brewmates,

CiteerBeetje gistvoeding kan geen kwaad denk ik.
Zat er al in bij de eerste liter.

Citeerwaarom voeg je dat toe? Is dat spul niet al helemaal uitvergist?
Naar mijn weten zit er nog wat maltose in een maltbier.
Daarbij zal er nog het nodige inzitten wat de gist ook lust.

Citeerje hebt dat toch niet standaard in huis?
Ik heb standaard maltbier in huis omdat ik minder alcohol ben gaan drinken.

De malt van Bavaria vind ik overigens de beste.

 :degroeten:

Glorfindel

Er wordt veel gesproken over giststarters, niet alleen in deze draad en ik begrijp het bijna allemaal. Toch nog twee basisvraagjes:

Als je je giststarter wilt verdubbelen, giet je die dan eerst af en doe je er dan nieuw wort, appelsap, maltbier of "what ever" bij, of verdubbel je de hele hoeveelheid?
En wat doe je uiteindelijk in het gistvat. Alleen de witte trub die onder in de starter zit of alles?

 :degroeten:

     Pieter

Hopmans

Alle twee de methodes worden toegepast.
Ikzelf giet het niet af, zodat ik dan 2 litertjes extra bier heb om het hevelverlies wat te compenseren.
Een nadeel is dat het bier beinvloed kan worden (minder bitter etc.).
Ik verwaarloos de 10% van de starter.

Deze vlieger gaat niet op bij Pils-starters, deze ondergiststarters moeten fors zijn, dus
deze moeten zeker afgegoten worden, zodat een witte drap overblijft.

 :degroeten:

RobinB

Ik heb eenmaal een echt Maltbier gebruikt voor gistopkweek, dit was van dat superzoete onvergistte naar moutextract smakende maltbier. Was geen "supermalt", maar leek er wel op. Dit heeft me niet echt kunnen bekoren, weinig gist, vreemd smaakje aan het bier, vandaar dat ik het alleen nog maar met moutextract of Echte Wort doe! :)

Hopmans

Dit is ook mijn laatste keer geweest denk ik.

 :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.