Glutenvrij mout : waar te koop?

Gestart door sam, 11-07-2013 00:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sam

Dag mensen, een (Spaanse) vriend van me wil 'n biertje brouwen obv glutenvrij mout - iedereen zoekt wel iets om te ontsnappen aan de crisis (daar), nietwaar? Hij vindt echter niet de grondstoffen die hij eigenlijk zoekt... die grondstof is dus 'buckwheat' of ' sorghum' = z'n eigen woorden... Wat ze wél vinden is 'n soort Sorghum-siroop, iets van Tsjechië...en ze vonden ook een Belgische leverancier die echter enkel in grote hoeveelheden wil leveren, geen optie dus... mijn vraag (eigenlijk zijn vraag) is dus of iemand weet waar je (makkelijk!) aan zulk mout kan raken? Ter info : dit gaat over kleinschalige experimenten, zeker geen massa-leveringen...
Bedankt voor elke relevante opmerking, tip of hulp. Echt. Santé!

#glutenvrij

Ronald_

Het enige wat ik weet over glutenvrij bier brouwen is dat bepaalde enzymen de gluten in je bier kunnen terugbrengen/ reduceren. Ik heb ooit gewerkt met Clarity Ferm van White labs. Helaas niet aan een glutenallergist voorgeschoteld, volgens mij had RobinB of ander deGeert dat wel gedaan, met succes.

http://www.whitelabs.com/other-products/wln4000-clarity-ferm

RobinB

Yes, was Geert.
Zie ook dit topic voor meer info, vooral vanaf de derde post:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5868.0.html
:)

De-Geert

Ik heb hier ooit uitgebreid naar gezocht, maar glutenvrije mout was destijds niet te krijgen. In de VS hebben/hadden ze inderdaad wel sorghum syrup, maar dat is geen sorghum-mout extract!
Ik heb inmiddels ook heel wat commerciële glutenvrije bieren mogen proeven en de enige die nog wat te hachelen waren zijn of gemaakt van gierstemout (ook niet te krijgen) of met gerstemout. In dat laatste geval kan het volgens mij alleen met Brewers Clarex.

Ik heb ook nog pogingen ondernomen om boekweit en gierst te vermouten, maar dat was geen succes en nu niet meer nodig. Mijn clarex-bieren zijn op tenminste 3 coeliakiepatienten getest en hebben nooit tot klachten geleid.

MO

En daar proef je niets van (van het gebruik van clarex)?

RobinB

Ik heb het ook een paar keer gebruikt en proefde niks bijzonders aan de bieren. Daar moet ik dan wel bij zeggen dat het geen gesplitste batches waren, dus subtiele verschillen heb ik niet kunnen waarnemen.
Volgens mij had Geert dat wel? Zelfs een weizen met en zonder clarex dacht ik?
Hij heeft volgens mij ook geen smaakverandering genoemd, maar misschien kan hij dat het best aanvullen?

Ik vind het wel mooi spul, zou best een goed verkoop-item zijn; alle muifelbieren glutenvrij! :)

MO

De eerste glutenvrije DIPA - dat lijkt me wel wat.

RobinB

Klinkt goed inderdaad!
Als het dan ook via je brouwwinkel op de hobbymarkt kan komen maak je ook vrienden! ;)

Er was wel iets met patentrecht mbt bier waar dit in gebruikt wordt. Weet het zo niet meer, maar was een post van William.

De-Geert

Ik heb ooit een witbier gesplitst (plaatjes ergens op het forum) en geen verschillen kunnen proeven.

seed7

Citaat van: sam op 11-07-2013  00:08 udie grondstof is dus 'buckwheat'

Castle malting heeft boekweit mout in het assortiment.

Ingo

De-Geert

Cool!
Zou ik wel eens willen proberen.

Als je strict glutenvrij zou willen brouwen heb je er echter niets aan.
CiteerBuckwheat malt may contain traces of other malt grains containing gluten.

Bas_Pierik

Hmm, havermout (echte havermout, niet die neppe geplatte uit de supermarkt) bevat toch geen gluten? Het kan sporen van gluten bevatten omdat het in dezelfde fabriek wordt verwerkt en met de zelfde machines.


"

Is haver glutenvrij?

Haver is van nature glutenvrij. Maar tijdens de teelt, de oogst, het transport, de opslag, in de molen en bij de verwerking tot eindproducten (bijvoorbeeld in de bakkerij) komt de haver in aanraking met tarwe, gerst en rogge. Daarom past alleen gecertificeerd glutenvrije haver binnen een glutenvrij dieet. Op de verpakking van deze haver staat het 'glutenvrij' logo. Dit verhaal geldt ook voor bijvoorbeeld boekweit.

Vanwege de hoogwaardige voedingskwaliteiten kan haver een belangrijke aanvulling vormen op het bestaande glutenvrije dieet. Daarom zijn sinds januari 2009 de wijzigingen ten aanzien van haver in de Codex Alimentarius overgenomen in de Europese wetgeving via Richtlijn EG Nr. 41/2009. Hierin staat dat haver, mits gecertificeerd en schoon geproduceerd, als 'glutenvrij' gelabeld en verkocht mag worden.

"

http://www.glutenvrij.nl/page/Glutenvrij-leven/Het-glutenvrije-dieet/Haver

Brouwerstraat

Citaat van: Bas_Pierik op 25-07-2013  20:26 uHmm, havermout (echte havermout, niet die neppe geplatte uit de supermarkt) bevat toch geen gluten? Het kan sporen van gluten bevatten omdat het in dezelfde fabriek wordt verwerkt en met de zelfde machines.


"

Is haver glutenvrij?

Haver is van nature glutenvrij. Maar tijdens de teelt, de oogst, het transport, de opslag, in de molen en bij de verwerking tot eindproducten (bijvoorbeeld in de bakkerij) komt de haver in aanraking met tarwe, gerst en rogge. Daarom past alleen gecertificeerd glutenvrije haver binnen een glutenvrij dieet. Op de verpakking van deze haver staat het 'glutenvrij' logo. Dit verhaal geldt ook voor bijvoorbeeld boekweit.

Vanwege de hoogwaardige voedingskwaliteiten kan haver een belangrijke aanvulling vormen op het bestaande glutenvrije dieet. Daarom zijn sinds januari 2009 de wijzigingen ten aanzien van haver in de Codex Alimentarius overgenomen in de Europese wetgeving via Richtlijn EG Nr. 41/2009. Hierin staat dat haver, mits gecertificeerd en schoon geproduceerd, als 'glutenvrij' gelabeld en verkocht mag worden.

"

http://www.glutenvrij.nl/page/Glutenvrij-leven/Het-glutenvrije-dieet/Haver

Spelt is volgens mij glutenvrij

Christiaan S

Spelt is niet glutenvrij, maar het is anders dan tarwegluten. Kan dus afhankelijk van de persoon dus wel of niet goed verdragen worden.

seed7

Citaat van: Brouwerstraat op 25-07-2013  22:08 uSpelt is volgens mij glutenvrij

Neen, is het niet,

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.